Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2007, 13:29   #41
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
- Op vraag van een substantieel aantal burgers (bv. 5 pct)
- Met een vraag die uitsluitend door die initiatiefgroep is bepaald, zonder inmenging van welke instantie ook
- Met een ruim en openbaar debat in de media
- Met een door de overheid betaald en aan elke burger bedeeld infoboekje waarin voor- en tegenstanders hun argumenten kunnen uiteenzetten
- Bindend, dwz de uitslag wordt automatisch wet
- Prioriteit van het volksbesluit boven een besluit van de representatieve organen
- Een vraag die uitsluitend door die initiatiefgroep is bepaald. Wie is "die initiatiefgroep (die 5% burgers?)"? Moet er geen consensus worden gevonden? De vraag moet duidelijk en helder zijn, niet in een kader dat voor dubbelzinnigheid kan zorgen en de vraag moet objectief zijn.

- Ruim en openbaar debat in de media moet uiteraard mogelijk zijn. Maar dat is zelfs nu al niet het geval met de politieke partijen, laat staan dat dan iedereen z'n zeg kan komen doen over het referendum.

Laatst gewijzigd door Kim : 11 juni 2007 om 13:29.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 13:35   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
- Een vraag die uitsluitend door die initiatiefgroep is bepaald. Wie is "die initiatiefgroep (die 5% burgers?)"? Moet er geen consensus worden gevonden? De vraag moet duidelijk en helder zijn, niet in een kader dat voor dubbelzinnigheid kan zorgen en de vraag moet objectief zijn.
De initiatiefgroep zijn vanzelfsprekend zij die het initiatief genomen hebben, in casu dus die minimum 5 pct burgers. Het staat elke andere initiatiefgroep vrij tegelijkertijd of later een eigen initiatief te nemen, op dezelfde wijze. De kiezer kan dan alle initiatieven beoordelen.

Ik zie niet in waarom er op voorhand een consensus zou moeten zijn: het referendum dient juist om uit te maken of die er is.

In een democratisch bestel moet de vraag alleen beantwoorden aan de verlangens van de initiatiefgroep.

Citaat:
- Ruim en openbaar debat in de media moet uiteraard mogelijk zijn. Maar dat is zelfs nu al niet het geval met de politieke partijen, laat staan dat dan iedereen z'n zeg kan komen doen over het referendum.
Als het over een belangrijk voorstel gaat, zullen de media er als de kippen bij zijn. En er is ook nog altijd het informatieboekje.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 11 juni 2007 om 13:36.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 13:43   #43
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De kiezer heeft een duidelijk signaal gegeven.

Blijkbaar heeft de kiezer vertrouwd op het woord van CD&V-NVA dat ze een grote staatshervorming zullen realiseren.

Hopelijk houdt de CD&V zich nu ook aan haar woord.

Anders voorspel ik een gigantische overwinning voor het VB en de LDD volgende verkiezingen.
De CD&V en NVA ! gaan net het tegenovergestelde doen van wat ze beloofd hebben.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 14:15   #44
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
De CD&V en NVA ! gaan net het tegenovergestelde doen van wat ze beloofd hebben.
Waarop baseert u dit?

NVA is net uit het graf herrezen. Denkt u nu echt dat die zich grove fouten kan veroorloven?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 14:22   #45
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Waarop baseert u dit?

NVA is net uit het graf herrezen. Denkt u nu echt dat die zich grove fouten kan veroorloven?
Beste Hertog, Duym baseert dit op de geschiedenis van deze partijen sinds de tweede wereldoorlog. Het behoort tot de basiskennis van elke enigszins onderlegde Vlaming.

De NVA zal met het meeste plezier haar programma verloochenen en zichzelf ondergraven, in de hoop dat het lang genoeg duurt voor de kiezer dat doorheeft en afstraft. Een kleine afstraffing zal ze er zelfs graag bijnemen. This is Belgium.
Oud 11 juni 2007, 14:30   #46
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik geef toe dat de Belgische eenheid slecht heeft gescoord bij deze verkiezingen, maar de vraag is:

1) of ze goed werd verdedigd door OpenVLD (ik vind van niet) en
2) of ze kon verdedigd worden door B.U.B. (en dat was helemaal niet het geval door de mediaboycot.

Dus, het ligt niet aan het standpunt wel aan de manier waarop het verdedigd wordt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 14:34   #47
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Beste Hertog, Duym baseert dit op de geschiedenis van deze partijen sinds de tweede wereldoorlog. Het behoort tot de basiskennis van elke enigszins onderlegde Vlaming.
Hmm, bedankt voor de terechtwijzing. Ik zal trachten 'enigzins onderlegd' te geraken.
Maar de NVA bestaat natuurlijk niet sinds WO2. Deze partij heeft de afgelopen jaren zoveel 'leermomenten' gehad dat je toch mag hopen dat het ooit goedkomt? Ik denk dat ze vooral na het Dedecker-debacle wijzer zijn geworden, gezien de uitgestoken hand van De Wever naar Dedecker.

Citaat:
De NVA zal met het meeste plezier haar programma verloochenen en zichzelf ondergraven, in de hoop dat het lang genoeg duurt voor de kiezer dat doorheeft en afstraft. Een kleine afstraffing zal ze er zelfs graag bijnemen. This is Belgium.
Niet voor het één of ander maar bent u niet degene die op de 'prachtige dag' draad erg positief is over deze uitslag?

Of is het te naïef om CD&V-NVA het voordeel van de twijfel te gunnen? Bedenk wel dat NVA nu in LDD een geduchte concurrent heeft. Als NVA verzaakt kan de kiezer voortaan bij LDD terecht. Ik denk dat De Wever dat echt wel doorheeft.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 11 juni 2007 om 14:38.
Oud 11 juni 2007, 14:36   #48
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dus, het ligt niet aan het standpunt wel aan de manier waarop het verdedigd wordt.
Zelfs JVDL vindt een dergelijke uitleg geklets. Hans, ze moeten je gewoon niet!
Oud 11 juni 2007, 14:44   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hmm, bedankt voor de terechtwijzing. Ik zal trachten 'enigzins onderlegd' te geraken.
Het was natuurlijk geen vingerwijzing naar uw persoon toe, vermits u geen Vlaming bent.

Citaat:
Maar de NVA bestaat natuurlijk niet sinds WO2. Deze partij heeft de afgelopen jaren zoveel 'leermomenten' gehad dat je toch mag hopen dat het ooit goedkomt? Ik denk dat ze vooral na het Dedecker-debacle wijzer zijn geworden, gezien de uitgestoken hand van De Wever naar Dedecker.
De NVA is de opvolger van de VU, die bestond sinds 1954 als ik het goed voorheb, en was de opvolger van de Vlaamse Concentratie die in 1947 werd opgericht. Het politiek personeel en de meeste leden verhuisden steeds mee.

Citaat:
Niet voor het één of ander maar bent u niet degene die op de 'prachtige dag' draad erg positief is over deze uitslag?
Ja, omwille van de doorbraak van LDD.

Van de NVA verwacht ik eerlijk gezegd niets. Ik meen die partij genoeg te kennen, van binnen en van buiten.

Citaat:
Of is het te naïef om CD&V-NVA het voordeel van de twijfel te gunnen? Bedenk wel dat NVA nu in LDD een geduchte concurrent heeft. Als NVA verzaakt kan de kiezer voortaan bij LDD terecht. Ik denk dat De Wever dat echt wel doorheeft.
De NVA zal alles slikken als ze daardoor kan blijven zitten, en zal slechts dan opstappen als ze doorheeft dat ze zal buiten gegooid worden.

Sorry, maar zo gaat het hier al decennia. Vernieuwing is alleen van nieuwe initiatieven te verwachten.
Oud 11 juni 2007, 14:51   #50
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het is inderdaad on-voor-stel-baar. Na al die schandalen en corruptie blijft de PS stand houden. De PS is aan de macht in zowat de armste en lelijkste steden van West-Europa en toch... vinden de Walen het blijkbaar 'best ok' want ze stemmen niet voor verandering. Niet-te-vatten.
In de einduitslag is de MR in Wallonië toch nipt de grootste geworden, maar goed, feit blijft dat de PS relatief weinig verloren heeft. De SP.A heeft nota bene meer moeten inleveren dan de PS!

De PvdA werd in 2002 voor veel minder gehalveerd (van 45 naar 23 zetels), de PS verliest vijf zetels en blijft met 20 zetels gewoon de derde partij in de Kamer. Vóór Vlaams Belang en Open VLD, die weliswaar meer stemmen behaalden, maar door het fantastische districtenstelsel minder zetels over houden. Vlaams Belang verliest zelfs een zetel terwijl ze 1% meer stemmen halen! Als men over staatshervormingen gaat praten, zou invoering van het stelsel van evenredige vertegenwoordiging geen gek idee zijn.

Citaat:
Waar moet het toch heen met dit gedrocht van een staat? Vlaanderen straft Paars af, Wallonie niet. Wat nu? Welke gezamenlijke regering gaat er nu gevormd worden?

Wanneer gaan alle Vlaamse politici, net zoals De Wever, nu eens de MOED hebben om deze realiteit in te zien: BELGIE BESTAAT NIET.

Er zijn twee totaal verschillende Belgie's met een eigen taal, cultuur, media, politiek landschap,... waarvan het samenleven niet meer lukt. De kloof was nog nooit zo groot als vandaag, 11 juni 2007.

Men zou beter nu al werk maken van een deftig scheidingsplan �* la Tsjechie-Slowakije.
Ik help het je hopen, maar ik vrees dat er wel weer een afschuwelijk compromis uit zal komen. Zo niet, dan neem ik de eerste trein richting Vlaanderen om de onafhankelijkheid mee te vieren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 14:53   #51
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar je hebt wel toestemming van een meerderheid van de Vlamingen nodig.

Hoe ga je die krijgen? Via een referendum dat niet eens grondwettelijk is?
Sinds wanneer is een referendum noodzakelijk? In België hoeven geen referenda gehouden te worden. Men houdt zelfs geen referendum over de Europese grondwet. Een parlementaire meerderheid zal volstaan. En die is er in principe: CD&V, N-VA, Vlaams Belang en Lijst Dedecker hebben een meerderheid in het Vlaams Parlement en een meerderheid van de Vlaamse zetels in Kamer en Senaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:03   #52
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het was natuurlijk geen vingerwijzing naar uw persoon toe, vermits u geen Vlaming bent.
Jammer, want ik lust u rauw.

Citaat:
De NVA is de opvolger van de VU, die bestond sinds 1954 als ik het goed voorheb, en was de opvolger van de Vlaamse Concentratie die in 1947 werd opgericht. Het politiek personeel en de meeste leden verhuisden steeds mee.
Ja, maar in deze vorm bestaat ze nog maar een paar jaar. En je kunt NVA toch niet echt meer vergelijken met de VU, gezien de afsplitsingen van o.a. VB en Spirit.

Citaat:
Ja, omwille van de doorbraak van LDD.
Ja, da's mooi heh?

Citaat:
Van de NVA verwacht ik eerlijk gezegd niets. Ik meen die partij genoeg te kennen, van binnen en van buiten.
Ik heb een zwak voor Bourgeois. Maar zelfs een partij als NVA zal toch wel doorhebben dat er een grens zit aan het aantal keren dat je kunt blunderen?

Citaat:
De NVA zal alles slikken als ze daardoor kan blijven zitten, en zal slechts dan opstappen als ze doorheeft dat ze zal buiten gegooid worden.
Ja. Maar is dat de NVA als geheel of is dat De Wever? Als ik moet afgaan op het gedrag van De Wever gisteravond heeft u en punt. Bracke: 'Vindt uw kartelpartner het wel goed dat u uw hand uitsteekt naar Dedecker?" De Wever: 'Uh, dat denk ik wel toch. Maar het is een persoonlijke hand, geen uh...'

Citaat:
Sorry, maar zo gaat het hier al decennia. Vernieuwing is alleen van nieuwe initiatieven te verwachten.
U bent degene met de ervaring dus geloof ik u op uw woord. Maar ook al heeft u gelijk en bestaat de NVA louter uit opportunisten dan zouden ze nu juist hun kansen moeten zien, als zelfs SPa en VLD al toegeven dat de kiezer communautair heeft gekozen?
Oud 11 juni 2007, 15:06   #53
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik help het je hopen, maar ik vrees dat er wel weer een afschuwelijk compromis uit zal komen. Zo niet, dan neem ik de eerste trein richting Vlaanderen om de onafhankelijkheid mee te vieren.
2
Oud 11 juni 2007, 15:09   #54
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat de Belgische eenheid slecht heeft gescoord bij deze verkiezingen, maar de vraag is:

1) of ze goed werd verdedigd door OpenVLD (ik vind van niet) en
2) of ze kon verdedigd worden door B.U.B. (en dat was helemaal niet het geval door de mediaboycot.

Gisteren werd je zelfs geboycot op tv1.
Hoe durven ze, jouw vurig pledooi voor een unitair Belgié zomaar af breken omdat er een of andere kwistebibel plots komt opduiken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:11   #55
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen of er nog wel een draagvlak is voor een unitair Belgié.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:33   #56
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bron: http://www.hbvl.be:80/Nieuws/Verkiez...C-C29CCFB8B074}

Ik ben toch eens benieuwd naar wat CD&V gaat ondernemen.
Mocht dat waar zijn, betekent dat maar een uitstel van executie van het politieke stelsel waarin de Franstaligen alle beslissingen die ze niet zinnen kunnen tegenhouden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:35   #57
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar je hebt wel toestemming van een meerderheid van de Vlamingen nodig.

Hoe ga je die krijgen? Via een referendum dat niet eens grondwettelijk is?
De Joegolsavisch grondwet voorzag ook niet in de mogelijkheid voor de deelstaten om zich van de federatie af te splitsen. Wat met Joegolsavie is gebeurd, is algemeen bekend.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:38   #58
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Je zou je ook de vraag kunnen stellen of er nog wel een draagvlak is voor een unitair Belgié.
Tuurlijk wel, ze halen 0.1% dat is beter dan PC, FDB, FN B, Vital en nog zoveel partijen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Het is evenveel als de score van VB in wallonië
En die kwamen enkel in Waals Braband op (daar haalde ze 0.6%)
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 15:57   #59
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Er heerst een enorme druk op yves leterme. Eerst en vooral lijkt het doodlogisch dat hij bhv zou splitsen. Erna lijkt het aangewezen de gezondheidszorg te splitsen.
In wallonie en BHV heeft de MR met een boel voorkeurstemmen voor maingain gewonnen. Die garandeerde dat niets zou splitsen..
Bij beide taalgroepen zullen volgens mij constant mensen gefrustreerd worden in hun doen. Hoe radicaal je ook stemt, er is een 2/3e meerderheid nodig in het parlement. Met andere woorden. Met gezond verstand bekeken zal er NIETS veranderen. Trouwens lijst dedecker zal volgens mij niet in het bestuur zitten omdat de franstaligen dat resoluut zullen afkeuren. Ze zullen het al moeilijk genoeg hebben met een "separatist" als leterme.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:08   #60
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vind het trouwens een positief resultaat voor Vlaanderen: de meerderheid van de Vlaamse zetels in Kamer en Senaat wordt straks bezet door partijen die voor confederalisme of onafhankelijkheid zijn. Naar verwachting zal N-VA minstens 5 tot maximaal 8 Kamerzetels bezetten, Vlaams Belang 17 of 18 en Lijst Dedecker nog eens 5 of 6. Dat betekent dat eenderde van de Vlaamse Kamerzetels voor separatisten zijn!
En dan nog Spirit .

Citaat:
Het ziet er nu naar uit dat er een roomsblauwe coalitie komt. Dat is niet mijn ideologische voorkeur, maar voor Vlaanderen is dat gezien de uitslag de best mogelijke keuze.
Jij bent voor SP zeker?
Mja, ik denk dat de PS en de Nederlandse SP echt wel andere partijen zijn. (Hangt er ook zo een vies luchtje rond de SP in Nederland ?)

Citaat:
Anderzijds is de uitslag in Wallonië ronduit schandalig, in die zin dat de PS daar ondanks verlies gewoon de grootste partij is gebleven, zelfs in Henegouwen, ja zelfs in Charleroi! Het bevestigt wat ik eerder al zei: Walen hebben echt een waardeloze mentaliteit. Alleen al daarom zou je er als Vlaming geen land meer mee moeten willen vormen.
Waardeloze mentaliteit? Beste Dimitri, moest jij dat hier zeggen, dan was jij allang "un homme dangereux" en was jij allang terug naar Rotterdam of Oost-Friesland geshot, of aangepakt door het CGKR.

Maar even nuanceren : de MR heeft wel de PS geklopt in Waalsbrabant en in Namen. De gemiddelde Waal is niet voor PS, dus je kan ze dit niet allen kwalijk nemen.
Ik denk niet dat zij een waardeloze mentaliteit hebben, maar dat ze in een zeer slecht systeem zitten, waar de PS een sterke greep op heeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be