![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enne ... een keer de vijftig gepasseerd ... zullen de prestaties wel altijd wat minder zijn zeker. In jouw redenatie zou die dan ook minder moeten verdienen. Anders wel goede motivatie om verder te doen. Goed ... even mee met je redenering. Stel ... een werknemer is twintig, begint pas maar van het eerste zet hij een heel goede prestatie neer (een pak boven het gemiddelde). Ga je hem dan van af dat eerste jaar ook, evenredig met zijn prestatie, veel meer betalen dan de wettelijke barema? Zo ja, als hij dan het jaar daarop wat minder presteert, ga je hem dan minder betalen? Zal niet lang duren of je hebt gewoon geen volk meer. En nog iets ... als ik meer verdien ... zal ik ook meer kopen dus onrechtstreeks sponsor je je eigen produkten (waar uiteraard een vette winst op zit). Het is dus in je eigen belang me veel te betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sfax is een jonge streber die ieder bedrijf wel eens ziet binnenkomen.
Of misschien niet meer zo jong, maar dan wel een streber die iedere werknemer graag weer ziet vertrekken.
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar mij niet gelaten hoor; de realiteit op de werkvloer achterhaalt je wel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toegegeven het is geen grote onderneming en ze wordt zelfs kleiner vanwege het kernprobleem dat we aan geen personeel meer geraken. Of het is een toeval. En met toevallen kunnen we niet verder. Vroeger werken ze in mijn branche op %. 30% van het gehaalde resultaat was de normale prijs. De jongens in die tijd werkten vrij hard en verdienden meer dan nu het geval is. Keken niet op een uurtje en zaagden als er te weinig werk voorhanden was (hun % weet je wel) Langzaamaan is het uur systeem ingevoerd. Loon per uur en niet langer op %. In het begin waren ze daar misnoegd over, minder verloning op het eind van de rit. Dus die stapten allemaal op. Nu komen ze niet meer als je op % wil betalen want ze willen van te voren weten hoeveel ze op het eind gaan hebben. (de nieuwe generatie) Nu moet je een vaste som per uur betalen + bonus zonder u vragen of eisen te stellen aan de hoeveelheid werk die er moet afgelegd worden. Simpel weg, ze beginnen er niet meer aan. Tijden zijn niet meer hetzelfde als een 10tal jaren geleden sfax. En terug keren zal ook niet meer gaan. Vandaag willen ze en bedienden contract en een firma wagen (mag ook camionette zijn) en gsm en dat alles door het bedrijf betaald. Bovendien willen ze geen overuren doen, verlof krijgen als hun dat past en werk doen of weigeren naargelang hun eigen kijk daar op. Als de opdracht hun niet langer bevalt, of de klant bevalt hun niet dan doen ze het niet meer ook. En dus gaan we achteruit.
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand moet u dat tussen dat alles in toch eens zeggen nietwaar? ![]()
![]() |
![]() |
#48 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laten we even verder denken: Stel dat jouw systeem algemeen wordt toegepast (dus gewoon de vrije markt laten werken, zonder beperkingen, regels of verworven rechten). Het resultaat is dat iedereen harder moet werken (de 'norm' wordt dan bepaald door de hardste werkers, door de slimste, door de mooiste want de werkgever is koning) en dat de kans steeds groter wordt dat je uit het systeem valt. Enkelen (steeds minder, in jouw systeem) controleren de (geheel geprivatiseerde) voorzieningen en hebben dus ook macht over levenskwaliteit van de vele anderen, die zich kapot werken. Wat jij verdedigt is een slavenmaatschappij die je net zo ver laat 'verslaven' tot er geen mensen meer zijn om het (vuile) werk te doen. En zelfs d�*n is er nog volk in de derde wereld hé ![]() Ik hou zelf niet zo van apocalyptische slippery slope-scenario's, zeker niet als argumentatie. Maar in jouw geval maak ik graag een uitzondering, gewoon omdat ik me blijf afvragen: Geloof je echt dat ons leven er beter zal uitzien in jouw systeem? Of ga je er gewoon van uit dat JIJ wel zult overleven?
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt er nog bij, stel dat ze weer op % beginnen te werken (mij niet gelaten trouwens) dat ze de baas nu controleren of die zijn prijs tegenover de klant wel hoog genoeg zet!
Want wat hadden we in het verleden? Veel baasjes bekeken het zo, 70% winst van een te lage is prijs is veel meer dan wat gelijke welke bank u aan intrest kon leveren. Dus (en we hebben zo duizenden voorbeelden gehad) gaven ze bijzondere lage prijzen aan de klanten en lieten de werknemers aan hun 30% hun boontjes doppen. In die tijd, werknemers genoeg, lag er niemand van wakker dat ze iedere week nieuwe werknemers moesten aanvaarden immers. Zo werkt dat systeem dus in real life. Maar dat zal nu niet meer gaan! Maar als dat het enige nieuwe systeem zal worden, zal het terug zo komen. Ik beklaag iedereen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 oktober 2007 om 09:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat uiteindelijk voor mij telt, zijn de aanbiedingen die ze me geven, ondanks de negatieve eigenschappen die anderen me denken te kunnen toedichten. De rets is irrelevant ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb er ook al gezien die dreigeden en riepen, maar de eerste die effectief opstapt moet ik nog tegen komen. Zij die werkelijk weg willen, maken weinig ophef. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Vandaag werken alle bedienden tegen elkaar, om toch maar die bazen te plezieren. Terwijl ze eigenlijk gewoon allemaal snel naar huis willen. Een beetje zoals aan de ijzer in 14-18...
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ons is het van knelpunt naar wurgpunt gekomen inmiddels. Ik zie dat niet meer te veranderen. En in onze sector stappen ze op. Ze dreigen niet eens...ze zijn weg. Tegenwoordig zijn de bedrijven één voor één ook weg zelfs. ![]() En het begint vaart te nemen naar andere sectoren.
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan de kostprijs van een werknemer. Gigantisch. Voor de prijs van één werknemer kan je half afrika een jaar eten geven. Enfin toch een dorp of 2.
![]() |
#55 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat viel mij ook op. Mensen zoals Sfax zou men verplicht eerst zware arbeid moeten laten uitvoeren voor een 5tal jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Slavernij-scenario's hoeven daar niet bij te horen; werkgevers weten goed genoeg dat niet elke werknemer ambitie heeft om naar de top te gaan en ze weten goed genoeg dat je niet iedereen moet afrekenen aan de best presterende, maar dat neemt niet weg dat je die best presterende als voorbeeld kan gebruiken of dat je zijn manier kan gebruiken als dé manier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Uiteraard; dat is dan ook van de hoofdredenen om niet zomaar meer opslag toe te kennen, enkel omdat deze of gene weer een jaartje verder is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, de reactie die ik Tavek gaf, is op jou evenzeer van toepassing. Doe er je ding mee ipv hier wat te zitten kankeren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Jij bent dan duidelijk wel in 't bezit van uitzonderlijke informatie. Kan je daarover meer details verschaffen? Denk eraan: Verbeter de wereld en begin met Sfax? Laatst gewijzigd door filosoof : 17 oktober 2007 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |