![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Anja Deschoemacker (LSP) - 9 tot 15 februari "Deze 34-jarige alleenstaande moeder is sinds 1986 actief in de toenmalige voorganger van de LSP: Militant Links. Begin jaren negentig stond ze ook in voor het opzetten van de Blokbuster-campagnes. Ze is verantwoordelijk voor de vrouwenwerking van de |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nog een laatste noot over die zogenaamde kunstmatige behoeftes: je zou kunnen stellen dat vandaag de dag 99,99% van onze behoeftes kunstmatige behoeftes kunstamtig zijn. Tenslotte overleefde de mensen vroeger ook en dat zonder al die behoeftes die wij vandaag de dag proberen te bevredigen en vaak zelfs als alledaags en doodnormaal beschouwen. Citaat:
Als 3wolven en een lam beslissen wat er op het menu staat, kan je de uiteindelijke beslissing wel democratisch noemen, maar te verkiezen is het allerminst. Laat me een voorbeeldje geven: we gaan auto's fabriceren. We hebben de keuze tussen geel, rood, blauw en groen als kleur. 20 mensen kiezen als volgt: 11rood, 7blauw, 1groen en 1geel. In uw systeem wordt iedereen opgezadeld met een rode wagen. In mijn systeem zal iedereen een wagen krijgen in de kleur die hij wenst. In uw systeem hebben bovendien (althans dat veronderstel ik) ook de mensen die helemaal geen auto wensen recht om mee te beslissen naar welke kleur de keuze zal gaan, in mijn systeem niet. Citaat:
Ik neem aan dat u wel wat economie kent: wat u beschrijft, komt tot stand op de (vrije) markt waar vraag en aanbod spelen. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() U doet het volgende: u observeert de GB en stelt vast: 1+1=3, vervolgens gaat u daaruit concluderen dat de wiskunde fout is en dat de theorie die stelt dat 1+1=2 niet correct is. U meent onterecht dat uw waarneming uw conclusie rechtvaardigt. Het is echter absoluut niet met zekerheid te stellen - u toont dat namelijk helemaal niet aan - dat die armmoede het gevolg is van het bestaan van kapitalisme. 1) De Westerse wereld: we stellen vast dat er quasi geen armoede is. In vergelijking met 100jaar geleden is de toestand van de aller armsten 10000keer beter geworden. Eigenlijk zijn er zelfs geen echte armen meer er zijn enkel rijken en zeer rijken. De vrije markt, vrije handel e.d. hebben overduidelijk voor een ongekende en snelle verspreiding van welvaart gezorgd. 2) De 3de wereld: nu zou je onterecht kunnen stellen dat de welvaart van de Westerse wereld een gevolg is van misbruik ten koste van de rest van de wereld. Die stelling zou echter impliceren dat de huidige toestand van de rest van de wereld slechter zou zijn dan in de periode voor de drastische welvaartstoename in de Westerse wereld. Dat is natuurlijk niet zo, wij hebben geen GSM's omdat we ze in de 3de wereld zijn gaan stelen. 3) De armoede waarvan sprake bestaat echter wel en in die reeds vermelde 3de wereld om precies te zijn. Dit is een probleem inderdaad en oplossingen zijn nodig. De oplossing is echter niet minder, maar meer vrij handel en vrije markt. Er is geen enkele manier om zo snel (op een eerlijke wijze) welvaart te verspreiden als via een volledig vrije markt. Daarnaast zijn er nog een hele hoop problemen die de 3de wereld treft en een hele hoop maatregelen zijn zonder twijfel nodig, maar daar die niet zo relevant zijn voor deze discussie en bovendien niet samen te vatten zijn in enkele regels wens ik enkel nog te vermelden dat een kwijtschelden van de schulden van de aller armste landen een noodzaak is, net als het erkennen van eigendom. Citaat:
Citaat:
Het mooiste voorbeeld hiervan dicht bij huis en actueel zijn de landbouwsubsidies van de E.U. Ik neem aan dat u die een slechte zaak vond? Citaat:
Citaat:
Ik zal er je al 1tje meegeven: - Gemiddeld aantal uren en minuten, per inwoner, besteed aan arbeid tijdens een fictieve week; 14:17 , aan onze vrije tijd besteden we net niet het dubbele! (bron: Vlaamse survey 2001, na te lezen op stabel.fgov.be) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het beperken van mijn vrije keuzes namelijk uitbuiting en dat u niet zo'n voorstander bent van vrije keuzes is in deze discussie al genoeg gebleken. Die arbeidersklasse vindt zich ten andere blijkbaar toch niet zo uitgebuit want anders was ze al lang gestopt met zich te laten uitbuiten. In een andere discussie (in het forumonderdeel 'Links') stelde ik reeds dat de evolutie van tewerkstelling naar de tertiare sector maakt dat het van veel minder belang is om productiemiddelen in handen te krijgen alvorens men succes kan hebben. Daar waar het bezit van landbouwgrond een absolute noodzaak was als men iets wilde betekenen in de tijd dat de primaire sector nog de belangrijkste was en daar waar men ten tijde dat de industrie de belangrijkste sector werd diende te beschikken over kapitaal om fabrieken en machines aan te kunnen kopen, heeft men in de moderne tijd voldoende aan creativiteit. In theorie is het voor iemand uit de onderste lagen van de bevolking vandaag de dag vele malen eenvoudiger om een eigen zaak of bedrijft te starten dan het 20, 50 of 100jaar geleden het geval was. Bovendien is er niets dat die arbeiders tegenhoudt om hun eigen bedrijf te starten of over te nemen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ge moet dit trouwens eens ne keer lezen: http://forum.politics.be/viewtopic.p...atische#247516 Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
#42 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In veel landen komt hongersnood nog dagelijks voor. Citaat:
Citaat:
![]() De huidige 'democratie' is echter meer iets in het genre van 2 wolven en 200 schapen, waarbij de 202 dieren democratisch mogen kiezen door welke wolf ze vertegenwoordigd willen worden ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Waaruit haal je dat ik tegenstander ben van vrije keuze? Ik ben juist voor individuele vrijheid, zolang niemand er last van ondervindt. De 'vrijheid om anderen uit te buiten' beschouw ik niet als een mensenrecht ![]() Citaat:
Citaat:
Je zou ook de 10 mensen wat minder hard kunnen laten werken (met loonsbehoud), zodat iedereen wat meer vrije tijd heeft, in plaats van 5 mensen zonder inkomen te zetten en de andere 5 op volle kracht te laten werken. Dat zou echter niet competitief zijn, en dus onmogelijk in een kapitalistisch systeem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu ben ik er dus weer in geslaagd om dat venster hier te sluiten nadat ik bijna op gans uw betoog had gereageerd.
![]() Ik probeer morgen wel eventjes opnieuw. Mijn zin is nu een beetje weg.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
#44 | |||||
Burgemeester
|
![]() Laat ons anders eens even teruggaan naar de oorspronkelijke vraag...
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
#45 | |||||||||||||||||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook op het vlak van onderwijs betwijfel ik ten zeerste of er geen overduidelijke vooruitgang zou zijn. In België bestaat er zelfs zoiets als leerplicht en is aldus onderwijs in feite wel een garantie voor iedereen tot 18jaar. En bijvoorbeeld analfabetisme is de zeldzame uitzondering in plaats van de regel geworden en ik vraag mij dus af op welke gegevens u zich baseert om te stellen dat onderwijs in België/de Westerse wereld nog lang niet evident zou zijn voor iedereen. Het is zelfs nog maar de vraag of de democratisering van het onderwijs wel altijd een gunstige zaak is geweest voor diegene waarvoor dit een gunstige evolutie geacht wordt. Citaat:
![]() Citaat:
Het is ten andere niet onmogelijk om een eventuele private onderneming die zich op die markt wenst te storten te verplichten om ongeacht de woonplaats elke (potentiële) klant te voorzien van de nodige diensten, waar die consument dan ook voor zal betalen. Uw probleem stelt zich in België en eigenlijk quasi de ganse Westerse wereld niet, daar alle gebieden hier dikbevolkt en dus interessant zijn. Citaat:
Bijna 80% (volgens de meest recente cijfers ligt het getal zelfs nog een stuk hoger) van de mensen vindt van zichzelf dat ze in goede tot zeer goede gezondheidstoestand verkeren. We stellen vast dat het verband tussen gezondheid en inkomen absoluut verwaarloosbaar klein is, de samenhang tussen onderwijsniveau en gezondheid is daarentegen wel opmerkelijk aanwezig. Het is trouwens verkeerd om te veronderstellen dat gezondheidszorg de absolute prioriteit zou zijn van de meeste mensen, indien dat wel zo zou zijn dan zou een veel groter deel van het inkomen daaraan gespendeerd worden. In België wordt slechts 4,2% van de uitgaven van het gezin aangewend om gezondheid te financieren. Het is ten andere te onnozel dat andere mensen zouden gaan beslissen hoeveel u of ik zouden dienen te spenderen aan gezondheidszorg en hoe belangrijk wij onze gezondheid achten. De meeste mensen sterven trouwens gewoon van ouderdom en niet als direct gevolg van een of andere ziekte. Citaat:
Citaat:
Daarnaast bestaan er natuurlijk ook nog zaken als non-profit organisaties en dergelijke meer. Citaat:
Citaat:
![]() Uw opmerking is correct, maar doet eigenlijk maar weinig ter zaken. Zoals al eens eerder uitgelegd is de 3de wereld een aparte problematiek die niet van vandaag op morgen opgelost kan en zal worden en het heeft ook maar weinig zin om dat in deze discussie te betrekken. Het zou al veel helpen mochten we de schulden van de 3de wereld kwijtschelden, eventueel wat investeren in infrastructuur ginder, handel drijven met die landen, eigendomsrechten voorzien en waarborgen en bovenal ons protectionisme stop zetten. Citaat:
Citaat:
Een beslissing kan trouwens nooit voor iedereen zo goed mogelijk zijn, daar er niet zoiets bestaat als ‘het algemeen belang’ en mijn individuele preferenties worden sowieso volledig overwoekert door ‘de wil van de meerderheid’. Democratie volstaat dan ook niet. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu waarschijnlijk vindt uw bewering grond bij de toestand van tijdens de industriële revolutie. Althans, de perceptie die ten onrechte vele mensen hebben over de levensomstandigheden van de arbeidersklasse tijdens die periode. Dat is echter voornamelijk gebaseerd op misconsumpties omtrent deze periode, in werkelijkheid betekende de industriële revolutie net een enorme verbetering van de levensomstandigheden voor de arbeidersklasse: zo daalde bijvoorbeeld in Londen het percentage kinderen dat geboren werd en voor zijn vijfde jaar stierf van 74,4% (1730-1749) tot 31,8% (1810-1829) De historische bevinden wijzen er overduidelijk op dat tijdens deze periode de toestand van de arbeiders er enorm op vooruitging. Voorheen was dit nl. ongeveer de situatie: In 1697 schreef John Locke een rapport voor het ministerie van Handel over het probleem van de armoe en de armenzorg. Locke schatte dat een arbeider en zijn vrouw, wanneer beiden in goede gezondheid verkeerden, niet meer dan twee kinderen konden onderhouden, en hij beval aan dat alle kinderen ouder dan drie jaar op werkscholen zouden worden gedaan, waar ze met spinnen of breien in hun eigen levensonderhoud moesten leren te voorzien, en waar hun voedsel zou worden verstrekt. 'Wat ze thuis van hun ouders krijgen,' schreef Locke, 'is zelden meer dan water en brood, en dat dan nog in zeer schaarse hoeveelheden.' Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind het geen enkel probleem dat mijn buurman rijker wordt als ik ook rijker wordt. De arm-rijk kloof is dan ook niet meer dan een kunstmatig probleem, dat automatisch ontstaat van zodra het vrij is om zoveel arbeid te verrichten als men zelf wenst en dat inderdaad groter en groter wordt daar we te maken hebben met een exponentiële factor. En je hebt voorheen zelf aangegeven dat je in je vrije tijd doet wat je wil en dat er niets op tegen is om hard te werken en meer te verdienen. Er is dan ook niets op tegen van minder te consumeren en wat te sparen. Verder is er niets tegen efficiënter samen te leven van uw eigen bezit. Citaat:
Ook belastingen treffen trouwens zeer vaak enkel diegene die minder verdienen, omdat zij zullen afzien van consumptie. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Protectionisme zal sowieso wel noodzakelijk zijn, er zullen namelijk minimum- en maximumlonen zijn(?) en nog 6000 andere regeltjes waarschijnlijk. Citaat:
Welke goddelijke instantie bepaalt er dan wie hoeveel toebehoort? Als u appels voor mij wil kweken en u wil daar 5euro voor betaald worden, maar ik wil maar 3euro betalen en iemand anders wenst ook appels voor mij te kweken en is zelfs bereid om dat voor maar 2euro te doen, is er dan sprake van uitbuiting? Citaat:
Citaat:
En om te antwoorden op uw bemerking over uitbuiting, het volgende citaat van Ludwig Von Mises is wel op zijn plaats: De fabriekseigenaars konden iemand niet zo maar bevelen om in een fabriek te gaan werken. Zij konden alleen mensen in dienst nemen die bereid waren te werken voor de lonen die hun werden aangeboden. Hoe laag deze lonen ook waren, het was in ieder geval veel meer dan deze paupers op welk terrein ook konden verdienen. Het is een verdraaiing van de feiten, wanneer men beweert dat de fabrieken de huisvrouwen wegsleurden uit de kinderkamer en de keuken en de kinderen uit hun spel. Deze vrouwen hadden niets om te koken en hun kinderen te eten te geven. Deze kinderen waren behoeftig en leden honger. De fabriek was hun enige uitweg. Ze redde hen, in de letterlijke betekenis van het woord, van de hongerdood. Citaat:
Citaat:
|||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
#46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is inderdaad vooral een probleem dat zich vooral buiten de Westerse wereld stelt. Moet ik er daarom niet van wakkerliggen of wat?? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
#47 | |||||||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat soort onbedoelde gevolgen treed nogal vaak op bij eigenlijk goed bedoelde maatregelen, helaas zijn ze bijna even onvoorspelbaar als onbedoelt. Citaat:
Citaat:
Je kan zulke maatregelen trouwens perfect nemen zonder dat ze een invloed uitoefenen op de marktwerking. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Morgen een Aldi openen in Ethiopië zal inderdaad niet volstaan, bedrijven die iets produceren hebben al iets meer positieve impact. Dat van die negatieve houding was blijkbaar een onterechte interpretatie van mijn kant uit uw vorige reactie, al heb ik nog maar zelden een communist gesproken die het begrepen heeft op grote winkelketens. Die zouden namelijk de kleine zelfstandigen van de markt concurreren en dat zou slecht zijn voor onze economie. (DaBlacky verkondigde gisteren nog zoiets) Citaat:
Maar het is inderdaad voornamelijk de overheid haar schuld. Indien het verboden zou zijn dan zouden die bedrijven daar namelijk geen gebruik van kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Als een schilder meent dat zijn kunstwerk slechts 5euro waard is, wie heeft er dan het recht om te zeggen dat meer betaald zou moeten worden voor dat schilderij dan 5euro?! Citaat:
Wat ons trouwens ineens bij het feit brengt dat we hier te maken hebben met een mooi voorbeeldje van goede marktwerking ondanks het feit dat Coca Cola een gigantisch bedrijf is. Met een waardeval van 23 procent op het aandeel werd het concern in 2001 bestempeld als het op drie na slechtst presterende fonds binnen de Dow Jones- index. Citaat:
Je bent trouwens de democratie, sociale zekerheid/maatregelen, vraag en het winstprincipe vergeten in je bespreking. ![]()
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laat mij u even helpen met die uit het communisme: Alle bedrijven hebben een monopolie, want ze worden allemaal door de staat beheerd. Case closed.
![]() |
#49 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het grote verschil tussen beide is uiteraard dat de controle over een staatsmonopolie in handen is van de hele gemeenschap, terwijl een privé-bedrijf door enkele kapitalisten wordt gecontroleerd. De koers die een overheidsbedrijf vaart is dan ook in principe volgens het belang van de gemeenschap, en niet dat van een handvol kapitalisten. |
|
![]() |
![]() |
#50 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
trouwens, als ge vindt da grondstof noch product ook maar enige waarde hebben, waarom maken we dan niet alles gratis ??? |
||
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
wat is dat voor een belachelijk idee. Dus als gij toevallig een laag inkomen hebt, moet gij maar in een krot met dierenplagen gaan wonen als gij nog geld wilt hebben om ook maar iets te doen in u leven... alhoewel dat soort woningen ook niet zo goedkoop meer is... sommigen hebben daar met 20% van hun inkomen niet genoeg aan... |
|
![]() |
![]() |
#52 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een bedrijf is er inderdaad om zijn aandeelhouders zo rijk mogelijk te maken, een bedrijf doet dat door de noden van zijn klanten te bevredigen. En dat systeem gaf aanleiding tot de grootste sprong in welvaart voor de meeste mensen die men ooit gekend heeft. De basisreden is omdat het kapitalisme consumenten nodig heeft, hoe meer noden bevredigd, hoe meer rijkdom voor de aandeelhouder en hoe meer welvaart voor de consument. En op die wijze worden duidelijk de belangen en de behoeftes van die groep gedient, u probeert echter een belang dat niet bestaat te dienen. Bovendien probeer je een onderscheid te maken tussen een (democratisch geleid?) staatsmonopolie en andere monopolies, maar dat onderscheid is louter artificiëel. Een staatsmonopolie blijft een monopolie. Geen concurrentie zorgt voor inefficienties, inefficienties zorgen voor minder economische groei, minder economische groei zorgt er op termijn voor dat je in verhouding een ontwikkelingsland wordt. U beweert wel dat in een socialistische maatschappij die concurrentie niet noodzakelijk is, maar aantonen kan u dat niet. Citaat:
Citaat:
Iets is zoveel waard als je ervoor wenst op te geven. En mijn commentaar i.v.m. die huisvesting moet u precies toch ook nog eens goed lezen, want u hebt duidelijk niet begrepen waar het over gaat.
|||
![]() |
![]() |
#53 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
de reële waarde van iets - grondstof, product - wordt voor het allerbelangrijkste deel bepaald door hoeveel arbeid en hoeveel uren arbeid nodig zijn geweest om die grondstof te ontginnen of het product te maken. |
|||
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Nog eens omhoog tillen, want het is hier een beetje stil geworden.
Citaat:
|
![]() |