Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2007, 15:33   #41
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.
Maar de software is open, ttz. de source is beschikbaar en moet beschikbaar blijven, dus je kan altijd zelf verder werken aan het systeem.

Bijkomend voordeel voor de iets meer gevorderde linux gebruiker, is dat je je kernel (de basis van OS in casu linux zeg maar) kunt hercompileren en 'op maat maken' van je eigenste hardware, waardoor die nog beter en dus ook sneller zal draaien. Let wel: iets voor gevorderden.

Trouwens je kan al betalen voor linux als je wilt:
RedHat en Suse bvb.
Beiden startten als een gratis software, maar vragen nu geld...

Zijn voor zover ik weet nog steedsd vrij:
-Slackware
-Debian
(Ubuntu, kubuntu, xubuntu en ???? , allemaal gebaseerd op Debian)
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 15:36   #42
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Snap ik, alleen ivm het copieren, er zullen altijd mensen zijn die het gekraakt krijgen.
Als je kraakt, bega je diefstal.
Als je een gekraakte versie hebt lopen, bega je ook een misdrijf. (heling heet dat, dacht ik. Er komt sleet op mijn nederlands )

Als je linux installeert En de bijhorende software -zoals bvb. OpenOffice!!- blijf je in lijn met de wet.

Trouwens, je kan dos programma's en winblows programma's draaien op je linux box, door dosemu en wine te installeren, als dit al niet automatisch gebeurt. Het lukt mij niet echt goed, maar ik ben dan ook niet geinteresseerd en heb er geen tijd voor om het echt uit te testen.

Je kan ook software hiervoor kopen. VMWare als ik mij niet vergis is er eentje van... er zijn er nog!

Laatst gewijzigd door hermanvk : 2 november 2007 om 15:38. Reden: heling - kon op het woord niet komen
Oud 2 november 2007, 15:40   #43
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Je kan ook software hiervoor kopen. VMWare als ik mij niet vergis is er eentje van... er zijn er nog!
Kopen?

http://xen.org/
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 15:47   #44
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
En door het lage gebruikersaantal is er bitter weinig commerciële software beschikbaar.
Maar de commerciële software die er wel is (bv. Opera) werkt toch redelijk perfect.
Bovendien heeft de doorsnee thuisgebruiker quasi geen commerciele software nodig.
Met met OpenOffice, FireFox, Abiword, mplayer,.. heeft al wat hij moet hebben.
Alleen voor diegenen die graag spelletjes spelen is Windows beter geschikt wegens het veel grotere aanbod.
  • Boekhouding (on line en in netwerk), POS systemen zijn allemaal beschikbaar (gratis of tegen een prijs)
  • OpenOffice heeft alles wat je moet hebben en kan winblows formaten lezen, schrijven en omzetten. Voordeel daarbij is dat OpenOffice ook een winblows versie heeft, zodat je bestanden NOG makkelijker kunt uitwisselen
  • Firefox: prima browser! En ook onder winblows beschikbaar. Heeft trouwens een aardigheidje dat ik onlangs ontdekte: je kan je bookmarks over een server synchroniseren. Maw. je logt in op een server, upload je bookmarks (mijn linux firefox bookmarks) en download deze bookmarks op een andere pc (in mijn geval op een winblows PC, die ik hier staan heb). Lukte perfect en ook de synchronisatie tussen beide pc's en platformen. Prachtig!!
  • Abiword => je hebt OpenOffice
  • Als je van kaartspelen houdt op computer biedt linux je veeeeeeel meer aan.
  • Klickety, tetris, en al dergelijke rommel zijn ook beschikbaar
  • Zo ook media players (video, zowel als audio)
  • gratis ripper voor cd's: om je cd's om te zetten in mp3 bestanden
  • enz. enz.
Goede raad: heb je software nodig voor linux, ga naar het net en googel. Negen kansen op tien, dat je het vindt en dikwijls nog gratis ook.

Heb je een probleem met de software, lees de manual, ga over het internet naar diverse fora en last but not least, schrijf de ontwikkelaar(s) en als je echt een punt hebt, krijg je het -heel dikwijls- binnen de 24 uur opgelost.
Als je op die fora en/of naar de developers gaat en je hebt je huiswerk niet gemaakt, moet je wel niet schrikken van een commentaar -kort en goed- in de aard van 'RTFM'.
Oud 2 november 2007, 15:49   #45
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als je kraakt, bega je diefstal.
Als je een gekraakte versie hebt lopen, bega je ook een misdrijf. (heling heet dat, dacht ik. Er komt sleet op mijn nederlands )

Als je linux installeert En de bijhorende software -zoals bvb. OpenOffice!!- blijf je in lijn met de wet.
yep inderdaad!
Tot nu toe was het mogelijk om een gekraakte windows-cd en office-cd te installeren, maar ik weet dat dit in de toekomst veel moeilijker gaat worden, en dat de kans vergroot dat ze u "pakken". Niet per se juridisch, maar bijvoorbeeld door u de toegang tot het systeem plots te kunnen ontzeggen, als er ontdekt wordt dat er iets louche was met de registratie. En dan zit ge met de gebakken peren.

Geef mij maar gratis opensource en legale software.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 15:50   #46
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik schreef wel 'kan'.

Maar xen.org kende ik niet. Nogal wiedes zou ik zeggen, want ik ben niet echt geinteresseerd in winblows toepassingen op mijn Linux box.
Maar xen ga ik eens proberen!!!

Awesome!!! Thanks buddy!
Oud 2 november 2007, 15:55   #47
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Geef mij maar gratis opensource en legale software.
That's the spirit.

En het gratis is natuurlijk meegenomen, maar zoals ik al stelde: het feit dat het open source is, is belangrijker dan wat ook.

Zelf kan ik weinig doen, ik programmeerde alleen in PHP, maar als je de source hebt en iemand die je een hint geeft, kan je de software hercompileren en dat helpt ENORM!

Enne hercompileren klinkt erger dan het is:
vb. veel pakketten kunnen vanuit de source worden geinstalleerd:
(typische installatie procedure, na het downloaden)
$ cd /some_directory
$ tar xfz your_software_package.tar.gz
$ cd created_directory
$ ./configure
$ ./make
$ ./make install

En bingo... en zoals gezegd ik ben geen C programmeur, maar op die manier heb ik al veel software geinstalleerd. Eens je beter op de hoogte bent, kan je aanpassingen doen, waardoor je beter bepaalt waar de software wordt geinstalleerd en met welke opties.
Oud 2 november 2007, 15:59   #48
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Even een aanvulling, vermits ik even naar xen.org ben gaan kijken
Each binary tarball contains the compiled binaries and documents of
the Xen 3.1 community release, including:

- the Xen 3.1 hypervisor compiled for the relevant architecture;
- a Xen-enabled kernel based on kernel.org 2.6.18;
- the host (dom0) tools used to control the hypervisor; and
- the current documentation.

Each tarball is essentially the complete set of outputs that would
result from downloading the Xen source tree and typing "make dist".
Once you unpack the tarball, you can install the software on your
machine by doing the following:

$ cd dist
$ su -
# sh ./install.sh

After installation, you will still need to modify your grub.conf to
enable booting xen. Typically this means adding an entry like

title My Distro with Xen (2.6.18-xen-3.1)
root (hd0,0)
kernel /xen-3.1.0.gz
module /vmlinuz-2.6.18-xen ro root=/dev/<foo>
module /initrd-2.6.18-xen

... obviously replacing <foo> with the name of your root device.
Ik heb de installatie instructies vet gezet.
Uiteraard moeten er dan nog aanpassingen gebeuren, zoals je ziet, maar het is bvb. duidelijk uitgelegd hoe je je grub configuratie aanpast.
Oud 2 november 2007, 18:33   #49
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah lekker
Zo'n dingen wil ik dus leren. Kzal es zien of er op internet geen handleidingen te vinden zijn, dat zal wel moeten.

@diamanta: zeker van dat het echt af te raden is? ik moet dan wel formatteren en den 32bits installeren.. dusja
Ja, heel zeker. Hoe vaak is het bij mij niet gebeurd dat er staat: 32-bit package available. 64-bit will come soon en dat "soon" is vrij interpretabel. Herformatteren is niet iets leuks maar blijf uit de buurt van 64-bits software.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 18:49   #50
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Linux zal pas echt aanslaan wanneer het gewoon installeren is zoals windows en waarbij alle spelletjes, software en bestanden die onder windows werkten ook gewoon werken zonder serieuze ingrepen die niet iedereen zomaar kan.
los van Linux,SERIEUZE toepassingen (zijnde spreadsheets en tekstbestanden) kunnen vanuit OpenOffice 2.xxx vrijwel foutloos geexporteert worden naar exel en word.Meer nog,OpenOffice is zo vriendelijk dit zelf aan te bieden dat steeds te doen als je iets maakt en je persé niet met een Open Document-filetype wil werken.....Eigenlijk is OpenOffice,hoewel minder verspreid meer een "standaard" dan de MSOffice,want het draait ongeveer overal op....

Linux moet NIET afgewogen worden aan het aantal spelletjes dat er op gespeeld kan worden.Als de mensen uiteindelijk Windows draaien om spelletjes te spelen en wat te chatten,dan is er blijkbaar nog veel geld uit hun zakken te kloppen.het ziet er goed uit voor Balmer en zijn Microsofties

Ondertussen gaat de beweging in de bedrijven,banken en grote instellingen,maar ook in de "derde wereld", rustigjes zijn gang,en daar moet MS hard KNOKKEN (lees batjesprijzen aanbieden)om zijn marktaandeel te houden tegenover Linux- en BSD-systemen......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 18:54   #51
Ambiorix

Standaard

ok, ubuntu 7,10 staat er op.

Ik heb nu nog twee vragen (en dan kan ik zelf wel verder denk ik).

1. installatie van een programma, bijvoorbeeld AMSN.
--------------------------------------------------

Ik ga naar de site, download het linux-bestand met extensie ".package"
Hoe installeer ik dat? ik heb verschillende keren gelezen: via de Synoptic Package Manager. dat probeer ik: ik probeer "add downloaded package" en zoek het bestand op maar dat is grijsgekleurd, en ik kan het niet selecteren. Is dit wel de juiste manier? ik dacht eigelijk dat de SPM diende om onderdelen van Ubuntu bij te installeren, via het internet?

2. installatie van drivers, meer bepaald videodrivers.
-------------------------------------------------

Dit is een bestand dat ik van de Nvidia website heb gedownload. Het heeft een extensie ".run".
De preciese commando's voor het in het terminal venster te openen weet ik echter niet goed. En kunt ge deze drivers ook niet in ubuntu zelf installeren, zonder ne file te downloaden van nvidia?
Oud 2 november 2007, 19:02   #52
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe installeer ik dat? ik heb verschillende keren gelezen: via de Synoptic Package Manager. dat probeer ik: ik probeer "add downloaded package" en zoek het bestand op maar dat is grijsgekleurd, en ik kan het niet selecteren. Is dit wel de juiste manier? ik dacht eigelijk dat de SPM diende om onderdelen van Ubuntu bij te installeren, via het internet?
Heb je mijn vorige bericht niet gelezen misschien?
Vergeet dat downloaden van de amsn-site en werk via repo's.
Als je wil dat ik je hier verder help, moet je maar eens aangeven welke sourceslist je gebruikt.(in een terminal 'cat /etc/apt/sources.list' typen en hier resultaat hier plakken).
Oud 2 november 2007, 19:29   #53
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Laatste versie van ubuntu downloaden. Op cd branden. Booten met dat ding. En dan kijken of het je ding is. Games kan je er niet mee spelen. Dat is helaas de reden waarom windows zo populair blijft bij jongelingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 19:39   #54
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Heb je mijn vorige bericht niet gelezen misschien?
Vergeet dat downloaden van de amsn-site en werk via repo's.
Als je wil dat ik je hier verder help, moet je maar eens aangeven welke sourceslist je gebruikt.(in een terminal 'cat /etc/apt/sources.list' typen en hier resultaat hier plakken).
ik zit nu thuis en mijn experimenteercomputer staat op kot.. Dus kan het gedurende de weekends niet doen.

Ik vond het gewoon vreemd dat het niet lukte op de manier "downloaden, bestand opzoeken in grafische interface, openen/installeren".

Maar deze middag had ik het dus "grafisch" ook geprobeerd met de Synoptic, en daar lukte het niet, amsn stond toch nergens bij.
ik zal zondagavond uw tip proberen in het terminalscherm,
bedankt!

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 november 2007 om 19:40.
Oud 2 november 2007, 19:42   #55
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Laatste versie van ubuntu downloaden. Op cd branden. Booten met dat ding. En dan kijken of het je ding is. Games kan je er niet mee spelen. Dat is helaas de reden waarom windows zo populair blijft bij jongelingen.
Niet alleen games, ik gebruik verschillende software die ik nu eenmaal ken onder Windows. Voor alles een alternatief gaan zoeken, vind ik teveel moeite. En Linux is ook zo'n gezeik met die terminal. Ik ben blij dat Windows werkt en ik er wat mee kan prutsen voor zover nodig.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:35   #56
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eens gehoor da van de GPL?
Er zijn trouwens betaalde Linuxen bv. RedHat en die kunnen bitter weinig doen tegen de gratis "kopieën" die de merknaam verwijderen(CentOS, WhiteBox,...).

Overigens heeft compabiliteit er bitter weinig mee te maken.
De doorsnee gebruiker die met Windows werkt, heeft geen flauw benul hoe je Windows installeert(hij krijgt het immers meegeïnstalleert bij zijn PC).
En door het lage gebruikersaantal is er bitter weinig commerciële software beschikbaar.
Maar de commerciële software die er wel is (bv. Opera) werkt toch redelijk perfect.
Bovendien heeft de doorsnee thuisgebruiker quasi geen commerciele software nodig.
Met met OpenOffice, FireFox, Abiword, mplayer,.. heeft al wat hij moet hebben.
Alleen voor diegenen die graag spelletjes spelen is Windows beter geschikt wegens het veel grotere aanbod.
Compatibiliteit heeft er niets mee te maken? Komaan kerel, er gaat toch niemand overstappen indien de software die hij/zij al jaren gebruikt niet werkt onder een ander systeem. Pas vanaf dat dat mogelijk is zullen meer en meer gebruikers de moeite doen om eventueel over te stappen, nu is dat gewoon geen optie.

Stel dat men morgen in de pc winkels gratis software erop kan zetten die even compatibel is als windows waardoor ze hun prijzen nog scherper kunnen maken...dan zullen er overmorgen geen pc's meer verkocht worden met windows.

Dat is trouwens het punt wat ik niet snap aan linux. Men klaagt en zaagt al jaren over windows, en de beveiliging is niet goed en vol met fouten en windows misbruikt zijn monopoli en blablabla, en dan zegt men dat linux de oplossing is, en tot op heden nog steeds geen versie van linux waarop je alles kan doen...waarom niet? Is het dan toch niet zo gemakelijk als ze al jaren beweren?

Laatst gewijzigd door illwill : 3 november 2007 om 13:38.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 14:03   #57
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:

2. installatie van drivers, meer bepaald videodrivers.
-------------------------------------------------

Dit is een bestand dat ik van de Nvidia website heb gedownload. Het heeft een extensie ".run".
De preciese commando's voor het in het terminal venster te openen weet ik echter niet goed. En kunt ge deze drivers ook niet in ubuntu zelf installeren, zonder ne file te downloaden van nvidia?
Volg eerst eens de instructies om de 'Universe' en 'Multiverse' repositories toe te voegen, en typ daarna in Synaptic bij 'zoeken' gewoon 'aMSN' in.
Dan kan je 't pakket netjes installeren (net als 20 000 andere pakketten).
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 14:05   #58
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat is niet evident.
Een schijf die in gebruikt wordt door Windows heeft data-blocks verspreid over de gehele schijf.
Om te herpartitioneren dien je al die data-blocks te verzetten, dat is net wat partition Magic of Gparted (thnx Netslet!) doet.

Als je de linux-installatie je schijf laat herindelen zal je Windows OS zo goed als zeker naar de vaantjes zijn.
Dat is niet correct. Normaal gezien levert het herindelen van de schijf geen enkel probleem op (tenzij je ergens iets speciaal doet, als een RAID draaien of zo ).

Citaat:
Linux zal pas echt aanslaan wanneer het gewoon installeren is zoals windows en waarbij alle spelletjes, software en bestanden die onder windows werkten ook gewoon werken zonder serieuze ingrepen die niet iedereen zomaar kan.
Dat installeren is meestal ook 'zoals Windows' (tenzij je nu echt pech hebt met je hardware).

Citaat:
Ik moet er echter bijvertellen dat ik een AMD64 computer heb en dus de 64bits versie van Ubuntu 7.10 heb geinstalleerd. Zou dit verholpen kunnen worden door de 32bits te installeren (wat normaal gezien toch moet lukken)? kan het zijn dat de probleemkes daaraan te wijten zijn?
'k Zou aanraden om de 32-bits te proberen. De 64-bits wordt soms iets minder goed ondersteund.

Citaat:
Let trouwens op, vanaf dat linux echt compatibel is zal het niet lang duren voor het geld gaat kosten. Niets blijft voor niets.
De meeste bedrijven die Linux verkopen, leveren ook een gratis versie. Bedrijven kiezen dan voor de betalende versie (voor support), terwijl particulieren meestal voor de gratis versie gaan.

De GPL garandeert trouwens niet dat iets gratis blijft, wel dat het 'open source' blijft.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 00:59   #59
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht
Dat is niet correct. Normaal gezien levert het herindelen van de schijf geen enkel probleem op (tenzij je ergens iets speciaal doet, als een RAID draaien of zo ).
Ik heb geen ervaring met Ubuntu maar als ik kijk naar een NTFS-schijf met 1 partitie die gebruikt wordt door windows, is die partitie toch steeds serieus gedefragmenteerd. Alleszins toch bij Win2K en WinXP.

Hoe ga je vermijden dat die herpartitionering een aantal van die fragmenten gaat overschrijven?
Als dat in Ubuntu zit, moet ik daar echt eens dringend naar kijken.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 10:09   #60
Ambiorix

Standaard

nog eens een update:

het is dus gelukt, heb zowel thuis als op kot Linux
kheb al een mp3 programma, p2p filesharing, aMSN, correcte videodrivers, etc.

idd, met die multiverse/universe (da's alles wat ik tot nu toe heb toegevoegd van pakketten)

ik vraag me af of dit wel voldoende is.
En ik vraag me ook af waarom het niet lukt van een linuxbestand te downloaden en te installeren? gewoon.. uit nieuwsgierigheid. Ik ben opgegroeid met windows dus ik wil de twee systemen ook grondig vergelijken met elkaar.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 4 november 2007 om 10:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be