![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je zelf al een reden kan bedenken voor de optie EU boven de optie EER, nl. die van de politieke macht, waarom wil je dan toch terug naar een EER?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit is geen argument voor de EU, het is slechts een argument om met de EU mee te doen als deze toch al bestaat en dat is een groot verschil.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar toch, je accepteert een EU op praktische gronden. Je argumentatie voor een vrijhandelszone is: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nussbaum : 21 augustus 2007 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
De situatie is nu echter zeer ongezond, als Europees land kan je momenteel (in grot lijnen) voor een van de volgende opties gaan:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat die unie van themas betreft. Als ik bijv. belang hecht aan een handelszone heb ik er het meest baat bij dat iedereen mee werkt, netzo bij defensie, open grensen, buitenlands beleid enz. Verder vereist één thema meestal een andere thema. Bijvoorbeeld de euro werkt niet goed zonder mobiliteit van mens en kapitaal wat op z'n beurt weer een europees minimum loon, gelijk belasting stelsel en sociale lasten nodig heeft enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
Minister
|
![]() Nu niet, aangezien de Eu nog geen echt buitenlandbeleid heeft, maar we gaan wel langzaam die kant op.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben een sterk voorstander van referenda. Ik denk dat het een grote impuls vormt voor de bevolking om Europees te denken. Is een bevolking nog niet zover, wel dan zullen ze op de economische blaren moeten zitten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Idd zal een gelijk minimumloon nog wel even op zich laten wachten gezien de huidige verschillen in welvaart tussen de lidstaten. Het klimatologische argument lijkt me niet kloppen; in de VS vinden toch geen volksverhuizingen van minimalisten plaats naar Florida of Californië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorbeelden: talloze individuen over gans Europa.
Laatst gewijzigd door lombas : 24 augustus 2007 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() ik denk euro-realist. al begin ik er wel serieus aan te twijfelen of de EU in het belang van de burgers zal ( blijven) beslissen, de miserie met de nieuwkomers en een aantal landen die de groten willen uithangen kennende .....
het is echter wel een feit dat europa te weinig gekend is, de modale vlaming heeft van de EU een beeld dat als volgt is: een reeks veelverdienende ivoren-torenbewoners die alles boven ons hoofd beslissen en enkel aan zichzelf en hun vrienden denken. al kan je je natuurlijk de vraag stellen of dat beeld realistisch is, en ik vrees van wel. zo gelijkt het er toch naar, en als men meer vertrouwen wil in de EU ( van de EU-burger dan ) dan zal die EU transparanter en duidelijker moeten worden, of in elk geval toch duidelijker uitgelegd. nu ja, je kan langs de andere kant niet verwachten dat men iets duidelijk kan uitleggen dat men zelf niet snapt. de werking van de EU verloopt alsmaar stroefer ( met dank aan polen en co). de uitbreiding is in elk geval geen goeie zaak geweest, integendeel. voor de bijgekomen landen wel, natuurlijk. Mr voor de EU zelf niet, en dan heb ik het niet enkel over het financiele plaatje, mr ook op het vlak van besluitvorming, etc. ik vrees er ergens zelfs vr dat die EU in kleinere groepen uiteen dreigt te vallen, en waarom ? omdat we met veel te veel zijn.
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat het omdraaien van oorzaak en gevolg betreft, één van de (theoretische) eisen voor het slagen van een optimale monetaire zone is dat dat er mobiliteit van arbeid en kapitaal is. Het kan best zijn dat het omgekeerde ook waar is. Ik gebruikte trouwens eerst 'mens en kapitaal' maar dat is niet de juiste kreet. Laatst gewijzigd door Nussbaum : 25 augustus 2007 om 18:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Het verdarg is met hart en ziel verdedigd door verhostadt en degucht... dat alleen al moet je doen nadenken over de slechtheid ervan. In een eventueel referendum stem ik dus nee, maar als belg krijgen we natuurlijk die kans niet.
Daarom deze smeekbede aan onze nederlandse buren: afschieten aub als je de kans krijgt! Laat ons samen een nieuwe EU beginnen die beter gestructureerd is, minder inmengt in binnenlandse aangelegenheden, meer voor de burger zorgt dan voor de economische machten. Een EU met beperkte macht, die alleen fasciliteiten kan bekokstoven die het leven BETER maken, zoals een douane-unie, maar die geenszins onze eigenheid en eigen wetten kan beïnvloeden. Op naar het europa van de Volkeren, ipv naar het europa van de liberale regeringen!
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |