![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit het OT (= kosjer = halal): Deuteronomium 14 De volgende dieren mag u eten: runderen, schapen, geiten, 5 herten, gazellen, reeën, steenbokken, spiesbokken, antilopen, wilde schapen, 6 en alle andere dieren die gespleten hoeven hebben–dus hoeven die helemaal gedeeld zijn–en bovendien hun voedsel herkauwen. Dat zijn de dieren die u wel mag eten. 7 Maar dieren die alleen herkauwen of alleen gespleten hoeven hebben, mag u niet eten. Kamelen, hazen en klipdassen zijn herkauwers, maar hebben geen gespleten hoeven; daarom gelden ze voor u als onrein. 8 En zwijnen hebben wel gespleten hoeven, maar herkauwen niet; daarom moet u ook die als onrein beschouwen. Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. 9 Alles wat in het water leeft en vinnen en schubben heeft mag u eten, 10 maar dieren zonder vinnen of schubben niet; die gelden voor u als onrein. 11 Alle vogelsoorten die rein zijn mag u eten. 12 De volgende vogels mag u niet eten: de vale gier, de lammergier, de zwarte gier, 13 de rode wouw en de verschillende soorten buizerds, 14 alle soorten kraaien en raven, 15 de struisvogel, de velduil, de bosuil, alle soorten valken, 16 de steenuil, de ransuil, de katuil, 17 de dwergooruil, de visarend, de visuil, 18 de ooievaar, de verschillende soorten reigers, de hop en de vleermuis. 19 Ook gevleugelde insecten moet u als onreine dieren beschouwen, die u niet mag eten, 20 met uitzondering van enkele reine soorten. 21 U mag geen vlees eten van dieren die dood gevonden zijn. Laat het aan de vreemdelingen die bij u in de stad wonen, of verkoop het aan een buitenlander. Want u bent een volk dat aan de HEER, zijn God, gewijd is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, maar Handelingen zegt ons - enfin, buiten de Zevendedagsadventisten dan - hetvolgende:
[8] God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. [9] Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. [10] Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? Hnd 15,8-10 Een zeer belangrijke passage die uitkomst bood aan het debat tussen vroege christenen.
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() Mij is altijd verteld dat het eten van varkensvlees vroeger werd verboden omwille van het risico op trichinose. Goed doorbakken/koken is dan inderdaad de oplossing om dit te voorkomen.
Ik heb ooit een Joodse collega die in het bedrijfsrestaurant zat te eten verteld dat zijn Quorn (vleesvervanger), varkensgebraad was. Hij werd haast groen en kon de grap er niet goed van inzien. Misschien kan ik ook een antwoord bieden op de vraag waarom Oosterlingen zoveel 'gekke' (of soms ook smerige) dingen eten. Het gaat hier trouwens niet enkel over soorten maar ook over onderdelen van beesten die hier nauwelijks worden gegeten. Vermits mijn vrouw chinese is ben ik hier toch redelijk van op de hoogte. Volgens mij is de voornaamste reden het voorkomen van hongersnood in deze gebieden en dat zeer regelmatig. Men at dus alles wat men te pakken kon krijgen. Niet zelden worden na verloop van tijd bepaalde zaken uitverkoren tot delicatesse. Een voorbeeld hiervan zijn varkenspoten. Deze werden hier vroeger veelvuldig gegeten, maar zijn nu bijna afval. Ze kosten hier in de supermarkt ongeveer 0,7 €/stuk. In China hebben deze ongeveer dezelfde prijs, vermits het loon daar 10x lager ligt zijn deze dus duur te noemen. Door noodzaak hebben ze veel gekke dingen heel lekker leren klaarmaken, waardoor het nu dus nog altijd gegeten wordt, bv. kippeklauwen, kwal, zeekomkommer, ... Andere zaken eten ze helaas niet meer omdat ze quasi zijn uitgestorven. Een voorbeeld is de Wawayu (chinese reuzensalamander). Deze kwam een twintigtal jaar geleden nog veelvuldig voor in de Qinlingshan, nu is het zeer lang zoeken naar een exemplaar (gelukkig, ze zitten er nog). |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hongersnood kwam vroeger geregeld voor in China; vandaar dat ze nogal gekend staan om een grote variëteit van eten te consumeren, vermoed ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor het christendom is het Oude Testament, het eerste gedeelte van de Bijbel, nog steeds geldig. Volgens de evangeliën heeft Jezus Christus zelf nadrukkelijk verklaard dat wat in het Oude Testament staat zijn geldigheid zal behouden totdat "alles wat zal moeten plaatsvinden zal hebben plaatsgevonden en dat hij niet was gekomen om de wetten en profetieën in het Oude Testament af te schaffen, maar om deze tot vervulling te brengen". Christenen volgen echter in de regel niet alle bepalingen uit het Oude Testament meer na omdat zij geloven dat door het "verlossingswerk" van Jezus Christus bepaalde ge- en verboden hun geldigheid hebben verloren (bijvoorbeeld de spijswetten). Met name in de Bijbelboeken Handelingen, de brieven van de apostel Paulus en de Brief aan de Hebreeën (deze is mogelijkerwijs ook van Paulus) komt deze kwestie aan bod. Bron: Wikipedia Nou ja, voor mij persoonlijk is Jezus geloofwaardiger dan Paulus. ![]() Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 2 mei 2007 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer na het avondeten!
Laatst gewijzigd door lombas : 2 mei 2007 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie je Uh-Huh, die redenering van Wikipedia houdt weinig steek. Jezus heeft zelf het volgende gezegd:
Wie naar jullie luistert, luistert naar Mij, en wie jullie afwijst, wijst Mij af; maar wie Mij afwijst, wijst Hem af die Mij gezonden heeft. Lc 10,16 Tegen zendelingen. Datzelfde is van regel voor zijn leerlingen. Maar meer dus na het avondeten.
Laatst gewijzigd door lombas : 2 mei 2007 om 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mattheus 5,17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want is de wet gegeven door Mozes, de genade en de waarheid zijn gebracht door Jezus Christus. John 1,17 Ik zie niet in waarom Handelingen geen diepe waarde kan geven. Zaken worden niet zomaar voor duizenden jaren vastgelegd (boodschappen soms wel), dat was nu juist waar de eerste christenen met hun neus mee op gedrukt werden. Het dogmatisch naleven van de joodse wetten is niet wat Jezus schetst. Het gehele debat rond het naleven van de joodse wetten schetst misschien wel de dynamiek van het christendom die geleidelijk aan verloren is gegaan, behalve onder individuen en enkele bewegingen.
Laatst gewijzigd door lombas : 2 mei 2007 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar doet, verkondigt is misschien beter, hij dat dan volgens jou?
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Hij verwijt de Farizeeën dat ze niet volgen de Wet leven. Dus dit impliceert dat hij wil dat ze wel volgens de Wet leven. Voor pietluttigheden interpreteert hij breed: mag men op een Sabbat een zieke genezen? Daar zegt hij ja op, want men zal een huisdier dat in de put gevallen is, er ook uittrekken op een sjabbat. Ander voorbeeld: hij wast zijn handen (ritueel) niet voor de maaltijd. Of hij laat zijn leerlingen korenaren lezen op een sabbat.
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We lezen eveneens dat een wetgeleerde vraagt: [36] ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ [37] Jezus zei hem: ‘U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. [38] Dat is het grootste en eerste gebod. [39] Het tweede is daaraan gelijk: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. [40] Aan deze twee geboden hangen heel de Wet en de Profeten.’ Mt 22,36-40 Wat hij doet, is hun "geleerdheid" aanklagen. Zoals ik al eerder zei, schemert er een zweem van dynamiek door.
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie ook het verhaal over Jezus die een hand geneest tijdens de sabbat.
Hij zegt, zeer krachtige woorden in mijn mening: ‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, een leven mag redden of verloren laten gaan.’ Lc 6,9
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Jezus doet dat soms maar niet altijd. Jezus verwijst zeer vaak naar de Wet. Lucas 16,17 is heel duidelijk. Hij laat Jezus zeggen: Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat een letter van de wet vervalt. Jezus was vermoedelijk een eenvoudige diepgelovige joodse rabbi uit een joods dorp. Dat blijkt ook uit het feit dat hij nooit heidense steden van de Dekapolis binnengaat. Dit waren 'onzuivere' heidense steden die je als gelovige jood niet binnenging want dan was je bezoedeld, je was door die daad onrein geworden . Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hij een jood was, staat zonder twijfel vast. Ik ben echter geen jood, ik kijk dus ook niet zo naar zijn verhalen.
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Neen maar u maakt weer eens als christen van Jezus, de persoon die u zelf graag ziet. Maar dat is niet altijd de persoon die hij was. En dat heeft niets te maken met het feit of u nu een jood bent of niet.
Laatst gewijzigd door system : 2 mei 2007 om 19:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Gouverneur
|
![]() Simpel, het is in een Woestijn(ontstaan van Jodendom, Islam) gewoonweg niet interesant om varkens te kweken als voedsel omdat ze teveel water en ander voedsel nodig hebben.
Schapen hebben veel minder water nodig en zijn dus beter geschikt om in een Woestijnklimaat gehouden te worden. Om dezelfde redenen zijn de koeien in India trouwens heilig. Indische koeien hebben van nature uit weinig vlees(=weinig voedsel als je ze slacht), maar ze produceren enorm veel melk en mest(=veel voedsel als je ze in leven laat). Westerlingen eten dan weer geen hondenvlees omdat die als schaapherder/jachthond meer voedsel kan bezorgen dan als geslachte hond. Heden ten dage is de toestand uiteraard niet meer dezelfde als 2 000 jaar geleden, maar voedseltaboes zijn moeilijk uit te roeien.