![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heldenverering durft nogal eens af te glijden tot verafgoderij. Gaat meestal gepaard met veel bloedvergieten. Iets wat de vele salonrevolutionairen op Politics.be nogal eens wensen te vergeten.
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Vreemdeling
|
![]() het spektakel is inderdaad een structureel fenomeen, en de spritiuele vervolmaking van de vervreemding van het individu ten opzichte zichzelf en de maatschappij. En die individuen zullen inderdaad samen moeten werken om daaraan een einde te stellen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich daarom in een partij moeten verenigen, of één of andere ideologie moeten delen. Want dan zal het spektakel niet worden afgebroken, maar vervormd en zal de vervreemding blijven. Ik zeg niet dat een revolutie zoals door de situationisten voorgesteld mogelijk is, of zelfs wenselijk. Ik ga er alleen wel vanuit dat bevrijding zoals zij die wensten totaal is. Of een economisch distributiesysteem en een democratie kunnen bestaan met enkel maar zelforganisatie is een andere vraag.
Ik ben het eens met de stelling dat mensen geen helden nodig hebben, dat ze het verzet van het verleden moeten bestuderen, maar dat niemand de waarheid in pacht heeft. Dat mensen hun waardigheid zo ter harte moeten nemen dat uitbuiting, ongelijkheid en onrechtvaardigheid hen als onmogelijk overkomt. Zodat noch een kapitalist, noch een appartsjik, noch een kardinaal of een mooiprater hen dingen kan laten doen die tegen zijn of haar belang ingaan. En mochten ze dat ooit doen, zal er veel bloed vloeien, vrees ik. En zal dat volkje achtereenvolgens tegen de burgerlijke staat en de diverse zelfverklaarde voorhoeden moeten strijden. Om dan uiteindelijk ook de situationisten af te maken veronderstel ik... En dan te moeten beseffen dat er veel meer conflicten tussen mensen zijn dan alleen klasseconflicten en weet ik wat voor spektakel op poten te zetten om die onder controle te houden. Ach revolutie, ik zou wellicht aan haar zijde staan, maar ik zou ook als één van de eersten opgevreten worden, want ze duldt geen dromende weifelaars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mooi verwoord en (helaas) een exacte weergave van de realiteit. Een revolutie vreet steeds haar eigen kinderen op. Wat begint als idealisme eindigt in veel gevallen als terreur.
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Wel,al die commis opd dit forum zijn toch ook revolutionnairen,he dat veegt een utopisch visie.
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Nee,niks concreet.De revolutie heeft een utopich karakter,het zijn de geémancipeerde mensen die hun leven zin moeten geven en hun werkzaamheden zelfs ter handen nemen.
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
LIberalisme pleiten voor een vrijheid van het geweten wat anarchisten niet doen,dat is een groot verschil,mijn dunk.
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Messianism is the red secret of every revolutionary.
Ernst Bloch Noem mij Loyola. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Is dat een uitnodiging om een geweer te pakken en je benen aan gort te schieten?
![]()
![]() |
#50 |
|
![]() Vade, satan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() is die vacature van rode messias nog vrij? Ik zoek een bijverdienste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Dat is omdat jij er liberaal praat in wil zien
![]()
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() Niet beschikbaar voor jou,je ego is te groot.
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een messias zonder ego, waar gaat ge dat vinden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier ben ik al.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() oh ja ,een liberaal,iemand zonder geweten;hahaha.Slaapwel Adriaantje.
![]() |
#58 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
als tegen die neo-fascisten die zich de nationaal bolsjewisten noemen, zeggen dat ze hetzelfde zijn, getuigd echter van simplisme...
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() in zichzelf.
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rosa Luxemburg
Josip Tito Paul Mattick Anton Pannekoek Otto Rühle Bakunin Malatesta Bookchin George Orwell (Oud-Links): Frédéric Bastiat
![]() |