Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2007, 18:00   #41
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Citaat:
On comprend mieux le fond du problème: alors que, dans un souci d'unitification, la France �* imposé la langue de l'Ïle de France �* tout son territoire, forçant bretons, gascons, picards, alsaciens, catalans, corses,... �* apprendre et �* �* connaître une seule langue: le français; les Néerlandais et les Flamands ont cultivé les richesses de leurs différents patois. Résultat: j'ai une amie anversoise qui s'est fait soignée récemment �* l'hopital St Jan de Brugge; sans le français elle aurait été incapable de se faire soigner correctement car son néerlandais c'est de l'anversois et �* Brugge on parle westvlooms!
Hoe zou het komen? Hoe komt het dat iemand uit Breda of uit Terneuzen met een Hollands accent praat?
Ik vraag me af of die wel eens op straat komen, iemand uit Antwerpen zal echt wel niet in Westvlaanderen in het Frans spreken hoor.
Oud 13 juli 2007, 18:40   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoe zou het komen? Hoe komt het dat iemand uit Breda of uit Terneuzen met een Hollands accent praat?
Ik vraag me af of die wel eens op straat komen, iemand uit Antwerpen zal echt wel niet in Westvlaanderen in het Frans spreken hoor.
"Pouveiz-vous m'eindiqueir la route veirs Bl�*�*nkenb�*�*rge?"
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:47   #43
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik zeg het al langer: er leeft in Wallonie werkelijk een haat t.o.v. de Vlamingen. De Franstaligen (inclusief hun pers) zijn onvoorstelbaar gefrustreerd dat het zo goed gaat met Vlaanderen en zo slecht met Wallonie. Daarom grijpen ze elke kans om Vlaanderen 'te pakken'. Lees eens hun kranten: daarin wordt Vlaanderen op dagelijkse basis voorgesteld als een fascistisch, in zichzelf gekeerde regio waar vreemdelingen niet buiten durven komen.

Of ga eens kijken op het forum van Lalibre.be, daar druipt de Vlamingenhaat bijna letterlijk van 80% van de berichten.

Neem nu het laatste voorbeeldje. Gouverneur Stevaert had een idee om het nieuwe TGV-station van Luik 'Liège-Limburg' te noemen. Dat had ie beter niet gedaan... De krant "La Meuse" schrijft zelfs letterlijk op hun voorpagina: "Ils sont fous, ces flamands".

In het artikel zijn de Vlamingen weer kop van jut, en dat door een ideetje van 1 man, Stevaert.

Ondertussen maakt Luik zich weer op om le 14 juillet uitbundig te vieren. Zoals een prof van de ULg (Université de Liège) het al zei: "l'amour qu'il (le Liégeois) proclame pour la France est souvent un moyen détourné de dire qu'il n'y en a aucun pour la Flandre".

Bekijk de site eens: http://www.amitiesfrancaises.be/

Wie nu nóg beweert dat Belgie 'één land' is, moet wel krankzinnig zijn.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 13 juli 2007 om 18:51.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:55   #44
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vooral Franstaligen in de rand zijn ngoal eens de klos.
Natuurlijk zijn franstaligen in de rand de "klos." De rand behoort immers tot Vlaanderen. Alleen kunnen de franstaligen in de rand door belgische constructies hun imperialistische verfransingspolitiek doorvoeren.

Is het niet normaal dat wij ons in de rand verzetten tegen deze verfransingspolitiek en dus ook tegen de franstaligen in de rand?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 18:57   #45
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik ben geen fundamentalist. Ik kan genuanceerd denken.
Oud 13 juli 2007, 18:58   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Natuurlijk zijn franstaligen in de rand de "klos." De rand behoort immers tot Vlaanderen. Alleen kunnen de franstaligen in de rand door belgische constructies hun imperialistische verfransingspolitiek doorvoeren.

Is het niet normaal dat wij ons in de rand verzetten tegen deze verfransingspolitiek en dus ook tegen de franstaligen in de rand?
ja, maar je kunt het op het niveau doen van het artikel dat ik gepost heb, of je kan het op een redelijke manier doen natuurlijk. met verwijten en minachting kom je er niet, dat is toch duidelijk als je dit artikel leest?
Oud 13 juli 2007, 19:12   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht

Het woord imperialisme is aan inflatie onderhevig. Vroeger betekende het nog iets.

Het is heel normaal dat je je verzet tegen de Verfransing als je de verfransing niet leuk vindt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 19:31   #48
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik zeg het al langer: er leeft in Wallonie werkelijk een haat t.o.v. de Vlamingen. De Franstaligen (inclusief hun pers) zijn onvoorstelbaar gefrustreerd dat het zo goed gaat met Vlaanderen en zo slecht met Wallonie. Daarom grijpen ze elke kans om Vlaanderen 'te pakken'. Lees eens hun kranten: daarin wordt Vlaanderen op dagelijkse basis voorgesteld als een fascistisch, in zichzelf gekeerde regio waar vreemdelingen niet buiten durven komen.

Of ga eens kijken op het forum van Lalibre.be, daar druipt de Vlamingenhaat bijna letterlijk van 80% van de berichten.
Daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. Qua haat en misprijzen t.o.v. de Vlamingen spant franstalig Brussel de kroon. Ik heb mijn beroepsleven in Brussel doorgebracht en en heb het quasi dagelijks ondervonden. In Wallonië heb ik dat niet gemerkt. de auteur van de fameuze brief is naar alle waarschijnlijkheid een franstalige brusselaar.

Hoedanook, ik ben het met je eens dat we deze rotstaat zo vlug als mogelijk naar de geschiedenisboeken moeten verwijzen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 20:02   #49
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
En waar Franstaligen niet durven buiten komen....
Ik ken Franstaligen die geloven dat de politie in Dilbeek controleert of de mensen Nederlands praten op straat.

Citaat:

In het artikel zijn de Vlamingen weer kop van jut, en dat door een ideetje van 1 man, Stevaert.
Kan ik dat artikel nog lezen?

Citaat:
Daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens. Qua haat en misprijzen t.o.v. de Vlamingen spant franstalig Brussel de kroon. Ik heb mijn beroepsleven in Brussel doorgebracht en en heb het quasi dagelijks ondervonden. In Wallonië heb ik dat niet gemerkt. de auteur van de fameuze brief is naar alle waarschijnlijkheid een franstalige brusselaar.
Laat het nu wel Brussel zijn dat Vlaamsnationalisten in de republiek Vlaanderen willen opnemen, en niet Wallonië.
Oud 13 juli 2007, 20:12   #50
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Laat het nu wel Brussel zijn dat Vlaamsnationalisten in de republiek Vlaanderen willen opnemen, en niet Wallonië.
Sommigen wel. Voor mij is Brussel buitenland.
Oud 13 juli 2007, 20:16   #51
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Sommigen wel. Voor mij is Brussel buitenland.
Niet te verwonderen van een vlaams-nationalistische vlaming, het buitenland begint al waar de schaduw van zijn kerktoren aan het wegdeemsteren is ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 20:19   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

2x

Laatst gewijzigd door Savatage : 13 juli 2007 om 20:19.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 20:19   #53
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als je Brussel met Vlaanderen vergelijkt, dan heeft Brussel idd meer weg van het buitenland, dan met het binnenland.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 20:20   #54
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
2x
Leuk!
Oud 13 juli 2007, 20:31   #55
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het woord imperialisme is aan inflatie onderhevig. Vroeger betekende het nog iets.
Ten alle koste de francofonie proberen te doen uitbreiden ten kosten van Vlaanderen is geen imperialisme?
Citaat:
Het is heel normaal dat je je verzet tegen de Verfransing als je de verfransing niet leuk vindt
Dank u.
Oud 13 juli 2007, 20:33   #56
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Niet te verwonderen van een vlaams-nationalistische vlaming, het buitenland begint al waar de schaduw van zijn kerktoren aan het wegdeemsteren is ...
Je mening over mij laat mij volkomen koud, mijnheer de zogezegde kapitalist.
Oud 13 juli 2007, 20:35   #57
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je mening over mij laat mij volkomen koud, mijnheer de zogezegde kapitalist.
De mening van iemand uit de lagere klasse vind ik bepaald ook niet belangrijk.
Oud 13 juli 2007, 20:45   #58
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De mening van iemand uit de lagere klasse vind ik bepaald ook niet belangrijk.
Ik heb al dikwijls gemerkt dat het één van je stokpaardjes is, stoefen met je zogenaamde rijkdom en de anderen kleineren. Ik ken verschillende echt rijke mensen, die zijn zeer bescheiden en hangen niet om de haverklap de omhooggevallen kapitalist uit zoals jij.
Oud 13 juli 2007, 20:49   #59
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar Franstaligen niet durven buiten komen....
Ik ken Franstaligen die geloven dat de politie in Dilbeek controleert of de mensen Nederlands praten op straat.
Lees alleen maar al de paranoia die alle Everytime's en Labyrinth's van dit forum hier soms aan de man brengen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 20:52   #60
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb al dikwijls gemerkt dat het één van je stokpaardjes is, stoefen met je zogenaamde rijkdom en de anderen kleineren. Ik ken verschillende echt rijke mensen, die zijn zeer bescheiden en hangen niet om de haverklap de omhooggevallen kapitalist uit zoals jij.
Ik heb een hekel aan bescheidenheid. En wat de anderen doen dat is hun recht en helemaal mijn zaak niet, net zoals ik mijn rechten heb. Wat de anderen daar over of over mij denken laat mij koud. Totaal volledig koud. Het individu primeert altijd op de gemeenschap. De individuen met wie ik een gemeenschap wil vormen kies ik zelf, ik laat ze mij nooit opleggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be