![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar dat is dan ook precies mijn punt. Ik zeg dat de boven omschreven hypothetische situatie in Tilburg best te vergelijken is met de situatie in de Vlaamse Rand. Ongeacht de inwijkelingen blijft Tilburg Nederlands en de Rand Vlaams. Maar Brussel leent zich niet voor zo'n vergelijking omdat het helaas een eigen gewest heeft gekregen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Het VLaamse geld lijkt me anders erg reeel. En als je overtuiging autoritair noemt, wat is dan niet autoritair volgens jou?
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() Nogmaals, niet zonder ofwel de Franstalige voor de splitsing ofwel de Brusselse medewerking erna.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2007 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
-Brussel heeft een internationale status maar de voertaal in deze internationale instellingen is nu hoofdzakelijk Frans. Waarom? De rest van de wereld hanteert het Engels, waarom Brussel niet? 30% van de Brusselse inwoners is niet Belgisch, waarvan de meerderheid EU burgers die als eerste taal niet het Frans hebben. -Het verzwakt de verfransing. Frans is maar voor 45% van de Brusselaars hun echte moedertaal. Wanneer het Engels belangrijker wordt bij internationale aangelegenheden daalt bijgevolg het franstalige belang. Op deze manier zullen de verschillende taalgemeenschappen in Brussel veel representatiever zijn voor de eigenlijke bevolking én meer in evenwicht zijn.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 31 augustus 2007 om 12:44. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Gouverneur
|
![]() De verdeling van de staatsschuld moet uiteraard met de franstaligen worden besproken.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 31 augustus 2007 om 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2007 om 13:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Komt daarbij dat 90% van de bijna 30% werklozen in Brussel franstalig zijn, de vraag naar Nederlandstalige werkkrachten in Vlaamse bedrijven/overheidsinstellingen nog zal stijgen en het Nederlands dus economisch gezien véél interessanter wordt.
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 31 augustus 2007 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 'k Geloof er niets van, maar indien het waar zou zijn, is het misschien toch tijd om mijn aandelen te gaan verkopen
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
trouwens, ik denk eerder dat het wel het arabisch of zo aan het worden is, dat gesproken word. het frans en het nederlands sterven uit in brussel. en het nederlands in de vlaamse steden. een triestige zaak, met dank aan links.
![]() |
![]() |
#54 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat krijgen we nou? Op een heuglijke dag als de Vlaamse onafhankelijkheid bier drinken?Geen denken aan. West-Vleteren mag dan wel zeer goed bier zijn, ik hou het liever op Grimbergen en Orval, in het geval ik bier drink, wat eerder zeldzaam is. Mijn favoriete drank is rode wijn, ook al niet van eigen bodem. Ik mag dan al een radicale Vlaams-nationalist zijn die van niemand lessen op dit gebied te ontvangen heeft, de keuze van mijn drank bepaal ik en niemand anders, meneer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je zou kunnen afkomen met een goed uitgebouwd economisch dossier dat de verstrengeling van Brussel in Vlaanderen kan aantonen en de nadeligheid die dat met zich meebrengt voor beide partijen. Dat is ook zo in België, vandaar dat we moeten streven naar het afschaffen van het Brussels Gewest en de omvorming van België in een tweeledige staat Vlaanderen-Wallonië. Zo zou je de Brusselaars kunnen verleiden... Je zou ook kunnen afkomen, bij gebrek aan argumenten, met geld: de staatsschuld, hoger dan de verdeling 60%-40% voor Vlaanderen. Maar de realiteit toont aan dat exclaves en enclaves helemaal geen probleem hoeven te vormen enkel en alleen omwille van hun positie: Voeren, Kaliningrad, Vaticaanstad, Baarle-Hertog, San Marino,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gezever over Brussel doet me denken aan het gezever over samensmelten met Holland.
De realiteit van 2007 is: Holland en Vlaanderen zijn te ver uit mekaar gegroeid om mekaar nog gewoon te kunnen worden; Brussel is een geval apart, zowel voor Wallonië als voor Vlaanderen. Wat ik wel wens voor de Brusselse Vlaming: dat ie van een bescherming kan genieten: hij of zij moet altijd het recht hebben om een Vlaams paspoort te bekomen, om alle wetgeving in het Vlaams te kunnen lezen enzovoorts ... Mijn voorstel van oplossing (ik heb het al een paar keer gezegd op dit forum) is om het huidige B. (ik kan de naam niet uitgesproken krijgen tot Vlaanderen onafhankelijk is) een beetje grondgebied te laten kwijtspelen in het zuiden (Walloniê onafhankelijk) en in het noorden (Vlaanderen onafhankelijk). Het vroegere zogenaamde land B verschrompelt dan tot het grondgebied van Brussel - tweetalig hoofdstedelijk gebied, met als overlay op zijn grondgebied een bevoegdheid op gemeenschapsvlak door het land Vlaanderen èn door het land Wallonië. Zo blijft Brussel perfekt de hoofdstad van Vlaanderen. Zo blijven de rechten van de Vlamingen die er wonen perfekt gegarandeerd. (zelfs al zijn er verschillen in teorie en praktijk, maar dat is nu ook en dat is zo de laatste 50 jaar zo geweest) Ik denk dat dit een stukse realistisser is dan te lullen dat Brussel twee eeuwen geleden een Vlaamse stad was, en dus nu ook nog maar Vlaams moet zijn. Swajon sérieu: zijn er nog 5 prosent Vlamingen in Brussel? Swajon honnèit: veel Vlamingen die naar Brussel gingen wonen/werken hebben hun taal en achtergrond afgezworen; het is nog meest van al hun fout dat de verfransing zo doorgevoerd is ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 31 augustus 2007 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2007 om 14:04. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondanks alle statuten en dergelijke zal belgë niet opsplitsen in gewesten , maar in staten ... In wat voor gewest Brussel nu ook hoort , het zal deel uitmaken van de Vlaamse staat ...
![]() 't Is de hoofdstad van Vlaanderen , net zoals Parijs waarschijnlijk de hoofdstad van de walen wordt ![]()
![]() |
#59 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat: