Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 26 februari 2004, 15:05   #41
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Als ze zelfs al ledenbestanden stelen?
Alweer een zware beschuldiging die u niet hard kunt maken. Lasterlijke praat.
Bart De Wever heeft dit reeds aangetoond door deductie.
Oud 26 februari 2004, 15:06   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was voor het kartel met de CD&V, ze hebben gewoon hun conclusies getrokken uit hun resultaat bij de verkiezingen van 18 mei 03.
Dan zien ze de relevantie van de N-VA blijkbaar niet meer in. Mocht het Vlaams Blok het wat slechter aan doen bij een volgende verkiezingen, dan stap ik toch niet uit de partij? Dan zet ik mij er dubbel voor in. Blijkbaar rommelt het toch bij de N-VA.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 26 februari 2004, 15:10   #43
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat was voor het kartel met de CD&V, ze hebben gewoon hun conclusies getrokken uit hun resultaat bij de verkiezingen van 18 mei 03.
Dan zien ze de relevantie van de N-VA blijkbaar niet meer in. Mocht het Vlaams Blok het wat slechter aan doen bij een volgende verkiezingen, dan stap ik toch niet uit de partij? Dan zet ik mij er dubbel voor in. Blijkbaar rommelt het toch bij de N-VA.
Ze blijven lid (althans Danny Pieters) maar na tegenvallende resultaten nemen de meeste mensen hun conclusies en het is tijd voor nieuwe mensen: Helga Stevens, Bart De Wever, Morel, enz enz
Oud 26 februari 2004, 15:28   #44
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Alweer een zware beschuldiging die u niet hard kunt maken. Lasterlijke praat.
Kunnen dat ook geen bestanden van 'bevriende' verenigingen zijn? Zo heb ik ook al post ontvangen op mijn naam van de N-VA en ik heb in de verste verten niks met de partij te maken.

Het zou niet de eerste keer zijn in de Vlaamse Beweging dat dit gebeurt.
De Garde is offline  
Oud 26 februari 2004, 15:47   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deductie is geen bewijs. Hiermee heeft Bart De Wever niets aangetoond. En als jullie zo zeker zijn over dit feit, trek maar naar het gerecht. Immers, het feit waarvan u het Vlaams Blok beschuldigt, is immers volgens de vigerende wetten strafbaar.

En inderdaad, zoals "De Garde" schreef, in de Vlaamse Beweging circuleren er zoveel adressenlijsten dat men op den duur niet meer weet waar het allemaal vandaan komt.
Oud 26 februari 2004, 15:52   #46
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Voormalig schepen Schilde stapt over naar het Vlaams Blok

ANTWERPEN 26/02 (BELGA) = Piet Hoeben, voormalig schepen en huidig
gemeenteraadslid in Schilde, stapt over naar het Vlaams Blok. Dat
deelt de partij donderdag mee. Hoeben was in 2000 nog op de VLD-lijst
verkozen, maar zetelde al enige tijd als onafhankelijke in de
gemeenteraad. Hij zegt dat het onlangs gestemde stemrecht voor
migranten zijn beslissing mee heeft bepaald.
Hoeben is gemeenteraadslid in Schilde sinds 1998. Hij werd altijd
op een VLD-lijst verkozen. Tijdens de vorige legislatuur was hij er
schepen voor cultuur, jeugd en sport. Begin 2001 stapte hij uit de VLD
en sindsdien zetelde hij als onafhankelijke in de gemeenteraad. Nu
zal hij dus deel uitmaken van de Vlaams Blok-fractie.
"De politieke partijen denken alleen nog maar aan zichzelf en niet
aan het algemeen Vlaams belang. De druppel die de emmer doet
overlopen, is het vreemdelingenstemrecht", zegt Hoeben in verband met
zijn overstap./.KVH/DIG
De Knut is offline  
Oud 26 februari 2004, 15:53   #47
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Weinig N-VA'ers zijn in hun hart te spreken over het kartel.
Iedereen had liever zelfstandig voortgedaan.

Maar zoals de situatie toen was (2,7%, "klinisch dood"...) was een kartel (met CD&V of met het Vlaams Blok) de enige oplossing om als partij te overleven. Als u de overleving van de partij N-VA postjesjagerij wenst te noemen, dan is dat postjesjagerij.

Welke andere oplossing was er? Kartel Vlaams Blok? (en dat zou geen postjesjagerij zijn zeker) Of al strijdend ten onder gaan en dus verdwijnen van het politieke landschap? (ik zie er al enkelen in hun handen wrijven)

Niemand zal het kartel kritischer opvolgen dan de leden zelf. Wanneer ik de N-VA niet meer als Vlaams-Nationalistische partij zie, is het voor mij ook gedaan. Idealen primeren op partijen. Maar de (meeste) leden zijn bereid om de N-VA die ene kans te geven. Een kans om die Vlaamse republiek dichter bij te brengen. De partij zal dan ook afgerekend worden (evengoed van binnenuit als van buitenuit) in de mate waarin ze daarin slaagt.

Ik betrouw die CD&V ook voor geen haar, maar op voorhand reeds goochelen met termen en beweringen (verraders, postjespakkers,...) vind ik zeer gratuit.
Oud 26 februari 2004, 15:59   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garga
Kartel Vlaams Blok? (en dat zou geen postjesjagerij zijn zeker) Of al strijdend ten onder gaan en dus verdwijnen van het politieke landschap? (ik zie er al enkelen in hun handen wrijven)
Neen, ik zou me helemaal niet in de handen wrijven wanneer de N-VA al strijdend ten onder gaat. En ik zal dat ook niet doen wanneer de N-VA roemloos zal verstikken in het CD&V machtskluwen, hoe zeer ik ook hoop dat mijn aanvoelen fout zal zijn.

Bij mijn weten kan het Vlaams Blok geen vetbetaalde postjes bevolen, daar het niet aan de vetpotten van de macht zit. Het Vlaams Blok kan hoogstens verkiesbare plaatsen beloven.
Oud 26 februari 2004, 16:00   #49
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

1. de optie om samen te werken met het Vlaams Blok is nooit onderzocht.

2. Wat denk je? Dat de N-VA indien het regeerakkoord niet bevalt er zomaar zal uit kunnen trekken? Als je ziet welke ravage Stevaert aanricht bij de groenen, nog zonder kartel, dan moet je je maar eens de vraag stellen of al die spiritisten als ze ooit uit de SP.a trekken niet beter een nieuw Sint-Maartensfonds kunnen beginnen van oud-spiritstrijders?

Maak U toch vooral geen illusies. N-VA die de CD&V los laat is dood.
De Garde is offline  
Oud 26 februari 2004, 16:02   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de (meeste) leden zijn bereid om de N-VA die ene kans te geven.
Meester? Waaruit moeten we dat afleiden? Is dat niet eerder uw opvatting die u spreidt over de andere leden?

Er komt geen ledencongres om het kartel goed te keuren. Gelukkig maar voor de partijraad, want ik voel het zo aan dat uw voorzitter maar van een kale reis zou terugkeren. Nu staan de leden natuurlijk voor voldongen feiten: slikken en hopen dat de hemel nu niet volledig naar beneden valt.
Oud 26 februari 2004, 16:04   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Inderdaad. Ik herinner me nog heel goed hoe Geert Bourgeois tijdens een tv-debat op een heel hooghartige wijze het aanbod van Frank Vanhecke afwees. Hij keek de VB-voorzitter zelfs niet aan toen hij zijn weigering uitsprak. Blijkbaar is de haat tegen het Vlaams Blok groter dan de liefde voor het Vlaams belang. Een duidelijk gemiste kans voor de N-VA. Nu moeten ze "samenwerken" met de CD&V, een partij die geen al te fraaie reputatie heeft als het op Vlaamsgezindheid aankomt.
Oud 26 februari 2004, 16:06   #52
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik zou me helemaal niet in de handen wrijven wanneer de N-VA al strijdend ten onder gaat. En ik zal dat ook niet doen wanneer de N-VA roemloos zal verstikken in het CD&V machtskluwen, hoe zeer ik ook hoop dat mijn aanvoelen fout zal zijn.

Bij mijn weten kan het Vlaams Blok geen vetbetaalde postjes bevolen, daar het niet aan de vetpotten van de macht zit. Het Vlaams Blok kan hoogstens verkiesbare plaatsen beloven.
Ik hoop ook dat u aanvoelen verkeerd zal zijn. Zeker kan men in de politiek nooit zijn. En een blind vertrouwen is nergens goed voor. Op voorhand iets afschieten trouwens ook niet...

Verkiesbare plaatsen is bij mijn weten ook het enige dat dat N-VA gekregen heeft van CD&V. Voor dat 'postjespakken' zijn er met andere woorden geen bewijzen (het zou mij trouwens verbazen ook). Die term (aka verwijt) kunnen we dus al achterwege laten.
Oud 26 februari 2004, 16:13   #53
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar de (meeste) leden zijn bereid om de N-VA die ene kans te geven.
Meester? Waaruit moeten we dat afleiden? Is dat niet eerder uw opvatting die u spreidt over de andere leden?

Er komt geen ledencongres om het kartel goed te keuren. Gelukkig maar voor de partijraad, want ik voel het zo aan dat uw voorzitter maar van een kale reis zou terugkeren. Nu staan de leden natuurlijk voor voldongen feiten: slikken en hopen dat de hemel nu niet volledig naar beneden valt.
Als de "meeste" leden niet akkoord zou gaan, zouden ze hun lidkaarten niet vernieuwd hebben, met slaande deuren vertrokken zijn op plaatselijke afdelingen, lezersbrieven naar de kranten gestuurd hebben ed. Daar heb ik tot nu toe niets van gehoord.

Er is een partijraad (100tal personen, democratisch verkozen door de leden) geweest die, na een korte uiteenzetting, daarover gestemd heeft. Ik dacht dat zo'n 80% pro kartel was uiteindelijk. Waren daar 1000 personen geweest, dan waren de verhoudingen mogelijk iets anders, maar de uitslag zou dezelfde geweest zijn. Zo voel ik het toch aan. Ben ik zeker, nee natuurlijk niet... Absolute waarheden en politiek gaan niet goed samen.
Oud 26 februari 2004, 16:30   #54
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde

2. Wat denk je? Dat de N-VA indien het regeerakkoord niet bevalt er zomaar zal uit kunnen trekken? Als je ziet welke ravage Stevaert aanricht bij de groenen, nog zonder kartel, dan moet je je maar eens de vraag stellen of al die spiritisten als ze ooit uit de SP.a trekken niet beter een nieuw Sint-Maartensfonds kunnen beginnen van oud-spiritstrijders?

Maak U toch vooral geen illusies. N-VA die de CD&V los laat is dood.
Samenwerken onder kartelvorm met Vlaams Blok was ook nooit een optie. Net zoals een samenwerking met Groen! ook nooit een optie was. Een partij zet een politieke lijn uit en bij een kartel wordt wordt onderzocht hoe sterk de raakpunten onderling zijn. En dan komt men blijkbaar in de eerste plaats niet bij het Blok uit.

In een cordon gaan zitten met die andere Vlaams-Nationalisten zou misschien een mooi groepsgevoel opleveren, maar weinig verwezelijkingen, denk ik. De link Vlaams Nationalisme = extreem rechts zou dan pas ten volle bewaarheid worden. Want absolute waarheden, zoals ik reeds zei, halen het niet bij perceptie.

2. Ja, ik wil zo naïef zijn om dat te geloven. De dood of de gladiolen.

En neen ik maak mij geen illusies. Zonder CD&V was de N-VA op 13 juni al dood geweest.
Oud 26 februari 2004, 18:09   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de "meeste" leden niet akkoord zou gaan, zouden ze hun lidkaarten niet vernieuwd hebben, met slaande deuren vertrokken zijn op plaatselijke afdelingen, lezersbrieven naar de kranten gestuurd hebben ed. Daar heb ik tot nu toe niets van gehoord.
De Vlaming is een geduldig mens.

Eerlijk gezegd heb ik wel al negatieve lezersbrieven in de kranten gelezen, komende, als we de schrijvers toch mogen geloven, van N-VA-leden die het nu voor bekeken houden.

Maar blijkbaar bent u zo zeker dat de leden het kartel wel prima vinden. Waarom dan geen ledencongres? Bij Vivant heeft men wel een ledencongres daarover gehouden.
Oud 26 februari 2004, 18:10   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absolute waarheden en politiek gaan niet goed samen.
Dit gaat weldegelijk samen. Roep de leden bijeen en laat hen stemmen. Dan heeft u onmiddellijk een uitslag die niet te betwisten valt.
Oud 26 februari 2004, 18:48   #57
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samenwerken onder kartelvorm met Vlaams Blok was ook nooit een optie. Net zoals een samenwerking met Groen! ook nooit een optie was. Een partij zet een politieke lijn uit en bij een kartel wordt wordt onderzocht hoe sterk de raakpunten onderling zijn. En dan komt men blijkbaar in de eerste plaats niet bij het Blok uit.
Fijn, dus de politieke lijn van de NVA en haar raakpunten voor een eventueel kartel hebben zowel het Blok als Groen! uitgesloten.

Maar hoe Vlaams-Nationalistisch is de NVA dan wel als ze de CD&V niet uitsluit vervolgens dezelfde criteria?
Oud 26 februari 2004, 18:52   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Maar hoe Vlaams-Nationalistisch is de NVA dan wel als ze de CD&V niet uitsluit vervolgens dezelfde criteria?
Juist dat vraag ik me ook af. Vlaams Blok als N-VA hebben heel gelijklopende standpunten als het gaat over de toekomst van Vlaanderen, een van de pijlers die beide partijprogramma's. Maar blijkbaar heeft Geert Bourgeois en de partijraad dit belangrijk punt in aanmerking genomen om te oordelen welke partij er nu in aanmerking komt voor een kartel. Blijkbaar spelen er andere motieven een rol...
Oud 26 februari 2004, 20:34   #59
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Juist dat vraag ik me ook af. Vlaams Blok als N-VA hebben heel gelijklopende standpunten als het gaat over de toekomst van Vlaanderen, een van de pijlers die beide partijprogramma's. Maar blijkbaar heeft Geert Bourgeois en de partijraad dit belangrijk punt in aanmerking genomen om te oordelen welke partij er nu in aanmerking komt voor een kartel. Blijkbaar spelen er andere motieven een rol...
wie hou jij voor de gek? 90% van alle NV-A mandatarissen zal zeggen dat ze geen samenwerking willen met het Blok. Het feit dat de NV-A elke Vlaamse vooruitgang goed vindt is al een groot verschil met het compromisloze Blok. en dan hebben we het uiteraard nog niet over het vreemdelingenstemrecht en het gebrek aan politiek talent...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 26 februari 2004, 20:39   #60
jef
Gouverneur

Standaard

voor mij is het duidelijk, de NV-A zag dat ze de kiesdrempel niet gingen halen, twee mogelijkheden: ondergaan of kartel vormen, ook twee megelijkheden: De CD&V en mogelijke zetel, of VB en in het cordon geraken. Geert heeft voor zekerheid gekozen.
jef is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be