![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat me ook opvalt:
zelfs een eigennaam vertalen ze: 'de boomgaard' wordt 'le verger' (zie de foto van de OP) dit bewijst dat de tweetalige borden niet enkel moeten dienen om de weg te wijzen, maar dat ze ook een misprijzen van het nederlands inhouden; indien ze enkel een informatieve functie hadden, volstond het om te schrijven: 'De boomgaard, Centre de service'. Maar die paar lettergrepen Nederlands zijn blijkbaar een doorn in het oog. Wie pest wie? En hoe ging dat ook alweer van die balk en diene splinter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik wou gewoon even het empatische gevoel wat losweken maar de meeste onder jullie kunnen blijkbaar enkel met de vinger wijzen. Laatst gewijzigd door barteke : 7 september 2007 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() Ons jarenlang vlaams empathisch gevoel heeft ervoor gezorgd dat de franstaligen helemaal denken dat ze geen Nederlands moeten kennen. Ga dat empathisch gevoel over de taalgrens kweken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Burger
|
![]() Ik woon in B-H-V en heb er dan ook maar een ding op te zeggen: 'eindelijk alleen Vlaams'. Vlaams-Brabant verliest zijn Nederlands. Er komen elk jaar 8.333 Franstalige kiezers bij, terwijl de Nederlandstalige kiezers stagneren.
Voor mijn rijexamen voor te bereiden, zocht ik een boek in de Macro van Machelen. Ik vond enkel Franstalige versies. Bij computerspellen...juist hetzelfde. De oproep door de parlofoon is ook enkel in het Frans. De taalstrijd gaat verder dan verkeersborden bij B-H-V. Vroeger was Vlaanderen volledig verfranst. Dat is in de meeste Vlaamse steden momenteel verdwenen, op het gebied van B-H-V na. Daar moet ook ingegrepen worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Gouverneur
|
![]() Absoluut niet, ik zou een tussenpersoon meenemen, iemand die chinees en engels beheerst. Van zodra ik mij daar vestig zal ik de taal leren.
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ken een Nederlander die naar Waver wou om naar Walibi te gaan, en die werd tegengehouden door een voortdurend brabbelende agent die noch Nederlands, noch Engels sprak. Misschien was het een slecht idee van hem om naar Wallonië te komen
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Voor Franstalige taalimperialisten is het inderdaad een slecht idee naar Vlaanderen te verhuizen. Hadden ze wat meer over de Belgische geschiedenis gelezen of het nieuws gevolgd dan hadden ze dat geweten. Nu ja, die eikeltjes zijn vast naast taalonkundig zijn ook te debiel om daar van op de hoogte te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Luister eens goed, Einstein. Halle is een Vlaamse stad, zonder faciliteiten voor de Franstaligen. Alle medelingen dienen bijgevolg uitsluitend Nederlandstalig te zijn. Of ze nu afkomstig zijn van het stadsbestuur of van particulieren. Maar natuurlijk heb je, zoals gewoonlijk, niet de minste notitie waarover je het hebt. Gelieve dus over zaken waar je niet het minste benul over hebt, in het vervolg je wafel te houden. Goed begrepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of laat ik deze er nog tegen smijten: Iedereen in België gelijk voor de wet, wie Frans spreekt natuurlijk nog iets meer gelijk dan een Vlaming.
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
“alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan anderen." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zalig.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Empathie krijg ik bij mensen die zich de moeite troosten onze taal te spreken maar het daarbij moeilijk hebben. Die wil ik gerust helpen in hun moedertaal voor zover mijn kennis dat toelaat. Nooit zal ik dat evenwel doen bij mensen die zich arrogant tegenover opstellen en die er van uitgaan dat wel iedereen in Vlaanderen Frans spreekt en het hoort te spreken. Dan klapt bij mij de deur dicht, en bedien me uitsluitend van het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, met goedkope veralgemeningen moet u bij mij niet aankomen; de werkelijkheid heeft me vaak heel andere dingen geleerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |