![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Milquet spreekt ook wel wat Nederlands. Trouwens, als je ouwe beelden bekijkt van Dehaene, dan zie je dat hij wel degelijk nog behoort tot die generatie Vlaamse politici die veel vloeiender is in het Frans dan in het Engels. ![]()
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens, als je ouwe beelden bekijkt van Dehaene, dan zie je dat hij wel degelijk nog behoort tot die generatie Vlaamse politici die veel vloeiender is in het Frans dan in het Engels.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 augustus 2007 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Vreemdeling
|
![]() "Als Vlamingen en Walen enkel door de taal worden gescheiden, waarom groeien ze dan steeds verder uit elkaar?"
Ik betwist dat. Er zijn steeds meer Walen die goed nederlands spreken. En ook steeds meer Walen die zich voor de Vlaamse cultuur interesseren. Ik wil nog even vermelden dat Olivier Maingain In Nederland heeft gestudeerd ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#47 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voila, MIJN idee.
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of zoals Dehaene zegt: 40 jaar telaat. Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De logica is er wel degelijk. Je moet ze alleen willen zien, en dus je oranje bril afzetten...
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We weten waar jouw schoenen wringen, en dus ook hoe jouw logica in elkaar zit.
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij doet het nochtans.
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
Wij hebben moeten vechten voor onderwijs in eigen taal. Wij worden belast met jaarlijks meer dan 10 miljard euro die dienen om wallonië in zijn status van steuntrekker te houden en verwennen, en die ons daarbij nog onmogelijk maakt om vlaanderen te besturen zoals wij willen. Omdat wij in onze eigen hoofdstad in hospitalen niet in eigen taal geholpen worden, omdat Franstaligen die in vlaanderen komen wonen Nederlands niet aanvaarden als officiële taal, omdat de tienduizenden vlamingen die naar Wallonië verhuisden nooit faciliteiten kregen. Ik begrijp niet dat jij dat allemaal niet gegrijpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, ik REAGEER erop... de ene logica is zo goed als de andere...
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Wat je zegt is totaal onmogelijk omdat veruit de meerderheid van de Franstaligenop school het Nederlands niet als tweede taal kiest! Di Rupo met zijn marshall-plan gaf studiebeurzen om een tweede taal te leren. Ik denk dat nog geen 10% naar studie van het Nederlands ging. En nog iets gehoord van zijn tweetalige scholen? Ik ook niet. Houd dus op met die onzin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Soit, de mythe van: "Ja maar, nu beginnen ze wel Nederlands te leren." Die bestaat al van na de eerste wereld oorlog, en ze wordt nog altijd geloofd door goedgelovigen.
![]() |
![]() |
#60 |
Vreemdeling
|
![]() "Maar toch heb ik Maingain nooit Nederlands horen praten."
Inderdaad. Ik wil hem ook niet verdedigen. Zijn afkeer van de vlamingen en van het nederlands moet gewoon relativeert worden. Het is alles. "dit apenland niet functionneert" Ik vind het toch niet zo slecht gaat. "of zoals Dehaene zegt: 40 jaar telaat" Ik ga akkoord. Het komt vrij laat. Maar beter laat dan nooit. Ik heb ook niet gezegd dat de Walen goed in talen waren. Ik heb gezegd : Ze kunnen beter nederlands dan vroeger. En dat is obetwistbaar. Hoeweel Walen konden nederlands in de jaren '30? "Waarom houd je dat fabeltje in stand." Omdat het gewoon waar is. En omdat je het niet wil zien. Het stoort waarschijnlijk de vlaamsgezinde man die je bent. Ik kan het begrijpen. "Wat je zegt is totaal onmogelijk omdat veruit de meerderheid van de Franstaligenop school het Nederlands niet als tweede taal kiest!" Wij hebben een minderheid van duitstaligen in Wallonie. Het lijkt me toch logisch dat er Walen zijn (zoals ik) die Duits als tweede taal kiezen (ik was er eigenlijk verplicht om duits te kiezen maar soit). Maar het kan niet alles verklaren. De verklaring is vooral historisch. "Ik denk dat nog geen 10% naar studie van het Nederlands ging." Bronnen? "Soit, de mythe van: "Ja maar, nu beginnen ze wel Nederlands te leren." Die bestaat al van na de eerste wereld oorlog, en ze wordt nog altijd geloofd door goedgelovigen." Ben je al in Leuven geweest? |
![]() |
![]() |