![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Schepen
|
![]() *zucht* er moeten hier toch een aantal de biografie van Che eens grondig lezen.
Naast zijn militaire escapades (ja, hij heeft een aantal militairen en landeigenaars de dood in gejaagd)was hij vooral een dokter. Overal waar hij kwam verzorgde hij de zieken en gaf onderwijs aan de ongeletterden. We vergeten ook dat hij in het begin van de revolutie met nog geen 100 man Cuba binnen viel. Zonder de steun van het volk was die revolutie dus nooit gelukt. De armoede in Cuba was op dat moment enorm maar niemand had de kracht, kennis en moed om daar tegen op te treden. Che noemde zichzelf wel een communist, maar was absoluut geen voorstander van het Russische systeem. hij heeft daarvoor zelfs stevig ruzie gemaakt met Fidel. Achteraf gezien had hij nog gelijk ook. De USSR gebruikte Cuba louter als millitaire uitvalbasis naar de US, maar kwam in geen geval de handelsovereenkomsten na. Vraag nu maar eens rond in Cuba en je zal merken dat Fidel en Che nog steeds op een enorme populariteit kunnen rekenen. En geef toe, slecht doen ze het niet. ondanks internationale boycotten staat Cuba veel verder dan ender welk ander midden-Amerikaans land. Moest de US-gezinde wereld op een normale manier handel gedreven hebben stonden ze veel verder. Mijn enige kritiek op het huidige Cuba is dat er niet echt sprake is van een democratie. Maar ik ben er wel van overtuigd dat Fidel elke verkiezing zou winnen.
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Heb je daar cijfers over?
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() Hier vind je zeer veel info over Cuba >> Cubanismo.net, waaronder cijfers, verslagen, ed
Hier zijn cijfers die aantonen dat de levensstandaard beter is in Cuba dan in de meeste omringende landen >> Cuba: uitblinker in Latijns-Amerika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Schepen
|
![]() zou ik onvoorbereid naar een discussie gaan?
http://www.cubanismo.net/teksten_nl/.../groei_eco.htm Merk op dat er een dipje is in de export van cuba vanaf begin jaren 90. dat heeft er alles mee te maken met het vallen van de USSR en daarmee vielen ook de voornaamste "klant" van suiker weg. Je hoeft trouwens ook geen econoom te zijn om te beseffen dat een economische boycot niet bepaald positief is voor je export. dus zonder boycot hadden nog verder gestaan.
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Che was ook een intellectueel hoor, dus niet zomaar een vechtlustige avonturier maar wel een strijdbare, geschoolde revolutionair met zijn fouten, denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ga zeker niet zeggen dat commies slechte mensen, of domme mensen zijn, naief, dat wel, maar dom of slecht, niet noodzakkelijk, buiten Pol de Potman en Joske Stalin, Mao en nog wat andere schertsfiguren, ... Het enige is, : "als niets komt tot iets..." of "het zijn sterke schouders die de roem kunnen dragen, ..." Daarmee wil ik zeggen dat nogal wat van die revolutionairen het ineens serieus in hun bolleke krijgen en dan het slechte pad op gaan. Hitler is daar een heel schoon voorbeeld van , een totaal ontspoorde paranoide driftkikker... Nu den Tsjee, wil ik niet portreteren als een zotte dictator, omdat hij nooit een dictator geweest is, wel een militair, en ik denk dan ook dat je het meer moet zoeken, zoals bij veel militairen die uiteindelijk huurling of legionair worden, militair voor het avontuur, en voor de strijd die nooit stopt, of als echte idealist misschien,... Maar ne commie met ne, rolex, ... ja dat is geen echte commie meer he, nu ja wie laat er een horloge van 5000 € liggen, ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In China wordt Mao door miljoenen zelfs echt aanbeden... De meer dan 100 miljoen mensen, die vermoord werden onder die regimes, hebben niet meer de kans die monsters te verheerlijken... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu ben ik niet lui, maar daar ga ik echt niet tussen zoeken hoor ![]()
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vrij goede biografie
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zal het dadelijk eens goed lezen. Bedankt Frits en Starkan.
![]() |
![]() |
#53 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
In mijn betoog staat toch duidelijk dat Che helemaal geen voorstander was van Stalin (en het hele USSR-systeem) of Pol Pot. Voor Mao had hij in den beginne wel nog symphatie (vooral over de manier waarop hij de revolutie had volbracht) maar die is later verdwenen als hij zag wat Mao ermee gedaan had. Je doet de geschiedenis trouwens oneer aan door deze vergelijking. Kan jij mij aantonen dat Che en Fidel systematisch en op grote schaal tegenstanders heeft geliquideerd? Tijdens de revolutie waren vooral militairen en een klein aantal grootgondbezitters die gedood zijn. En dat gaat heus niet over miljoenen slactoffers. Ik zou zelfs meer zeggen: Che is zelf het slachtoffer geworden van dergelijke liquidatie (van politieke tegenstanders) en voor Fidel heeft het een aantal keren niet veel gescheeld. Citaat:
cogito ergo sum Laatst gewijzigd door franke fritz : 7 juni 2007 om 14:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Schepen
|
![]() Wel wat houterig geschreven. Kheb er mij toch een beetje moeten doorwringen. maar inhoudelijk zeer degelijk.
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() 'Hoe houteriger... hoe beter', zeggen de rode pietjes van deze wereld. Daarom weten ze meestal ook niet van welk hout pijlen maken... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Op wat slaat dit nu? Ben jij mentaal gehandicapt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vond het wel een mooie woordspeling en er stonden nogal wat ![]()
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Het kan niet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris