Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2007, 14:04   #41
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En tot slot: het TOTAAL aantal besneden vrouwen wordt in België op een kleine 3000 geschat. Van een dagelijkse praktijk kan je bijgevolg totaal niet spreken!!! De titel van de topic slaat dus ook al op geen ballen en is in combinatie met een verwijzing naar een blog met pertinent foute info, een mooi staaltje van recuperatie vanuit VB-hoek. De starter van de topic wint er immers geen doekjes om en roept omwille van foutieve info op om op het VB te stemmen. Lager kan je bijna niet vallen.
300?En dat vind jij normaal?Vind jij weinig?Mag dus niet aangekaard worden volgens u?
En deze zaken gebeuren weldegelijk vooral bij moslims.
En geef eens uw oplossing voor dat probleem?
Een islamschool openen?lol.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 14:07   #42
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat versta je niet aan het arrest Circe? Het VB maakt gewoon misbruik van vrouwenbesnijdenis in hun hetze tegen de Islam. Het gaat hen niet om die praktijk de wereld uithelpen, want dan zouden ze wel correcte informatie daarrond verspreiden, zoals de organisaties die werkelijk bezig zijn met de bestrijding ervan. Dankzij pamfletjes zoals die van het VB denken hun kiezers nog steeds dat het enkel bij moslims gebeurt (terwijl het een pre-islamitisch lokaal gebruik uit voornamelijk Afrika is dat daar bij alle godsdiensten/religies gebeurt), dat het bij alle moslims gebeurt (terwijl de overgrote meerderheid van de moslims - inclusief Marokkanen en Turken - het gebruik niet kent) en dat het in België gewoon is toegelaten (terwijl het expliciet bij wet verboden is). Deze en talloze andere threads hier op het forum zijn een prachtige illustratie van de desinformatie waarvoor het VB op het vlak van vrouwenbesnijdenis mee verantwoordelijk is. Desinformatie die ten nadele is van de slachtoffers van vrouwenbesnijdenis hé!
Ik neem even de gewraakte tekst nog eens voor ogen:

Citaat:
Niets kan de minachting voor de vrouw beter illustreren dan de besnijdenis.
Is dit onjuiste informatie?

Citaat:
Anders dan bij mannen is de besnijdenis bij de vrouwen een blijvende sexuele verminking: de clitoris wordt geheel of gedeeltelijk geamputeerd. Dit is de mildste vorm, de zogenaamde kleine besnijdenis. Bij de infibulatie of grote besnijdenis worden alle uitwendige geslachtsorganen weggesneden en worden vervolgens de rauwe randen van de wonde dichtgenaaid waarbij slechts een kleine opening wordt gelaten om te urineren en te menstrueren. Dit alles gebeurt vaak in uiterst primitieve en onhygiënische omstandigheden.
Wat klopt er hier niet aan?

Citaat:
De houding van de islam tegenover de vrouw toont duidelijk aan dat de Europese en islamitische wereld totaal verschillend zijn. We kunnen dan ook niet dulden dat onze samenleving door islamitische wetten en zeden wordt geïnfiltreerd. …
Wat is daar verkeerd aan om zoiets te vinden?

Citaat:
Men mag in dit land het Vlaams Blok onbeperkt aanvallen en beschimpen, maar op de zeden en gewoonten van de ‘allochtone medemens’ – hoe barbaars ook – mag blijkbaar geen enkele vorm van kritiek geuit worden.”
Me dunkt is de juistheid van deze zin duidelijk bewezen door de uitspraak van het arrest.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 14:12   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edina
Ofwel ben je hier ongelooflijk aan het liegen, ofwel is de dementie toegeslagen. Het is hier op het forum al herhaaldelijk gezegd dat het wel degelijk verboden is bij wet in België (in threads waarin je deelnam aan de discussie hé). En een kleine zoekactie bracht me nota bene bij deze post van jou waarin je die wet zelf aanhaalt!
Vijf jaar geleden... ik ben inderdaad aan het dementeren vermits ik me er niks van herinnerde.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 28 mei 2007, 14:18   #44
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vijf jaar geleden... ik ben inderdaad aan het dementeren vermits ik me er niks van herinnerde.
Vijf jaar? Zelfs rekenen lukt niet meer? Of ben je vergeten dat het nog maar 2007 is?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 14:23   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vijf jaar? Zelfs rekenen lukt niet meer? Of ben je vergeten dat het nog maar 2007 is?
gut gut, dat geheugen van me verslechtert hier met de minuut.

Wie is Edina in feite?

Laatst gewijzigd door circe : 28 mei 2007 om 14:23.
Oud 28 mei 2007, 14:32   #46
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Mooi zo! Je begint het dus door te krijgen dat je besnijdenis van mannen en vrouwen niet over dezelfde kam mag scheren?
Er zijn verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis, waarvan sommigen wel degelijk perfect te vergelijken zijn met mannenbesnijdenis (aangezien enkel de voorhuid van de clitoris wordt weggesneden). Andere vormen van vrouwenbesnijdenis houden zelfs enkel het aanprikken van de clitoris in. Maar natuurlijk is een mannenbesnijdenis niet te vergelijken met die vormen van vrouwenbesnijdenis waar een stuk van de clitoris of - erger nog - de schaamlippen worden weggesneden.

Maar in beide gevallen kan je mi spreken van verminking wanneer dit bij kinderen gebeurt. En mannenbesnijdenis bij kinderen zou dus enkel mogen toegstaan worden wanneer daar medische redenen voor zijn. Mannen mogen wat mij betreft natuurlijk kiezen voor besnijdenis. Maar zouden dan wel goed voorgelicht moeten worden over de eventuele nadelen, want niet alle besneden mannen zijn daar even gelukkig mee (vooral de verminderde gevoeligheid van de eikel wordt wel eens betreurd bij mannen die zich op latere leeftijd lieten besnijden en dus het verschil konden ervaren). Vergeet ook niet dat in veel landen mannenbesnijdenis onder even slechte omstandigheden gebeurt (qua hygiëne en verdoving) met complicaties en pijn tot gevolg. Een onschuldige praktijk kan je het dus moeilijk noemen.
Oud 28 mei 2007, 14:41   #47
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
300?En dat vind jij normaal?Vind jij weinig?Mag dus niet aangekaard worden volgens u?
En deze zaken gebeuren weldegelijk vooral bij moslims.
En geef eens uw oplossing voor dat probleem?
Een islamschool openen?lol.
Waar lees je dat ik dat normaal of weinig vind, beste Marlboro? Of dat dit niet zou mogen aangekaart worden? Maar de eerste vereiste om een probleem aan te kaarten en er effectief iets aan te proberen veranderen, is dat je correcte informatie hebt over de precieze omvang en oorzaken van het probleem. Het voorstellen als een dagelijkse praktijk in België die bovendien zou zijn toegestaan of het voorstellen als een islamitisch gebruik, is geen correcte weergave van de feiten. En kan dus ook onmogelijk tot correcte maatregelen leiden. Het is gelukkig al verboden en strafbaar in België. Het probleem is natuurlijk dat het clandestien gebeurt. De enige manier om daar komaf mee te maken, is door gericht voorlichting te geven. Gericht naar de groepen waar het gebruik bekend is dus. En dat zijn de mensen die afkomstig zijn uit de landen waar het gebruik bekend is ongeacht hun godsdienst/religie.
Oud 28 mei 2007, 15:02   #48
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem even de gewraakte tekst nog eens voor ogen:

Is dit onjuiste informatie?
Ja, want het suggereert dat vrouwenbesnijdenis onlosmakelijk verbonden is met de islam, terwijl het - zoals je maar al te goed weet - een pre-islamitisch gebruik uit Afrika is dat daar bij alle godsdiensten/religies voorkomt en dat dus ook onbekend is bij de overgrote meerderheid van moslims (inclusief de moslims in de meest strenge islamlanden zoals Saoedi-Arabië, Iran en Afghanistan).

Citaat:
Wat klopt er hier niet aan?
Dat de mildste vormen van vrouwenbesnijdenis niet worden vermeld (terwijl die wel meegerekend worden wanneer men er cijfers bijhaalt). Vormen die nochtans minder erg (aanprikken van de clitoris) of perfect vergelijkbaar (wegsnijdens van de voorhuid van de clitoris) zijn met mannenbesnijdenis. Dat mannenbesnijdenis wel degelijk ook een blijvende genitale verminking is. Niet in het minst omdat die op veel plaatsen ook wel degelijk in dezelfde primitieve en onhygiënische omstandigheden gebeurt.

Citaat:
Wat is daar verkeerd aan om zoiets te vinden?
Dat de vrouwenbesnijdenis wordt aangehaald om het verschil waarvan sprake is aan te tonen, terwijl de overgrote meerderheid van de moslims het gebruik niet kent en het anderzijds niet alleen moslims zijn die het gebruik kennen.

Citaat:
Me dunkt is de juistheid van deze zin duidelijk bewezen door de uitspraak van het arrest.
Wat een onzin. Kritiek op islam kan perfect. Enkel het systematisch stigmatiseren van een hele bevolkingsgroep en dan nog niet zelden op basis van foutieve informatie (zoals het voorbeeld de vrouwenbesnijdenis duidelijk illustreert) kan niet. Je weet maar al te goed dat dit slechts één van de tientallen voorbeelden was uit het arrest. Het is dan ook zonder meer belachelijk dat je maar blijft doen alsof het VB is veroordeeld omdat ze de problematiek van de vrouwenbesnijdenis zouden hebben aangekaart, want dat deden ze niet eens.
Oud 28 mei 2007, 16:06   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis, waarvan sommigen wel degelijk perfect te vergelijken zijn met mannenbesnijdenis (aangezien enkel de voorhuid van de clitoris wordt weggesneden). Andere vormen van vrouwenbesnijdenis houden zelfs enkel het aanprikken van de clitoris in. Maar natuurlijk is een mannenbesnijdenis niet te vergelijken met die vormen van vrouwenbesnijdenis waar een stuk van de clitoris of - erger nog - de schaamlippen worden weggesneden.

Maar in beide gevallen kan je mi spreken van verminking wanneer dit bij kinderen gebeurt. En mannenbesnijdenis bij kinderen zou dus enkel mogen toegstaan worden wanneer daar medische redenen voor zijn. Mannen mogen wat mij betreft natuurlijk kiezen voor besnijdenis. Maar zouden dan wel goed voorgelicht moeten worden over de eventuele nadelen, want niet alle besneden mannen zijn daar even gelukkig mee (vooral de verminderde gevoeligheid van de eikel wordt wel eens betreurd bij mannen die zich op latere leeftijd lieten besnijden en dus het verschil konden ervaren). Vergeet ook niet dat in veel landen mannenbesnijdenis onder even slechte omstandigheden gebeurt (qua hygiëne en verdoving) met complicaties en pijn tot gevolg. Een onschuldige praktijk kan je het dus moeilijk noemen.
...
De ernstigheid...
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 16:43   #50
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Grappig, de besnijdenis heeft niets met de islam te maken maar het gebruik is wel vooral op het Arabische schiereiland en in de Afrikaanse moslimlanden terug te vinden. Islamitische autoriteiten hebben recentelijk een fatwa uitgesproken tegen diegenen die hun vrouwen nog mutileren door vrouwenbesnijdenis. Raar dat die islamitische autoriteiten zich geroepen voelden een fatwa uit te spreken voor iets waar de islam geen knijt mee te zien heeft (althans volgens Edina).
Voor mijn part toon je hier aan dat vrouwenbesnijdenis idd niets met islam te maken heeft of wonen er in Marokko, Algerije en het Midden-Oosten geen moslims?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 16:47   #51
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
niet alle besneden mannen zijn daar even gelukkig mee (vooral de verminderde gevoeligheid van de eikel wordt wel eens betreurd bij mannen die zich op latere leeftijd lieten besnijden en dus het verschil konden ervaren).
Ik denk dat vele mannen die dit lezen juist daardoor gaan overwegen om zich te laten besnijden, stuur ik nu alle mannen (én vrouwen voor hun man) die naar wondermiddeltjes komen vragen bij ons om minder snel klaar te komen naar het ziekenhuis voor een besnijding?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 17:27   #52
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Voor mijn part toon je hier aan dat vrouwenbesnijdenis idd niets met islam te maken heeft of wonen er in Marokko, Algerije en het Midden-Oosten geen moslims?
Wonen er in het Arabische schiereiland en in de Afrikaanse moslimlanden geen moslims?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 17:38   #53
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij men voorstander is van behoud van eigen cultuur natuurlijk.
Laat ze toch doen...laat ze hun cultuur maar beleven...met zen allen.
Nu nog stenigingen op het plaatselijke voetbalveld elke zondag enz...
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:19   #54
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar lees je dat ik dat normaal of weinig vind, beste Marlboro? Of dat dit niet zou mogen aangekaart worden? Maar de eerste vereiste om een probleem aan te kaarten en er effectief iets aan te proberen veranderen, is dat je correcte informatie hebt over de precieze omvang en oorzaken van het probleem. Het voorstellen als een dagelijkse praktijk in België die bovendien zou zijn toegestaan of het voorstellen als een islamitisch gebruik, is geen correcte weergave van de feiten. En kan dus ook onmogelijk tot correcte maatregelen leiden. Het is gelukkig al verboden en strafbaar in België. Het probleem is natuurlijk dat het clandestien gebeurt. De enige manier om daar komaf mee te maken, is door gericht voorlichting te geven. Gericht naar de groepen waar het gebruik bekend is dus. En dat zijn de mensen die afkomstig zijn uit de landen waar het gebruik bekend is ongeacht hun godsdienst/religie.
Ik begrijp dat de Belgische wet besnijdenis van kinderen verbiedt, goed.
Ik begrijp ook dat er minstens 3000 gevallen in België zijn.
Ken je toevallig ook het aantal veroordelingen dat in België uitgesproken is tegen de daders van deze verminkingen?
En wat hielden deze veroordelingen in?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:22   #55
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wonen er in het Arabische schiereiland en in de Afrikaanse moslimlanden geen moslims?
Online, kijk naar de bovenstaande kaart. Kijk naar de landen Marokko en Algerije.

'Percentage vrouwen besnijdenis'

=> Komt niet voor.

Aanvullend: al die landen waar vrouwenbesnijdenis veel voorkomt (alles meer dan 25% dus), zijn dat allemaal landen met alleen/hoofdzakelijk moslims?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 mei 2007 om 19:25.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 22:50   #56
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ik denk dat vele mannen die dit lezen juist daardoor gaan overwegen om zich te laten besnijden, stuur ik nu alle mannen (én vrouwen voor hun man) die naar wondermiddeltjes komen vragen bij ons om minder snel klaar te komen naar het ziekenhuis voor een besnijding?
Ik zou ze dan toch adviseren om eerst eens oa volgende websites te bekijken:

http://www.mgmbill.org/
http://www.nocirc.org
http://www.noharmm.org
http://www.doctorsopposingcircumcision.org
http://www.norm.org
...
Oud 28 mei 2007, 22:58   #57
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik begrijp dat de Belgische wet besnijdenis van kinderen verbiedt, goed.
Ik begrijp ook dat er minstens 3000 gevallen in België zijn.
Ken je toevallig ook het aantal veroordelingen dat in België uitgesproken is tegen de daders van deze verminkingen?
En wat hielden deze veroordelingen in?
Ten eerste werd tenminste de helft van die ongeveer 3000 vrouwen niet in België besneden. En bij degenen die wel in België werden besneden gebeurde dat dus clandestien. Vandaar dat vervolging niet evident is en voorlichting en preventie dus essentieel zijn. Je zal toch ook wel snappen dat er zo'n zaken bestaan als beroepsgeheim van dokters en dat je dit niet zomaar kan overboord gooien, omdat dit er alleen zal toe leiden dat de slachtoffers bij dokters worden weggehouden?
Oud 28 mei 2007, 23:07   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Aanvullend: al die landen waar vrouwenbesnijdenis veel voorkomt (alles meer dan 25% dus), zijn dat allemaal landen met alleen/hoofdzakelijk moslims?
Natuurlijk niet! In Benin, Centraal Afrikaanse Republiek, Eritrea, Ethiopië, Ghana, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Kenia, Liberia, Nigeria, Sierra Leone en Tsjaad maken moslims niet meer dan de helft van de bevolking uit. En het gebeurt in die landen bij alle godsdiensten/religies.

Overigens is vrouwenbesnijdenis op het Arabisch schiereiland eerder uitzonderlijk: het gebeurt er enkel in Oman, Yemen en Verenigde Arabische Emiraten.
Oud 28 mei 2007, 23:25   #59
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zal toch ook wel snappen dat er zo'n zaken bestaan als beroepsgeheim van dokters en dat je dit niet zomaar kan overboord gooien, omdat dit er alleen zal toe leiden dat de slachtoffers bij dokters worden weggehouden?
Dokters zijn niet gehouden aan beroepsgeheim als ze kindermishandeling vermoeden of vaststellen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 23:29   #60
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dokters zijn niet gehouden aan beroepsgeheim als ze kindermishandeling vermoeden of vaststellen.
Maar dan moet besnijdenis van meisjes EN jongens wel als kindermishandeling bezien worden. En als men weet dat een dokter die meldingsplicht heeft , dan gaat men op zoek naar iemand die het illegaal doet ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be