![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
[quote=Fieseler;2717551] Citaat:
Wat kom jij hier nu nog lullen over een Corden ? Ze zijn aan de lijn gaan staan, al heel lang , en nu hebben ze ook met zoveel woorden toegeven. En uit eerbied voor het leed van de familie zal ik me onthouden een omkeerde opsomming van wandaden te geven. Ik ben beschaamd in uw plaats. . |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
[quote=spherelike;2717643]zei een aanhanger van de partij met het witste communiezieltje van het westelijk halfrond. Heeft U het hier over mij (want dan kent U mij beter dan ik dacht ![]() Citaat:
B/ Ik heb van "mijn"(!?) partij de laatste twintig jaar al vanalles gehoord. (mestkevers, dommerikken, mentaal gehandikapten, racisten, fascisten, nazi's, extreem-rechts, enz enz) "Vanwege" "mijn" partij echter heb ik wegens het U welbekende cordon mediatique heel weinig gehoord. Daarom ben ik dan maar op zoek gegaan naar de enige stem die van de partij zelf komt en dat is het internet. En neen hoor...wat jij daar beweert heb ik helemaal niet gehoord. Wat ik wél heb gezien op mijn tv (VTM) vanwege "mijn" partij is dat FDW aan BDW een voorstel tot samenwerking heeft gedaan met slechts één breekpunt namelijk de core business van beide partijen en die identiek hetzelfde is namlijk Vlaamse onafhankelijkheid. Ik moet zeggen dat BDW daarop nogal "aan de zijlijn staand" heeft gereageerd. Citaat:
Als dat zo is dan heb ik (en samen met mij de rest van België) inderdaad het meest spektakulaire "hot news" gemist. Citaat:
Let wel op! Niet over hetgeen door de tegenstrevers "over" het VB wordt de wereld ingestuurd (want die mantra kennen we onderhand wel allemaal vanbuiten) maar "vanwege" het VB. Citaat:
Maar als U nu plotseling toch meedeelt in het leed van de slachtoffers van staatsgeorganiseerde uitsluiting (en hun families) dan heb je mijn volledige sympathie. En daarom.... Citaat:
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Het cordon bestaat inderdaad al jaren niet meer, als formeel ondertekende overeenkomst.
Het staat inderdaad nog altijd iedere partij vrij te kiezen met wie ze in gesprek gaat. Uw partij is uitgenodigd voor een gesprek bij Leterme, en ze zijn gegaan met een breekpuntenprogramma. Als jij ergens aan de bak wil komen, een situatie wil deblokkeren, jezelf wil aanvaarbaar maken, ga jij dan met een breekpuntenprogramma, te nemen of te laten ? En daarna de calimero uithangen dat het het cordon is dat hen uitsluit, of hun nationalisme (dat ze met de huidige aanpak nooit kunnen en zullen realiseren) Waar uw voorzitter gezegd heeft dat ze niet mee willen doen weet ik niet, maar er was hier een lange toppic over. Dus je moet me niet geloven, bij gebrek aan bewijs, maar met wat intellectuele eerlijkheid ..... Partijen die een ramkoers varen met het andere landsgedeelte kunnen niet anders dan mislukken in een vreedzame splitsing, laat dat voor iedereen toch duidelijk zijn. Hun uitsluiting hebben ze enkel en alleen aan zichzelf te danken. De top weet dat maar al te goed, en wenst het ook zo te houden, laat dat duidelijk zijn. Jammer dat er zo veel blijven geloven dat het loont, maar op een simpele vraag hoe ze hun topprioriteit denken te realiseren blijven zowat alle leden en forumgangers het antwoord schuldig, want bij de partij zwijgen ze daar ook over in alle talen. Hoe kan je nu in hemelsnaam vertrouwen hebben in een partij die staat voor een doel, en bij god geen idee heeft hoe daar te geraken, en iedere kans nog verknoeit door de gesprekspartner te beledigen en te verwijten. Laatst gewijzigd door spherelike : 9 juni 2007 om 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||||||||
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lees eens hun verkiezingsprogramma. Kijk eens naar een debat. Citaat:
U moet weten dat, alhoewel dit een beproefde linkse gewoonte blijkt te zijn (hun kwasi monopolie in de media zal daar hoogstwaarschijnlijk niet vreemd aan zijn), het herhalen van onwaarheden die onwaarheden niet kunnen veranderen in waarheid. Citaat:
Maar als U nu alludeert op het feit dat het VB zijn ziel inderdaad NIET zal verkopen door voor de PS of MR of CDH plat op de buik te gan en hierbij haar core business te verlooschenen dan begrijp ik bij God nog steeds niet wat dat in hemelsnaam met het CS te maken heeft. Of het moest toch zo zijn dat jij niet echt weet wat het CS eigenlijk is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Cave! HUN programma hé en niet het VB-programma van De Morgen, Humo, HLN of DS. En als je dan zelf een minimum van "intellectuele eerlijkheid" kan aan de dag leggen...kom mij dan nog eens vertellen dat ze het allemaal niet weten... BTW: een hint: Het VB zal helemaal België niet moeten splitsen om onafhankelijk te worden. Ze moeten enkel het Waalse establishment dat zijn emanatie vindt in de PS voor haar eigen domestieke verantwoordelijkheid plaatsen. Citaat:
Maar niet geklaagd hoor..U kan ook beweren dat deze beledigingen samen met het CS er gewoon niet zijn...
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Fieseler;2718086]
Citaat:
Daar kan ik nu eens echt niet tegen op zie. Tegen zoveel corecte logica is geen kruid gewassen. Nu moet ik echt passen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geschiedenis over het ontstaan van het cordon.
Belgische politiek en strategie? -------------------------------------------------------------------------------- Ik weet het, de vraag houdt op zich een enorme tegenstrijdigheid in, maar met deze threat hoop ik reacties los te weken bij mensen over hoe zij bepaalde politieke handelingen inschatten of erover denken. Graag had ik deze threat ingeleid met mijn inschatting van de "Somers-verklaring" te geven over het verhoogde kindergeld in de maand september. Toch zie ik mij genoodzaakt om eerst mijn visie over het cordon sanitair uiteen te zetten en dat doe ik om duidelijk te maken waarom ik rechts ben. Mijn rechts-zijn wordt getypeerd door de spreuk die onder elk van mijn bijdragen verschijnt en met niets anders. Tijdens de beschouwing van het cordon sanitair heb ik me steeds laten leiden door twee zaken en wel (a) de democratische principes en (b) de politiek-strategische objectieven. (a) Democratische principes Het cordon sanitair was een poging van de Vlaamse partijen Agalev, VLD, CVP, SP en VU om in samenwerking met de media een andere partij - Vlaams Blok - monddood te maken. Het ging niet om het louter van de macht houden van het Vlaams Blok, want zoiets is binnen het democratisch spel perfect mogelijk. Neen, het ging om afspraken waarbij het grootste deel van de politieke en de mediawereld krachten bundelden om een overtuiging die niet de hunne was te fnuiken. Veel mensen wijzen er nu op dat het Vlaams Blok werd veroordeeld voor racisme en dat het cordon sanitair wel degelijk legaal gefundeerd is. Dat is echter niet het geval omdat enkele vzw's die met die partij waren verbonden zijn veroordeeld en niet het Vlaams Blok zelf. Bovendien zijn dit, wat men vijgen na Pasen pleegt te noemen. De vraag is niet indien het cordon sanitair nu legaal zou kunnen worden onderbouwd; de vraag is indien het cordon sanitair ten tijde van de instelling legaal kon worden onderbouwd. Het is een vraag die voorstanders van het cordon niet graag stellen omdat het antwoord eenvoudig is: neen, er was geen legale grond waarin het cordon kon gefundeerd worden. Op het moment van de instelling van het cordon sanitair was het Vlaams Blok een partij die een legale overtuiging propageerde omdat noch die overtuiging, noch de partij die ze uitdroeg, werd veroordeeld. Wanneer men bovenstaande door een objectieve buitenstaander met democratisch inzicht laat lezen, dan hoef ik hopelijk niet te verduidelijken waarom die buitenstaander zou oordelen dat in dit geval democratische principes niet van tel waren. Het cordon sanitair kwam tot stand na een eerste "zwarte zondag" en de andere partijen concludeerden op dat ontnuchterende moment dat het Vlaams Blok een bedreiging kon zijn voor 'hun' democratie. De andere partijen hadden angst. Bijgevolg is het cordon sanitair een gevolg van een angstreactie. In regel zijn gevolgen van angstreacties slecht! Beter deden andere partijen eraan rustig te blijven en te bekijken indien ze op legale wijze het Vlaams Blok konden aanpakken. Dat was met de Wet tegen Racisme en Xenofobie - die voor alle duidelijkheid dateert van 1980! - mogelijk, maar dit werd niet gedaan. Er werd geöpteerd voor het niet-democratisch middel dat in de vorige alinea werd beschreven. De voorvechters van de democratie wilden een bedreiging voor de democratie bestrijden door gebruik te maken van niet-democratische middelen en hierdoor werden de democratische voorvechters zelf verkrachters van onze democratische principes. Dit is wat ik bedoel met links dat blind-utopische de democratische principes vervat in onze grondwet op een naïeve manier afbreken. Naarmate de tijd vorderde, en men tot het verhelderend inzicht kwam dat het cordon niet veel aarde aan de dijk bracht, omdat het Vlaams Blok bleef groeien, werd de wetgeving bijgestuurd. Duidelijk moet gesteld worden dat aanpassing van wetgeving mag indien die wetgeving via een democratische meerderheid tot stand kwam. De Wet op de Partijfinanciering van 1989 werd in 1999, met een democratische meerderheid, voorzien van een artikel 15ter waarbij werd bepaald dat een partij waarvan verbonden organen, kandidaten of verkozenen waren voordeeld voor inbreuken op wetgeving met betrekking tot de rechten van de mens, hun dotatie gedeeltelijk of geheel voor een bepaalde periode konden verliezen bij beslissing van de Raad van State. Wat dus nu gebeurt met het Vlaams Belang is legaal, daar is geen discussie over en deze rechtsgang - niet de uitspraak! - werd bevestigd door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Tien jaar lang bestreden andere partijen op ondemocratische manier het Vlaams Blok ook al hadden zij gedurende die tijd wettelijke middelen kunnen aanwenden. Die wettelijke middelen werden niet gebruikt omdat de kans op succes te klein leek en om die succeskans te vergroten werd de wetgeving - weliswaar democratisch - aangepast. De principiële discussie gaat dieper omdat het recht op vrije meningsuiting in dit alles tegenover het gelijkwaardigheidsbeginsel wordt geplaatst. Het recht op vrije meningsuiting wordt elk van ons, via de grondwet en een hele reeks internationale vedragen die in wetgeving werden omgezet, gegarandeerd. Dit geldt ook voor de gelijkwaardigheid voor iedereen. Het is aan de rechterlijke macht om in geval deze twee waarden in conflict komen, uitspraak te doen - geval per geval - welke waarde primeert. De voortdurend verscherpte wetgeving deed de balans definitief omslaan in het voordeel van de gelijkwaardigheid. De vraag die zich echter stelt is, indien die verscherpte wetgeving niet bijdraagt tot een grotere ongelijkwaardigheid en hierdoor haar doel voorbij schiet. De laatste tijd worden terecht veel vragen geopperd wat racistische uitlatingen dan wel zijn. Is het "vuile Marokkaan"? Is het "vuile Belg"? Is het "vuile homo"? Is het "vuile hetero"? Is het "vuile Waal"? Is het "vuile Vlaming"? Is het dit alles wanneer het in een bepaalde context wordt gebruikt en wat moet die context dan wel zijn? Kort kan besloten worden dat de racsimewetgeving een typisch voorbeeld is van overregelmentering die meer onduidelijkheid schept dan ooit tevoren. Het is een typisch voorbeeld van een gebrek aan vertrouwen in de democratische rechtsgang en dat zijn zeer onrustwekkende tekenen aan een reeds donkere wolkenhemel. Afrondend mag worden gesteld dat het cordon sanitair en de gevolgen een nogal dubieus democratisch karakter hadden en dan druk ik mij zéér genuanceerd uit. (b) Politiek-strategische objectieven Het doel van het cordon was niet enkel een dam rond het toenmalige Vlaams Blok opwerpen om de groei te stoppen, maar bovendien moest het cordon die partij in de vergeetput doen verdwijnen. Gelet op de voortdurende groei mag zeker worden besloten dat het cordon politiek-strategisch een enorme blunder was die getuigde van een blinde dwaasheid die het gevolg was van - zoals eerder vermeld - angst en die laatste is zoals algemeen geweten nooit een goede raadgever. Dit alles gezegd zijnde, wil ik met de "Somers-veklaring" tot een dichtere actualiteit komen. Meer bepaald tot de politiek-strategische motieven bij die verklaring. In principe doen politici - zeker partijvoorzitters - nooit uitspraken zonder dat ze hierbij een doel hebben. Ik wil in deze eerste bijdrage hieromtrent nog niet te diep gaan maar het gaat hier duidelijk om een bliksemafleider. Vooral omdat Somers stelde dat dit het thema van de volgende federale verkiezingen moest worden. Zoiets als: "We beloven die domme kiezers iets en dan zijn ze tijdelijk blind voor de enorme en nijpende problemen die we niet kunnen oplossen". Als de andere partijen instappen in de cadeau-strategie die Somers voorstelt met als doel de kiezers blind te maken, dan gaan ze van een zeer koude reis terugkomen. Men moet geen socioloog, politicoloog of psycholoog zijn om te weten dat er onderhuids - en meer en meer bovenhuids - ernstige ontevredenheid heerst bij meer en meer mensen. Hopen dat deze ontevredenheid verdwijnt met het aanbieden van enkele cadeau's zal nogmaals een dwaasheid van jewelste blijken te zijn. Dit land heeft een tijdlang behoefte aan een zeer rechtse koers waarin orde, wet en de principiële toepassing van beiden centraal staan. Hoe langer deze duidelijke politiek waarin alles opnieuw geplaatst wordt uitblijft, hoe langer links blijft vasthouden aan utopische ideeën die geen maatschappelijk draagvlak hebben, des te moeilijker wordt het om dit land klaar te maken voor de tijden die komen. __________________ De rechtse meerderheid staat voor niet meer dan de principiële toepassing van de grondwet; De linkse minderheid staat voor niet minder dan de naïeve afbraak ervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() [quote=spherelike;2718207]
Citaat:
Ik wnes je trouwens toe dat je hier op dit forumpje evenveel bijleert als ik heb gedaan... Bekijk trouwens de prachtige essay hierboven van Daiwa eens...om duimen en vingers van af te likken...
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Het VB is op een zijspoor geparkeerd in deze campagne.
'Doodgezwegen', zullen de calimero's weer brullen. Maar als je de objectieve statistiekjes (zendtijd, aanwezigheid in de grote debatten, ...) voorgeschoteld krijgt, dan blijkt d�*t dan weer niet echt te kloppen. Het is waar dat het VB op z'n grote thema's (veiligheid, Vlaamse onafhankelijkheid en de multiculturele samenleving) het speelterrein niet meer alleen bezet. De terughoudendheid van de 'traditionelen' in de hoogdagen van het benepen cordon-denken is voorbij. En dat stéékt ook... Ik heb overigens nooit goed begrepen waarom het origineel per definitie altijd beter zou moeten zijn dan de kopie... (een stelling die in de praktijk zelfs bijzonder vaak helemaal niet opgaat) Door het VB niet meer af te schilderen als een 'bijzondere partij' die op een heel bijzondere manier moet behandeld worden, begint het tij te keren. Het VB is als een olietanker: tijdens deze verkiezing zal het nog een bescheiden winst maken, maar de motor heeft een flink stuk vermogen verloren. En dat zal zich bij de volgende verkiezingsronde pas écht goed laten gevoelen.
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
U mag VB'ers gerust calimero's noemen hoor...U kent onze traditie ivm scheldnamen mag ik aannemen? Feit is dat U gelijk heeft...de VRT die verondersteld wordt om objektief te zijn heeft ons andermaal proberen op een zijspoor te zetten. Wat die bescheiden stemmenwinst betreft: ik help het je hopen. Wat die olietanker betreft: U zal ongetwijfeld weten dat een olietanker niet zomaar eindeloos kan versnellen...de kracht die nodig is om weerstand te overwinnen stijgt exponentieel naarmate de snelheid toeneemt. Dit is elementaire fysika. Het is zo'n beetje zoals bij Eddy Merckx. U kan hem uitlachen omdat hij zijn zesde Ronde van Frankrijk niet heeft gewonnen. Ikzelf vind hem een geweldige kampioen omdat hij de andere vijf heeft gewonnen en dan spreek ik nog geeneens op de wijze waarop. ![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Minister
|
![]() Geloof je dat nu zelf? Geen hond die buiten het Vlaams Belang over veiligheid, Vlaamse onafhankelijkheid en de multiculturele samenleving heeft gesproken. Die thema's zijn onder de mat geveegd. Volgende verkiezing lukt dat niet meer. Ik voorspel voor het Vlaams Belang in 2009 een monsterscore.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
nog zo van die leuke voorpsellingen, nostraduymusje? en er zijn wel wat belangrijker thema's dan die vlaamsche onafhankelijkheid, het overroepen onveiligheidsgevoel en het zogezegd mislukken van de multiculturele samenleving.... klimaat bijvoorbeeld, betaalbaar houden van pensioenen en sociale zekerheid, buitenlands beleid,....
![]() |
![]() |
#53 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |