![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Peter Mertens (PVDA) - 9 tot 15 februari "Als socioloog zet hij zich fulltime in voor de PVDA. Momenteel richt hij zich vooral op de acties rond de structurele omwenteling in de OCMW ziekenhuizen van Antwerpen, samen met Geneeskunde voor het Volk. Na een kortstondig en, naar eigen zeggen, o |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Castro heeft wel degelijk macht en onschendbaarheid. Als de Cubanen dan toch zo graag onder zijn politiek regime leven , waarom heeft hij die dan nodig? |
|
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Koning niets te zeggen? Waarom moet ik er dan wel belastingsgeld aan betalen?
Maar da's een andere discussie. Mijn punt is: wie zijn wij om kritiek te gaan geven? Als we zelfs geen genocidewetten mogen hebben om net die problemen aan te kaarten... ![]()
![]() |
#43 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar o wee wanneer het oh zo democratisch kapitalistisme een scheve schaats rijdt, dan noemt men dat een banale misdaad. Give me a break ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Bieke |
||||
![]() |
![]() |
#44 |
Gouverneur
|
![]() Ik vind alleen grotesk hoe mensen van bepaalde andere ideologïen hun dictators verdedigen door flauwe imperfecties , incidenten van de democratie aan te vallen.
Cuba sluit oppositieleden op in de bak voor de rest van hun leven en is er geen plaats voor andersdenkenden en is in weze een politiestaat. De machtshebbers zijn ongenaakbaar , de ideologie onbespreekbaar <=> Bij ons durven politiemensen wel eens hun boekje te buiten te gaan met hun batton en kunnen er procedures gestart worden. Feit blijft dat in landen waar er democratie is , de mensen het minst slecht hebben op materieel vlak en mensenrechten. In communistische landen heeft iedereen het even slecht door een defunct systeem zonder dynamisme , zonder motor , behalve de machtshebbers. Bovendien zijn ze inherent ondemocratisch omdat mensen die voor hun individuele rechten streven niet gehoord of buiten spel gezet worden , het is dan maar een kleine stap naar dramatische mensenrechtenschendingen zoals in Cuba en andere communistische regimes. |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een misdaad tegen een privé persoon wordt pas een schending van mensenrechten , als deze misdaad niet kan bestraft worden. Daarom dat in een democratisch systeem veel misdaden ,gewone misdaden zijn en in een communistisch systeem waar de privé persoon geen rechten heeft , een schending van mensenrechten. In de Democratie reguleert de maatschappij zichzelf. In het communisme reguleren enkel de machtshebbers. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eventjes mijn mening uit een andere topic herhalen: Kapitalisme is niet meer of minder dan het laten bestaan van een economie gebasseerd op de vrije markt, op vrije handel tussen mensen met andere woorden. Ik zie daarin helemaal geen bevolkingsgroep die uitgeperst wordt, integendeel. Het staat iedereen vrij om te werken (of niet te werken) voor wie hij dat wenst. Het staat eenieder ook vrij, als hij besluit om voor geen ander te willen werken, om uitsluitend voor zichzelf of voor een gelimiteerd groepje te werken en een eigen zaak, bedrijf of coörporatie te starten. Van diefstal is dus absoluut geen spraken (i.t.t. alle andere economische vormen) daar alles steeds op basis van vrijwilligheid gebeurt. Niemand kan gedwongen worden om handel te drijven met een ander als hij dat niet zelf wenst. (http://forum.politics.be/viewtopic.p...ht=kapitalisme)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
#48 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Proef 1: a) Richt in Duitsland een communistische partij op b) Richt in Cuba een liberale partij op Proef 2: a) Organiseer in Duitsland een betoging met het bord "Schröder Scheisse!" b) Organiseer in Cuba een betoging met het bord "Castro c�*bron!" Ik nodig u uit aan de lijve te ondervinden wat de verschillen zullen zijn tussen de democratische rechtsstaat Duitsland en de dictatuur Cuba. |
||
![]() |
![]() |
#49 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Weg Zorro ![]() Spijtig dat je niet reageert op het rapport van A.I dat dan ook weer niet bekend staat als pro-communistisch ![]() Je bent waarschijnlijk nog niet in Cuba geweest en is de Cuba=dictatuur-praat je bekend via CNN, BBC,... Je denkt dat je ongemerkt met je Schröder Scheisse wegkomt? Ook geen klein beetje naiëf, zorro. Je bent dan al 20 keren gefotograffeerd, je nummerplaat is genoteerd en sta je netjes op de lijst van de Duitse Staatsveiligheid. En bij de minste onlusten tegen de Duitse regering weten ze je wonen. Bieke |
|
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Jij bent ook nog niet op Cuba geweest, en al je informatie is afkomstig uit PVDA-berichtgeving. Of niet soms? Maar die vragen stel je je natuurlijk niet... Bieke, als ik in de Wetstraat een pamflet uitdeel, word ik vermoedelijk weggestuurd of in het slechtste geval opgepakt. Ik betaal dan netjes een boetje en klaar is kees. Ik mag echter betogingen organiseren en daar zoveel van mijn toter maken als ik wil. Verhalen over geheime archieven weet jij evenmin als ik, dus leuter er toch niet zo op los alsof de staatsveiligheid je huis aan het bespioneren is terwijl je aan het schrijven bent. Doe je dit op Cuba, ga je de gevangenis in of rechtstreeks naar het heropvoedingskamp. Verwacht proces nog recht op een advocaat. En d�*t, dat is het grote verschil tussen Duitsland en Cuba. |
||
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
is een pvda-er. Wel, dan ben ik vanaf nu een pvda'er. Dank u. Zoveel eer had ik niet verwacht. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Bieke |
||||
![]() |
![]() |
#52 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#53 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
P.S. Mag ik u vriendelijk vragen om een poging te doen om iets leesbaardere en duidelijkere zinnen te schrijven zodat ik geen uren hoef te puzzelen om uit te zoeken wat u nu juist probeert duidelijk te maken.
|||
![]() |
![]() |
#54 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wil mezelf graag naar voren brengen als relevantiemoderator. Ieder irrelevant argument moet stante pede van het forum verdwijnen. Hoe objectief ik ook zal zijn, er zullen weinig pro-commie argumenten overblijven...
![]() En waar blijft Mertens? Ik zou voorstellen dat hij eens iedere post binnen deze topic bekijkt en alle gebruikte nuttige argumenten opsomt... We willen een systeem waar we gelukkig, vrij en vredevol kunnen leven. Het communisme is daarin nooit geslaagd. Het fascisme evenmin. Onze democratie heeft ook onze mindere kantjes, maar zolang fora als deze er kunnen bestaan, ben ik tevreden. Ik heb het CM van Marx liggen (trouwens een aanrader, leest vlotjes en is interessant, amper 100 blz), 't is een erg romantische theorie, maar we hebben bewezen dat het systeem niet zonder bloedvergieten kan worden gerealiseerd. Oh ja, hoeveel Marx-aanhangers hebben zijn theorie ooit al es gelezen? En dan heb ik aansluitend nog een vraagje voor al die commies hier; jullie hebben uiteraard de reportage van Nova in Noord-Korea gezien. De schoolkinderen worden gehersenspoeld, de cameraploegen mogen de arme wijken niet in (en durf niet te beweren dat ik zever vertel), ... Geef mij nu eens een zinnig argument waarmee je dat kunt goedkeuren!!!!! (als relevantiemoderator zal ik uiteraard elke woordverdraaiing, irrelevantie of subjectief argument genadeloos bestraffen ![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Bieke |
||
![]() |
![]() |
#56 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Beste Zorroaster,
je zegt “Geef mij één democratisch en de mensenrechten respecterend land dat vanuit de marxistische doctrine vertrekt en ik verander van mening.” Beste Filip, je stelt: "Cuba vergelijken met nog armere landen, om Cuba een geslaagd experiment te noemen, is belachelijk” Beste Max, je schrijft: "Feit blijft dat in landen waar er democratie is , de mensen het minst slecht hebben op materieel vlak en mensenrechten. Democratie en mensenrechten zijn essentiële punten voor de PVDA. Waarin hebben de arbeiders op Ford inspraak gehad nu 3.000 onder hen op straat worden gekeild ? [de meeste ziektebriefjes eerst] Waar zijn de rechten van 300.000 patiënten van de Antwerpse OCMW-ziekenhuizen nu die geleidelijk worden geprivatiseerd naar Brits model ? [lange wachtlijsten, vroegtijdig hospitaalontslag, duurdere zorg als gevolg] Wie heeft goedgekeurd dat er geïnvesteerd wordt in beveiliging van Amerikaans oorlogsmateriaal door de Antwerpse haven, terwijl in de veiligheid van de dokwerkers geen Euro wordt gestoken ? [vier vermijdbare dodelijke ongevallen vorig jaar] Democratie en mensenrechten zijn niet gelijk voor iedereen. In de fabriek in Genk is er democratie voor de patroon, niet voor de arbeiders. In de nieuwe ZINA-constructie in Antwerpen is er democratie voor de heren van Degussa (chemie), de banken en de consultingsbureaus �* la McKinsey die nu de dienst uitmaken. Niet voor het personeel of de patiënten. Aan de haven is er democratie voor de natiebazen, niet voor de dokwerkers. Alles wat de werkende mensen in dit systeem hebben, hebben ze bereikt door strijd. Ja, wij draaien de zaken terug om. Democratie en mensenrechten voor de overgrote meerderheid van de bevolking. Dat betekent een werkelijke inspraak in alle essentiële punten van het leven: arbeid, gezondheid, onderwijs, opvoeding, cultuur... Jullie reizen de wereld rond om de PVDA te kunnen beoordelen. Een goede zaak, maar beoordeel de PVDA dan waarop ze kan beoordeeld worden. Uit Cuba bijvoorbeeld loont het de moeite inspiratie op te doen rond volgende punten: - in Cuba zijn tienduizenden arbeidersraden en wijkvergaderingen waar belangrijke wetten eerste worden besproken voordat ze worden ingevoerd. Zoiets is in Belgie ondenkbaar. Stel je voor dat Verhofstadt tienduizenden vergaderingen organiseeert om onze mening te vragen over het brugpensioen, of de jacht op de werklozen, of … In Cuba hebben die arbeidersraden en wijkvergaderingen al bijvoorbeeld bepaalde belastingen afgevoerd. Ondenkbaar in Belgie! - verkozenen van de gemeenteraad moeten zich twee keer per jaar verantwoorden voor speciale vergaderingen in de wijken, waar alle inwoners naartoe kunnen komen. Als hun werk daar niet positief beoordeeld wordt (bijvoorbeeld, ze zijn zelden aanwezig, zoals vele gemeenteraadsleden en parlementairen bij ons!) dan kunnen ze afgezet worden! De laatste keer nam 85% van alle kiezers deel aan die speciale ‘controlevergaderingen’. - ‘s avonds zie je in Cuba her en der in de stad groepen van 20-30 mensen in een kring vergaderen. Vergaderingen van de CDR’s, een soort wijkcomités, die samen ‘kleine problemen’ oplossen in de wijken : een geval van vandalisme, een oudere man die eenzaam thuis zit, een woning die bouwvallig is, kinderen die op straat spelen in plaats van naar school te gaan. Ze discuteren samen over de problemen en proberen het samen op te lossen. Ook dat is democratie. In belgie worden die problemen gewoon niet aangepakt, en solidariteit is ver te zoeken. - in de Belgische SP.a zijn het de teletubbies die de partijlijsten voor de verkiezingen samenstellen. De wil van Stevaert en co is wet, en de lokale partijleidingen mogen ook nog wat ruziemaken. In Cuba wordt de bevolking enorm breed geraadpleegd, al in het stadium van het opstellen van de kieslijsten. In totaal werden de vorige keer 1.5 miljoen (!) Cubanen hun mening gevraagd : wie moet er op de lijst komen? wat vind je van deze kandidaat, wat zijn zijn sterke en zwakke punten, enzovoort. - er is geen stemplicht in Cuba, maar toch gaat gemiddeld 97% stemmen. Schaf bij ons eens de stemplicht af? Je zult wat zien. Bij de presidentsverkiezingen in Frankrijk ging 72% stemmen. In de VS, zoals algemeen geweten het meest democratische land van de wereld, gaat bij de presidentsverkiezingen tussen de … 50% en 60% stemmen. - in Cuba ontvangen de verkozenen géén extra-vergoeding voor hun politiek werk. Vergelijk dat eens met, laten we zeggen, de verkozenen in het Europees parlement? Zij verdienen 5.677 euro per maand, plus een jaarlijkse onkostenvergoeding van 86.000 euro (en bonnekes indienen hoeft niet, je krijgt het zomaar : het Nederlandse SP-Europarlementslid Erik Meijer stortte onlangs zelfs 46.000 euro terug die hij niet had opgebruikt, omdat hij het zo gortig vond) - democratie, dat wil ook zeggen, zorgen dat iedereen recht heeft op degelijk onderwijs, dat hij kan lezen en schrijven. In vergelijk met vele Latijns-Amerikaanse buurlanden presteert Cuba op dat vlak ronduit schitterend. In buurland Haiti gaat maar 44% van de kinderen naar school. In Cuba is het onderwijs voor bijna iedereen volledig gratis. Als Stevaert ideetje nodig heeft voor zijn gratis-politiek, dat hij dan eens in Cuba gaat kijken. Want in Belgie is onderwijs duur : een jaar kleuteronderwijs kost de ouders 7000 �* 9000 Bef, een jaar lager onderwijs 13.500 �* 19.000 Bef, een jaar secundair onderwijs kost meer dan 34.000 Bef. Hoger onderwijs kost tussen de 68.000 en 154.000 Bef. Jullie zien democratie en mensenrechten boven alle maatschappelijke tegenstellingen, zetten de hostessen op dezelfde voet als de Vastapans, de verpleegsters gelijk aan de Holthoffs, de automobielarbeiders op gelijke hoogte als de Schweitzers... Gemiddeld verdwijnen 100 jobs per dag. Zoals deze weken in Umicore Balen (voorheen Union Minière): opnieuw 103 banen weg. Welke inspraak en democratie hebben zij ? Toch niet dezelfde als de bazen van Umicore die de afgelopen vijf jaar 295.800.000 Euro (jawel, bijna 12 miljard BEF) winst maakten ? groeten, P'ter
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Peter,
Ik beweerde niet dat het systeem op Cuba zijn verdiensten niet zou hebben. Dat Cuba er na 40 jaar strak en centraal beleid beter voorstaat als een Haïti dat incompetente dictaturen en burgeroorlog heeft moeten ondergaan de laatste decennia, is iets dat je me ook niet zal horen ontkennen. Daarentegen staat nog steeds het verbod op emigratie, de kampen met politieke gevangenen, de executies van opposanten, de sociale controle in elk woonblok op "slecht gedrag", het clubje schrijvers en dichters dat voor een bescheiden manifest tientallen jaren cel kreeg... Als dat de prijs is voor een goed draaiende communistische maatschappij, vind ik ze te hoog. Wat de voordelen ook mogen zijn. Want in dat geval kan je het nazi-Duitsland ook niets verwijten hé? De economie draaide, er werd gebouwd, er was werk, de mensen waren tevreden... Akkoord, er was geen vrijheid meer (op een pseudo-Rijksdag na), je rechten waren onbestaande, maar voor de rest? Wat had je als gezagsgetrouwe brave burger te klagen? Deze redenering is gelijklopend met die van de verdedigers van staten als Cuba en de Sovjet-Unie, wat mij vreemd overkomt aangezien die twee ideologieën normaalgezien met getrokken mes tegenover elkaar staan? |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De ouders van de vermoorde kinderen hadden gevraagd om er een Witte Mars van te maken en om politieke en levensbeschouwelijke kleuren achterwege te laten. Mogen ze? Mogen ze van jou, uit naam van hun dode kinderen, dat misschien alsjeblieft vragen? Voel je je gekwetst omdat je die partijloze betoging niét mocht kapen met de rode banier zoals de betogingen tegen de oorlog in Irak? Jongens, als je zo snel dictatuur vermoedt in het Westen, neem ik aan dat je ook tegen elk rood licht begint te roepen dat het fascistisch en dictatoriaal is? |
||
![]() |
![]() |
#60 | ||
Vreemdeling
|
![]() DIES schreef:
Citaat:
Citaat:
![]() oja ik hoop dat u mijn schrijfsel deze keer beter vind (mar ik begrijp u ergernis wel toen ik hed daarna herlas had ik het zelfde gevoel ![]() |
||
![]() |