Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 15:35   #41
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Ik moet ineens denken aan die foto van het bezoek van Albert en Paola aan, ik dacht, Sint-Niklaas.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:53   #42
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
welk onderwerp ?
X2

Welk onderwerp heb je het over?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 17:04   #43
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
welk onderwerp ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
X2

Zie je wel, zelfs de geïnteresseerde burgers weten niet waarover het gaat.
Oud 21 september 2007, 00:55   #44
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
welk onderwerp ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
X2

Kent u deze?

Charlie Sheen

Laatst gewijzigd door Gun : 21 september 2007 om 00:55.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 06:49   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Zucht. Iemand die op Lord Snooty wilt antwoorden? Ik zie het niet meer zitten.

En EddyB; ik noem een dode niet triviaal. Een steekpartij wel.
En daarbij is een dode triviaal nieuws voor op het 7 uur journaal. Of moet elke dode daarop komen? Dat maakthet natuurlijk niet minder erg voor de betrokken personen, maar het moet wel relevante nieuwswaarde hebben. Niet elke dode heeft dat.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 09:23   #46
Jukes
Parlementslid

Standaard

Het pure feit dat er inmiddels al burgers in dit land bestaan, die een steekaprtij 'triviaal' vinden, is angstwekkend. Zo'n traumatiserende vorm van geweld 'triviaal' noemen toont aan hoe snel we afglijden naar complete chaos. Het is niet omdat het aantal steekpartijen de laatste decennia dramatisch is toegenomen, dat het daarom triviaal zou zijn. Zelfs bedreigd worden met een mes, zonder gestoken te worden, is afschuwelijk. Dat zulke feiten moedwillig worden achtergehouden bij politie-persbriefings is ook tekenend voor de manier waarop dit soort misdrijven onder de mat wordt geveegd. De valse indruk van veiligheid die zo bij de burger wordt gewekt, is koren op de molen van rechts. Immers, die burger is ook niet blind en doof en hoort en ziet in zijn omgeving ook wel hoe het er écht aan toe gaat. Dit struisvogelgedrag zal onze zogenaamd 'politiek correcte' bewindsvoerders zuur opbreken. Ze dragen ook een verpletterende verantwoordelijkheid.
Oud 21 september 2007, 09:30   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Kent u deze?

Charlie Sheen
komaan gun, hou ons niet langer in spanning !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 10:42   #48
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe gemanipuleerd zijn onze nieuwsberichten
Wat zou je denken van de invoering van een nieuw spreekwoord:

"Zo gemanipuleerd als onze nieuwsberichten"?????

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 september 2007 om 10:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 10:47   #49
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat zou je denken van de invoering van een nieuw spreekwoord:

"Zo gemanipuleerd als onze nieuwsberichten"?????
een spreekwoord met twee woorden van meer dan drie lettergrepen ... dat bekt niet goed genoeg, dat wordt nooit een hit

dan eerder 'zo rood als de VRT' ...
Oud 21 september 2007, 12:16   #50
Lord Snooty
Burger

Lord Snooty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zucht. Iemand die op Lord Snooty wilt antwoorden? Ik zie het niet meer zitten. .

De posting van Jukes is een zeer mooi en verklarend statement dat naadloos aansluit bij mijn posting. Hij is alleen een béétje liever dan ik...
Ik vrees echter dat dat pseudo-intellectuelen van het klootzakkerige type zoals jij niet genoeg op hun plaats zet dus behoud ik mijn stijl capiche ?

*knip*

Gelieve niet persoonlijk te worden. Als dat uw stijl is, dan raad ik u toch dringend aan die te veranderen. Zoniet zal u geen lang leven beschoren zijn op dit forum.

Laatst gewijzigd door Akira : 21 september 2007 om 16:00.
Lord Snooty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 13:38   #51
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Hier hebben ze 2 of 3 weken terug in de Vennestraat nog ene neergeschoten.
Heb ik ook niks van gezien in het nieuws. Het bleken Belgen te zijn.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 14:33   #52
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty Bekijk bericht
De posting van Jukes is een zeer mooi en verklarend statement dat naadloos aansluit bij mijn posting. Hij is alleen een béétje liever dan ik...
Ik vrees echter dat dat pseudo-intellectuelen van het klootzakkerige type zoals jij niet genoeg op hun plaats zet dus behoud ik mijn stijl capiche ?
*knip*

Gelieve niet persoonlijk te worden. Als dat uw stijl is, dan raad ik u toch dringend aan die te veranderen. Zoniet zal u geen lang leven beschoren zijn op dit forum.
Neen, dat is het niet. Maar ik vrees dat je het verschil niet gaat begrijpen.

Ben ik trouwens de enige die dit soort gedrag erover vind?

Gelieve dergelijke posts niet te quoten. Dat bespaart de moderatie tijd en moeite.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door Akira : 21 september 2007 om 16:01.
Oud 21 september 2007, 14:37   #53
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is het niet. Maar ik vrees dat je het verschil niet gaat begrijpen.

Ben ik trouwens de enige die dit soort gedrag erover vind?
ik heb dat nog niet dikwijls gedaan, maar ik had net hiervoor het driehoekje gebruikt
Oud 21 september 2007, 14:38   #54
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Het pure feit dat er inmiddels al burgers in dit land bestaan, die een steekaprtij 'triviaal' vinden, is angstwekkend.
Neen, Jukes, dat is het niet.

Citaat:
Zo'n traumatiserende vorm van geweld 'triviaal' noemen toont aan hoe snel we afglijden naar complete chaos.
Er worden al duizenden jaren mensen bedreigd en neergestoken. En dat zal no wel een tijdje zijn.

Citaat:
Het is niet omdat het aantal steekpartijen de laatste decennia dramatisch is toegenomen, dat het daarom triviaal zou zijn.
Dat is daarom niet. Voor elk individueel geval is dat een potentieel vrij traumatisch iets.

Citaat:
Zelfs bedreigd worden met een mes, zonder gestoken te worden, is afschuwelijk.
Elke soort van bedreiging is dat. Of heeft iig de potentie dat te zijn.

Citaat:
Dat zulke feiten moedwillig worden achtergehouden bij politie-persbriefings is ook tekenend voor de manier waarop dit soort misdrijven onder de mat wordt geveegd.
Ahja, moedwillig?
Waar is je bewijs?

Citaat:
De valse indruk van veiligheid die zo bij de burger wordt gewekt, is koren op de molen van rechts.
De valse indruk van onveiligheid die wordt gecreeërd ook. So what's the point?

Citaat:
Immers, die burger is ook niet blind en doof en hoort en ziet in zijn omgeving ook wel hoe het er écht aan toe gaat.
Neen, dat kan hij niet. De burger kan niet uit zijn omgeving de algemene toestand van een land afleiden. Point, final.

Citaat:
Dit struisvogelgedrag zal onze zogenaamd 'politiek correcte' bewindsvoerders zuur opbreken. Ze dragen ook een verpletterende verantwoordelijkheid.
Dit heeft GEEN FUCK te maken met bewindsvoerders, maar met media. Wel grappig dat je het persé op hén wilt framen. Maar het is simpelweg niet correct.

De omgekeerde redenering is btw ook waar. Een onveiligheidsgevoel aankloppen om aan de macht te komen en extra veel macht te krijgen om zich te bemoeien met de burger zijn leven. Of ligt geen verpletterende verantwoordelijkheid?

Ik zei _nergens_ (dat woord begrijp je?) dat een steekpartij triviaal was voor de individuele burger die het ondergaat. Het is wél triviaal als nieuwswaarde. Als elke keer dat een mes wordt getrokken op het nieuws dient te komen, ... Je snapt toch zélf dat het gewoon idioot zou zijn?
Oud 21 september 2007, 18:51   #55
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het dat wél: het toont hoe vér de normvervaging al gevorderd is.

Er worden al duizenden jaren mensen bedreigd en neergestoken. En dat zal no wel een tijdje zijn.

De ciminaliteitscijfers in ons land tonen aan dat straatgeweld de laatste 15 jaar sterk is toegenomen. En dan wordt een gedeelte van die cijfers nog angtsvallig geheim gehouden. Daar gaat het om, om de evolutie op korte termijn, niet om de duizenden jaren van barbarisme, die we dachten achter ons te hebben. We flitsen in sneltreinvaart terug in het verleden.

Dat is daarom niet. Voor elk individueel geval is dat een potentieel vrij traumatisch iets.
Juist.

Elke soort van bedreiging is dat. Of heeft iig de potentie dat te zijn.
Ook juist.

Ahja, moedwillig?
Waar is je bewijs?
Jarenlange ervaring met de échte feiten op de straat en de vergelijking met de persbriefings zijn het enige echte bewijs. Beide heb ik.

De valse indruk van onveiligheid die wordt gecreeërd ook. So what's the point?
Zelden is er berichtgeving van feiten die NIET zijn gebeurd. Maar dikwijls is er GEEN berichtgeving van feiten die WEL zijn gebeurd. De conclusie is duidelijk.

Neen, dat kan hij niet. De burger kan niet uit zijn omgeving de algemene toestand van een land afleiden. Point, final.
De burger kan perfect oordelen over de veiligheid in zijn directe omgeving. In sommige wijken in dit land is die ondermaats.

Dit heeft GEEN FUCK te maken met bewindsvoerders, maar met media. Wel grappig dat je het persé op hén wilt framen. Maar het is simpelweg niet correct.

De media worden volledig beheerst door het bewind en de marktmechanismen. Uiteindelijk zijn het altijd de bewindvoerders die in een democratie de verantwoordelijkheid dragen. Of wou u dat ontkennen?

De omgekeerde redenering is btw ook waar. Een onveiligheidsgevoel aankloppen om aan de macht te komen en extra veel macht te krijgen om zich te bemoeien met de burger zijn leven. Of ligt geen verpletterende verantwoordelijkheid?

Ik zei _nergens_ (dat woord begrijp je?) dat een steekpartij triviaal was voor de individuele burger die het ondergaat. Het is wél triviaal als nieuwswaarde. Als elke keer dat een mes wordt getrokken op het nieuws dient te komen, ... Je snapt toch zélf dat het gewoon idioot zou zijn?
Steekpartijen , of toch tenminste de regelmatige incidentie ervan, zouden altijd in het nieuws moeten komen, want de toename ervan is een maatschappelijk zeer belangrijke trend. En de media moeten, als ze correct werken, zulke trends belichten.

Laatst gewijzigd door Jukes : 21 september 2007 om 19:12.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 18:55   #56
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Steekpartijen zouden altijd in het nieuws moeten komen,want de toename ervan is een maatschappelijk zeer belangrijke trend.
Waarbij je dus zegt dat elke maatschappelijke zeer belangrijke trend in het nieuws moet komen.
Ik vind derhalve dat elke keer dat een allochtoon werk vindt, dat het in het nieuws moet komen, want ik vind het een vrij belangrijke maatschappelijke trend dat allochtonen meer betrokken worden bij de arbeidsmarkt.

Enfin, het argument is dus niet zo sterk, als je het een beetje toetst.

Citaat:
En de media moeten, als ze correct werken, zulke trends belichten.
De media 'moet' niets, trouwens.
Het is echter wenselijk dat ze de actualiteit weergeven op een objectief mogelijke manier. 'k wil gerust om de zoveel tijd een grafiekje zien dat zegt dat deze en gene misdaad is gestegen en gedaald. Maar niet elke triviaal actje van geweld in de samenleving. Dat is simpelweg niet haalbaar, noch wenselijk. 't is dus dé manier om onverschilligheid te creeëren en een vals onveiligheidsgevoel aan te praten.

Of vind jij een (on)veiligheidsgevoel dat is gebasseerd op het simpele feit dat men van meer misdaden weet heeft en niét op het simpele feit dat er meer misdaden zijn, een terecht (on)veiligheidsgevoel?
Oud 21 september 2007, 18:55   #57
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meen je dat nu?

Meen je dat nu dat je denkt dat zoiets triviaals als een steekpartij nog in het televisie-nieuws zou komen?
Zodanig gewoontjes dat het het vermelden niet meer waard is, tenzij een vreemdeling het slachtoffer is, uiteraard.
Voor mijn part mag de politie zo'n messentrekker meteen door zijn kop schieten, allochtoon of autochtoon, en hoeft het ook niet op tv te komen.
Maar men laat ze liever lopen, of kweekt ze verder op de kosten van de maatschappij, eventjes in de gevangenis en dan weer de straat op met een mes op zak...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 18:59   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zodanig gewoontjes dat het het vermelden niet meer waard is, tenzij een vreemdeling het slachtoffer is, uiteraard.
Simon was geen vreemdeling, zijn daders wel. Idem dito met Joe en Guido Demoor.
Tot zover je redenering dus.

Citaat:
Voor mijn part mag de politie zo'n messentrekker meteen door zijn kop schieten, allochtoon of autochtoon, en hoeft het ook niet op tv te komen.
Ik raad je dringend een cursus criminiologie aan.
Zou je dat werkelijk willen? Een wereld waarin de politie je door de kop mag schieten als je een messentrekker bent? Ht is niet zo moeilijk een mes te leggen bij een lijk, hoor.
Heb je daar al bij nagedacht?

Citaat:
Maar men laat ze liever lopen, of kweekt ze verder op de kosten van de maatschappij, eventjes in de gevangenis en dan weer de straat op met een mes op zak...
Dat heb ik dan toch liever dan uw wereld.
Oud 21 september 2007, 19:21   #59
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarbij je dus zegt dat elke maatschappelijke zeer belangrijke trend in het nieuws moet komen.
Ik vind derhalve dat elke keer dat een allochtoon werk vindt, dat het in het nieuws moet komen, want ik vind het een vrij belangrijke maatschappelijke trend dat allochtonen meer betrokken worden bij de arbeidsmarkt.

Enfin, het argument is dus niet zo sterk, als je het een beetje toetst.

Inderdaad, de media moeten trends waarnemen en er over berichten. Als er dus plots meer allochtonen aan werk geraken, is dat een nieuwsitem, en dan z�*l het ook het nieuws halen. Wees daar maar gerust in.

De media 'moet' niets, trouwens.
Het is echter wenselijk dat ze de actualiteit weergeven op een objectief mogelijke manier. 'k wil gerust om de zoveel tijd een grafiekje zien dat zegt dat deze en gene misdaad is gestegen en gedaald. Maar niet elke triviaal actje van geweld in de samenleving. Dat is simpelweg niet haalbaar, noch wenselijk. 't is dus dé manier om onverschilligheid te creeëren en een vals onveiligheidsgevoel aan te praten.

Media moeten , zowel uit commercieel oogpunt als uit ethisch oogpunt, trends volgen en er over berichten. Als morgen blijkt dat 70% van de verkeersovertredingen in ons land door Nederlanders wordt gepleegd (ik zeg maar wat als voorbeeld), dan is dit een trend én betekenisvol. Er moet dan gezocht worden naar de oorzaken. Nogmaals: voor iedere hoofdredacteur is dit gefundenes Fressen en hij zet dat op de cover of in primetime. Idem dito voor criminele feiten en de daderprofielen.

Of vind jij een (on)veiligheidsgevoel dat is gebasseerd op het simpele feit dat men van meer misdaden weet heeft en niét op het simpele feit dat er meer misdaden zijn, een terecht (on)veiligheidsgevoel?
Net daarom hebben de media een zeer belangrijke, regulerende rol: als ze objectief over criminaliteit zouden berichten (wat in dit land niet meer mogelijk is, vermits een deel van de feiten wordt weggemoffeld) dan zorgen ze er mee voor dat het gevoel van veiligheid of onveiligheid bij de burger correct is, en dat hij zich niet op een 'gevoel' alleen moet verlaten. Het is dan ook des te treuriger dat, vanuit een verkeerd begrepen 'politieke correctheid', sommige criminele feiten systematisch onder de mat worden geveegd. Meer zelfs: dit is een reële bedreiging van het democratisch bestel.

Laatst gewijzigd door Jukes : 21 september 2007 om 19:34.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2007, 20:06   #60
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de media moeten trends waarnemen en er over berichten. Als er dus plots meer allochtonen aan werk geraken, is dat een nieuwsitem, en dan z�*l het ook het nieuws halen. Wees daar maar gerust in.
Idd.
Maar niét élke keer dat een allochtoon aan werk geraakt. En niét elke keer dat er een mes wordt getrokken.
Snap je?

Als je dat snapt, dan zitten we op dezelfde golflengte.

Citaat:
Uiteindelijk zijn het altijd de bewindvoerders die in een democratie de verantwoordelijkheid dragen. Of wou u dat ontkennen?
Ja, eigenlijk wel. Maar dat is een ideologische discussie, die ik hier niet ga voeren.

Citaat:
De burger kan perfect oordelen over de veiligheid in zijn directe omgeving. In sommige wijken in dit land is die ondermaats.
Eigenlijk niet, maar daar moet je idd vanuit gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be