Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2007, 09:59   #41
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De enige manier om de uitstoot van wagens significant te doen dalen is door het aantal wagens én het aantal afgelegde kilometers van wagens te doen verminderen. En daar leiden zo'n maatregelen echt niet toe.
Maar dat krijg je niet naar beneden. De enige echt oplossing is een andere zuivere brandstof. Er komen elk jaar meer mensen bij, elk jaar meer mensen die met de wagen rijden. Als er morgen 2 personen minder de auto gebruiken zal er overmorgen een nieuwe chauffeur slagen voor zijn rijexamen die de gespaarde uitstoot van deze 2 personen teniet zal doen.

Laatst gewijzigd door illwill : 21 juni 2007 om 10:00.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:01   #42
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar spreek ik over afnemen?

Citaat:
Ik zeg gewoon dat de uitstoot (en andere vervuiling) van de rijkeren hoger ligt dan die van armeren. Dat is nu eenmaal een feit.
Neen dat is zever... Of je neemt al de groep "rijkeren" zeer breed en de groep "armeren" zeer nauw. Het is zeer simpel te zeggen dat een rijkere (iedereen die een auto bezit) meer vervuild dan een armere (iemand die geen auto bezit). algemeen klopt uw uitspraak NIET!
Citaat:
Dus je uitspraak als zouden de rijkeren moeten betalen voor de vervuiling van armeren was nogal belachelijk.
Nogtans toon je post na post aan dat hij wel klopt...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:04   #43
Skempi
Vreemdeling

Standaard

Ze zouden is beter meer werk maken van het zwaarder belasten van jeeps en sportwagens. Het is in België niet nodig om met een Hummer over de wegen te rijden.

Ik zien liever een extra belasting op verbruik dan op leeftijd van de personenwagen.
Skempi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:07   #44
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Jouw post
Heb je het nu over wat volgens mij het effect zal zijn van de maatregel van Peeters? Dat er vooral meer nieuwe auto's zullen geproduceerd moeten worden (wat ook enorme uitstoot en andere vervuiling met zich meebrengt). Het zal echt amper een effect hebben op het aantal auto's en al helemaal niet op het aantal kilometers per auto... integendeel!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:10   #45
kalima01
Vreemdeling

Standaard aude autos vervangeb (kris peeters)

http://www.esa.int/esaEO/SEM340NKPZD_index_0.html

Bekijk deze site. België is werkelijk het meest vervuilde land van Europa
kalima01 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:10   #46
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skempi Bekijk bericht
Ze zouden is beter meer werk maken van het zwaarder belasten van jeeps en sportwagens. Het is in België niet nodig om met een Hummer over de wegen te rijden.

Ik zien liever een extra belasting op verbruik dan op leeftijd van de personenwagen.
Op zich is er nu toch al een soort extra belasting op verbruik, namelijk de benzineprijs. Hoe meer je rijdt hoe meer je aan taksen betaald via je naft.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:10   #47
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Neen dat is zever... Of je neemt al de groep "rijkeren" zeer breed en de groep "armeren" zeer nauw. Het is zeer simpel te zeggen dat een rijkere (iedereen die een auto bezit) meer vervuild dan een armere (iemand die geen auto bezit). algemeen klopt uw uitspraak NIET!
Het gaat niet alleen over een auto hé! Armeren met een auto gaan die trouwens minder gebruiken omdat ze de hoge brandstofprijzen niet kunnen gebruiken.

Gemiddeld genomen is de uitstoot en andere vervuiling van rijkeren hoger dan die van armeren. Dat is gewoon een feit hoor!

Citaat:
Nogtans toon je post na post aan dat hij wel klopt...
ik vrees dat jij geen Nederlands begrijpt dan
Oud 21 juni 2007, 10:11   #48
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skempi Bekijk bericht
Ja want branstoffen worden nog niet voldoende getaxeerd ...

Voor mij moeten ze voor alle vervuilende zaken een tax heffen (evenredig met het niveau van vervuilen uiteraard) dit moet allemaal in een aparte kas gaan en uit deze kas mag men enkel onderzoek naar milieuverbetering en subsidies voor milieuvriendelijke projecten gaan.
Hiermee internalisser je een negatieve externaliteit in onze economie die deze laatste ten goede zal komen...
Dit mag zelf vanop wereldniveau gebeuren als het van mij afhangt!
Oud 21 juni 2007, 10:12   #49
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
't Zal voor verzekering en staat een negatieve operatie worden want die wagen zal zeker niet vervangen worden, dan ruil ik mijn nummerplaat voor een busabonnement.
En laat dat (= het verminderen van vervuiling door af te stappen van die oude wagens) nu net de bedoeling zijn

Citaat:
F*** You Peeters !!! Van die kwispel hoor je nu NOOIT eens iets goeds.
Bij jou is het doel nochtans bereikt
Oud 21 juni 2007, 10:19   #50
Isabella
Burgemeester

Standaard

Mag ik nu eens even een vraag stellen?
(in iets bredere context dan).
Dit initiatief rond het uit roulatie halen van auto's ouder dan tien jaar is om de co2-uitstoot te verminderen en zodoende het milieu te sparen.
Ik kan mij ook bij andere toestellen voorstellen dat deze milieuvervuilend zijn.

Wat ik niet begrijp is het volgende: men raadt aan om vb de televiesie niet in slaapstand maar volledig uit te zetten, men vraagt om niet onnodig lichten te laten branden en dergelijke. Maar tot wat draagt dit bij, behalve dan tot een lagere energiefactuur. Met andere woorden, wat draagt dit bij tot een beter milieu?
Oud 21 juni 2007, 10:22   #51
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
En laat dat (= het verminderen van vervuiling door af te stappen van die oude wagens) nu net de bedoeling zijn
Geloof jij dat nu werkelijk zelf? Denk je nu echt dat dit tot minder wagens of minder gereden kilometers gaat leiden? Het is gewoon een geschenkje voor de autoindustrie. Het milieu is er alles behalve bij gebaat.

Wanneer milieumaatregelen het consumeren moeten bevorderen, zou er bij elk verstandig mens een belletje moeten gaan rinkelen.
Oud 21 juni 2007, 10:23   #52
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben jij nu echt zo wereldvreemd? Ze rijden met grotere wagens met vaak energieverslindende opties zoals airco. Ze rijden meer met de wagen. Ze gaan meer op vakantie. Naar verdere bestemmingen. Hebben meer electrische toestellen. En ga zo maar door.

En dat geldt niet voor iedereen, maar gemiddeld is die stelling ongetwijfeld waar.
Ik zou toch liever een wetenschappelijke opinie hierbij halen. Dit is wat ik vond over vehicle emissions:

Citaat:
Do Richer People Pollute More or Less? New Evidence on Household Level Vehicle Emissions Kuznets Curves
MATTHEW E. KAHN
University of California, Los Angeles (UCLA) July 2004

Abstract:
Smog is sharply declining in growing cities. This suggests that emissions per mile of driving is declining faster than overall vehicle mileage is growing. This paper analyzes emissions for over 24,000 vehicles tested at random between 1997 and 1999 in California's Random Roadside Emissions Tests. We use these data to test hypotheses concerning whether the rich create more annual vehicle emissions than poorer people. Building on the recent "macro" Environmental Kuznets Curve literature, we present evidence that vehicle emissions first rise and then decline as a function of household income. We document that three effects underlie this relationship. First, richer people drive more miles than poorer people. Second, richer people own newer vehicles which pollute much less than older vehicles. Third, even controlling for vehicle model year, richer people pollute less. For richer people, the second and third "quality" effects dominate this first "quantity" effect. Hence, the rich pollute less.

Keywords: Pollution, vehicles, environmental kuznets curve, externality
JEL Classifications: R01
Working Paper Series

Suggested Citation
Kahn, Matthew E., "Do Richer People Pollute More or Less? New Evidence on Household Level Vehicle Emissions Kuznets Curves" (July 2004). Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=564627
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...ract_id=564627
Oud 21 juni 2007, 10:24   #53
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wanneer milieumaatregelen het consumeren moeten bevorderen, zou er bij elk verstandig mens een belletje moeten gaan rinkelen.
Sorry, maar het "ecologisch denken = terugkeren naar de oertijd" verhaaltje pakt niet bij iedereen. Maar ik houd u niet tegen hoor...
Oud 21 juni 2007, 10:25   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Mag ik nu eens even een vraag stellen?
(in iets bredere context dan).
Dit initiatief rond het uit roulatie halen van auto's ouder dan tien jaar is om de co2-uitstoot te verminderen en zodoende het milieu te sparen.
Ik kan mij ook bij andere toestellen voorstellen dat deze milieuvervuilend zijn.
Klopt dit geldt ook voor andere toestellen. Maar de enige milieuvriendelijke maatregel is om bij vervanging van dat toestel wegens slijtage een milieuvriendelijker exemplaar te kopen. Voortijdig toestellen afdanken en vervangen is alles behalve milieuvriendelijk omdat productie en recyclage/afvalverwerking ook voor uitstoot en andere vervuiling zorgt.

Citaat:
Wat ik niet begrijp is het volgende: men raadt aan om vb de televiesie niet in slaapstand maar volledig uit te zetten, men vraagt om niet onnodig lichten te laten branden en dergelijke. Maar tot wat draagt dit bij, behalve dan tot een lagere energiefactuur. Met andere woorden, wat draagt dit bij tot een beter milieu?
Energie produceren is vervuilend (de ene manier meer dan de andere natuurlijk). Elke besparing op energie komt het milieu dus ten goede.
Oud 21 juni 2007, 10:27   #55
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Zogezegt zal jij minder vragen (en met jou alle vragers van electriciteit) hierdoor zal de producent (lees: electrabel) minder electriciteit produceren. Deze productie is zogezegt zeer vervuilend...
In realiteit zal dit volgens mij niet veel doen. Alhoewel dat kan misschien tellen op je factuur zoals je zegt...
Oud 21 juni 2007, 10:27   #56
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Geloof jij dat nu werkelijk zelf? Denk je nu echt dat dit tot minder wagens of minder gereden kilometers gaat leiden? Het is gewoon een geschenkje voor de autoindustrie. Het milieu is er alles behalve bij gebaat.

Ik denk dat u hierin idd gelijk heeft.
De mensen die het kunnen betalen zullen met hun wagen blijven rijden, diegenen die het niet kunnen betalen zullen wel een achterpoortje vinden.
Diegenen die een wagen hebben van na '96 zullen ermee blijven rijden, de wagens van voor '96 zullen ook wel weer een achterpoortje vinden.
Oud 21 juni 2007, 10:28   #57
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou toch liever een wetenschappelijke opinie hierbij halen. Dit is wat ik vond over vehicle emissions:

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...ract_id=564627
1) het gaat niet alleen over wagens

2) de uitstoot en andere vervuiling van de productie van de nieuwe wagen en de recyclage en afvalverwerking van de oude wagen is niet meegeteld in het onderzoek en daarover had ik het
Oud 21 juni 2007, 10:28   #58
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat denk je? dat ik die 2000km dan NIET zal maken? Dan doe ik dat toch met onze andere wagen of met de moto?
Ik gebruik dat oudje enkel omdat daar een trekhaak opstaat.....wat ik dan op die nieuwere zal moeten plaatsen...(op de moto zou geen zicht zijn )
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:29   #59
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Misschien ben ik gewoon een achterdochtige verzuurde mens maar toen ik het bericht van minister Peeters hoorde, was wat de geciteerde poster hier zegt ook het eerste waaraan ik dacht.
De vraag is echter niet welke middelen worden gebruikt, de vraag is of het doel wordt bereikt. Het doel is CO2-uitstoot verminderen en als dit doel bereikt wordt door een maatregel van een minister die in de eerste plaats enkel en alleen de belangen van de autoindustrie wenst te behartigen, mij geen probleem dan.
Desondanks vrees ik dat de uiteindelijke netto-impact van de maatregel zo goed als nihil gaat zijn. Veel mensen zullen niet op het voorstel ingaan en met hun oude wagen blijven rijden en de vervuiling die wordt vermeden door het verwijderen van oude wagens, zal wellicht gecompenseerd worden door de vervuiling die ontstaat bij de productie van de nieuwe wagens en de vervuiling die ontstaat bij de verwerking van de oude wagens (als ze al niet op de eerste boot naar Afrika worden gezet).
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 10:29   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar het "ecologisch denken = terugkeren naar de oertijd" verhaaltje pakt niet bij iedereen. Maar ik houd u niet tegen hoor...
Nu even citeren waar ik "terug naar de oertijd" promoot.
Of denk jij nu echt dat permanent/meer consumeren nodig is om comfortabel te leven?

Laatst gewijzigd door Edina : 21 juni 2007 om 10:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be