Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2007, 14:44   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik sta er steeds weer van te kijken hoe Noord-Nederlanders als vanzelfsprekend uitsluitend de juridische, legalistische kant van de zaak bekijken.

Legaliteit =/= legitimiteit.
le·ga·li·teit (de ~ (v.))
1 wettigheid

le·gi·ti·mi·teit (de ~ (v.))
1 overeenstemming met het geschreven recht
2 wettigheid

Je zoekt denk ik een bepaalde nuance om aan te geven dat wat volgens de wet rechtmatig is, door jou zelf niet als rechtmatig wordt gezien. Dat is dus een mening, een subjectief gegeven. Daar staan uiteraard de meningen van anderen tegenover.

Wij kunnen het er hier allemaal wel over eens zijn dat het Brussels gewest een onding is dat er niet had moeten zijn, maar feit is nu eenmaal dat het er wel is. En dat het niet anders weg te krijgen is dan via het recht (of je moet voorstander zijn van een gewapende strijd of zoiets, ik mag hopen van niet). Om de juridische status van Brussel te veranderen heb je de instemming nodig van ofwel een bijzondere meerderheid in het Belgische parlement (zolang België nog bestaat), ofwel (als België ophoudt te bestaan) van Brussel zelf - dat net zoveel recht heeft om over de eigen toekomst te beslissen als alle andere deelstaten van België.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 14:56   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Die gemeenten worden toegevoegd aan een officieel tweetaliggebied, meer rechten dus voor de Franstaligen in die zes faciliteitengemeenten. In ruil en om de taalwetgeving te doen respecteren word het Brusselse gewest in het Vlaamse gewest geïntegreerd.
Ben je dan niet bang voor een FDF-afscheidingsbeweging die Brussel weer los wil maken van Vlaanderen, ditmaal mét ruime jas en corridor naar Wallonië?

Het lijkt me kwaad samenwerken met een provincie Brussel waar de meerderheid wellicht stemt op partijen die niet met Vlaanderen willen samenwerken. Brussel zou dan een soort tweede Voeren kunnen worden, maar dan tig keer zo groot en dus heel wat problematischer en minder snel veranderend.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 15:06   #43
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Maar wat als we nu eens Gewestelijke kieskringen invoerden? Geen arrondissimentele (verleden tijd), provinciale (mislukt) of federale (afgewezen), maar gewestelijke kieskringen, waarin je kunt stemmen in het gewest waarin je woont, voor het gewest waarin je woont, op iemand die in hetzelfde gewest al jij woont. Dus Vlamingen stemmen op Vlamingen, Walen op Walen en Brusselaars op Brusselaars.

De oplossing?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 15:27   #44
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Brussel eentalig Engels, in het kader van 'als het twee honden vechten om een been ...' of als 'Salomons Oordeel' men mag kiezen.

Bestuur overdragen aan Europa.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 4 oktober 2007 om 15:30.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 18:00   #45
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ben je dan niet bang voor een FDF-afscheidingsbeweging die Brussel weer los wil maken van Vlaanderen, ditmaal mét ruime jas en corridor naar Wallonië?

Het lijkt me kwaad samenwerken met een provincie Brussel waar de meerderheid wellicht stemt op partijen die niet met Vlaanderen willen samenwerken. Brussel zou dan een soort tweede Voeren kunnen worden, maar dan tig keer zo groot en dus heel wat problematischer en minder snel veranderend.
Dat is een risico maar binnen het Vlaams parlement zou het FDF niet zo veel invloed kunnen uitoefenen denk ik.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 18:37   #46
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dat is een risico maar binnen het Vlaams parlement zou het FDF niet zo veel invloed kunnen uitoefenen denk ik.
Ik zie voor de Franstaligen niet in waarom ze in Vlaanderen zouden willen wonen, met een Vlaamse regering. Zelfs als ze taalrechten zouden krijgen en het tweetalig gebied wordt uitgebreid met enkele randgemeenten. Zouden de Franstaligen dat wel willen, wie ben ik dan om daar nee tegen te zeggen. Ik zou het een goede oplossing vinden voor een overvloed aan problemen in dit land, en misschien (als de Franstaligen het plan accepteren) zou het het misschien wel waard zijn om België voort te laten bestaan.
Oud 4 oktober 2007, 18:40   #47
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het plan door de franstaligen zal worden afgeschoten maar wie niet waagt niet wint. Kan iemand dit ideetje doormailen naar Leterme of Van Rompuy?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 18:43   #48
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het plan door de franstaligen zal worden afgeschoten maar wie niet waagt niet wint. Kan iemand dit ideetje doormailen naar Leterme of Van Rompuy?
Denk niet dat die er iets aan hebben; Walen willen er toch niet an...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be