Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2008, 17:00   #41
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik blijf het toch maar raar vinden dat de Vlaamse Leeuw Arabisch zou zijn. In de islam is het immers verboden om levende wezens af te beelden. Ook heb ik nog nooit het oorspronkelijke schild gezien waar de Vlaamse Leeuw van overgenomen zou zijn.

Nu, het is goed mogelijk. Maar ik zie heel het nut van de historische oorsprong van de Vlaamse Leeuw niet. Feit is dat de Vlaamse Leeuw nu het symbool is van het Vlaamse volk en de Vlaamse regering en (hopelijk binnenkort) de Vlaamse staat
De Vlaamse Leeuw is helemaal NIET Arabisch. da's weer zo'n multiculturele oelewapper die dat heeft uitgevonden: oorsprong van de Vlaamse Leeuw
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 17:21   #42
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
De Vlaamse Leeuw is helemaal NIET Arabisch. da's weer zo'n multiculturele oelewapper die dat heeft uitgevonden: oorsprong van de Vlaamse Leeuw

Vele Arabische verworvenheden zijn bij ons uitgegroeid tot bekende nationale symbolen. Zo is de leeuw uit de Vlaamse vlag en de heraldiek in het algemeen afkomstig uit de Arabische wereld.

De standaardwerken over heraldiek zijn het er over eens dat de invloed van de kruistochten op de ontwikkeling van de heraldiek onovertroffen is gebleven.De kruisvaarders importeerden uit Palestina de gewoonte om steekspelen en toernooien te organiseren en ook om heraldische symbolen te gebruiken.
Zowel de Duitse Adelaar, de Franse lelie als de Vlaamse leeuw komen van de Arabieren. Zo was de Adelaar oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin (Salah al Din, 12de eeuw).

De leeuw werd door de Arabieren al eeuwen gehanteerd als heraldisch symbool. Het was een dier dat in die streek leefde en bekend stond voor zijn kracht en moed. Ook binnen de islam had het een symbolische functie als verdediger van het geloof. Zo had Ali, één van de vier kaliefen (opvolgers van Mohammed), de bijnaam "De Leeuw". En aangezien er binnen de islam geen mensen werden afgebeeld, gebruikten moslims dikwijls plant-
of diermotieven in hun vlaggen en afbeeldingen.

De leeuw stond op het wapenschild van de Assasijnen (11e - 13e eeuw). Ook sultan Baybars (13e eeuw)
die, naast andere wapenfeiten, de kruisvaarders uit Nazareth verdreef, voerde de leeuw in zijn vlag.

In de BBC-reeks "The Crusades" van regisseur Terry Jones zien we (in de vierde aflevering) beelden
uit een veldslag tussen de kruisvaarders en de Baybars. Hier zien we hoe een Arabische strijder een vlag
in de hoogte steekt met hierop een zwarte leeuw op een gouden achtergrond.

Het verhaal van de herkomst van de leeuw als heraldisch symbool wordt door E. Warlob (rijksarchivaris
Kortrijk) genuanceerd. Hij suggereert dat Graaf Filips van de Elzas het wapenschild reeds in 1162
gebruikte en het vermoedelijk ontleend had aan zijn Britse oom en kruisvaarder Godfried Plantagenet.
Naar alle waarschijnlijkheid bracht deze de leeuw als heraldisch symbool mee vanuit het oosten.

Maar eigenlijk komen leeuwen voor in de Bijbelse geschriften, deze spraken al over "Daniel in de leeuwenkuil" en over "de Leeuw van Judah".

Dat laatste maakte dat vele koningshuizen, door associatie, hun "godgegeven" monarchie wilden koppelen aan een leeuwenvlag.

Dus de ware bron: de BIJBEL. En... die komt uit Palestina.

De Vlaamse leeuw is dus afkomstig uit Palestina, inderdaad. En daar zijn nog vele landen die leeuwen in hun vlag hebben staan.

Ik dacht dat blokkers zo bijbelvast waren: is Sandra Coole ziek misschien?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 20:04   #43
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

De fout die hier gemaakt wordt is het te letterlijk nemen van de preciese term Vlaamse en Leeuw. Het is niet Vlaams en het is geen 'Leeuw' maar een draak, een oud Germaans symbool. Met de kruistochten en de periode heeft het helemaal niets te maken. Er zijn véél andere werelddelen waar dieren tot nationale symbolen verworven zijn. De draak vind je trouwens in vele vlaggen over heel de wereld terug. Vooral in Engeland zijn de voorbeelden legio:

Koningkrijk Wales:

Koningkrijk Merica (pre-christelijk Engeland):

En ook Keizerlijk China:

In onze gebieden werd de "leeuw", zoals de draak uiteindelijk ging heten, in vele vlaggen gebruikt - ook de Belgische. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Leo_Belgicus.

De draak die vandaag wordt gebruikt door Vlaanderen heeft dus een hele weg afgelegd.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 21:11   #44
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Een draak van een leeuw dus?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 21:36   #45
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Een draak van een leeuw dus?
:

Die blokkers zijn NIET TE GELOVEN PLEZANT!

Ik denk dat het een ROERDOMP is! EEN GEMUTEERDE BLAUWVOET!

Wie heeft er nog suggesties over de afkomst van de Zwendelvlaaise Leeuw?
Please: use you imagination!
Oud 4 juni 2008, 07:24   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Txiki een Blokker...

Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 10:14   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
:

Die blokkers zijn NIET TE GELOVEN PLEZANT!

Ik denk dat het een ROERDOMP is! EEN GEMUTEERDE BLAUWVOET!

Wie heeft er nog suggesties over de afkomst van de Zwendelvlaaise Leeuw?
Please: use you imagination!
En jij bent "niet te geloven" onnozel. Ik een Blokker?
De rest van je opmerking zal ik maar buiten beschouwing laten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 4 juni 2008 om 10:16.
Oud 4 juni 2008, 14:25   #48
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En jij bent "niet te geloven" onnozel. Ik een Blokker?
De rest van je opmerking zal ik maar buiten beschouwing laten.
Neen hoor!
Ik heb het over blokkers, die alles in de leeuw zien, behalve een leeuw!
Die draak is ook een verhaaltje vn de blokkers.
Maar misschien is het een KIEKEN?
En is het verwekt door een Waalse Haan...
Oud 4 juni 2008, 14:29   #49
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen hoor!
Ik heb het over blokkers, die alles in de leeuw zien, behalve een leeuw!
Die draak is ook een verhaaltje vn de blokkers.
Maar misschien is het een KIEKEN?
En is het verwekt door een Waalse Haan...
Ha zo. Dat was niet meteen duidelijk in je eerdere post dan. Ik dacht dat je met mij aan het lachen was.

Met vlaggen mag er gerust gelachen worden, wat mij betreft. Dat verandert immers niks aan de vlag zelf. Volgens mij is onze Vlaamse Leeuw een pluchen dierke dat uit de was komt...
Oud 4 juni 2008, 19:14   #50
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Vele Arabische verworvenheden zijn bij ons uitgegroeid tot bekende nationale symbolen. Zo is de leeuw uit de Vlaamse vlag en de heraldiek in het algemeen afkomstig uit de Arabische wereld.

De standaardwerken over heraldiek zijn het er over eens dat de invloed van de kruistochten op de ontwikkeling van de heraldiek onovertroffen is gebleven.De kruisvaarders importeerden uit Palestina de gewoonte om steekspelen en toernooien te organiseren en ook om heraldische symbolen te gebruiken.
Zowel de Duitse Adelaar, de Franse lelie als de Vlaamse leeuw komen van de Arabieren. Zo was de Adelaar oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin (Salah al Din, 12de eeuw).

De leeuw werd door de Arabieren al eeuwen gehanteerd als heraldisch symbool. Het was een dier dat in die streek leefde en bekend stond voor zijn kracht en moed. Ook binnen de islam had het een symbolische functie als verdediger van het geloof. Zo had Ali, één van de vier kaliefen (opvolgers van Mohammed), de bijnaam "De Leeuw". En aangezien er binnen de islam geen mensen werden afgebeeld, gebruikten moslims dikwijls plant-
of diermotieven in hun vlaggen en afbeeldingen.

De leeuw stond op het wapenschild van de Assasijnen (11e - 13e eeuw). Ook sultan Baybars (13e eeuw)
die, naast andere wapenfeiten, de kruisvaarders uit Nazareth verdreef, voerde de leeuw in zijn vlag.

In de BBC-reeks "The Crusades" van regisseur Terry Jones zien we (in de vierde aflevering) beelden
uit een veldslag tussen de kruisvaarders en de Baybars. Hier zien we hoe een Arabische strijder een vlag
in de hoogte steekt met hierop een zwarte leeuw op een gouden achtergrond.

Het verhaal van de herkomst van de leeuw als heraldisch symbool wordt door E. Warlob (rijksarchivaris
Kortrijk) genuanceerd. Hij suggereert dat Graaf Filips van de Elzas het wapenschild reeds in 1162
gebruikte en het vermoedelijk ontleend had aan zijn Britse oom en kruisvaarder Godfried Plantagenet.
Naar alle waarschijnlijkheid bracht deze de leeuw als heraldisch symbool mee vanuit het oosten.

Maar eigenlijk komen leeuwen voor in de Bijbelse geschriften, deze spraken al over "Daniel in de leeuwenkuil" en over "de Leeuw van Judah".

Dat laatste maakte dat vele koningshuizen, door associatie, hun "godgegeven" monarchie wilden koppelen aan een leeuwenvlag.

Dus de ware bron: de BIJBEL. En... die komt uit Palestina.

De Vlaamse leeuw is dus afkomstig uit Palestina, inderdaad. En daar zijn nog vele landen die leeuwen in hun vlag hebben staan.

Ik dacht dat blokkers zo bijbelvast waren: is Sandra Coole ziek misschien?

Onzin eerste klas. Zeggen dat de Vlaamse Leeuw een Arabisch symbool is, is geschiedvervalsing. U liegt.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:15   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

vanwaar die leeuw komt kan mij eerlijk gezegd geen zak schelen, of die nu Arabisch was of niet, hij hangt hier schoon aan mijne muur.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:32   #52
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
vanwaar die leeuw komt kan mij eerlijk gezegd geen zak schelen, of die nu Arabisch was of niet, hij hangt hier schoon aan mijne muur.
Eindelijk iemand die een zinnige opmerking geeft in deze draad.

Laatst gewijzigd door Txiki : 4 juni 2008 om 19:32.
Oud 4 juni 2008, 19:45   #53
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Ik blijf het toch maar raar vinden dat de Vlaamse Leeuw Arabisch zou zijn. In de islam is het immers verboden om levende wezens af te beelden. Ook heb ik nog nooit het oorspronkelijke schild gezien waar de Vlaamse Leeuw van overgenomen zou zijn.

Nu, het is goed mogelijk. Maar ik zie heel het nut van de historische oorsprong van de Vlaamse Leeuw niet. Feit is dat de Vlaamse Leeuw nu het symbool is van het Vlaamse volk en de Vlaamse regering en (hopelijk binnenkort) de Vlaamse staat
Helaas voor al degene die onze cultuur al aan de arabieren willen overleveren, moet ik zeggen dat onze leeuw NIET uit arabie komt. Inderdaad heeft men lange tijd gedacht dat de graaf van Vlaanderen,Philip, zijn strijdsymbool heeft overgenomen van sultan Bayber, maar dit is later weer ontkracht door een andere stelling. Het werd nl. onderzocht en wat bleek? De vroegste afbeelding van de leeuw vinden we terug op briefzegels van Philip uit 1066, en dit terwijl die bepaalde sulten slecht in 1073 geboren werd. Onmiddelijk de vuilbak in dus. Die zijn leeuw leek er gewoon sterk op. Veel aanneemlijker is dat tijdens de hoogdagen van de nederlandse en vlaamse culuur, men frankrijk te sterk zag zien worden. Om hen rustig te houden en wat af te schrikken uit ons vlaams gebied hadden we dus een tegenhanger nodig om het volk te verenigen. Een ander 'sterk dier' tegen de franse Adelaar. Hierdoor kwam men op 'De Vlaemschen Lupart', een luipaard dus. Later is dit na de kruistochten gestandariseerd door Engeland. Zo kregen alle landen uit de toekomstige Verenigde 7 Provinciën een leeuw toegestopt. Alle wolven, luipaarden, leeuwen, tijgers ed uit de 7 nederlandse provinciën (ja, henegouwen ook, het was dan de gouwen Vlaanderen + Henegouwen + Brabant + Holland + Limburg (niet zeker) + Friesland + dat stukske links in nederland, de naam ontsnapt me nu, maar soit, dat ter zijde) werden dan gestandariseerd onder een vlag: een geklauwde leeuw, klimmend naar links. de kleuren waren goud en sabel (=zwart), maar een kleur voor de vlag of leeuw werd niet toegekend, waardoor tot op vandaag de nederlanders nog steeds als wapenschild een gouden leeuw op een veld van sabel kennen, en wij een leeuw van sabel op een veld van goud. Later in de geschiedenis van de heraldiek is de leeuw bijgestyleerd met krullen en gekleurde nagels en tong. Deze leeuw is dan ook gekozen door Belgie voor het vlaamse gewest, omdat de driekleur van BE erin zit: zwart - geel - rood.
Uiteraard wordt deze vlag door vlaams-nationalisten niet geaccepteerd. Dat fabetje van de arabieren is dus zwans, maar werd lang voor waarheid aanschouwd. We kregen de leeuw van Engeland. Ze gaven hem trouwens ook aan Schotland, dit zie je nog steeds in hun oude vlag, aangezien er bepaalde volksverbanden bestaan tussen de Lage Landen en Schotland (niet Ierland).
Oud 4 juni 2008, 19:48   #54
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Sorry, Graaf Philips, met een S achteraan
Oud 12 juni 2008, 14:39   #55
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Axel de Waal Bekijk bericht
... van Henegouwen !!

http://fr.wikipedia.org/wiki/Province_de_Hainaut

Heeft iemand een verklaring ??
Zoals sommige mensen hierboven al gesuggereerd hebben, is de zwarte leeuw in het wapen van de provincie Henegouwen inderdaad die van Vlaanderen, of beter: die van de de graaf van Vlaanderen. Beide graafschappen hebben in de twaalfde eeuw een personele eenheid gevormd, onder graaf Boudewijn (die Latijns keizer werd in 1204) en diens dochter Margaretha van Constantinopel. Naderhand brak een opvolgingsoorlog uit onder de nazaten uit haar twee huwelijken, die officieel werd beslecht toen Vlaanderen aan de Dampierres (Gwijde van Dampierre, die van 1302) en Henegouwen aan de Avesnes werd toegewezen.

Die laatste familie werd kort daarop ook graaf van Holland (1299), waardoor naast de Vlaamse ook de Hollandse leeuw in het uiteindelijke wapen van Henegouwen terecht kwam. (Nog later kwamen beide gewesten - samen met Zeeland - terecht in handen van de hertogen van Beieren, wat nu nog zichtbaar is in het stadswapen van Halle, toen een Henegouwse stad, waarin één kwadrant de typische Beierse 'ruitjes' weergeeft).

De leeuw in het wapen van de provincie Namen is ook die van Vlaanderen, waarbij de schuine balk een bastaardafstamming aangeeft.

Op dezelfde manier is de rode leeuw in het Luxemburgse wapen oorspronkelijk die van het oude hertogdom Limburg. Het huis Limburg werd namelijk op een bepaald moment ook hertog van Luxemburg, waardoor beide wapens daar gecombineerd werden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 15:48   #56
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongetemde Leeuw Bekijk bericht
Uiteraard wordt deze vlag door vlaams-nationalisten niet geaccepteerd.
hoezo. Ik "accepteer" die wel, en de associatie "rood-België" slaat nergens op.
Wat maakt het nu uit of dat beest een rode of zwarte tong heeft, sjonge. Het gaat hier máar over heraldiek eh mannekes.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 17:17   #57
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hoezo. Ik "accepteer" die wel, en de associatie "rood-België" slaat nergens op.
Wat maakt het nu uit of dat beest een rode of zwarte tong heeft, sjonge. Het gaat hier máar over heraldiek eh mannekes.
Ge zult toch wel door hebben dat het voor de blokkertjes van IMMENS belang is dat er niets rood is aan hunne leeuw! (pardon, liebaert, eeuuuhhh...draaak, of roerdomp )
Oud 10 juli 2008, 23:46   #58
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf het toch maar raar vinden dat de Vlaamse Leeuw Arabisch zou zijn. In de islam is het immers verboden om levende wezens af te beelden.
Dat is de algemene regel, maar ik dacht dat een deel van de islam dit niet volgde.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be