Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2007, 01:52   #41
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Neem dat ik een werkloze ben, met een familie te onderhouden, en die uit gebrek aan geld aanvaard om iemand te vergiftigen.Wat ben ik dan? Slachtoffer of dader?
Stel nu dat je wat wiet kweekt omdat je er anders niet raakt met de rekeningen en zo. Stel..., wie is er daar het slachtoffer van?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 01:57   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Stel nu dat je wat wiet kweekt omdat je er anders niet raakt met de rekeningen en zo. Stel..., wie is er daar het slachtoffer van?
Als ge het niet verkoopt : gelukkig alleen gij zelf.

Als ge het wel verkoopt : de gasten van mijne gebuur bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 02:10.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 02:01   #43
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Als ge het niet verkoopt : gelukig alleen gij zelf.

Als ge het wel verkoopt : de gasten van mijne gebuur bijvoorbeeld.
Op welke manier zijn die gasten slachtoffer? Op welke manier worden die jongens dan benadeeld?

Verschaeve
Oud 3 augustus 2007, 02:09   #44
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op welke manier zijn die gasten slachtoffer? Op welke manier worden die jongens dan benadeeld?
Ge zijt jong en naïef en ge wilt wat. En dan passeert zo'n steenpuist uw pad die met zijn vergif geld wil verdienen op uw kap.

Pas op, als vader is mijn gebuur daar nog steeds voor verantwoordelijk hé. Ik zou er begrip kunnen voor opbrengen als hij die leugenverkoper eens per ongeluk in elkaar sloeg.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 02:09.
Oud 3 augustus 2007, 02:25   #45
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik ben totaal onkundig over ons rechtsysteem, maar blijkbaar maakt de schuld van de aanklager de "onschuld" van de betichte. Het is erg raar, zeker als het om twee verschillende misdrijven gaat die kilometers van elkaar liggen (om het enigzins uit te drukken).
Drugs smokkelen is, in dit geval dan althans, een ergere misdaad dan de privacy van anderen "schenden". Die rechter moet wel slechtgezind van zijn werk naar huis gestapt zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 augustus 2007 om 02:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 02:26   #46
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge zijt jong en naïef en ge wilt wat. En dan passeert zo'n steenpuist uw pad die met zijn vergif geld wil verdienen op uw kap.

Pas op, als vader is mijn gebuur daar nog steeds voor verantwoordelijk hé. Ik zou er begrip kunnen voor opbrengen als hij die leugenverkoper eens per ongeluk in elkaar sloeg.
Vergif? We spreken hier over wiet, 20km verder legaal te koop in de winkel.

Je legt niet echt uit hoe die jongens slachtoffer zijn of nadeel lijden.

Verschaeve
Oud 3 augustus 2007, 07:03   #47
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Voor drugkoeriers wel ja....menselijke waardigheid....wie zijn lijf vol dergelijk spul propt heeft VOOR ZICHZELF al geen waardigheid en moet dat bijgevolg ook niet van iemand anders verwachten.

Maar Bhairav heeft gelijk, cocaïne heeft direct noch indirect nog nooit een slachtoffer gemaakt....
Dus de menselijke waardigheid van drugkoeriers moet volgens jou niet worden gerespecteerd, omdat ze zichzelf zogezegd niet respecteren?
Oud 3 augustus 2007, 07:08   #48
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Een drugkoerier IS een potentiële moordenaar.
Je verwart drugkoeriers met drugverslaafden. Drugkoeriers doen er alles aan om niet op te vallen, en zullen dus de laatsten zijn om mensen te gaan aanvallen. Een verslaafde die zijn dosis niet heeft gehad en psychotisch gedrag vertoont kan inderdaad gevaarlijk zijn.
Oud 3 augustus 2007, 07:16   #49
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Drugs smokkelen is, in dit geval dan althans, een ergere misdaad dan de privacy van anderen "schenden".
Nietr echt, alleen op papier en in de ogen van de doorsnee burgertrut.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 07:55   #50
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Nietr echt, alleen op papier en in de ogen van de doorsnee burgertrut.
aha we zijn nog eens anarchistisch vandaag.....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 3 augustus 2007 om 07:56.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 08:33   #51
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik maak dus wel onderscheid tussen wiet en coke, hero, speed enz.Zelfs iemand die wat poeder dealt, onder vrienden, en gelijkgestemden die daar toch al lang mee bezig zijn vind genade in mijn ogen.Een gast die met een valies vol hard-drugs de grens over komt al wat minder...Dat is een valies vol miserie, en als ge daar mee gepakt word moet ge niet komen zagen dat ze u lang wegstoppen...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 08:36   #52
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Je verwart drugkoeriers met drugverslaafden. Drugkoeriers doen er alles aan om niet op te vallen, en zullen dus de laatsten zijn om mensen te gaan aanvallen. Een verslaafde die zijn dosis niet heeft gehad en psychotisch gedrag vertoont kan inderdaad gevaarlijk zijn.
gij verwart alles...Die drugkoerier zal niemand fysiek aanvallen, maar hetgeen hij in zijn lichaam verstopt, zal dat wél doen.Dat is nu éénmaal eigen aan vergif, dat tast de mensen hun gezondheid aan...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 09:06   #53
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus de menselijke waardigheid van drugkoeriers moet volgens jou niet worden gerespecteerd, omdat ze zichzelf zogezegd niet respecteren?
Wie geld wil verdienen aan het kapot maken van mensen, doet zelf afstand van zijn menselijke waardigheid. Als de gemeenschap die waardigheid dan toch nog deels wil in aanmerking nemen, heeft hij dikke chance.

En neen, ge moet bij mij niet komen aankloppen om die mannen hun "rechten" te laten respecteren. En dat geldt voor nog een paar andere categorieën bijzonder smerige misdadigers.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 09:08.
Oud 3 augustus 2007, 09:36   #54
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie geld wil verdienen aan het kapot maken van mensen, doet zelf afstand van zijn menselijke waardigheid. Als de gemeenschap die waardigheid dan toch nog deels wil in aanmerking nemen, heeft hij dikke chance.

En neen, ge moet bij mij niet komen aankloppen om die mannen hun "rechten" te laten respecteren. En dat geldt voor nog een paar andere categorieën bijzonder smerige misdadigers.
An eye for an eye dus. Er zijn landen waar dat principe in de praktijk wordt gebracht, maar ik vind het juist het meest waardevolle element van onze rechtsstaat dat gerecht en ordediensten zich niet verlagen tot het niveau van het gedrag de misdadiger.
Oud 3 augustus 2007, 09:39   #55
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
An eye for an eye dus. Er zijn landen waar dat principe in de praktijk wordt gebracht, maar ik vind het juist het meest waardevolle element van onze rechtsstaat dat gerecht en ordediensten zich niet verlagen tot het niveau van het gedrag de misdadiger.
Ja het is waarlijk een misdaad om iemand te filmen.
Doet mij denken aan al die TV ploegen die al zijn moeten gaan lopen in Brussel als ze "jongeren" filmden.
"On ne filme pas des muselmans......"
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 3 augustus 2007, 09:51   #56
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, Doki, er is vanalles om rekening mee te houden, en het valt niet mee om evenwichtig te blijven. Maar soms moeten er keuzes gemaakt worden, en als ik moet kiezen tussen de rechten van een bepaald type misdadigers en de bescherming van de maatschappij, dan kies ik zonder veel omhaal voor het laatste.

Het principe dat men afstand doet van een deel van zijn rechten door het plegen van een bepaald type van misdaden (drugshandel valt daar wmb onder), zou imho in de wetgeving moeten ingeschreven worden.
Oud 3 augustus 2007, 09:55   #57
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Ja het is waarlijk een misdaad om iemand te filmen.
Doet mij denken aan al die TV ploegen die al zijn moeten gaan lopen in Brussel als ze "jongeren" filmden.
"On ne filme pas des muselmans......"
Nu stel je de zaak karikaturaal voor ("filmen is een misdaad") om je punt te verdedigen. Het gaat er hem niet over of dat filmen nu zo ernstig is of niet. Het gaat er hem over dat dat filmen formeel verboden is door de wet. Wat jij hier wil verdedigen is dat het OK is voor gerecht en ordediensten om dat verbod te negeren voor bepaalde mensen, op basis van de feiten die hen ten laste worden gelegd. Dat is een principe dat indruist tegen de fundamenten van onze rechtsstaat. Ooit al eens nagedacht waarom Vrouwe Justitia steeds wordt afgebeeld met een blinddoek?
Oud 3 augustus 2007, 10:04   #58
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Nu stel je de zaak karikaturaal voor ("filmen is een misdaad") om je punt te verdedigen. Het gaat er hem niet over of dat filmen nu zo ernstig is of niet. Het gaat er hem over dat dat filmen formeel verboden is door de wet. Wat jij hier wil verdedigen is dat het OK is voor gerecht en ordediensten om dat verbod te negeren voor bepaalde mensen, op basis van de feiten die hen ten laste worden gelegd. Dat is een principe dat indruist tegen de fundamenten van onze rechtsstaat. Ooit al eens nagedacht waarom Vrouwe Justitia steeds wordt afgebeeld met een blinddoek?
dus jij bent van mening dat een misdaad die gefilmd wordt niet mag vervolgd worden ? Dan mogen beelden van bvb. bewakingscamera's niet gebruikt worden als bewijsmateriaal of zo ? Foto's mag dat wel ?

Oud 3 augustus 2007, 10:09   #59
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het principe dat men afstand doet van een deel van zijn rechten door het plegen van een bepaald type van misdaden (drugshandel valt daar wmb onder), zou imho in de wetgeving moeten ingeschreven worden.
Dat is in wezen ook zo. Als iemand een misdaad pleegt stelt hij of zij zich bloot aan gerechtelijke vervolging, met mogelijk verlies van burgerrechten als gevolg. Voor gevangenen bijvoorbeeld gelden niet dezelfde vrijheden als voor vrije burgers. Maar de morele waarde van onze rechtsstaat (en we mogen daar terecht fier op zijn) ligt in het feit dat we zelfs onze gevangenen op een waardige manier behandelen, als mensen, zelfs al hebben zij de meest verschrikkelijke dingen gedaan. Dat toont aan dat mensenrechten in ons land geen dode letter zijn.

Los daarvan kan je je natuurlijk in een individueel geval als dit afvragen of de inbreuk tegen de wetgeving die heeft plaatsgevonden opweegt tegen de invrijheidstelling van de misdadiger. Stel dat bijvoorbeeld tijdens het proces van Dutroux een procedurefout zou zijn aangegrepen om die man in vrijheid te stellen (in de praktijk niet mogelijk, maar stel), dat zou niemand aanvaard hebben. Maar dan gaat het ook over een gevaarlijke psychopaat. Hier gaat het over een drugkoerier. Daarom denk ik dat het uiteindelijk aan de rechter is om te oordelen of de procedurefout zwaar genoeg is om op te wegen tegen verregaande gevolgen als een invrijheidstelling.
Oud 3 augustus 2007, 10:10   #60
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
dus jij bent van mening dat een misdaad die gefilmd wordt niet mag vervolgd worden ? Dan mogen beelden van bvb. bewakingscamera's niet gebruikt worden als bewijsmateriaal of zo ? Foto's mag dat wel ?
Dat zeg ik niet. Wat mijn mening is over de toelaatbaarheid van filmen enz. doet niet ter zake. Feit is dat dat filmen op dit moment formeel door de wet wordt verboden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be