Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2007, 22:51   #41
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Wat me ook opvalt:
zelfs een eigennaam vertalen ze:
'de boomgaard' wordt 'le verger' (zie de foto van de OP)

dit bewijst dat de tweetalige borden niet enkel moeten dienen om de weg te wijzen, maar dat ze ook een misprijzen van het nederlands inhouden; indien ze enkel een informatieve functie hadden, volstond het om te schrijven: 'De boomgaard, Centre de service'. Maar die paar lettergrepen Nederlands zijn blijkbaar een doorn in het oog.

Wie pest wie?

En hoe ging dat ook alweer van die balk en diene splinter?
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 17:54   #42
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien u toerist was, ja. Indien u echter permant in China verblijf en ook de Chinese nationaliteit bezit, is het maar normaal dat u ook Chinees spreekt.
Nationaliteit is niet alles in een land waar men 2 talen spreekt, je kan niet van elke belg verwachten goed 2talig te zijn.
Ik wou gewoon even het empatische gevoel wat losweken maar de meeste onder jullie kunnen blijkbaar enkel met de vinger wijzen.

Laatst gewijzigd door barteke : 7 september 2007 om 17:54.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 18:44   #43
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Nationaliteit is niet alles in een land waar men 2 talen spreekt, je kan niet van elke belg verwachten goed 2talig te zijn.
Ik wou gewoon even het empatische gevoel wat losweken maar de meeste onder jullie kunnen blijkbaar enkel met de vinger wijzen.
Ons jarenlang vlaams empathisch gevoel heeft ervoor gezorgd dat de franstaligen helemaal denken dat ze geen Nederlands moeten kennen. Ga dat empathisch gevoel over de taalgrens kweken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 20:07   #44
Flame
Burger

Flame's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in B-H-V en heb er dan ook maar een ding op te zeggen: 'eindelijk alleen Vlaams'. Vlaams-Brabant verliest zijn Nederlands. Er komen elk jaar 8.333 Franstalige kiezers bij, terwijl de Nederlandstalige kiezers stagneren.

Voor mijn rijexamen voor te bereiden, zocht ik een boek in de Macro van Machelen. Ik vond enkel Franstalige versies. Bij computerspellen...juist hetzelfde. De oproep door de parlofoon is ook enkel in het Frans.

De taalstrijd gaat verder dan verkeersborden bij B-H-V. Vroeger was Vlaanderen volledig verfranst. Dat is in de meeste Vlaamse steden momenteel verdwenen, op het gebied van B-H-V na. Daar moet ook ingegrepen worden.
Oud 8 september 2007, 12:26   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
tja, de keuze van de taal, hoe zielig

Onlangs was ik in ons gemeentehuis getuige van een identificerende situatie. 2 mensen (een koppel) uit Charleroi stond aan de balie op zoek naar informatie want ze hadden net een huis gekocht. De beambte sprak hen eerst aan in het Nederlands maar vervolgde snel vriendelijk in het Frans dat ze niet konden bediend worden in het Frans, dat er geen faciliteiten gelden in gans Vlaanderen en dat alle documenten in het Nederlands waren opgesteld en moesten ingevuld worden. Wanneer de 2 Charleroi-ezen dit te horen kregen was het gemeentehuis te klein, ten gevolge van hun aggressieve en arrogante reactie begon de beambte gewoon vriendelijk Nederlands te spreken waardoor de stoppen helemaal sprongen. "Nous sommes quand même de Charleroi, vous ne pouvez jamais exiger que nous devons parler le néerlandais"
Deze mensen uit Charleroi hebben misschien begrepen dat naar Vlaanderen gaan wonen een slechte idee was.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 12:39   #46
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je gaat naar china en die ambtenaar zegt "sorry, I cant speak english, its the law" en dat ze dan verderbrabbelt in het chinees.. en daardoor in de shit zit.
Dan zou je toch ook denken klote wetgeving en klote hypocrieten..
Absoluut niet, ik zou een tussenpersoon meenemen, iemand die chinees en engels beheerst. Van zodra ik mij daar vestig zal ik de taal leren.
Oud 8 september 2007, 12:40   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Deze mensen uit Charleroi hebben misschien begrepen dat naar Vlaanderen gaan wonen een slechte idee was.
Als ze er van uitgingen dat Halle Franstalig was, is dat inderdaad geen goed idee geweest.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 13:09   #48
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfbeschouwing is ook niet mogelijk bij jou?
Ik ken een Nederlander die naar Waver wou om naar Walibi te gaan, en die werd tegengehouden door een voortdurend brabbelende agent die noch Nederlands, noch Engels sprak.
Misschien was het een slecht idee van hem om naar Wallonië te komen
Oud 8 september 2007, 13:27   #49
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor Franstalige taalimperialisten is het inderdaad een slecht idee naar Vlaanderen te verhuizen. Hadden ze wat meer over de Belgische geschiedenis gelezen of het nieuws gevolgd dan hadden ze dat geweten. Nu ja, die eikeltjes zijn vast naast taalonkundig zijn ook te debiel om daar van op de hoogte te zijn.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 14:11   #50
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Allemaal goed en wel.

Maar jullie vinden dit nog een goede wet ook, zeker?
Luister eens goed, Einstein. Halle is een Vlaamse stad, zonder faciliteiten voor de Franstaligen. Alle medelingen dienen bijgevolg uitsluitend Nederlandstalig te zijn. Of ze nu afkomstig zijn van het stadsbestuur of van particulieren. Maar natuurlijk heb je, zoals gewoonlijk, niet de minste notitie waarover je het hebt. Gelieve dus over zaken waar je niet het minste benul over hebt, in het vervolg je wafel te houden. Goed begrepen?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 14:53   #51
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Luister eens goed, Einstein. Halle is een Vlaamse stad, zonder faciliteiten voor de Franstaligen. Alle medelingen dienen bijgevolg uitsluitend Nederlandstalig te zijn. Of ze nu afkomstig zijn van het stadsbestuur of van particulieren. Maar natuurlijk heb je, zoals gewoonlijk, niet de minste notitie waarover je het hebt. Gelieve dus over zaken waar je niet het minste benul over hebt, in het vervolg je wafel te houden. Goed begrepen?
Ongelofelijk hoeveel idioten er nog rondlopen die zich vrijwillig laten naaien door de Franstaligen eh, vind je ook niet?
Oud 8 september 2007, 14:55   #52
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wij moeten ginds ook Frans spreken. Een balans heeft nu eenmaal twee gelijke gewichten.
Of laat ik deze er nog tegen smijten: Iedereen in België gelijk voor de wet, wie Frans spreekt natuurlijk nog iets meer gelijk dan een Vlaming.
Oud 8 september 2007, 16:20   #53
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Wij moeten ginds ook Frans spreken. Een balans heeft nu eenmaal twee gelijke gewichten.
Of laat ik deze er nog tegen smijten: Iedereen in België gelijk voor de wet, wie Frans spreekt natuurlijk nog iets meer gelijk dan een Vlaming.
Doet me denken aan een zin uit het boek "Animal Farm" van George Orwell.

“alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan anderen."
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: bmp naamloos222.bmp‎ (248,8 KB, 178x gelezen)
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 16:40   #54
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Doet me denken aan een zin uit het boek "Animal Farm" van George Orwell.

“alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan anderen."
Wel op dit principe is België toch altijd gestoeld geweest?
Oud 8 september 2007, 19:12   #55
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Wel op dit principe is België toch altijd gestoeld geweest?
Joseph Stalin

Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 21:05   #56
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Zalig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 21:15   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kan men niet verwachten dat mensen vlot twee- of drietalig zijn; dat lijkt me nogal vanzelfsprekend. Alleen lijkt het me meer dan logisch dat alwie zich in Vlaanderen wil vestigen, ook de nodige positieve wil aan de dag legt. Dat houdt o.m. in dat men toch probeert zich enigszins in het Nederlands uit te drukken. Dat mensen dit niet van de ene op de andere dag kunnen, wil ik best begrijpen, maar hulp vragen in hun moedertaal kan ook dan op een bijna hysterische wijze roepen en kreten dat men je niet wil helpen...

Empathie krijg ik bij mensen die zich de moeite troosten onze taal te spreken maar het daarbij moeilijk hebben. Die wil ik gerust helpen in hun moedertaal voor zover mijn kennis dat toelaat. Nooit zal ik dat evenwel doen bij mensen die zich arrogant tegenover opstellen en die er van uitgaan dat wel iedereen in Vlaanderen Frans spreekt en het hoort te spreken. Dan klapt bij mij de deur dicht, en bedien me uitsluitend van het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 21:18   #58
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kan men niet verwachten dat mensen vlot twee- of drietalig zijn; dat lijkt me nogal vanzelfsprekend. Alleen lijkt het me meer dan logisch dat alwie zich in Vlaanderen wil vestigen, ook de nodige positieve wil aan de dag legt. Dat houdt o.m. in dat men toch probeert zich enigszins in het Nederlands uit te drukken. Dat mensen dit niet van de ene op de andere dag kunnen, wil ik best begrijpen, maar hulp vragen in hun moedertaal kan ook dan op een bijna hysterische wijze roepen en kreten dat men je niet wil helpen...

Empathie krijg ik bij mensen die zich de moeite troosten onze taal te spreken maar het daarbij moeilijk hebben. Die wil ik gerust helpen in hun moedertaal voor zover mijn kennis dat toelaat. Nooit zal ik dat evenwel doen bij mensen die zich arrogant tegenover opstellen en die er van uitgaan dat wel iedereen in Vlaanderen Frans spreekt en het hoort te spreken. Dan klapt bij mij de deur dicht, en bedien me uitsluitend van het Nederlands.
Mensen uit de hogere klasse zijn altijd drietalig, op zijn minst. De lagere klasse zelden, heel zelden.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 21:24   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Mensen uit de hogere klasse zijn altijd drietalig, op zijn minst. De lagere klasse zelden, heel zelden.
Als u dat denkt... Indertijd heb ik een rijk barones uit Knokke heel goed gekend; de dame kon alleen Frans. Aan de andere kant heb ik al met ouders gesproken die gewone arbeiders waren maar die wel een meer dan aardig woordje vakantie-Frans konden.

Kortom, met goedkope veralgemeningen moet u bij mij niet aankomen; de werkelijkheid heeft me vaak heel andere dingen geleerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2007, 21:27   #60
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als u dat denkt... Indertijd heb ik een rijk barones uit Knokke heel goed gekend; de dame kon alleen Frans. Aan de andere kant heb ik al met ouders gesproken die gewone arbeiders waren maar die wel een meer dan aardig woordje vakantie-Frans konden.

Kortom, met goedkope veralgemeningen moet u bij mij niet aankomen; de werkelijkheid heeft me vaak heel andere dingen geleerd.
Een barones maakt geen indruk op me, en vakantie frans nog veel minder, alleen zij die correct minstens drie verschillende talen aankunnen komen in aanmerking, de rest, who cares.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be