Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2007, 16:08   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dus u beweert dat het voor de burger voordeliger is om bv. een medische operatie compleet uit eigen zak te betalen ipv wanneer de staat grotendeels tussenkomt om de kosten te dekken? Dat de totale kosten een klein stukje kunnen dalen, wat zeer betwijfelbaar is, is totaal irrelevant in vergelijking met de stijging van de uitgaven voor de burger. Opnieuw, die keerzijde hoor ik nooit. De totale som is zwaar negatief voor een normale werkman.
Er bestaat zoiets als een verzekering. Dat is ook maar wat de staat doet.

Op megaschaal.

Ik vind megaschalen wel tof, daar niet van.

Laatst gewijzigd door lombas : 11 juni 2007 om 16:08.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:08   #42
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

PVGA... de dopingpartij, zeg maar?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:08   #43
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Ik gok als naam op : " De rechtse liberalen".
Hiermee zeggen ze dus eigenlijk dat Open-Vld verlinkst is...... en gezien de verschuiving naar rechts lijkt me dit een goede naam om stemmen te pikken van Verhofstadt....
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:09   #44
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er bestaat zoiets als een verzekering. Dat is ook maar wat de staat doet.

Op megaschaal.

Ik vind megaschalen wel tof, daar niet van.
En door herverdeling van rijkdom is de individuele verzekering onder staatshoede merkbaar voordeliger voor de gewone werkman.
Oud 11 juni 2007, 16:13   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En door herverdeling van rijkdom is de individuele verzekering onder staatshoede merkbaar voordeliger voor de gewone werkman.
Pfff, "herverdeling", zo'n sociaal-democratisch petit-bourgeois begrip. De zorgstaat is gecreëerd door de rijken voor de rijken.

Grassroots solidarity, dat is wat leuker dan een apparatschiksysteem.

Laatst gewijzigd door lombas : 11 juni 2007 om 16:13.
Oud 11 juni 2007, 16:14   #46
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Pfff, "herverdeling", zo'n sociaal-democratisch petit-bourgeois begrip. De zorgstaat is gecreëerd door de rijken voor de rijken.

Grassroots solidarity, dat is wat leuker dan een apparatschiksysteem.
Ik wist niet dat vooroorlogs syndicalisme een aangelegenheid van de rijken was. Ik leer elke dag nieuwe geschiedenis.
Oud 11 juni 2007, 16:20   #47
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat vooroorlogs syndicalisme een aangelegenheid van de rijken was. Ik leer elke dag nieuwe geschiedenis.
Keynes, Beveridge, von Bismarck, H.D. White ... 't Zijn er dan nog vaak van de aristocratie ook. Of geloof jij dat het vakbonden waren die "sociale rechtvaardigheid" hebben afgedwongen?

Mijn excuus dan, maar:

Laatst gewijzigd door lombas : 11 juni 2007 om 16:21.
Oud 11 juni 2007, 16:21   #48
Praetorian

Standaard

Citaat:
Keynes, Beveridge, H.D. White ... 't Zijn er dan nog vaak van de aristocratie ook. Of geloof jij dat het vakbonden waren die "sociale rechtvaardigheid" hebben afgedwongen?

Mijn excuus dan, maar:
Natuurlijk hebben ze dat afgedwongen, heb je misschien een alternatief scenario waarom er een synthese kwam tussen keynesianisme en reformisme in Europa?

Wacht wacht, ik zal eens helpen: het was god die opeens die rijken het licht heeft doen zien! Of aliens!

Laatst gewijzigd door Praetorian : 11 juni 2007 om 16:22.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:23   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Studies in Nederland hebben aangetoond dat de grootste profiteurs van de zorgstaat ... de rijken zijn!
Oud 11 juni 2007, 16:24   #50
Praetorian

Standaard

Citaat:
Studies in Nederland hebben aangetoond dat de grootste profiteurs van de zorgstaat ... de rijken zijn!
En de grootste profiteurs in een neoliberale omgeving zijn ook de rijken, maar daar hebben de armen 0. Dan is de keuze snel gemaakt.
Oud 11 juni 2007, 16:29   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wil maar aangeven dat er binnen de politieke klasse wel degelijk een rationale zit om een zorgstaat te gebruiken in eigen voordeel.
Oud 11 juni 2007, 16:30   #52
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ik wil maar aangeven dat er binnen de politieke klasse wel degelijk een rationale zit om een zorgstaat te gebruiken in eigen voordeel.
Maar zij hebben het niet per se nodig, anderen wel.
Oud 11 juni 2007, 16:34   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zei dus dat ik maar wil aangeven.
Oud 11 juni 2007, 16:44   #54
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je opwerping is niet juist in het huidige politieke klimaat waar privatiseren enkel gelijk staat aan reguleren en het garanderen van toffe postjes.

Kijk maar naar de telefonie- en electriciteitssector.

Volledig correct, maar mij hoor je ook niet zeggen dat het zo moet gereguleerd worden. Het moet uiteraard anders en dat is waar Dedecker ook voor staat. Als telefonie en electriciteit op de correcte manier aangepakt wordt dan zal het goedkoper worden.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:48   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus u beweert dat het voor de burger voordeliger is om bv. een medische operatie compleet uit eigen zak te betalen ipv wanneer de staat grotendeels tussenkomt om de kosten te dekken? Dat de totale kosten een klein stukje kunnen dalen, wat zeer betwijfelbaar is, is totaal irrelevant in vergelijking met de stijging van de uitgaven voor de burger. Opnieuw, die keerzijde hoor ik nooit. De totale som is zwaar negatief voor een normale werkman.

Je laat de werkgever een groot stuk van een private hospitalisatieverzekering betaling. Deze zijn vrij goedkoop, vraag maar na. Dan kunnen we een hele hap van de rsz werkgeversbijdrage halen. Sociale zekerheid wordt dus idd voor een stuk geprivatiseerd maar toch betaalt door de werkgever. Het stuk dat de werkgever betaalt is uiteraard heel wat minder dan wat hij nu betaalt en de werknemer is beter verzekerd. WIN WIN

Laatst gewijzigd door fox : 11 juni 2007 om 16:48.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 16:49   #56
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Idd In Frankrijk bv gaat het Grootoosten er prat op dat binnen hun werkplaatsen het principe en de structuur van de sociale zekerheid werd uitgebroed, om dan na enkele decennia via het parlement geïmplementeerd te worden.

Het idee schijnt te zijn dat men een gewone vrije ziekteverzekering verbiedt en ze vervangt door een staatsmonopolie, met een mengsel van verzekering en gedwongen 'solidariteit'. Dwz dat in de kas waar het zogenaamde ziekteverzekeringsgeld dwangmatig wordt samengebracht, door de machthebbers ook kan gegraaid worden om allerhande vormen van 'solidariteit' te financieren die zij nuttig achten. In België ziet men bv dat het systeem dan meteen dient om het Noorden des lands te beroven ten voordele van het Zuiden. Of men kan in de kas gaan graaien om 'solidariteit' te financieren met allerlei 'achtergestelde' groepen die bv klant zijn in de openbare ziekenhuizen van de grootsteden en zo. Kan er natuurlijk al eens een miljardje zoekraken, zoals in Antwerpen. Aan de werkende bevolking wordt dan wijsgemaakt dat dit alles een grootste verworvenheid is van de arbeidersstrijd.
Oud 11 juni 2007, 16:52   #57
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je laat de werkgever een groot stuk van een private hospitalisatieverzekering betaling. Deze zijn vrij goedkoop, vraag maar na. Dan kunnen we een hele hap van de rsz werkgeversbijdrage halen. Sociale zekerheid wordt dus idd voor een stuk geprivatiseerd maar toch betaalt door de werkgever. Het stuk dat de werkgever betaalt is uiteraard heel wat minder dan wat hij nu betaalt en de werknemer is beter verzekerd. WIN WIN
Niet echt, want dan hangt de kwaliteit af van de vrijgevigheid van de werkgever, wat dus voor laag geschoolde arbeid katastrofaal is. In Amerika heb er miljoenen voorbeelden van. Je gaat hogere kaders nog eens bevoordelen bovenop al hun beter loon. Het is haast meritocratisch fascisme.
Oud 11 juni 2007, 16:53   #58
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Idd In Frankrijk bv gaat het Grootoosten er prat op dat binnen hun werkplaatsen het principe en de structuur van de sociale zekerheid werd uitgebroed, om dan na enkele decennia via het parlement geïmplementeerd te worden.

Het idee schijnt te zijn dat men een gewone vrije ziekteverzekering verbiedt en ze vervangt door een staatsmonopolie, met een mengsel van verzekering en gedwongen 'solidariteit'. Dwz dat in de kas waar het zogenaamde ziekteverzekeringsgeld dwangmatig wordt samengebracht, door de machthebbers ook kan gegraaid worden om allerhande vormen van 'solidariteit' te financieren die zij nuttig achten. In België ziet men bv dat het systeem dan meteen dient om het Noorden des lands te beroven ten voordele van het Zuiden. Of men kan in de kas gaan graaien om 'solidariteit' te financieren met allerlei 'achtergestelde' groepen die bv klant zijn in de openbare ziekenhuizen van de grootsteden en zo. Kan er natuurlijk al eens een miljardje zoekraken, zoals in Antwerpen. Aan de werkende bevolking wordt dan wijsgemaakt dat dit alles een grootste verworvenheid is van de arbeidersstrijd.
Wow, onze libertaire vrienden lopen al hand in hand met conspiracy-loonies.

Joodsch-plutocratischen komplotten om den werkman te bedriegen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 11 juni 2007 om 16:54.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 17:14   #59
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik koop mijn paracetamol voor een paar dubbeltjes bij de supermarkt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 17:28   #60
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En de grootste profiteurs in een neoliberale omgeving zijn ook de rijken, maar daar hebben de armen 0. Dan is de keuze snel gemaakt.
U zou eens met een tijdmachine moeten geprojecteerd worden in het Aalst van Daens. U zou wel anders piepen over de sociale zekerheid. Moest er een sociale zekerheid geweest zijn (zoals we die nu kennen) in die tijd dan was er geen Daens nodig geweest. Er zijn altijd profiteurs van de sociale zekerheid in het Zuiden zeker, maar in het Noorden ook. Ik ken er alvast minstens 4.

Laatst gewijzigd door system : 11 juni 2007 om 17:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be