Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: kan dit eigenlijk wel of is dit ook racisme
Ja dit kan 12 48,00%
nee, dit is racisme 10 40,00%
jongen je leeft in Belgie daar tel jij als Belg niet 3 12,00%
geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2007, 16:12   #41
Beauris
Partijlid

Beauris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je wil het niet begrijpen blijkbaar. De cursus omvat veel meer dan jij schijnt te denken. Het is niet louter een opfrissingscursus. Onder meer Nederlandse spelling en conversatie komen ook aan bod. Denk je nu echt dat de mensen die hier hun diploma hebben behaald, daar nog nood aan hebben? Het enige dat een vereiste is wat betreft Nederlands is dat je een basiskennis hebt. Ze kunnen immers niet ook nog eens van nul beginnen met Nederlands in die cursus. Er is dan ook niets onwettigs aan de cursus. Je schijnt de wet niet erg goed te kennen...
Ik vrees dat je woorden, hoe terecht ze ook zijn, op dovemansoren stuiten, beste Edina. Voor sommige mensen is het een uitgemaakte zaak dat de vdab zich hier bezondigt aan racisme, of op z'n minst aan discriminatie en niets wat je aanbrengt om duidelijk te maken dat dat niet het geval is, zal hen overtuigen van hun ongelijk.
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:16   #42
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Laten we niet rond de pot draaien:

Onder discriminatie verstaat men het benadelen van mensen of groepen op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijk zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.

Het onderscheid maken op het criteria allochtoon-autochtoon is dus een ongeoorloofd criterium daar het discriminerend is. Volgens de strikte definitie van racisme, en die wens ik te gebruiken daar vervuiling van het begrip nooit ver weg is, kan ik echter niet besluiten dat hier sprake is van racisme.

Rond de hete brij draaien door er zaken als diploma bij te sleuren dewelk geen deel uitmaakt van het criterium maakt het dus niet minder discriminerend.
Bij begrippen als:

Positieve discriminatie: is er dan ook negatieve?
zinloos geweld: Is er dan zinvol geweld?
verplichte solidariteit?

heb ik serieuze vragen.

Laatst gewijzigd door maarte : 6 november 2007 om 16:18.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:19   #43
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijk zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.
En laat er nu net wel een rechtvaardiging zijn voor die verschillende behandeling. Het gaat immers om mensen die onder meer onze taal niet voldoende beheersen. Waardoor er van discriminatie geen sprake is.

Laatst gewijzigd door Edina : 6 november 2007 om 16:22.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:23   #44
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beauris Bekijk bericht
Ik vrees dat je woorden, hoe terecht ze ook zijn, op dovemansoren stuiten, beste Edina. Voor sommige mensen is het een uitgemaakte zaak dat de vdab zich hier bezondigt aan racisme, of op z'n minst aan discriminatie en niets wat je aanbrengt om duidelijk te maken dat dat niet het geval is, zal hen overtuigen van hun ongelijk.
Dat vrees ik idd ook, maar ik kan het soms niet laten...
Oud 6 november 2007, 16:28   #45
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
En laat er nu net wel een rechtvaardiging zijn voor die verschillende behandeling. Het gaat immers om mensen die onder meer onze taal niet voldoende beheersen. Waardoor er van discriminatie geen sprake is.
Dat is geen rechtvaardiging, dan moet u gewoon het taal criterium toepassen. Een rechtvaardiging zou zijn, bijvoorbeeld: Ik richt een sinterklaas feest in en ik zoek een sinterklaas, dan is het logisch dat alleen blanken solliciteren vermits sinterklaas blank is. Dat zou een rechtvaardiging zijn voor de arbeidsrechtbank.
Waarom veronderstelt u trouwens dat allochtonen onze taal niet kennen, ik ken allochtonen die beter de taal beheersen dan ikzelf.
Oud 6 november 2007, 16:31   #46
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beauris Bekijk bericht
Er word hier idd wel gediscrimineerd, want de echte doelgroep zijn mensen die een buitenland diploma hebben dat in Belgie niet word aanvaard, maar deze mensen moeten dus wel reeds de bekwaamheid hebben die hun diploma vertegenwoordigd.

Zoals ik reeds schreef, het is een deel van een blokken-opleiding
En dient enkel als bijscholing en opfrissing.
Met deze opleiding alleen ben je dus niets als je niet vertrekt met de nodige bagage, maar voor mensen met een Belgisch diploma is ze dus ook waardeloos, dit omdat het een onderdeel is van een A2 opleiding.

En de discriminatie die in de aanbieding staat, is dat je buitenlander moet zijn, dit terwijl er ook nog steeds veel Belgen zijn die een niet geldend diploma hebben en dus evenveel aan deze opfrissing zouden hebben als de allochtone A2 geschoolden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 16:34   #47
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er word hier idd wel gediscrimineerd, want de echte doelgroep zijn mensen die een buitenland diploma hebben dat in Belgie niet word aanvaard, maar deze mensen moeten dus wel reeds de bekwaamheid hebben die hun diploma vertegenwoordigd.

Zoals ik reeds schreef, het is een deel van een blokken-opleiding
En dient enkel als bijscholing en opfrissing.
Met deze opleiding alleen ben je dus niets als je niet vertrekt met de nodige bagage, maar voor mensen met een Belgisch diploma is ze dus ook waardeloos, dit omdat het een onderdeel is van een A2 opleiding.

En de discriminatie die in de aanbieding staat, is dat je buitenlander moet zijn, dit terwijl er ook nog steeds veel Belgen zijn die een niet geldend diploma hebben en dus evenveel aan deze opfrissing zouden hebben als de allochtone A2 geschoolden.
autochtonen met hoger technisch diploma (minimum A2) behaald in buitenland of nooit in België gewerkt met diploma
en goede basis Nederlands (vanaf 2.3) worden dus uitgesloten op basis van een discrimenrend criterium (nationaliteit/geboorteland) waarvoor geen enkele rechtvaardiging bestaat.

Laatst gewijzigd door maarte : 6 november 2007 om 16:39.
Oud 6 november 2007, 16:39   #48
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen rechtvaardiging, dan moet u gewoon het taal criterium toepassen. Een rechtvaardiging zou zijn, bijvoorbeeld: Ik richt een sinterklaas feest in en ik zoek een sinterklaas, dan is het logisch dat alleen blanken solliciteren vermits sinterklaas blank is. Dat zou een rechtvaardiging zijn voor de arbeidsrechtbank.
Waarom veronderstelt u trouwens dat allochtonen onze taal niet kennen, ik ken allochtonen die beter de taal beheersen dan ikzelf.
Ik veronderstel helemaal niet dat allochtonen onze taal niet kennen. Allochtoon zijn, is dan ook niet de enige toelatingsvoorwaarde voor de cursus. Ze moeten ook nog eens hun diploma behaald hebben in het buitenland en zullen dus meer dan waarschijnlijk pas recent naar België zijn gekomen. Allochtonen die hier hun diploma hebben behaald, komen evenmin in aanmerking voor de cursus. Voldoen aan de toelatingsvoorwaarden is bovendien niet voldoende om de cursus ook effectief te mogen volgen. Daarvoor moet je eerst nog deelnemen aan testen die bepalen of je tot de geschikte doelgroep behoort. En die doelgroep is zonder twijfel allochtonen met een beperkte Nederlandse kennis. Vandaar dat de cursus ook Nederlandse spelling en conversatie omvat. Niet echt iets waar personen die hier gestudeerd hebben of Belgen die in het buitenland gestudeerd hebben behoefte aan hebben. De toelatingsvoorwaarden zijn dus perfect te verantwoorden.

Laatst gewijzigd door Edina : 6 november 2007 om 16:42.
Oud 6 november 2007, 16:42   #49
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel helemaal niet dat allochtonen onze taal niet kennen. Allochtoon zijn, is dan ook niet de enige vereiste voor de cursus. Ze moeten ook nog eens hun diploma behaald hebben in het buitenland en zullen dus meer dan waarschijnlijk pas recent naar België zijn gekomen. Allochtonen die hier hun diploma hebben behaald, komen evenmin in aanmerking voor de cursus. Voldoen aan de toelatingsvoorwaarden is bovendien niet voldoende om de cursus ook te mogen volgen. Daarvoor moet je eerst nog deelnemen aan testen die bepalen of je tot de geschikte doelgroep behoort. En die doelgroep is zonder twijfel allochtonen met een beperkte Nederlandse kennis. Vandaar dat de cursus ook Nederlandse spelling en convers
Autochtonen met een beperkte kennis van het nederlands worden dus uitgesloten van die testen. Nogmaal ik zoek naar een rechtvaardiging voor het discriminerend criterium allochtoon-autochtoon. Het taalcriterium staat zelfs al in de advertentie dus dat kunnen ze er niet mee bedoelen.

Laatst gewijzigd door maarte : 6 november 2007 om 16:44.
Oud 6 november 2007, 16:48   #50
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
autochtonen met hoger technisch diploma (minimum A2) behaald in buitenland of nooit in België gewerkt met diploma
en goede basis Nederlands (vanaf 2.3) worden dus uitgesloten op basis van een discrimenrend criterium (nationaliteit/geboorteland) waarvoor geen enkele rechtvaardiging bestaat.
Die autochtonen hebben dan ook geen nood aan Nederlandse spelling en conversatie. En bovendien zullen die meeste autochtonen hun diploma wel degelijk in een land hebben behaald waarvan de diploma's ook hier worden aanvaard. Ik ken alvast niet veel autochtonen die bijvoorbeeld in een ontwikkelingsland hun diploma hebben behaald...
Oud 6 november 2007, 16:55   #51
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Autochtonen met een beperkte kennis van het nederlands worden dus uitgesloten van die testen. Nogmaal ik zoek naar een rechtvaardiging voor het discriminerend criterium allochtoon-autochtoon. Het taalcriterium staat zelfs al in de advertentie dus dat kunnen ze er niet mee bedoelen.
Ga eens naar de site kijken van de organisatie die de cursus organiseert hé. Het gaat om een cursus voor anderstaligen met een basiskennis Nederlands. Allochtonen dus. Elk verstandig mens snapt dat een cursus voor anderstaligen een andere benadering vraagt dan het opleiden van mensen voor wie Nederlands de moedertaal is, ook al hebben zij een beperkte kennis van het Nederlands. Want in dat laatste geval is er doorgaans sprake van zaken zoals dyslexie en dat vergt ook weer een andere aanpak. Opleidingen op maat zijn noodzakelijk om zinvol te zijn. Gelukkig begrijpt onze overheid dat wel.
Oud 6 november 2007, 16:58   #52
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik was eens an het grasduinen op de VDAB site.
Ik wilde namenlijk een bijkomende opleiding volgen om met mijn kids nog mee te kunnen studeren.

Blijkt dat ik zelfs niet in aanmerking kom om bepaalde opleidingen te volgen.

Dit enkel en alleen omdat ik autochtone ben en Belgische diploma's bezit.

Gaat onze aller vriend de witte hier ook voor optreden?
Nee, want u behoort tot een meerderheid. Heb ooit ook geprobeerd iets aan te kaarten bij de witte zijn centrum en dit was het antwoord dat ik erop kreeg. Dus laat u niet misleiden door de naam 'de witte', de witte komen daar niet in aanmerking, de bruine, de zwarte, de gele, de rode, de blauwe alles komt in aanmerking maar niet de witte. Misschien de reden dat zovelen van onze landgenoten 'eigen volk' beroep doen op de zonnebank om hun kansen in den belziek te vergroten.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 17:09   #53
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ga eens naar de site kijken van de organisatie die de cursus organiseert hé. Het gaat om een cursus voor anderstaligen met een basiskennis Nederlands. Allochtonen dus. Elk verstandig mens snapt dat een cursus voor anderstaligen een andere benadering vraagt dan het opleiden van mensen voor wie Nederlands de moedertaal is, ook al hebben zij een beperkte kennis van het Nederlands. Want in dat laatste geval is er doorgaans sprake van zaken zoals dyslexie en dat vergt ook weer een andere aanpak. Opleidingen op maat zijn noodzakelijk om zinvol te zijn. Gelukkig begrijpt onze overheid dat wel.
En u blijft maar rond de pot draaien. Nogmaals het gaat hier over een allochtoon-autochtoon (nationaliteit) criterium niet over een taalcriterium, het taalcriterium wordt bepaald door:
- goede basis Nederlands (vanaf 2.3). En what the fuck:
Citaat:
Het gaat om een cursus voor anderstaligen met een basiskennis Nederlands. Allochtonen dus.
Dus anderstaligen kunnen voor u dus geen autochtoon zijn(belg zijn).

Laatst gewijzigd door maarte : 6 november 2007 om 17:10.
Oud 6 november 2007, 17:14   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u blijft maar rond de pot draaien. Nogmaals het gaat hier over een allochtoon-autochtoon (nationaliteit) criterium niet over een taalcriterium, het taalcriterium wordt bepaald door:
- goede basis Nederlands (vanaf 2.3). En what the fuck: Het gaat om een cursus voor anderstaligen met een basiskennis Nederlands. Allochtonen dus. Dus anderstaligen kunnen voor u dus geen autochtoon zijn(belg zijn).
Ik vrees dat je de begrippen auto- en allochtoon niet helemaal snapt... Dat heeft met nationaliteit weinig te maken. Autochtoon en Belg is dus geen synoniem. Allochtonen die hun diploma in het buitenland haalden zijn doorgaans anderstalig. Indien dat niet het geval is (Nederlanders bijvoorbeeld), zullen zij ook de cursus niet kunnen volgen hoor. Je zoekt - net zoals Jantje - spijkers op zeer laag water.

Laatst gewijzigd door Edina : 6 november 2007 om 17:15.
Oud 6 november 2007, 17:18   #55
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog één die niet begrijpt waar het om gaat: de doelgroep is niet allochtonen, maar welbepaalde allochtonen waarvoor het perfect te verklaren valt waarom een specifiek op die doelgroep gerichte cursus zinvol is. Allochtoon zijn is maw niet het criterium. Misschien gaat er nu een belletje rinkelen?
Allochtoon zijn is wel het criterium. Dat staat er zwart op wit Edina. Onwaarschijnlijk dat je zelfs feiten die zwart op wit gedrukt staan begint te ontkennen.

Niet dat ik problemen heb met het criterium allochtoon zijn, maar ik zou evenmin problemen hebben met het criterium autochtoon en dat wil ik van jou ook nog wel eens zien moest dit ergens op staan. Het comite voor gelijke kansen zou er direct bovenop zitten en jij zou 1 van de eersten zijn om hen gelijk te geven.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 17:23   #56
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat je de begrippen auto- en allochtoon niet helemaal snapt... Dat heeft met nationaliteit weinig te maken. Autochtoon en Belg is dus geen synoniem. Allochtonen die hun diploma in het buitenland haalden zijn doorgaans anderstalig. Indien dat niet het geval is (Nederlanders bijvoorbeeld), zullen zij ook de cursus niet kunnen volgen hoor. Je zoekt - net zoals Jantje - spijkers op zeer laag water.
Autochtoon is gewoon inheemse bevolking daar het hier over de VDAB gaat dus de vlamingen. Als u sommige vlamingen als allochtoon wil beschouwen ok, waar lijnen we dat principe dan juist af, bij de hoeveelste generatie? Maar dan gaan we weer van de essentie af, namelijk er is geen rechtvaardiging of ik heb er tenminste nog geen gehoord om het autochtoon-allochtoon criterium te gebruiken. U noemt het onderzoeken van discriminatie zoeken naar spijkers op laag water, u doet maar.
Oud 6 november 2007, 17:25   #57
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Allochtoon zijn is wel het criterium. Dat staat er zwart op wit Edina. Onwaarschijnlijk dat je zelfs feiten die zwart op wit gedrukt staan begint te ontkennen.

Niet dat ik problemen heb met het criterium allochtoon zijn, maar ik zou evenmin problemen hebben met het criterium autochtoon en dat wil ik van jou ook nog wel eens zien moest dit ergens op staan. Het comite voor gelijke kansen zou er direct bovenop zitten en jij zou 1 van de eersten zijn om hen gelijk te geven.
Ik heb daar wel problemen mee omdat dat criterium (afkomst) wanneer het niet rechtvaardigt wordt discriminerend is. En ik ben tegen welke discriminatie dan ook.
Oud 6 november 2007, 17:26   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Ik heb nergens ontkend dat allochtoon niet één van de criteria is, maar wel dat het niet het enige is. Allochtonen die hun diploma in België behaalden komen evenmin in aanmerking. Het gaat om een cursus voor anderstaligen die hun diploma in het buitenland behaalden. Het is nogal logisch dat zij specifieke opleiding nodig hebben die anderen niet nodig hebben. Meer zelfs, die anderen hebben niets aan zo'n opleiding!!!

Het criterium autochtoon daarentegen, valt op geen enkele manier te verantwoorden. Anders mag je eens uitleggen welke specifieke opleiding zij nodig zouden hebben die allochtonen niet nodig hebben. En kom nu niet af met taal, want het is perfect te verantwoorden om een bepaald niveau Nederlands te eisen voor een cursus bijvoorbeeld. En er zijn ongetwijfeld allochtonen die daar aan zullen voldoen.
Oud 6 november 2007, 17:27   #59
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat je de begrippen auto- en allochtoon niet helemaal snapt... Dat heeft met nationaliteit weinig te maken.
Het heeft met afkomst te maken dus ook met nationaliteit maar dat is hier het discussiepunt niet
Oud 6 november 2007, 17:34   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Autochtoon is gewoon inheemse bevolking daar het hier over de VDAB gaat dus de vlamingen. Als u sommige vlamingen als allochtoon wil beschouwen ok, waar lijnen we dat principe dan juist af, bij de hoeveelste generatie? Maar dan gaan we weer van de essentie af, namelijk er is geen rechtvaardiging of ik heb er tenminste nog geen gehoord om het autochtoon-allochtoon criterium te gebruiken. U noemt het onderzoeken van discriminatie zoeken naar spijkers op laag water, u doet maar.
Inderdaad, autochtoon impliceert inheemse bevolking. Daar worden de kinderen van migranten niet bijgerekend. Ook niet als ze hier geboren zijn. Nu, ik vind dat ook een bedenkelijke scheiding hoor, maar het is nu eenmaal die definitie die men hanteert. Overigens is het allochtoon zijn niet voldoende om in aanmerking te komen. Je moet ook nog eens een diploma in het buitenland hebben behaald. Het gaat immers om een cursus voor anderstaligen die hun diploma in het buitenland hebben behaald. Die cursus is gewoon niet geschikt voor autochtonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be