![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. Het is volgens mij zelfs aanwezig op dit forum.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laat me raden, u? =D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Nee, ik ben tegen genocide in het algemeen. Dat heeft niks met oorspronkelijke culturen te maken. Binnen honderd jaar ga je dat alleen nog in de Winkler Prins Encyclopedie terugvinden, met gekleurde plaatjes: zo zag een Afrikaan er uit, zo een Noor, zo een Laplander, zo een Eskimo (Inuit) enz... Leer er maar mee leven, de aarde is al lang niet meer rond, maar zo glad als een biljarttafel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja.
Trouwens: you will be assimilated! Resistance is futile. ![]() Tesmordaggetwet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de evolutie van de mens als soort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Tuurlijk is er leven buiten de aarde. Alleen is onze opvatting van "leven" te beperkt. Een zon wordt ook geboren, sterft uit en geeft leven dus waarom zouden we heel het universum niet als iets levend bekijken. Ons denken is zeer beperkt, de meeste mensen hebben zelfs nog niet door dat we op één planeet leven, velen staat nog een grote schok te wachten wanneer we meer gaan beseffen over wat er zich buiten ons zonnestelsel afspeelt en zoals het er sinds kort naar uit ziet ook in andere dimensies.
![]() |
#49 |
|
![]() Buitenaards leven hoeft niet meer te zijn dan een bacterie. Dat is al leven. Zodra de eerste bacterie op een andere planeet wordt gevonden, is er volgens mijn defenitie al sprake van buitenaards leven.
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja was het eerst de kip of eerst het ei?
We zijn er nog niet aan uit denk ik.
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
al geloof ik eerder van wel dan van niet, ons heelal is oneindig dus het zou me verwonderen in dien er geen leven meer was ..... al denk ik eerlijk gezgd niet, dat als ze ozuden bestaan ze onze planeet zouden vereren met een bezoek, die hebben volgens dan wel andere dingen te doen ( of ze liggen te ver van ons verwijderd) mr ja, wat te denken van het roswell - incident ? feit of fictie? wie zal het zeggen .......
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Roswell was toch geen ufo?!
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zoals hierboven al door anderen wordt gezegd is de mathematische kans dat er géén leven buiten de aarde bestaat zo goed als onbestaand. Het is dus niet zomaar heel waarschijnlijk dat er buitenaards leven is, het is zo goed als zeker. We weten dat omdat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat leven ontstaat als een soort onvermijdelijke chemische reactie wanneer bepaalde omgevingsvoorwaarden voldaan zijn. Maar er is een probleem met de vraagstelling, en dat wordt hierboven ook al aangehaald : Wat is eigenlijk "leven"? Over die vraag alleen kan je al een hele bibliotheek bijeen filosoferen, dus die vraag nog eens bemoeilijken door te vragen of het buiten de aarde ook voorkomt is niet werkbaar. Een betere vraag is dus "Bestaat er buiten de aarde leven analoog aan wat op onze aarde ingedeeld wordt bij het planten- of dierenrijk?" Het antwoord op die vraag is zoals gezegd zo goed als zeker "ja", maar wat veel twijfelachtiger is, is of we dat leven ooit zullen ontmoeten. De afstanden in het heelal zijn zo onbegrijpelijk groot dat de kans heel klein is dat je in dat heelal hoe dan ook iets tegenkomt. Het zou best kunnen zijn dat er op dit moment miljoenen andere superintelligente beschavingen bezig zijn met verwoede pogingen om met elkaar in contact te komen, maar het kan even goed dat hun pogingen steeds vruchteloos zullen blijven. Het is een beetje zoals op Euromillions spelen : Je weet zeker dat er winnende loten zijn, en daarvoor speel je ook mee, maar de kans is heel erg groot (quasi zeker) dat je nooit iets zal winnen. De enige bondgenoot in dit wanhopige spel is de tijd. Als je miljoenen jaren aan een stuk op Euromillions zou spelen, dan zou je zeker meerdere keren winnen. Dat is nu eenmaal een wetmatigheid in de kansberekening. Dus toegepast op het probleem met de aliens zou je kunnen zeggen, als we maar lang genoeg ons best blijven doen (en zij ook hopelijk) om ze te vinden, dan vinden we ze zeker. De vraag blijft alleen hoe lang "lang genoeg" dan is. Een paar decennia is belachelijk kort. Dat is een beetje zoals zeggen ik speel één keer op de lotto en als ik niet win dan geef ik het op. Daarom heb ik mij altijd grote vragen gesteld bij de einddatum van het SETI project. Honderden jaren dan? Nog altijd heel kort, als je de duizelingwekkende grootte van het heelal in overweging neemt. Duizenden jaren? Misschien hebben we dan wel een waterkansje. Of het kan natuurlijk morgen al gebeuren, want er wint altijd wel iemand de Euromillions pot!
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Waarom precies is dat zo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Omdat we nu weten dat het ontstaan van leven niet zo uitzonderlijk is als eerst werd gedacht. Met een beetje methaan, warmte, CO2 en water op een planeet krijg je algauw het spontane ontstaan van aminozuren. Maar ook complexere molecules ontstaan na een tijdje spontaan, zelfs in proefopstellingen. Aminozuren zijn nog geen leven, maar het zijn wel de bouwstenen van een van de belangrijkste componenten van het leven : de eiwitten. Het is nu ook niet zo dat het ontstaan van die bouwstenen automatisch leidt naar het ontstaan van wat wij leven noemen. Daarvoor moeten er eerst complexe molecules ontstaan die de eigenschap hebben om zichzelf te reproduceren, en die zijn nog nooit in proefopstellingen waargenomen. Men neemt aan dat die slechts bij uitzondering ontstaan. Maar planeten hebben de tijd, veel meer dan mensen. En nu en dan zal er dus toch op een planeet leven ontstaan. De reden nu waarom we er quasi zeker van zijn dat er leven bestaat op andere planeten is omdat we de omstandigheden kennen waaronder de nodige molecules kunnen worden gevormd (elementen, temperatuur, water, enz.), en omdat we uit onze observaties van andere planeten en sterrenstelsels weten dat er ontelbare planeten moeten zijn die aan deze voorwaarden voldoen. Dat is ook de reden waarom er zo naarstig gezocht is naar water en sporen van leven op Mars. Die planeet valt binnen de grenzen van de omstandigheden waaronder leven zou kunnen ontstaan zijn.
Laatst gewijzigd door Doki : 8 augustus 2007 om 21:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we alleen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die hypothese kan fout zijn natuurlijk, en wie weet zijn we compleet verkeerd aan het denken en zijn we inderdaad alleen. Maar we moeten ons in onze veronderstellingen baseren op wat we momenteel weten, al is dat niet veel.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Staatssecretaris
|
![]() beetje verzuurd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() Weet u dan hoe het heelal in elkaar zit? Op deze kleine plek is het heelal alleszins heel vriendelijk geweest voor het leven. Waarom zou enkel deze kleine patch in het heelal beschermd worden? De hand van god?