Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Particratie of Democratie
Particratie 16 57,14%
Democratie 12 42,86%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2007, 14:41   #41
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vlaanderen draait al een tijdje mee.
De partijen zijn al een tijdje gesplitst.
Grote delen van de administratie herinneren zich zelfs de tijd van toen niet meer (onderwijs ...)

Wie dus denkt een dubbele agenda te hebben, wie denkt een grote slag te slaan om zijn eigen poltiieke voorkeurkes er door te drukken bij de onafhankelijkheid: die is als de dwazen: zij dolen.

De bestaande Vlaamse politieke partijen zullen hun politieke programma's niet ineens 180° omdraaien; ze zullen alleen maar rapper kunnen uitvoeren waar ze nu al om vragen, maar dat tegengehouden wordt door de Walen hun tegengestelde visies.

Dus:
- politieke partijen zijn private verenigingen, en niemand van de overheid moet zich moeien hoe zij hun bestuur aanduiden, hoe zij leden representeren .... grondwettelijke vrijheid weet je wel .... als je het anders wil zien: begin je eigen partijtje.
- vakbonden gaan een Vlaams beleid ondervinden, dus niet zo'n ps-beschermingsparaplu meer. Maar denk toch niet dat het Belfortmodel er gelegen zal hebben. Vlaamse vakbonden zijn trouwens geen Waalse vakbonden.
- volksraadplegingen edm zijn een moeilijke zaak. Ik heb liever visie en beleid dat gericht is op iets langere termijn. Trouwens, welke (ernstige) aktuele Vlaamse partij zegt daar iets over momenteel ?

Allez, ik heb hier de indruk dat veel mensen met hun hoofd in de wolken zitten ...
Ik denk dat u inderdaad gelijk heeft. In Vlaanderen of in Belgie zal niet zoveel verschil uitmaken. Men zal hier niet willen nadenken over een betere werking van de democratie, ook al is die mijns inziens zeker nodig. Ik volg dan ook de meeste van uw opmerkingen. Op een punt kan en wil ik u echter niet volgen en wel over de volksraadplegingen. Zijn die te democratisch of zo? En had VLD dat niet een tijdje in zijn programma?
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:46   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vermits het dezelfde (vlaamse) politici zijn die in Vlaanderen aan de macht gaan komen als nu in de Vlaamse (en federale) regering, zie ik geen enkele noodzaak of aanwijzing om een verandering van de spelregels van het beleid te voorspellen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:49   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom een onafhankelijk Vlaanderen op het vlak van particratie enig anders zou zijn dan België...
Dat kan ook moeilijk anders vermits de machthebbers in Vlaanderen dezelfden zullen zijn als vandaag in Belgique. Zij zullen evengoed in Vlaanderen proberen om het CS in stand te houden en om het BROV niet in te voeren. Maar er zal geen onverkozen, Franstalige minderheid meer zijn die via sleutels en grendels zijn wil aan Vlaanderen kan opdringen. Er is dus geen reden om een nog ondemocratischer Belgique overeind te houden. Vlaanderen zal tenminste in staat zijn de ondemocratische Belgische vlooien af te schudden waarmee het 177 jaar lang werd besmet. In Belgique is dat onmogelijk omdat het geen democratie verdraagt.
Oud 18 september 2007, 14:49   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
- politieke partijen zijn private verenigingen, en niemand van de overheid moet zich moeien hoe zij hun bestuur aanduiden, hoe zij leden representeren .... grondwettelijke vrijheid weet je wel .... als je het anders wil zien: begin je eigen partijtje.
maar dan zonder publieke partijfinanciering ... uiteraard
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:50   #45
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vermits het dezelfde (vlaamse) politici zijn die in Vlaanderen aan de macht gaan komen als nu in de Vlaamse (en federale) regering, zie ik geen enkele noodzaak of aanwijzing om een verandering van de spelregels van het beleid te voorspellen.
Ik vrees dat u volkomen gelijk heeft! Wat niet wil zeggen dat er niet effe mag gebrainstormd worden, toch? Iedereen heeft toch de mond vol van de anti-politiek, de verzuring, de "kloof", het democratisch deficit... Dat men (=politici) maar eens dringend voor eigen deur begint te vegen want de eigen werking (zowel in de diverse partijen als in de parlementaire assemblées) kan echt wel een flink stuk beter. En ja, dit staat los van een Belgische of Vlaamse staatsstructuur.
Oud 18 september 2007, 14:51   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Politiek afschaffen. En als dat niet kan, referenda.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 18 september 2007, 14:53   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen draait al een tijdje mee.
De partijen zijn al een tijdje gesplitst.
Grote delen van de administratie herinneren zich zelfs de tijd van toen niet meer (onderwijs ...)

Wie dus denkt een dubbele agenda te hebben, wie denkt een grote slag te slaan om zijn eigen poltiieke voorkeurkes er door te drukken bij de onafhankelijkheid: die is als de dwazen: zij dolen.

De bestaande Vlaamse politieke partijen zullen hun politieke programma's niet ineens 180° omdraaien; ze zullen alleen maar rapper kunnen uitvoeren waar ze nu al om vragen, maar dat tegengehouden wordt door de Walen hun tegengestelde visies.

Dus:
- vakbonden gaan een Vlaams beleid ondervinden, dus niet zo'n ps-beschermingsparaplu meer. Maar denk toch niet dat het Belfortmodel er gelegen zal hebben. Vlaamse vakbonden zijn trouwens geen Waalse vakbonden.
- volksraadplegingen edm zijn een moeilijke zaak. Ik heb liever visie en beleid dat gericht is op iets langere termijn. Trouwens, welke (ernstige) aktuele Vlaamse partij zegt daar iets over momenteel ?

Allez, ik heb hier de indruk dat veel mensen met hun hoofd in de wolken zitten ...
een onafhankelijk Vlaanderen is natuurlijk geen doel op zich ... pas dan zullen we ethisch maatschappelijke problemen kunnen aanpakken die nu geblokkeerd zitten door conservatieve PS en vakbonden en ziekenfondsen (en zij zijn conservatief omdat zij weten dat in een onafhankelijk Vlaanderen aan hun privileges zal geknabbeld wn - privileges die ze alleen in stand kunnen houden dank zij de PS - zo werkt la Belgique - verwacht daarom nog maar behoorlijk wat weerstand ...)
Oud 18 september 2007, 14:55   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
zie je dan wel de noodzakelijkheid van onafhankelijkheid in ? (zie mijn vorige post) of zie jij onafhankelijkheid als doel op zich ?
Oud 18 september 2007, 14:56   #49
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een onafhankelijk Vlaanderen is natuurlijk geen doel op zich ... pas dan zullen we ethisch maatschappelijke problemen kunnen aanpakken die nu geblokkeerd zitten door conservatieve PS en vakbonden en ziekenfondsen (en zij zijn conservatief omdat zij weten dat in een onafhankelijk Vlaanderen aan hun privileges zal geknabbeld wn - privileges die ze alleen in stand kunnen houden dank zij de PS - zo werkt la Belgique - verwacht daarom nog maar behoorlijk wat weerstand ...)
Ik zou echt willen dat ik u hierin kon bijtreden, maar ik vrees dat uw inzicht niet klopt. Oké, veel zit geblokkeerd door het kunstmatig doen samenleven van twee volkeren in een en dezelfde staatsstructuur. Alleen zie ik toch ook nog wel wat symptomen van de "Belgische ziekte" op Vlaams niveau. Hopelijk gaat het hier dan enkel om wat "afkickingsverschijnselen"...
Oud 18 september 2007, 14:57   #50
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Politiek afschaffen. En als dat niet kan, referenda.
Welja een idee:

Gewoon één CEO kiezen, die zijn mensen om het land te besturen zelf uitkiest. Hij kan die naar slecht funcioneren, of op aanvraag van de bevolking, ontslaan en andere in dienst nemen.

Via referendum kunnen we eventueel de CEO aan de deur zetten en een andere kiezen.

Goed bestuur gegarandeerd! Of het gezond is, dat moet bezien worden, maar ik denk dat er sterke punten voor te vinden zijn.

Normaal kom ik via andere wegen tot deze soortgelijke vorm, maar dit zou misschien ook kunnen.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 15:02   #51
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Welja een idee:

Gewoon één CEO kiezen, die zijn mensen om het land te besturen zelf uitkiest. Hij kan die naar slecht funcioneren, of op aanvraag van de bevolking, ontslaan en andere in dienst nemen.

Via referendum kunnen we eventueel de CEO aan de deur zetten en een andere kiezen.

Goed bestuur gegarandeerd! Of het gezond is, dat moet bezien worden, maar ik denk dat er sterke punten voor te vinden zijn.

Normaal kom ik via andere wegen tot deze soortgelijke vorm, maar dit zou misschien ook kunnen.
Dit is een gegarandeerd ticket naar een totalitaire maatschappij, genre nazi-Duitsland, Sovjet-unie.
Enfin, we mogen al blij zijn dat internet bestaat, wat ervoor zorgt dat zo'n zaken minder gaan gebeuren.
Oud 18 september 2007, 15:05   #52
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik zou echt willen dat ik u hierin kon bijtreden, maar ik vrees dat uw inzicht niet klopt. Oké, veel zit geblokkeerd door het kunstmatig doen samenleven van twee volkeren in een en dezelfde staatsstructuur. Alleen zie ik toch ook nog wel wat symptomen van de "Belgische ziekte" op Vlaams niveau. Hopelijk gaat het hier dan enkel om wat "afkickingsverschijnselen"...
Ze zullen anders moeten tewerk gaan, want Vlaanderen heeft geleerd dat het met zijn stem kan toveren.

.
Oud 18 september 2007, 15:06   #53
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is een gegarandeerd ticket naar een totalitaire maatschappij, genre nazi-Duitsland, Sovjet-unie.
Enfin, we mogen al blij zijn dat internet bestaat, wat ervoor zorgt dat zo'n zaken minder gaan gebeuren.
Met een BROV? die elke moment die CEO kan veranderen? I don't stink so

.
Oud 18 september 2007, 15:11   #54
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikwijls wordt er hier gevloekt dat België een particratie is, maar hoe zit dat nu voor Onafhankelijk Vlaanderen?

Wordt Vlaanderen een afspiegeling van België of wat zou je graag veranderd zien?

Wordt het een Particratie naar Belgisch model, of zie je dat anders; of een Democratie en hoe zou die verschillen?

Schrijf je wensen, maar laat ze realistisch zijn voor een nabije toekomst. Géén ideaalbeelden dus, want die zullen niet gauw bereikt worden. Wel kan je een richting aangeven natuurlijk.
Aangezien dezelfde politieke elite deel zal uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen als van België (althans voor het noorden), is dat een no-brainer.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 15:11   #55
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een BROV?
Ja, zelfs met een BROV.

Citaat:
die elke moment die CEO kan veranderen? I don't stink so
Toch wel, en om meerdere redenen.
1. De CEO zou absolute macht moeten hebben om zijn beleid natuurlijk zo goed en zo kwaad mogelijk te doen.
2. Dat BROV duurt per definitie een bepaalde tijd om te doen en te laten wat hij wilt.
3. Het enige wat hij nodig heeft is een meerderheid van de bevolking achter zich. Niet iedereen. Dat is altijd een groot gevaar.
4. Er is geen sprake van verkozen en georganiseerde oppositie, geen parlement, geen senaat, ...
Oud 18 september 2007, 15:19   #56
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, zelfs met een BROV.

Toch wel, en om meerdere redenen.
1. De CEO zou absolute macht moeten hebben om zijn beleid natuurlijk zo goed en zo kwaad mogelijk te doen.
2. Dat BROV duurt per definitie een bepaalde tijd om te doen en te laten wat hij wilt.
3. Het enige wat hij nodig heeft is een meerderheid van de bevolking achter zich. Niet iedereen. Dat is altijd een groot gevaar.
4. Er is geen sprake van verkozen en georganiseerde oppositie, geen parlement, geen senaat, ...
Jij stelt werkvoorwaarden voor die CEO waar IK niet voor getekend heb he. Stond dat in mijn voorstel? Nee toch?

Vraagje : WIE is de minister-president van de Vlaamse regering en hoeveel stemmen had hij?

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 18 september 2007 om 15:21.
Oud 18 september 2007, 15:36   #57
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Eddy B;2939143]Jij stelt werkvoorwaarden voor die CEO waar IK niet voor getekend heb he. Stond dat in mijn voorstel? Nee toch?[quote]
Daar kwam het iig op neer.

Citaat:
Vraagje : WIE is de minister-president van de Vlaamse regering en hoeveel stemmen had hij?
Kris Peeters ; 0.
Oud 18 september 2007, 15:43   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politieke partijen kunnen dan prive verenigingen zijn, ze zouden wel mogen democratische inhoud hebben, en dus zichzelf democratisch structureren. Raar dat de partijen die het VB een niet democratische partij noemen, zelf in datzelde bedje ziek zijn...

Maar aan je commentaar zou ik kunnen bedenken dat je niet erg democratisch bent ingesteld... Wie bang is van het volk, doet iets verkeerds! Laat de referenda dus maar komen!
Ik zal je één voorbeeldje geven, van waar demokratie "een beetje geholpen moet worden door leiderschap met visie":
de invoering van de € zou er nooit gekomen zijn met referenda.
Ik was een groot voorstander van de €, zelfs al zeiden mijn oude moeder en mijn brave echtgenote dat ze liever niet omschakelden omwille van "dat ze het niet gewend zouden geraken, met die rare getallen".

Vergeet niet dat de demokratie niet de beste staatsvorm is.
Demokratie is enkel de minst slechte staatsvorm.
Maar het is niet omdat het dansen is op een slappe koord, dat je mij ondemokratische neigingen mag toedichten, of ik trakteer je nooit meer, zelfs niet als ge dorst zoudt hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 15:50   #59
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zal je één voorbeeldje geven, van waar demokratie "een beetje geholpen moet worden door leiderschap met visie":
de invoering van de € zou er nooit gekomen zijn met referenda.
Ik was een groot voorstander van de €, zelfs al zeiden mijn oude moeder en mijn brave echtgenote dat ze liever niet omschakelden omwille van "dat ze het niet gewend zouden geraken, met die rare getallen".

Vergeet niet dat de demokratie niet de beste staatsvorm is.
Demokratie is enkel de minst slechte staatsvorm.
Maar het is niet omdat het dansen is op een slappe koord, dat je mij ondemokratische neigingen mag toedichten, of ik trakteer je nooit meer, zelfs niet als ge dorst zoudt hebben.
Ik durf te betwijfelen dat referenda werkelijk slecht zouden zijn. Zoals ik al vermeldde, zal het natuurlijk zijn kinderziektes hebben, en zullen er al eens kemels geschoten worden, maar een regering die klakkeloos alle bevoegdheden van het binnenland overhevelt naar de EU, daar moet de burger niet van weten, en kan gestopt worden door referenda.

Ik ga hier niet het hele systeem uitleggen, ga maar eens kijken op onze webstek als je wil, en ook op die van democratie.nu. Zij gaan niet zover als wij

Vooral omdat op de duur de bewuste kiezer (stemrecht versus stemplicht) zijn stem laat gelden, zal het systeem beter werken dan je denkt.

Oh, BTW : wanneer betaalde je me een pint???
Ik zei trouwens dat ik het zou kunnen vermoeden. Niet dat ik dat deed!

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 18 september 2007 om 15:52.
Oud 18 september 2007, 17:34   #60
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikwijls wordt er hier gevloekt dat België een particratie is, maar hoe zit dat nu voor Onafhankelijk Vlaanderen?

Wordt Vlaanderen een afspiegeling van België of wat zou je graag veranderd zien?

Wordt het een Particratie naar Belgisch model, of zie je dat anders; of een Democratie en hoe zou die verschillen?

Schrijf je wensen, maar laat ze realistisch zijn voor een nabije toekomst. Géén ideaalbeelden dus, want die zullen niet gauw bereikt worden. Wel kan je een richting aangeven natuurlijk.
Geen van beiden, aangezien er nooit een onafhankelijk vlaanderen zal komen. België blijft gewoon een representatieve democratie. Meer moet dat niet zijn.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be