![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind dat het volk pas geëmancipeerd is als het zelfstandig en redelijk (dus kritisch) heeft leren denken. Het onderwijs moet daarop gericht zijn. In afwachting daarvan moet de beslissingsmacht ultiem bij een elite liggen, die uiteraard democratisch verkozen wordt: primussen inter pares, zeg maar. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteraard betekent 'meer juristen' niet automatisch betere wetgeving. Het één staat los van het ander. Citaat:
Dat juristen per definitie eerst naar een juridische oplossing zoeken voor elk maatschappelijk probleem, wil ik betwijfelen. Ik ken nog veel meer niet-juristen die voor elke vliegenscheet een wet of een KB zouden uitvaardigen. Integendeel, praktijkjuristen hebben een bloedhekel aan reglementitis. Vooral dan van het soort dat volstrekt overbodig is omdat de oplossing in het 'gemeen recht' meestal reeds voor handen is. De betuttelmentaliteit zie ik vooral bij mensen die er geen flauw idee van hebben hoe ons rechtssysteem in elkaar steekt. Tot slot: destijds was er een rubriekje in het programma Villa Politica waar argeloze (federale) parlementsleden een aantal simpele vraagjes kregen voorgeschoteld. In de zin van: 'wat is een bijzondere wet?' of nog 'wat is de alarmbelprocedure precies?'; de antwoorden waren ontstellend! Ook van de anciens (en daar zaten ook best juristen tussen)... Elk zijn métier dus???
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of Politiek = beleid = wetten = juristen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Politiek is ook het besturen van een land en daar hoort meer bij dan het maken van wetten. Er moet ook kennis van zaken zijn op andere gebieden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Burger
|
![]() Naar mijn inziens moeten politici uit een zo heterogeen mogelijke groep bestaan. Bestaat er zoiets al een "goed" diploma voor politici ?
Men kan natuurlijk zeggen dat opleidingen zoals jurist, maatschappelijk assistent, econoom,... voordelen biedt in de politieke wereld. Maar een goed politicus zijn hangt naar mijn inziens vooral af van de persoon zelf. Vb: Een bv kan een goed politicus zijn, maar kan evengoed ook volledig de mist ingaan, en bovendien ben ik sowieso al niet voor verkleutering van de politiek. Je kan mensen niet beoordelen op hun diploma of "punten". Voorbeeld: Gisteren was er een leuke filosofische discussie in mijn klas ( hogeschool, bachelor sociaal-agogisch werk). Aan de ene kant van de aula zat een groep, aan de andere kant een andere groep. De groep waar ik het tegen moest opnemen met mijn groep bestond voornamelijk uit de "besten" van de klas. Zij die elke dag braaf hun cursusjes van buiten leren, en zeer goed scoren op examens. Mijn groep bestond - mezelf inbegrepen - uit mensen die niét elke dag leren, en "minder goede" punten halen. Wel, ik heb nog nooit zo makkelijk een discussie gewonnen. Samen met een medestudent had ik en een paar anderen doe (grotere) groep meteen in de tang. Ze hadden geen enkel zinning argument, en waren enkel goed in het verwerpen van hun argumenten. Elke vraag vanuit ons kam om argumenten werd onthaald op een stilte. Ik vond dat een mooi voorbeeld van dat je "het" gewoon moet hebben. Dat is zo in discussies, dat is zo in politiek. Laatst gewijzigd door Stein : 23 mei 2007 om 08:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk wel dat wanneer juristen met een 'probleem' worden geconfronteerd het juridische al gauw om de hoek komt sluipen (bijvoorbeeld: als het tot een geschil voor de rechtbank zou komen, wat dan?). Hetgeen me verre van abnormaal lijkt. Zoals je terecht aanhaalt betekent dat niet dat een jurist voor alles een wetsbepaling wenst of voor alles een gerechtelijke procedure wil inleiden. Integendeel, onze 'goede trouw' laat bijvoorbeeld toe om heel wat zaken op te lossen, zonder dat daarvoor strikte regeltjes moeten worden uitgevaardigd..(en dus idd, heel wat juristen hebben een bloedhekel aan reglementitis). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vraagje: een parlementair krijgt, dacht ik, een aantal medewerkers toebedeeld. Op zich maakt het dan niet oneindig veel uit wat die parlementariër zijn achtergrond is, als en slechts als die medewerkers hem kunnen bijstaan in het meer technische werk (m.n. het juridische). Nu neem ik aan dat zo'n medewerker doorgaans voor heel andere zaken wordt ingezet. Zou daar geen mouw aan kunnen worden gepast?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Pure partijpolitiek is dat, en met het diploma van parlementsleden heeft dat weinig te maken.
![]() |
![]() |
#52 |
Gouverneur
|
![]() Het wetgevend werk en dan bedoel ik het echte wetgevend werk is een zeer technische kant van het organiseren van onze samenleving, die een zekere expertise vereist. Dit werk is echter werk achter de schermen en ver weg van de schijnwerpers van de media. gevolg voor politici niet interessant vanwege dat gebrek aan belangstelling. Ik denk dat het voor de politici vandaag, rekeninghoudend met de politiek als carriere interessanter is voor camera's een belofte te doen over weet ik veel wat, dan één goede wet te maken. De belofte brengt je op tv voor je kiezerspotentieel, die goede wet levert niets op, behalve een paar opgeluchte zielen werkzaam in, of geconfronteerd met het deelgebied waar die wet over gaat.
Het is vandaag de dag bovendien zo dat er een ware diarree van Wetten, decreten, KB's, poltitiereglementen, enz.. op allerhande domeinen worden gestemd. Deze diarree van regels is een gevolg van een steeds verregaandere ingrijping van de overheid in de samenleving. Zodoende is de hoeveelheid wetgeving exponentieel toegenomen door de jaren heen, wat blijkbaar de kwaliteit niet ten goede komt. Verder worden bepaalde wetgevende initiatieven genomen naar aanleiding van een dramatische gebeurtenis en onder druk van de media. Die wetgeving dient snel te worden gestemd zodat die dramatische gebeurtenis nog in het korte geheugen hangt van de potentieele kiezers en onze politici opnieuw voor de camera's kunnen verkondigen snel, doortastens en voor de mensen te hebben opgetreden. Deze wetten worden holder de bolder gemaakt en zijn vaak zéér slecht en in vele gevallen niet toepasbaar bv. wet op het snelrecht, de nieuwe wapenwet,.... Iedereen met een beetje tijd en historische interesse zou de parlementaire voorbereidingswerken van pakweg 100 jaar geleden eens moeten lezen. U zou tot de vaststelling komen dat er in het parlement werd gedebatteerd en dit op een niveau dat enkele malen hoger licht dan het huidige circus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat ze een paar ingenieurs of deskundigen gebruiken om de krijtlijnen en de details van wetten op te stellen, de juridische finesse, bewoording etc... mogen zij erdan rondspinnen. Ik weet ook dat er heel wat juridische procedures moeten gevolgd worden bij het tot stand komen van wetten etc... en dat het juiste juridische woordgebruik daarin belangrijk is, maar even het advies vragen van wat mensen die iets van subject zelf kennen is nooit vergeefse moeite... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt gesukkel is het om sommige bezig te horen of te zien op dat niveau, ik zou door mijn stoel zakken van schaamte, moest ik in hun schoenen staan. Als ge zo'n stevaert bezig hoort over 1+1 = 3 en er hem dan een hoop zever over hoort verkondigen, dan mag ik mij terrecht afvragen wat de verstandelijke vermogens van die man zijn... Als ik iemand op dat niveau openlijk hoor zeggen dat ze niet kan tellen, die dan nog minister van begroting is, dan mag ik mij ook afvragen, of die ze nog wel alle 5 op een rij heeft, zeker, als dan nog eens blijkt dat ze zogezegd een diploma communicatiewetenschappen op zak heeft, ... Zo iemand zou toch moeten weten wat "perceptie" is nietwaar ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De gewone man pleegt dus fraude ? Op grote schaal zeker ? De gewone man heeft daar niet eens de mogelijkheden toe ! Nee het zijn zelfs dikwijls politici die zich daar schuldig aan maken. De grootschaligste vervuiling is volgens mij toch nog steeds die van de industrie, de gemiddelde gewone man heeft geen fabriek 'in zijnen hof' of op zijn terras staan denk ik maar correct me if I'm wrong. Luiheid, er lopen ongetwijfeld een hoop luie mensen rond maar als u doelt op 'de werklozen' zou ik in uw plaats toch nuanceren. Daar zijn ongetwijfeld luie mensen bij maar dat is volgens mij toch een kleine minderheid. Alles afwentelen op de politici ? Dat is volgens mij waar zij (goed) voor betaald worden. Wie maakt politiek noodzakelijk ? Wat mij vooral opvalt in uw opvattingen dat is dat u politici blijkbaar beschouwt als staan zij buiten de samenleving of er boven verheven, terwijl ze er volgens mij middenin staan. Of dat toch zouden moeten. Het is niet de gewone man die politiek noodzakelijk maakt. Politiek is gewoon een 'noodzakelijk kwaad' dat voortvloeit uit de aard van 'de mens' (=alle mensen, niet enkel 1 bepaalde groep) [quote=Uiteraard, maar hij moet ook kritisch staan t.a.v. zichzelf, d.w.z. in hoeverre is hij zelf verantwoordelijk voor zijn of andermans probleem? Wat kan hij zelf doen om het op te lossen en doet hij dat ook? [/quote] Dat is de logica zelve maar men kan niet zelf jobs creeren, de politie hervormen, het huisvuil ophalen... En hij mag toch wel verwachten dat deze dingen op een goede manier gebeuren, niet ? [quote=Ja, dat klopt eigenlijk wel. Zelfs een tikkeltje zielig. Het ergste is nog dat ze zich laten voorstaan op groot verstand. Omdat ze elk probleem zo vereenvoudigen en nooit verder denken dan één stap vooruit, denken ze dat hun oplossing de logica zelve is (het "gezond verstand"). Dat soort denken moet zeker niet de norm worden. [/quote] Kan u een percentage plakken op het deel van de bevolking dat u zielig vindt ? 60%,70%, 80% ? Meer ? Al eens aan gedacht dat mensen meestal praten over de dagelijkse problemen die ze elke dag ondervinden en daar meestal ook over klagen ? Het is niet omdat een probleem een logische oplossing heeft dat dit daarom dan ook gemakkelijk op te lossen is zonder hulp van buitenaf, van de mensen die je hebt gekozen om de problemen op te lossen. U uitspraken bulken van de vooroordelen over 'de gewone man'. Dit tart alle verbeelding. [quote=Aangezien de gewone man niet in staat is tot zelfkritiek, moet de politicus de taak van criticus van hem overnemen. [/quote] Dit is geen feit, dit is gewoon 1 van uw onredelijke veronderstellingen [quote=Valse bescheidenheid is nergens goed voor. [/quote] Nee, maar oprechte bescheidenheid van uwentwege zou geen kwaad kunnen. [quote=Ik vind dat het volk pas geëmancipeerd is als het zelfstandig en redelijk (dus kritisch) heeft leren denken. Het onderwijs moet daarop gericht zijn. In afwachting daarvan moet de beslissingsmacht ultiem bij een elite liggen, die uiteraard democratisch verkozen wordt: primussen inter pares, zeg maar. [/quote] Niet iedereen kan zelfstandig en redelijk denken, niet iedereen heeft daar intellectueel, emotioneel, financieel enzo de mogelijkheden voor. Maar zelfs iemand die niet voldoet aan uw hoge standaard heeft ook het recht om zijn stem te laten horen en zijn wensen, bezorgdheden en wat dan ook te ventileren EN gehoord te worden. Ligt de beslissingsmacht momenteel dan al niet bij een soort van 'elite'? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem nu BHV: Oorspronkelijk was dat het gevolg van een Vlaamse eis voor minimumvertegenwoordiging in Brussel. Daartoe werd één kiesdistrict gevormd, waar de "Vlamingen-uit-de-rand" mee hunnen stemmen konden bezorgen aan Vlamingen te Brussel. Het werd toegekend tijdens een van die marathononderhandelingen Later kwam er een anderegarantie op minimumvertegenwoordiging voor Vlamingen te Brussel, en toen wilde Vlaanderen weer van dat BHV af, omdat mogelijk enkele zitjes in de rand zouden kunnen verloren gaan...en de afschaffing werd wéér toegekend tijdens een van die marathononderhandelingen...Alsof men om 03:30 'snachts nog even een grondig onderzoek naar alle grondwettellijke implicaties van dergelijke akkoorden kan doen... (En de volgende dag staat het in de kranten en kan men het nog moeilijk opnieuw onderhandelen zonder gezichtsverlies voor de éne of de andere partij) Laatst gewijzigd door filosoof : 23 mei 2007 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() Goh ja, Filosoof... die marathontoestanden -communautair of niet- zijn een soort sport geworden (wie blijft het langst bij de pinken?) waar zelden iets goeds, iets kwaliteitsvols uit voortkomt.
Maar ook die politiek geladen matières, die principiële stellingnames, de gevoelige (vaak ethische) dossiers leveren gigantisch veel kommer en kwel op. Een paar voorbeeldjes? De verkeerswet, die totstand gekomen is na veel opbod en gekrakeel. Ondertussen al enige keren bijgestuurd en nog verre van een 'mooi stuk wetgeving' te noemen. Of nog: de wapenwet; één en al princiepsdebat, maar allerminst gebouwd op een nuchtere afweging van de naakte feiten en cijfers. Bovendien ook nauwelijks werkbaar... Ik kan nog een tijdje doorgaan: hoe komt het dat onze fiscale wetgeving zo'n klerezooi geworden is? Principiële debatten; stellingenoorlogen, de oeverloze profileringsdrang waar dossierkennis en vakmanschap het onderspit moeten delven voor de perceptie. En in zekere zin is dat iets wat paars voor een groot stuk op z'n conto mag schrijven. Die dégoutante 'open debatcultuur' is nooit echt meer weggegaan; de bladzijde na de miserie van paars-groen met z'n vechtpartijen binnen de coalitie is nooit omgeslagen. We zitten vandaag in quasi alle grote dossiers met gedrochten van wetgeving, waar elke consistentie en trouw aan de grote rechtsprincipes zoek is. Nogmaals, dat heeft niets te maken met het 'aantal juristen' in een parlement of regering, maar wel met de schaamteloze 'vorm boven inhoud' -cultuur die de politiek van de afgelopen 8 jaar volledig beheerst. Je weet wel: die cultuur waarin criminele mistspuiters �* la Slangen en C° zo graag rondglibberen. (leuke lectuur is het artikeltje over Noël deze week in Knack; je zou van minder zure oprispingen krijgen) ps. ik betreur nog altijd dat Greta D'Hondt het voor bekeken houdt; ik had bitter weinig affiniteit met haar gedachtengoed, maar apprecieerde zeer zeker haar gedegen dossierkennis. Symptomatisch...
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het was al erg, en het is nog erger geworden.