![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Sla uw boeken vol met theologische BS nog maar eens open.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 2 september 2007 om 12:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En die gedachte, heel goed verwoordt: kwaad is de afwezigheid van God. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tenminste, indien we aannemen dat God de alfa en de omega is van alles. Laatst gewijzigd door system : 2 september 2007 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Dat is wel degelijk juist. De Drieenheid is helemaal heidens. Maar het staat dan ook nergens in de bijbel. OT of NT het is een God die zich manifesteerd op verschillende manieren. Als Zoon, Geest of Vader. Maar geen drie persoonlijkheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Inderdaad, daarom is het ook absurd om God te definieren met deze attributen, moet je niet tegen mij zeggen, maar tegen het stel pipos dat de bijbel geschreven heeft en de pipos die er in geloven.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 2 september 2007 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gelukkig voor jou bestaan Augustinus of Plantinga niet, die zijn een verzinsel van de Nieuwe Kerkelijke Orde.
Laatst gewijzigd door lombas : 2 september 2007 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() There are two things in God which men call evil, that which they cannot understand at all and that which they misunderstand and, possessing, misuse; it is only what they grope after half-vainly and dimly understand that they call good and holy. But to me all things in Him are lovable.
God is the supreme Jesuit Father. He is ever doing evil that good may come of it; ever misleads for a greater leading; ever oppresses our will that it may arrive at last at an infinite freedom. -Sri Aurobindo GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men kan het vergelijken met de Mariacultus. In het Rooms katholicisme krijgt Maria een ereplaats. Niets is minder waar bij de eerste christenen. Maria wordt nauwelijks vernoemd, noch in de canonieke evangelies, noch in de apocriefe evangelies. Jezus vernedert zijn moeder zelfs een beetje ( ... die Hem dat zei het antwoord: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ -Mattheus 12,48). Quasi zeker was Maria, de vrouw van een schrijnwerker, een vrij jong en eenvoudig meisje, dat noch lezen kon, noch schrijven. Zij hield zich bescheiden op de achtergrond zoals dit in de joodse maatschappij toen pastte en speelde geen enkele rol in het eerste christendom (de overlevering zegt dat zij later bij Johannes ging wonen). Het op een voetstuk plaatsen van Maria is slechts later gekomen door de kerk en heeft geen enkele christelijke historische waarde, laat staan religieuze betekenis. De protestanten hebben dit later heel goed begrepen en kennen dan ook -terecht- geen Mariacultus. Laatst gewijzigd door system : 6 september 2007 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie is dan de vernietiger in het Christendom?
Ik denk dat drie eerder een leuk getal leek... |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
(Er zal trouwens wel een reden zijn dat christenen in de koran o.a. worden benoemd als 'het twistziek volk'... ![]() Soit, ik koester dus eigenlijk wel veel sympathie voor het christendom maar het enige dat ik écht aanvaard is het OT en Jezus' leer (het Evangelie). En dat dan ook nogeens geïnterpreteerd op mijn manier (i.e. niet helemaal of altijd op de voorgeschreven manier), net zoals ik dat ook doe met de koran. De rest van de bijbel is m.i. een product van of vatbaar voor twisten. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Men zou echter ook kunnen stellen dat de afwezigheid van God de (grond)oorzaak is van het kwade. Deze afwezigheid is een toestand en is bijgevolg geen creatie op zich. De gevolgen van de afwezigheid, wat wij het kwade noemen, behoort dan bijgevolg eveneens niet tot hetgeen gecreeerd werd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Visjnu : 6 september 2007 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() In de ruimste betekenis van het woord zou er, moest God echt overal zijn, geen vrije wil kunnen bestaan. Elke handeling, al dan niet kwaadaardig, zou dan uit God afkomstig zijn.
"God is overal" doet me eerder denken aan bereikbaarheid dan aan aanwezigheid (fysiek of in handelen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
|
![]() Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk in welke betekenis je "God is overal" gebruikt? Fysieke aanwezigheid (pantheisme), aanwezigheid in handelen/wil (bvb. predestinatie) of bereikbaarheid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Ik bedoelde eigenlijk: god IS alles. God en zijn/haar schepping zijn 1. De enigste reden om er een verschil tussen te maken is misschien op een schemake voor (weliswaar gevorderde) theologie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Hetgeen we ervaren als het kwade wordt veroorzaakt door de illusie van de afwezigheid van God." ligt misschien meer in die lijn. Mijn persoonlijk godsbeeld is echter eerder transcedent dan immanent. Ik heb vooral moeite met het aanvaarden dat materie een onderdeel van God zou zijn. |
|
![]() |
![]() |