![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
Bekijk resultaten enquête: Was Caeser een ordinaire populist? | |||
Ja, hij beloofde het volk fabels enkel voor macht. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 43,18% |
Nee, hij was populair door zijn daden. |
![]() ![]() ![]() |
25 | 56,82% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook al. Hoewel dat een veel moeilijker geval is. Mijn theorie gaat verder dat een centralisering op een al gedecentraliseerd niveau net iets makkelijker is dan een centralisering op wereldschaal.
Twee dorpjes kunnen al eens gauw samenslaan. Voor Antwerpen en Deurne was er heel wat heibel nodig (en Ekeren wil weg! ![]() Ook het jodendom heeft een evolutie doorgemaakt naar monotheïsme.
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb echt geen respect voor deze man, maar ik geef eerlijk toe dat hij de oorlogvoering heden ten dage nog steeds beïnvloed. De "verdeel en heers" techniek is nog steeds van kracht, ook in onze wereldpolitiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() Zeggen dat Julius Caesar aan de basis lag van de ondergang van het Romeinse Rijk is misschien wat overdreven. Hij lag inderdaad aan de basis van het Keizerrijk, maar in de 2de eeuw n.C. kende Rome ook een aantal bekwame keizers, zoals Trajanus, Hadrianus, Antoninus Pius en Marcus Aurelius.
Het verval begon definitief toen Commodus keizer werd en ging verder in de derde eeuw n.C. met de keizersoldaten |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op het einde van de 3de eeuw heeft keizer Diocletianus trouwens ingezien dat het Romeinse Rijk veel te groot was om door 1 keizer bestuurd te worden en heeft hij nog geprobeerd om het rijk te verdelen in 4 stukken, maar toen was het al te laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De republeik (senaat) was juist de oorzaak van de burgeroorlogen. Tevens was dit systeem niet geschilt om een groot rijk te besturen. Het Romeinse rijk zou volgens mij veel vlugger uiteengevallen zijn onder een republiek dan het keizerschap. Indien Caesar niet vermoord was dan was er volgens mij nog steeds een Romeinse Rijk aangezien hij de nodige hervormingen wou doorvoeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De val van het Imperium is altijd latent aanwezig geweest, nl. in het slavenstelsel. De ineenstorting van de Romeinse economie, en dus van de samenleving en de Staat in z'n geheel kwamen voort uit het tekort aan slaven dat ontstond toen er geen landen meer te veroveren waren, en dus geen buurvolkeren tot slaaf gemaakt konden worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cajus-Julius_Caesar
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2007 om 14:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ivm de Germanen, Lombas, ik neem aan dat je het daarover hebt; die wilden niet zomaar werken. Zij wilden daar iets voor terug, vooral grond. En daar konden de trotse Romeinen niet mee leven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Zeg, is dat een nieuwe trend op dit forum? Iedereen wat homo zitten te noemen?
![]()
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() Om de belegering te bekorten, wordt Caesar op diplomatieke missie naar het hof van koning Nicomedes IV van Bithynië gestuurd. Geruchten deden de ronde dat Caesars relatie met Nicomedes van een homoseksuele aard zou zijn. Homoseksueel gedrag was in de hellenistische wereld min of meer geaccepteerd, voor een Romeinse gezant was in Romeinse ogen daarentegen onacceptabel dat Caesar de passieve partner in een dergelijke verhouding zou zijn geweest en het gerucht dat hij "de vrouw van Nicomedes was geweest" deed afbreuk aan Caesars reputatie[4]. http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Caesar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Caesar moet je zien in een lange rij van de Gracchen, Marius, Sulla etc. Hoe je het ook wendt of keert het was duidelijk dat er iets moest veranderen aan de Romeinse staatsinrichting; dit wil niet zeggen dat een keizerrijk onvermijdelijk was. Er was al sprake van een klasse strijd tussen Patriciers en Equites en Plebejers, daarnaast had je dat legers trouwer werden aan hun generaals dan aan de republiek en dat verovering ook samenhing met de hebzucht van Senatoren en Generaals. De welvaart die Rome voor altijd zou veranderen; waar rijken steeds minder talrijk en toch steeds rijker werden. Daarnaast moet ik ook kwijt dat 'het keizerschap' ook steeds geevolueerd is: principaat, dominaat, tetrarchie en Autocratie, een op Perzie geinspireerde Monarchie.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 1 oktober 2007 om 18:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Partijlid
|
![]() Heeft er iemand de biografie van Adrian Goldsworthy over Caesar gelezen? Ik had het boek onlangs in handen, maar twijfelde of ik het zou kopen. 600 pagina's is indrukwekkend, maar heeft hij ook iets nieuws te vertellen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Ik heb die fascinatie voor Caesar nooit zo begrepen. Ik denk dat zijn gewelddadige dood daar voor iets tussen zit. Per slot van rekening was hij gewoon een handig politicus en veldheer met werkelijk bijzonder veel bloed aan zijn handen.
Indien hij gewoon gestorven was na jarenlang geregeerd te hebben als een dictator - pardon, keizer - zou de fascinatie m.i. beduidend lager zitten. |
![]() |
![]() |