Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 15:42   #41
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zeer goede tekst van BDW waarvoor mijn gelukwensen.

Toch één opmerking. Hij eindigt met:

-----------------------------------------------------------------------
"Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang.
Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen."
Er verscheen zopas een grote VB-oproep in de weekendkrant ZONDAG. En dagelijkse commentaar op de VB-website. Dus zo stil is het ook niet.
Het VB meent dat er met de Franstaligen niet te praten valt, en dat over BHV niet moet onderhandeld worden. Dat ziet BDW nu toch ook in.

BDW weet maar al te best dat hij druk kan uitoefenen op CD&V omdat het VB een stevige stok achter de deur is.

BDW denkt toch ook dat de scheiding van belgië al moet voorbereid worden. Of niet?
De negatieve opmerkingen tov het VB zijn dan ook totaal onnodig.

Laatst gewijzigd door luc broes : 26 augustus 2007 om 15:50.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:47   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

God, wat zou ik graag bij de kopstukken van het VB thuis zitten, tegenwoordig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:47   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

"Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen."
Er verscheen zopas een grote VB-oproep in de weekendkrant ZONDAG. En dagelijkse commentaar op de VB-website. Dus zo stil is het ook niet.
Het VB meent dat er met de Franstaligen niet te praten valt, en dat over BHV niet moet onderhandeld worden. Dat ziet BDW nu toch ook in.

BDW weet maar al te best dat hij druk kan uitoefenen op CD&V omdat het VB een stevige stok achter de deur is.

volkomen akkoord.

Men kan niet komen zeuren dat "VB niets heeft bijgedragen" en tegelijkertijd voorstander van het cordon zijn.

En zonder die hete adam van één miljoen vlamingen (die niet mogen meespelen) in hun nek, hadden ze voor de zoveelste keer allang toegegeven. Feit is dat ze niet achteruit kunnen want dan verliezen ze weer een hoop kiezers aan het VB.

In feite houdt het C.S. nu alle andere partijen gegijzeld ipv andersom. De Gyssels zal content zijn (maar allez hij heeft zijn kadookes al lekker binnen: niet enkel minister van staat zonder ooit deel te hebben genomen aan de regering, maar hoofd van 11.11.11 ook nog! )

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:53   #44
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
volkomen akkoord.

Men kan niet komen zeuren dat "VB niets heeft bijgedragen" en tegelijkertijd voorstander van het cordon zijn.

En zonder die hete adam van één miljoen vlamingen (die niet mogen meespelen) in hun nek, hadden ze voor de zoveelste keer allang toegegeven. Feit is dat ze niet achteruit kunnen want dan verliezen ze weer een hoop kiezers aan het VB.

In feite houdt het C.S. nu alle andere partijen gegijzeld ipv andersom. De Gyssels zal content zijn (maar allez hij heeft zijn kadookes al lekker binnen: niet enkel minister van staat zonder ooit deel te hebben genomen aan de regering, maar hoofd van 11.11.11 ook nog! )
Ik ben het met u eens, zonder VB waren de andere partijen (met CD&V op kop) zich nooit zo 'Vlaams' gaan profileren als ze de afgelopen jaren gedaan hebben.... Ook het kartel met N-VA zou er niet gekomen zijn als ze de afgelopen decennia geen kiezers verloren hadden aan het Blok/Belang....
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 15:53   #45
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
God, wat zou ik graag bij de kopstukken van het VB thuis zitten, tegenwoordig.
Ze zitten zeker niet te huilen omdat nu bewaarheid wordt wat ze al jaren zeggen.
Oud 26 augustus 2007, 16:03   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zitten zeker niet te huilen omdat nu bewaarheid wordt wat ze al jaren zeggen.
'k ga het vanavond eens vragen. Maar ik denk dat daar idd wel een leuke sfeer is, ja.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 16:34   #47
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.

BDW denkt toch ook dat de scheiding van belgië al moet voorbereid worden. Of niet?
BDW kan het gewoon niet laten van het VB te bashen. BDW is op een missie tegen het VB, die leeft daarvoor, zoveel is toch wel duidelijk geworden in intervieuws van BDW. Die leeft echt om het VB te verslaan, gefrustreerde gek.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 16:45   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

BdW zit schijnbaar nog altijd met een onverwerkte frustratie en verbittering t.o.v. Morel... Hij kan het dan ook nooit laten om het Vlaams Belang ergens bij te betrekken, desnoods sleurt hij het er met de haren bij. Jammer eigenlijk voor iemand van een dergelijk intellectueel peil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 17:24   #49
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard /

Sorry per ongeluk op enter geduwd

Laatst gewijzigd door kroa : 26 augustus 2007 om 17:25.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 23:45   #50
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De NVA moet er zeker uit. Dat is het minste wat je kan zeggen...
Er is voor jou nog veel plaats in Wall. Kan jij goed hoepelen? Hoepel dan maar op!
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 08:56   #51
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
BdW zit schijnbaar nog altijd met een onverwerkte frustratie en verbittering t.o.v. Morel... Hij kan het dan ook nooit laten om het Vlaams Belang ergens bij te betrekken, desnoods sleurt hij het er met de haren bij. Jammer eigenlijk voor iemand van een dergelijk intellectueel peil.
Mja, ergens heb je wel gelijk. Ik vind het ook jammer dat Dewever op tijd en stond eens een sneer naar VB moet geven, het VB is z'n 'vijand' namelijk niet!
Oud 27 augustus 2007, 09:22   #52
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Als VB niet de vijand is van BdW dan beklaag ik de allochtonen die gaan overblijven in vlaanderen. En zeker die wat in het Brusselse wonen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:53   #53
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben we e danken aan het VB? Volgens mij niet veel. Een beetje drukkingsgroep tot daar toe. Maar als het VB er niet was geweest zou er wel een andere vlaamse partij opgekomen zijn. En misschien wel een veel soepeldere partij als de n-va en zo hadden de vlamingen al veel langer een stem gehad in de politiek..
Moesten al de VB-ers morgen op de n-va of LDD stemmen dan zou de ene drastische maatregel de andere opvolgen.
Als het VB zelfs niet wil praten met de andere partijen wat wil je dan? Dewever praat maar hij is koppig. Om iets te bereiken in het leven speel je het soms beter wat slimmer.
Door racistische uitspraken te doen en te brullen als een debiel kom je ook geen stap verder.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 10:04   #54
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als VB niet de vijand is van BdW dan beklaag ik de allochtonen die gaan overblijven in vlaanderen. En zeker die wat in het Brusselse wonen.
Allochtonen in vlaanderen die mee onze maatschappij opbouwen hebben van niemand iets te vrezen, ook niet van het VB.
Oud 27 augustus 2007, 10:13   #55
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Wat hebben we e danken aan het VB? Volgens mij niet veel. Een beetje drukkingsgroep tot daar toe. Maar als het VB er niet was geweest zou er wel een andere vlaamse partij opgekomen zijn. En misschien wel een veel soepeldere partij als de n-va en zo hadden de vlamingen al veel langer een stem gehad in de politiek..
Moesten al de VB-ers morgen op de n-va of LDD stemmen dan zou de ene drastische maatregel de andere opvolgen.
Als het VB zelfs niet wil praten met de andere partijen wat wil je dan? Dewever praat maar hij is koppig. Om iets te bereiken in het leven speel je het soms beter wat slimmer.
Door racistische uitspraken te doen en te brullen als een debiel kom je ook geen stap verder.
Barteke, brullen als een debiel moet je dan ook niet doen!
Waarom zijn die 'drastische maatregelen' er niet gekomen voor het VB bestond?
NVA kan dankzij een ferme stok achter de deur nl het VB druk uitoefenen op de andere partijen.
NVA en alle vlaamse partijen stellen nu toch ook vast dat de Franstaligen NON zeggen en onzinnige eisen stellen.
Denk je nu echt dat wij moeten onderhandelen met de Franstaligen over onze eigen Vlaamse grond?
BHV moet gesplitst worden. Daar moet niet over onderhandeld worden.

In afwachting doet NVA het goed. Laat ons hopen dat het zo blijft.
Laat ons hopen dat het programma van het VB door de anderen uitgevoerd wordt. En dat aldus het VB verdwijnt.
Oud 27 augustus 2007, 10:19   #56
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

NVA de copycat onder de politiekers
Dan heb ik liever het VB er zitten want de vlaamse politiekers zijn laf genoeg om het cordon te handhaven.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 10:25   #57
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
NVA de copycat onder de politiekers
Dan heb ik liever het VB er zitten want de vlaamse politiekers zijn laf genoeg om het cordon te handhaven.
NVA doet het goed, laat ons hopen dat ze volharden.
Oud 27 augustus 2007, 10:39   #58
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat wij moeten onderhandelen met de Franstaligen over onze eigen Vlaamse grond?
Onderhandel en zeg dat BHV vlaamse grond is punt.
Dat is een keuze die de franstalige partijen kunnen nemen of laten..
Door niet te onderhandelen daarintegen blijft belgie juist bestaan.

Mja, de punten van het VB liggen me persoonlijk ook niet. Vreemdelingen die zich totaal assimileren met de vlamingen hebben niets te vrezen hoor ik hier zeggen.
Ik vraag me af of je goed weet wat assimileren betekent?
Als je naar marroko zou wonen, zou je je vrouw een bourka om het lijf doen als andere westerse vrouwen ook met een t-shirt rondliepen? Zou je nooit meer frieten bakken en couscous eten? Zou je niet naar de VRT kijken als je de mogelijkheid hebt deze te nemen?
Cultuur heeft te maken met persoonlijkheid en identiteit. Zoiets eisen is onmenselijk. Dat is net hetzelfde als het verfransinsproces in brussel. De vlamingen lieten hun cultuur totaal vallen om over te stappen op de franstalige cultuur. Met als drijfveer en motivatie angst, uitsluiting, pesterijen, macht.
Voor mij mogen de marokanen zich best marrokaans voelen en zich marrokaans gedragen. Op 2 voorwaarden. Ze leren de taal & ze hebben respect voor het land waar ze naartoe gaan. En oké, vaak gebeurt dat niet en daar moet iets tegen ondernomen worden, maar niet op een agressieve manier.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 11:25   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Over het item van de draad (Vlamingen moeten volhouden of de nva doet niet meer mee) heb ik niks maar dan ook niks te zeggen, want het is de logika zelve.

Dat de andere partijen daarbij maar goed moeten beseffen (en dat doen ze wel) dat de nva erin gelukt is om een mooie ploeg in het parlement te krijgen. Als die tegen stemmen, begin dan maar goed te tellen om een meerderheid te bekomen.

Toch vind ik dit item eigenlijk een non-item. In het Vlaams parlement hebben alle partijen gestemd voor de Vlaamse resoluties ...

Wat betreft "onderhandelen over bhv", daar heb ik een ander gedacht over. Daar moet dus niet onderhandeld worden, daar moeten geen stoere dingen over gezegd worden, .... daar moet enkel op 6 september gezorgd worden dat de alarmbel goed in het zicht hangt van de Franstaligen. Het wetsvoorstel moet koud en droog verder afgehandeld worden, tot aan de stemming.
Ik vermoed trouwens dat dat het senario is dat het Weverke, den Terme en het Zomerke in het schild voeren.
Temeer omdat er in het parlement eigenlijk geen echte oude belgisistische krokodillen meer zitten, enkele uitzonderingen, waarvoor de artsen nagelaten hebben om het overlijden vast te stellen, niet te na gesproken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 11:30   #60
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Voorzitters kamercommissies nog steeds niet benoemd

De Kamer is er vandaag opnieuw niet in geslaagd om voorzitters te benoemen voor de vaste commissies. Daardoor kunnen die nog altijd niet uit de startblokken schieten. Op 6 september volgt een derde poging. De sp.a is boos.

Zolang de commissievoorzitters niet zijn aangeduid, kunnen de commissies niet aan het werk. De conferentie van de voorzitters stelde twee weken geleden de beslissing al eens uit en ook vandaag kon er geen consensus worden bereikt.

Kamervoorzitter Herman Van Rompuy stelde vandaag alleen maar voor om het voorzitterschap van de commissie Binnenlandse Zaken aan de CD&V en dat van de commissie Justitie aan de MR te laten. Dat zijn de twee commissies die dossiers moeten behandelen waarvoor de plenaire vergadering vorige maand de hoogdringendheid inriep: de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en de wijziging van de wapenwet. Zolang de onderhandelaars op Hertoginnedal nog geen akkoord hebben afgesloten over BHV komt het politiek dan ook goed uit dat de bevoegde kamercommissie nog niet kan vergaderen.

Voorbereidend werk

Sp.a-fractieleider Dirk Van der Maelen is niet tevreden met de gang van zaken. Volgens hem werd eerder afgesproken dat kamervoorzitter Herman Van Rompuy voorbereidend werk zou leveren en overleg zou plegen met de oppositie, maar gebeurde dat niet. Het is de traditie om in consensus de commissies te verdelen onder de partijen. Is er geen consensus, wordt het systeem D'Hondt toegepast.

Van der Maelen is er ook niet over te spreken dat CD&V geen naam naar voren wil schuiven voor de commissie Binnenlandse Zaken. "Als er een probleem is, willen wij altijd voorlopig een voorzitter leveren. Dan kan de commissie snel samenkomen en zich buigen over Brussel Halle-Vilvoorde", stelt de sp.a'er vandaag.

Zowel sp.a, Ecolo/Groen! als PS eisten daarnaast dat alle commissies zouden worden samengesteld. Dat gebeurt dus echter maar ten vroegste op 6 september. "Zelfs dan is het niet zeker dat het zal gebeuren", besluit Van der Maelen. (belga/dm)</STRONG></EM></U></I></B>

01/08/2007 17u36

Kan er hierdoor vertraging optreden??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be