Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2007, 11:36   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...rd=duimspijker

Staat het verdomme toch niet in de Vandale zeker. Je bemoeizucht blijkt weer gebaseerd op je ego eerder dan op kennis.
Euhm, Jazeker, 'k wil u nu niet verbeteren maar:

duim·spij·ker (de ~ (m.))1 [Belg., niet alg.] punaise...

Voor de rest, voel je je wel goed?

@Scarabeidaja daar
Citaat:
Lachen met Adriaan!
Dus je bent officieel een machinale aanhanger van de Taalunie. Taal is iets dat evolueert en de Van Dale doet inderdaad goed werkt onze lexicon vast te leggen, echter, buiten de grenzen van de Van Dale kan het ook reiken.

Duimspijker is grammaticaal correct gevormd en wordt gebruikt door velen in Vlaanderen. Jij noemt het echter "fout Nederlands", zoals een typische een computer zonder emoties en ziel. Taal is een medium voor en door mensen, en straalt aan de andere kant wèl een ziel uit. Het evolueert ook in het collectief onderbewuste.
Jouw uitspraak is ZO fout hier makker, marginaal en pseudo-intellectueel zelfs! Iets waaraan vele jonge en koppige academici schuldig aan zijn.

Eén vraagje: ben jij ook zo iemand die beweert dat het Nederlands zal uitsterven? Ben jij toevallig zo'n "geleerde"? Oh jee!
Voelt u zich wel goed? Is het zo belangrijk dat ik het woord punaise correcter vind dan duimspijker?
Ik vind het grappig dat u zegt dat ik een typische computer zonder ziel en emoties bent, terwijl u een woord verdedigt dat kunstmatig tot stand is gekomen. Maar goed. Als u duimspijker wilt gebruiken, ga ik je niet tegenhouden. Dat zou een beetje te gortig zijn.

Ga nu maar rustig terug liggen. En roep uit volle borst: "DUIMSPIJKER". Niemand zal je storen.

@Ardennees
Citaat:
In het middelbaar leerden wij dat "duimspijker" een purisme is en aldus fout Nederlands.
Hoe durf je. Je hebt geen ziel en geen gevoel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 14:13   #42
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Met z'n allen terug naar de punaise!!! AH heeft gesproken.

PS: In Nederland is duimspuiker het woord voor die dingen. En het is een mooi woord.
Ik ken geen ziel hier die het woord duimspijker voor punaise gebruikt. Het mag dan wel ''officieel'' zo zijn, maar ik zeg enkel punaise, net zoals alle andere mensen om mij heen. Ik hoor het woord duimspijker nu ook pas voor het eerst...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 14:14   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een beetje verschil ok

maar wij verstaan toch iets heel anders onder 'naast de pot gepiest hebben' dan jullie hoor
vraag maar eens na ... kan een mogelijk genante situatie voorkomen
In Amerika en Groot-Brittanië betekent ''you've dropped your rubber'' ook iets héél anders.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 september 2007 om 14:14.
Oud 13 september 2007, 14:52   #44
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Mag hier ook wel nen naakte klusjesman in huis komen rondlopen...
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 16:21   #45
Spliff
Staatssecretaris

Spliff's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Piept u bed?
Oud 13 september 2007, 16:22   #46
Hawkeye
Parlementsvoorzitter

Hawkeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
BadSanta zijn avatar?
Hawkeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 16:27   #47
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zeg zelf ook punaise, maar om het ander als 'fout' te bestempelen... Taal evolueert en veel woorden worden spontaan gevormd door mensen die het nog nooit gehoord hebben zonder dat het daarom een neologisme moet zijn.

Duimspijker is een typisch samenvoegsel van twee Nederlandse naamwoorden, wat typisch is voor de Hoogduitse en Nederduitse grammatica. Als je zegt dat het 'fout' is, bewijs je zelf dat je van taalkunde weinig kaas gegeten hebt.

Mij dunkt dat er te snel met het woord 'fout' wordt gesmeten terwijl taal juist vrijheid moet bieden aan voorkeur. Een woord als 'duimspijker' blijft algemeen Nederlands, dus is correct. Het synoniem 'punaise' wordt alleen veel vaker gebruikt.
Het is inderdaad een zielloze eigenschap als een machine en aan de hand van een woordenboek te bepalen wat juist en fout is. Zo ontstaan en evolueren talen nu eenmaal niet.

En @Adriaan: Cry me a river.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 september 2007 om 16:32.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 16:31   #48
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Duimstok ... Duimspijker ... ,... Wat een taal
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 18:42   #49
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik zeg zelf ook punaise, maar om het ander als 'fout' te bestempelen... Taal evolueert en veel woorden worden spontaan gevormd door mensen die het nog nooit gehoord hebben zonder dat het daarom een neologisme moet zijn.

Duimspijker is een typisch samenvoegsel van twee Nederlandse naamwoorden, wat typisch is voor de Hoogduitse en Nederduitse grammatica. Als je zegt dat het 'fout' is, bewijs je zelf dat je van taalkunde weinig kaas gegeten hebt.

Mij dunkt dat er te snel met het woord 'fout' wordt gesmeten terwijl taal juist vrijheid moet bieden aan voorkeur. Een woord als 'duimspijker' blijft algemeen Nederlands, dus is correct. Het synoniem 'punaise' wordt alleen veel vaker gebruikt.
Het is inderdaad een zielloze eigenschap als een machine en aan de hand van een woordenboek te bepalen wat juist en fout is. Zo ontstaan en evolueren talen nu eenmaal niet.

En @Adriaan: Cry me a river.
Build me a bridge.
Then do me a favour

AND JUMP FROM IT.

"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 september 2007 om 18:43.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 18:43   #50
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een brug in de woestijn zeker?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 20:17   #51
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlanders Hollander noemen roept al snel een tegenreactie uit.
Ik heb eens van een Rotterdammer horen zeggen dat de inwoners van R'dam en alles wat eronder ligt door henzelf als Hollanders worden beschouwd en alles wat er boven ligt Nederlanders. Is daar iets van ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 20:18   #52
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hawkeye Bekijk bericht
BadSanta zijn avatar?

IEUW no tnx !
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 20:25   #53
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ik heb eens van een Rotterdammer horen zeggen dat de inwoners van R'dam en alles wat eronder ligt door henzelf als Hollanders worden beschouwd en alles wat er boven ligt Nederlanders. Is daar iets van ?
Neen, niet echt. Dat is gewoon een manier om op Amsterdam af te geven (die steden liggen elkaar niet zo). Ik zou eerder zeggen dat Randstedelingen zich het meeste Hollander voelen, en noemen. Maar dat ''Hollander-zijn'' heeft nauwelijks meerwaarde bij het Nederlander zijn. Voor Limburgers en Friezen e.d., is dat anders.
Oud 13 september 2007, 22:20   #54
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
(Novum/AP) - Een Amerikaanse timmerman die vorig jaar werd gearresteerd omdat hij naakt aan het werk was, heeft de zedenwet niet overtreden. Dat heeft een rechter vorige week geoordeeld. De 51-jarige Percy Honniball uit Oakland handelde niet met het oog op seksueel genot en gedroeg zich niet obsceen, aldus de rechter.
De man stond zonder kleren in het huis van een klant te timmeren en te zagen, maar dat werd door iemand opgemerkt en vervolgens werd de politie ingeschakeld. De man is elders in de Verenigde Staten al drie keer eerder opgepakt omdat hij naakt aan het werk was. Zelf zegt de timmerman naakt veel prettiger te werken en houdt hij bovendien op die manier zijn kleding schoon.
was de vrouw van die klant ook aanwezig? Zo ja, wat zei haar man ervan? Of omgedraait, was de klant aanwezig, en wat zei zijn vrouw ervan?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2007, 22:25   #55
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
was de vrouw van die klant ook aanwezig? Zo ja, wat zei haar man ervan? Of omgedraait, was de klant aanwezig, en wat zei zijn vrouw ervan?
'k veronderstel dat hij alleen aan het werk was, Casper.
Oud 14 september 2007, 12:13   #56
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, niet echt. Dat is gewoon een manier om op Amsterdam af te geven (die steden liggen elkaar niet zo). Ik zou eerder zeggen dat Randstedelingen zich het meeste Hollander voelen, en noemen. Maar dat ''Hollander-zijn'' heeft nauwelijks meerwaarde bij het Nederlander zijn. Voor Limburgers en Friezen e.d., is dat anders.
Ik dacht toen met dat gesprek ook zoiets begrepen te hebben, dat die van R'dam en A'dam ook niet direct de beste maatjes waren.
Had blijkbaar iets te maken met het maatschappelijke verschil tussen de werk- en de intellectuele status beider steden.
In alle geval bedankt voor je toelichting.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 18:14   #57
Spliff
Staatssecretaris

Standaard

Een man uit het Amerikaanse plaatsje Litchfield (staat Connecticut) heeft onlangs naakt zijn honden uitgelaten.

Een vrouw die nietsvermoedend aan het joggen was, zag de man en waarschuwde de politie. Deze wist hem echter niet meer te vinden.

Amerika
Waar in Nederland een dergelijk tafereel niet tot verdere maatregelen zou leiden, blijkt er in Amerika iets anders mee te worden omgegaan. Zo zijn er reeds maatregelen genomen om meisjes te beschermen tegen de 'naakte waarheid'. Bijvoorbeeld op de Wamogo Regional High School, alwaar het inmiddels voor alle vrouwelijke leerlingen verboden is om buiten te trainen. Ook de politie draagt haar steentje bij. Er zijn enkele mensen op de zaak gezet.

Laatst gewijzigd door Spliff : 19 september 2007 om 18:14.
Spliff is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be