Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2007, 20:19   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Moesten ze het ooit aan mij vragen (VRT/DS/ rest van de gecensureerde pers), dan zeg ik dat ik op de groenen ga stemmen! Zij content, ik content: hunne poll gaat weer eens volkomen verkeerd zijn!
Ook daarmee wordt rekening gehouden.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2007, 20:49   #42
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

peilingen pffft...

Je moet weten hoe zo'n peiling werkt.
Men vraagt je punten te geven tussen 1 en 10.
De vraag is dan, hoeveel punten geef tussen 1 en 10 voor de kans dat je op partij x zou stemmen.

Zo krijg je een vertekend beeld.
Want elke partij kan je een aantal punten geven, ook al stem je er niet op.

Men vraagt nooit vlakaf, voor welke partij stem je?
Altijd draait men rond de pot, zodat men een peiling kan "sturen".

't Is maar dat je het weet.

Laatst gewijzigd door De Prof : 25 mei 2007 om 20:50.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 12:48   #43
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
En eerlijk gezegd vind ik die onderverdeling in politieke families een beetje achterhaald. De partijen binnen de familie kunnen meestal amper nog door een deur, waarom zouden ze dan verplicht altijd met elkaar in een regering moeten zitten? Een 'asymmetrische' coalitie zou geen enkel politiek probleem opleveren, de partijen hebben toch geen gemeenschappelijke achterban. Maar goed, ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat er een 'grote coalitie' komt, om voor de tweederde meerderheid te zorgen die nodig is bij grondwetswijzigingen.
Hier en daar zijn er wel nog links, maar het is niet veel:

Van Quickenborne en Destexhe op campagne

zo 27/05/07 - Vincent van Quickenborne (Open VLD) en Alain Destexhe (MR) voeren samen campagne langs de Belgische kust om het separatisme aan te klagen.

Van Quickenborne en Destexhe bundelen over de partijgrenzen heen de krachten om te protesteren tegen het separatisme van bepaalde partijen en om te pleiten voor meer samenwerking tussen de gewesten.

Destexhe: "Wij marcheren voor het federalisme om België samen te houden, maar ook voor hervormingen."

De twee wijzen op de grote verschillen in werkloosheid tussen Waalse en Vlaamse steden. "In Kortrijk is er 4 procent werkloosheid, in Doornik 18 procent. Dat is dus 14 procent verschil, terwijl de steden maar 30 km uiteen liggen, aldus Destexhe.

"Wij roepen op om de Waalse werklozen aan de slag te krijgen bij ons in Vlaanderen", zegt Van Quickenborne.

Van Quickenborne is lijsttrekker in West-Vlaanderen. Destexhe is niet in zijn eigen kieskring, maar hij mikt op Waalse landgenoten die aan de kust verblijven.

De twee liberalen verplaatsen zich met een tandem, maar ook te voet en in een trapautootje. Ze willen de hele kustlijn langs.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...quick_destexhe# (met filmpje)
Oud 27 mei 2007, 22:37   #44
Dimitri

Standaard

Van Quickenborne komt toch van de Volksunie?! En die pleit voor meer samenwerking tussen de gewesten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 23:00   #45
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom is het relevant om te weten welke leeftijd, opleiding, sexe, voorkeursmaaltijd de ondervraagden hebben als het enkel en alleen gaat om STEMGERECHTIGDE personen?

Wat is de "relevantie" om te weten wat iemands opleidingsniveau is? Om nadien te kunnen zeggen: al de VB stemmers zijn domme mensen?
Waarom vind je het niet relevant om te vragen in wat voor buurt mensen wonen (villabuurt / rijhuisstraat / verrijkte buurt)... doet dat iets af aan de stemuitslag?

Ik moet dat allemaal toch niet invullen op de stemcomputer?
Statistiek. Een peiling is (itt de verkiezing zelf) een steekproef van de populatie van stemplichtigen. Die steekproef dient representatief te zijn om enigszins betrouwbaar te zijn. En een representatieve steekproef vereist dat alle bevolkingsgroepen evenredig met hun relatieve aantallen in de populatie vertegenwoordigd zijn.

Laatst gewijzigd door Edina : 27 mei 2007 om 23:03.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 23:12   #46
evilbu

Standaard

Citaat:
Van Quickenborne komt toch van de Volksunie?! En die pleit voor meer samenwerking tussen de gewesten?
Bart Somers en Tommelein (beide VLD) komen ook van de Volksunie. Vankrunkelsven heeft ook dezelfde overstap gemaakt. Somers heeft zelfs eens Verhofstadt publiekelijk de rug toegekeerd samen met een hoop medestanders in een programma op de Vlaamse televisie, heel lang geleden (Uytterhoeven vond het heel fijn om dat meerdere keren te tonen )

Kan jij het filmpje zien (of is het nog altijd eigen volk eerst bij de vrt), best interessant hoe die communicatie met die Waalse politicus moet gaan. Het is zoals jij zegt :als iemand over Heel-Nederland en dergelijke wil zeveren, nodig eens een Waal uit.
Oud 27 mei 2007, 23:31   #47
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Bart Somers en Tommelein (beide VLD) komen ook van de Volksunie. Vankrunkelsven heeft ook dezelfde overstap gemaakt. Somers heeft zelfs eens Verhofstadt publiekelijk de rug toegekeerd samen met een hoop medestanders in een programma op de Vlaamse televisie, heel lang geleden (Uytterhoeven vond het heel fijn om dat meerdere keren te tonen )
Niet gek dat de Volksunie uiteen is gevallen, als er zoveel mensen bij zaten die Vlaamse zelfstandigheid geen prioriteit vinden.

Citaat:
Kan jij het filmpje zien (of is het nog altijd eigen volk eerst bij de vrt),
Voor mij is het nog altijd plaatjes kijken. Helaas.

Citaat:
best interessant hoe die communicatie met die Waalse politicus moet gaan. Het is zoals jij zegt :als iemand over Heel-Nederland en dergelijke wil zeveren, nodig eens een Waal uit.
Voila. Maar ik zal wel altijd zo beleefd zijn om in het Frans uit te leggen dat ik pas français parle.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 23:43   #48
evilbu

Standaard

Citaat:
Niet gek dat de Volksunie uiteen is gevallen, als er zoveel mensen bij zaten die Vlaamse zelfstandigheid geen prioriteit vinden.
Mja, die is ook uiteen gevallen omdat het federalisme en dergelijke bereikt was, wat voor sommigen het einddoel was.
De tegenstellingen tussen links en rechts werden sterker dan.
In dit topic wordt die vage bedoeling van de Volksunie door Hertog aangekaart:
http://forum.politics.be/showpost.ph...04&postcount=1
En ja, ik vind dat Spirit eigenlijk hetzelfde doet, erg heel duidelijk over Vlaanderen zijn ze toch niet he..

Citaat:
Voor mij is het nog altijd plaatjes kijken. Helaas.
Schande. Men zou een uitzondering voor Nederland moeten maken.

Citaat:
Voila. Maar ik zal wel altijd zo beleefd zijn om in het Frans uit te leggen dat ik pas français parle.
Hmm, hangt af van mijn bui en hoe lomp men al is, doe ik soms zelfs niet.
Oud 28 mei 2007, 13:54   #49
Don Quichote
Banneling

Standaard

Mja, die is ook uiteen gevallen omdat het federalisme en dergelijke bereikt was, wat voor sommigen het einddoel was.
-----------------------------

De VU is uiteengevallen door gebrek aan kloten van de leiding.

Nva en Spirit zijn de kinderen van een kwal.

Nog duidelijk te zien.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be