![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Ruim en openbaar debat in de media moet uiteraard mogelijk zijn. Maar dat is zelfs nu al niet het geval met de politieke partijen, laat staan dat dan iedereen z'n zeg kan komen doen over het referendum.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 11 juni 2007 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom er op voorhand een consensus zou moeten zijn: het referendum dient juist om uit te maken of die er is. In een democratisch bestel moet de vraag alleen beantwoorden aan de verlangens van de initiatiefgroep. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 11 juni 2007 om 13:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De NVA zal met het meeste plezier haar programma verloochenen en zichzelf ondergraven, in de hoop dat het lang genoeg duurt voor de kiezer dat doorheeft en afstraft. Een kleine afstraffing zal ze er zelfs graag bijnemen. This is Belgium. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Ik geef toe dat de Belgische eenheid slecht heeft gescoord bij deze verkiezingen, maar de vraag is:
1) of ze goed werd verdedigd door OpenVLD (ik vind van niet) en 2) of ze kon verdedigd worden door B.U.B. (en dat was helemaal niet het geval door de mediaboycot. Dus, het ligt niet aan het standpunt wel aan de manier waarop het verdedigd wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar de NVA bestaat natuurlijk niet sinds WO2. Deze partij heeft de afgelopen jaren zoveel 'leermomenten' gehad dat je toch mag hopen dat het ooit goedkomt? Ik denk dat ze vooral na het Dedecker-debacle wijzer zijn geworden, gezien de uitgestoken hand van De Wever naar Dedecker. Citaat:
Of is het te naïef om CD&V-NVA het voordeel van de twijfel te gunnen? Bedenk wel dat NVA nu in LDD een geduchte concurrent heeft. Als NVA verzaakt kan de kiezer voortaan bij LDD terecht. Ik denk dat De Wever dat echt wel doorheeft. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 11 juni 2007 om 14:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Van de NVA verwacht ik eerlijk gezegd niets. Ik meen die partij genoeg te kennen, van binnen en van buiten. Citaat:
Sorry, maar zo gaat het hier al decennia. Vernieuwing is alleen van nieuwe initiatieven te verwachten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Citaat:
De PvdA werd in 2002 voor veel minder gehalveerd (van 45 naar 23 zetels), de PS verliest vijf zetels en blijft met 20 zetels gewoon de derde partij in de Kamer. Vóór Vlaams Belang en Open VLD, die weliswaar meer stemmen behaalden, maar door het fantastische districtenstelsel minder zetels over houden. Vlaams Belang verliest zelfs een zetel terwijl ze 1% meer stemmen halen! Als men over staatshervormingen gaat praten, zou invoering van het stelsel van evenredige vertegenwoordiging geen gek idee zijn. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Sinds wanneer is een referendum noodzakelijk? In België hoeven geen referenda gehouden te worden. Men houdt zelfs geen referendum over de Europese grondwet. Een parlementaire meerderheid zal volstaan. En die is er in principe: CD&V, N-VA, Vlaams Belang en Lijst Dedecker hebben een meerderheid in het Vlaams Parlement en een meerderheid van de Vlaamse zetels in Kamer en Senaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ja, da's mooi heh? Citaat:
Citaat:
U bent degene met de ervaring dus geloof ik u op uw woord. Maar ook al heeft u gelijk en bestaat de NVA louter uit opportunisten dan zouden ze nu juist hun kansen moeten zien, als zelfs SPa en VLD al toegeven dat de kiezer communautair heeft gekozen? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gisteren werd je zelfs geboycot op tv1. Hoe durven ze, jouw vurig pledooi voor een unitair Belgié zomaar af breken omdat er een of andere kwistebibel plots komt opduiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Staatssecretaris
|
![]() De Joegolsavisch grondwet voorzag ook niet in de mogelijkheid voor de deelstaten om zich van de federatie af te splitsen. Wat met Joegolsavie is gebeurd, is algemeen bekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is evenveel als de score van VB in wallonië ![]() En die kwamen enkel in Waals Braband op (daar haalde ze 0.6% ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Burgemeester
|
![]() Er heerst een enorme druk op yves leterme. Eerst en vooral lijkt het doodlogisch dat hij bhv zou splitsen. Erna lijkt het aangewezen de gezondheidszorg te splitsen.
In wallonie en BHV heeft de MR met een boel voorkeurstemmen voor maingain gewonnen. Die garandeerde dat niets zou splitsen.. Bij beide taalgroepen zullen volgens mij constant mensen gefrustreerd worden in hun doen. Hoe radicaal je ook stemt, er is een 2/3e meerderheid nodig in het parlement. Met andere woorden. Met gezond verstand bekeken zal er NIETS veranderen. Trouwens lijst dedecker zal volgens mij niet in het bestuur zitten omdat de franstaligen dat resoluut zullen afkeuren. Ze zullen het al moeilijk genoeg hebben met een "separatist" als leterme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Mja, ik denk dat de PS en de Nederlandse SP echt wel andere partijen zijn. (Hangt er ook zo een vies luchtje rond de SP in Nederland ![]() Citaat:
![]() ![]() Maar even nuanceren : de MR heeft wel de PS geklopt in Waalsbrabant en in Namen. De gemiddelde Waal is niet voor PS, dus je kan ze dit niet allen kwalijk nemen. Ik denk niet dat zij een waardeloze mentaliteit hebben, maar dat ze in een zeer slecht systeem zitten, waar de PS een sterke greep op heeft.
![]() |