Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2007, 11:49   #41
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Dus u vindt het kunnen dat hulp geweigerd wordt op grond van taalvaardigheid? Wat een onzin.
Om een bekend poster te parafraseren: leer lezen, uil!

Het is verboden volgens de Belgische grondwet. Verander hem als het u niet aanstaat.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 19 september 2007 om 11:50.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 12:34   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eens goed lezen: "Ik denk niet dat de Ieren zich zo "geduwd" voelden in de Ierse Republiek, integendeel."

Ik had het dus geenszins over het Ierse eiland, waar je inderdaad ook Britsgezinden vindt (meer bepaald in Noord-Ierland).
Iedereen die zich Ier voelt, zal idd geen problemen hebben met een Ierse Republiek. Idem met iedereen die zich overtuigd Vlaming voelt met een Vlaamse onafhankelijkheid.
En wat met zij die zich geen Vlaming voelen? Slikken maar?

Natuurlijk, maar dan zet je per definitie meerdere volkeren in hetzelfde land. Ergo, elk nationalisme is hetzelfde. Een vorm van 'wij', dat niet universeel is, wel opleggen aan een andere groep. Dat kan ook neit anders.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:21   #43
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Om een bekend poster te parafraseren: leer lezen, uil!

Het is verboden volgens de Belgische grondwet. Verander hem als het u niet aanstaat.
Leer lezen, uil? Hm, van wie is dat?
Dus je mag hulp weigeren als overheidsinstantie als je niet de juiste taal spreekt. Goh, ik krijg meer en meer respect voor Vlaamsnationalisten
Oud 19 september 2007, 15:46   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
IJveren voor meer samenwerking en dialoog beschouw jij als een gevaarlijke ideologie??
Pleiten voor meer centralisatie in tijden dat een gebied juist om méér autonomie vraagt, is gevaarlijk (zeker als je de Belgische geschiedenis bekijkt, het is niet voor niets zo dat de gewesten al zo uit elkaar zijn gedreven).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:46   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het feit dat er voornamelijk neofascisten het hardst aan de vlaanderen-onafhankelijk-ideologie trekken, doet mij besluiten dat dat de gevaarlijkste ideologie is.
ik heb nog geen belgicisten weten dwepen met het nazisme en de collaboratie.
FN?
Oud 19 september 2007, 15:53   #46
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Pleiten voor meer centralisatie in tijden dat een gebied juist om méér autonomie vraagt, is gevaarlijk (zeker als je de Belgische geschiedenis bekijkt, het is niet voor niets zo dat de gewesten al zo uit elkaar zijn gedreven).
Daar is helemaal niets gevaarlijk aan. Een luid roepende minderheid zomaar laten begaan zonder enige tegenbeweging, dat is pas gevaarlijk.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 15:56   #47
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is helemaal niets gevaarlijk aan. Een luid roepende minderheid zomaar laten begaan zonder enige tegenbeweging, dat is pas gevaarlijk.
Het lijkt me toch duidelijk uit de verkiezingsuitslagen, dat de Vlamingen unaniem voor meer autonomie hebben gekozen. Daar kun je tegen zijn, maar gezien de Belgische geschiedenis, lijkt mij meer centralisatie zéér onverstandig.
Oud 19 september 2007, 16:01   #48
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me toch duidelijk uit de verkiezingsuitslagen, dat de Vlamingen unaniem voor meer autonomie hebben gekozen. Daar kun je tegen zijn, maar gezien de Belgische geschiedenis, lijkt mij meer centralisatie zéér onverstandig.
Ik denk niet dat jij mij te zeggen hebt wat al dan niet verstandig is. Je bent Nederlander en je woont hier niet eens. Jij weet gewoon niet hoe de Belgische burgers denken. Het enige waar jij je conclusies uit trekt, zijn de uitlatingen op dit forum en een perceptie die je tegenkomt in de pers.

De verkiezingsuitslag heeft aangetoond dat men een ander bestuur wilt. Paars heeft afgedaan, tijd voor vernieuwing. Dat jij daar automatisch "men heeft voor meer autonomie" gestemd" aankoppelt, verbaast me niets. Het toont enkel aan dat je niet bereid bent om de verkiezingsuitslag een beetje beter te willen doorgronden.

Als jij van mening bent dat het gevaarlijk is om te pleiten voor meer samenwerking, voor meer dialoog, voor meer zelfrespect e.d., dat moet jij weten maar je zit m.i. flink verkeerd met dergelijke gedachtegang.

Volg Voorpost en co misschien even en beslis dan wat gevaarlijk is.
Oud 19 september 2007, 16:02   #49
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer lezen, uil? Hm, van wie is dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:05   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat jij mij te zeggen hebt wat al dan niet verstandig is. Je bent Nederlander en je woont hier niet eens. Jij weet gewoon niet hoe de Belgische burgers denken. Het enige waar jij je conclusies uit trekt, zijn de uitlatingen op dit forum en een perceptie die je tegenkomt in de pers.
Ik kom best geregeld in België, ook Wallonië!
Citaat:
De verkiezingsuitslag heeft aangetoond dat men een ander bestuur wilt. Paars heeft afgedaan, tijd voor vernieuwing. Dat jij daar automatisch "men heeft voor meer autonomie" gestemd" aankoppelt, verbaast me niets. Het toont enkel aan dat je niet bereid bent om de verkiezingsuitslag een beetje beter te willen doorgronden.
Jij zegt dus dat men gestemd heeft zoals nu door gebrek aan beter? Waarom hebben de uitgesproken Belgische partijen dan allemaal 0% winst behaald, soms zelfs verlies?
Citaat:
Als jij van mening bent dat het gevaarlijk is om te pleiten voor meer samenwerking, voor meer dialoog, voor meer zelfrespect e.d., dat moet jij weten maar je zit m.i. flink verkeerd met dergelijke gedachtegang.
In se is het natuurlijk fantastisch. Maar gezien de Belgische geschiedenis lijkt mij elke vorm van meer centralisatie onverstandig. Dat zegt absoluut niet dat er niet meer dialoog moet komen. Sterker nog, als de Vlamingen België willen behouden (en ik denk wel dat ze dat willen), dan is meer dialoog een essentie!
Citaat:
Volg Voorpost en co misschien even en beslis dan wat gevaarlijk is.
Ik verbind Al-Quaida toch ook niet aan de Islam?
Oud 19 september 2007, 16:12   #51
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom best geregeld in België, ook Wallonië!
En praat je daar dan ook met de mensen over politiek e.d. of ga je er enkel naartoe om te genieten van cullinaire hoogstandjes die je in eigen land moet missen?

Citaat:
Jij zegt dus dat men gestemd heeft zoals nu door gebrek aan beter? Waarom hebben de uitgesproken Belgische partijen dan allemaal 0% winst behaald, soms zelfs verlies?
Gebrek aan beter?? Dat heb ik helemaal niet gezegd! Ik heb gezegd dat men paars beu was... Logisch dus dat men niet meer op die partijen stemt die "paars" maken. Begrijp je? CD&V heeft nooit een duidelijk Vlaamse kaart getrokken. Er is inderdaad het kartel, maar Leterme zou ook graag premier van het land worden. En als je dat laatste wil, kan je niet de separatist gaan uithangen.

Citaat:
In se is het natuurlijk fantastisch. Maar gezien de Belgische geschiedenis lijkt mij elke vorm van meer centralisatie onverstandig. Dat zegt absoluut niet dat er niet meer dialoog moet komen. Sterker nog, als de Vlamingen België willen behouden (en ik denk wel dat ze dat willen), dan is meer dialoog een essentie!
De geschiedenis zegt dat een unitair België niet wenselijk is. Nu niet. Misschien denkt men daar decennia later anders over. Ik weet het niet. De Vlamingen willen België behouden maar dan moet er wezenlijk wel wat veranderen. Er moet een duidelijk bevoegdheidsomschrijving komen én een duidelijke normenhiërarchie. Op die manier kan België meer rendabel werken. Echter, dergelijke zaken bereik je niet (of zeer moeilijk) wanneer je met Vlaminghaters, separatisten en status quo mensen aan tafel moet zitten.

Citaat:
Ik verbind Al-Quaida toch ook niet aan de Islam?
Ze treden ook niet echt op in naam van het katholicisme, hm?

Ik wil enkel maar aantonen dat je moet oppassen met termen als "gevaarlijk".

Een beweging zoals Voorpost zal je in de Belgische Beweging niet terugvinden. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt.
Oud 19 september 2007, 16:19   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En praat je daar dan ook met de mensen over politiek e.d. of ga je er enkel naartoe om te genieten van cullinaire hoogstandjes die je in eigen land moet missen?
Ik praat daar zeker ook over politiek. België is nogal fascinerend wat dat betreft. Het maakt dat de Nederlandse politiek nogal saai wordt.
Citaat:
Gebrek aan beter?? Dat heb ik helemaal niet gezegd! Ik heb gezegd dat men paars beu was... Logisch dus dat men niet meer op die partijen stemt die "paars" maken. Begrijp je? CD&V heeft nooit een duidelijk Vlaamse kaart getrokken. Er is inderdaad het kartel, maar Leterme zou ook graag premier van het land worden. En als je dat laatste wil, kan je niet de separatist gaan uithangen.
CD&V (ofwel CVP) heeft ook niet echt een goede naam als regeringspartij, laten we wel wezen. Het is erg opvallend dat elke keer een centrumpartij wint, met een uitgesproken Vlaams programma. En dat is logisch, want veel Vlamingen zijn niet tevreden over de manier waarop het land bestuurd wordt en is ingedeeld. Hoeveel gewone Vlamingen heb ik ondertussen al niet horen zeggen dat Walen ''parasieten'' zijn. Mijn Waalse oom zegt vervolgens weer dat de Vlamingen bewust geld achterhouden.
Citaat:
De geschiedenis zegt dat een unitair België niet wenselijk is. Nu niet. Misschien denkt men daar decennia later anders over. Ik weet het niet. De Vlamingen willen België behouden maar dan moet er wezenlijk wel wat veranderen. Er moet een duidelijk bevoegdheidsomschrijving komen én een duidelijke normenhiërarchie. Op die manier kan België meer rendabel werken. Echter, dergelijke zaken bereik je niet (of zeer moeilijk) wanneer je met Vlaminghaters, separatisten en status quo mensen aan tafel moet zitten.
Dat is inderdaad waar. Maar België staat hier als land niet alleen in. Italië heeft hetzelfde probleem met bijvoorbeeld de Lega Nord. Toch kan men coalities vormen. Het grootste struikelblok nu is, dat niemand concessies bereid is te doen, omdat er onder andere beloofd is aan de kiezer, dat dat niet zou gebeuren. Maar, als je België beter wil laten werken dan nu, is een staatshervorming niet te veel gevraagd, en Vlaanderen heeft daar dan ook (indirect of niet) voor gekozen.
Citaat:
Ze treden ook niet echt op in naam van het katholicisme, hm?

Ik wil enkel maar aantonen dat je moet oppassen met termen als "gevaarlijk".

Een beweging zoals Voorpost zal je in de Belgische Beweging niet terugvinden. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt.
En de FN dan?
Oud 19 september 2007, 16:28   #53
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En op wat berust het Vlaams-nationalisme dan? Op wederzijds respect, democratie en solidariteit?

Het berust wat mij betreft slechts op drie woorden: me, myself and I.
Zou jij dat dan ook zeggen van:

Oud 19 september 2007, 16:30   #54
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel gewone Vlamingen heb ik ondertussen al niet horen zeggen dat Walen ''parasieten'' zijn. Mijn Waalse oom zegt vervolgens weer dat de Vlamingen bewust geld achterhouden.
Walen zijn geen parasieten, net zoals Vlamingen geen egoïsten zijn. Er is een wezenlijk verschil tussen de visie van de politici aan de onderhandelingstafel en de visie van de burger. Men vervalt nogal snel (onterecht) in extremismen.

Citaat:
Dat is inderdaad waar. Maar België staat hier als land niet alleen in. Italië heeft hetzelfde probleem met bijvoorbeeld de Lega Nord. Toch kan men coalities vormen. Het grootste struikelblok nu is, dat niemand concessies bereid is te doen, omdat er onder andere beloofd is aan de kiezer, dat dat niet zou gebeuren. Maar, als je België beter wil laten werken dan nu, is een staatshervorming niet te veel gevraagd, en Vlaanderen heeft daar dan ook (indirect of niet) voor gekozen.
Er moet duidelijk omschreven worden wat er in die staatshervorming zal staan. Welke bevoegdheden er geregionaliseerd/geherfederaliseerd zullen worden. Splitsing van sociale zekerheid bv. dient louter en alleen om separatisme te bekomen. Logisch dus dat de Franstalige partijen daar niet zo happig op zijn. En uiteindelijk: België heeft al heel wat staatshervormingen achter de rug en wat heeft het ons opgeleverd: wrevel en ergernis. Men geeft de staatsvorm niet de kans om zich te bewijzen, logisch dat zaken mekaar tegenwerken.

Citaat:
En de FN dan?
Is een politieke partij zoals het Vlaams Belang dat is.
Oud 19 september 2007, 16:30   #55
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
En op wat berust het Vlaams-nationalisme dan? Op wederzijds respect, democratie en solidariteit?

Het berust wat mij betreft slechts op drie woorden: me, myself and I.
Het berust op ZELFBESCHIKKINGSRECHT van een Volk. Het VLAAMSE volk.

Het berust op ons net AFZETTEN tegen de scheefgetrokken situatie, waarin de Walen ONS tegenhouden om ons ding te doen.

Of vind jij de huidige situatie EERLIJK?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:31   #56
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zou jij dat dan ook zeggen van:
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat er in 1830 heeft plaatsgevonden.

Ik leef in het heden, niet in het verleden. Over de intenties van toen kan ik me niet uitspreken.
Oud 19 september 2007, 16:33   #57
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Walen zijn geen parasieten, net zoals Vlamingen geen egoïsten zijn. Er is een wezenlijk verschil tussen de visie van de politici aan de onderhandelingstafel en de visie van de burger. Men vervalt nogal snel (onterecht) in extremismen.
Dat weet ik.
Citaat:
Er moet duidelijk omschreven worden wat er in die staatshervorming zal staan. Welke bevoegdheden er geregionaliseerd/geherfederaliseerd zullen worden. Splitsing van sociale zekerheid bv. dient louter en alleen om separatisme te bekomen. Logisch dus dat de Franstalige partijen daar niet zo happig op zijn. En uiteindelijk: België heeft al heel wat staatshervormingen achter de rug en wat heeft het ons opgeleverd: wrevel en ergernis. Men geeft de staatsvorm niet de kans om zich te bewijzen, logisch dat zaken mekaar tegenwerken.
Ik denk dat de vorige staatshervorming heeft bewezen dat Vlamingen dingen zelf beter kunnen regelen dan dat dat nationaal zou gebeuren. Vandaar ook dat de Vlaamse politici het eufemisme ''beter bestuur'' gebruiken. Overigens snap ik niet waarom je het splitsen van de sociale zekerheid als seperatisme ziet. Het is immers een economisch heel verantwoorde maatregel.
Citaat:
Is een politieke partij zoals het Vlaams Belang dat is.
Maar toch unitaristisch Belgicistisch.
Oud 19 september 2007, 16:35   #58
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat er in 1830 heeft plaatsgevonden.

Ik leef in het heden, niet in het verleden. Over de intenties van toen kan ik me niet uitspreken.
Ik kan u natuurlijk alleen maar gelijk geven maar blijkbaar komen ze hier maar al te graag af met feiten van 20 of meerdere jaren geleden.
En afgezien van BHV hebben ze niet veel te zeggen wat gefundeerd is.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:39   #59
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zijn in de meerderheid, hebben de economische macht en gebruiken deze om Walen te pesten. Niet sympathiek, geef toe. Een betere communicatie zou veel meer resultaat opleveren i.p.v. ze voortdurend af te schilderen als de vijand.
Vlamingen pesten Walen??
Dit is pesten:
BHV
Franstaligen weigeren te betalen voor nederlandstalig onderwijs in Komen
Franstalige ambulanciers in Voeren laten Nederlandstalige liggen
Stadspersoneel in Moeskroen weigert Nederlands te spreken
MUG dienst die geen Nederlands spreekt: Hier en hier
Flamand is een scheldwoord in Brussel
Sabotage tijdens de Gordel
Nog eens de MUG
Geen tweetaligheid in Brusselse ziekenhuizen
Geen tweetaligheid van de Brusselse politie
Di Rupo ligt dwars bij onderhandelingen over de IJzeren Rijn
en ik kan wel nog even doorgaan...
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 16:51   #60
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Iedereen die zich Ier voelt, zal idd geen problemen hebben met een Ierse Republiek. Idem met iedereen die zich overtuigd Vlaming voelt met een Vlaamse onafhankelijkheid.
En wat met zij die zich geen Vlaming voelen? Slikken maar?

Natuurlijk, maar dan zet je per definitie meerdere volkeren in hetzelfde land. Ergo, elk nationalisme is hetzelfde. Een vorm van 'wij', dat niet universeel is, wel opleggen aan een andere groep. Dat kan ook neit anders.
En wat met zij die zich geen Belg voelen? Slikken maar? MIJ is er nooit wat gevraagd...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be