![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk ben ik bekend met de redering 'als uw redenering niet klopt, uw conclusie ook niet'. Maar in het geval van dit soort onderzoek, is het mijn inziens wel degelijk mogelijk dat er in een deel van uw bewijs fouten of onvolkomendheden itten, zonder dat de conclusie totaal naar het rijk der fabelen gevoerd moet worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2) wil je Lomborgs conclusies op hun merite beoordelen, dan zal je je ironisch genoeg moeten wenden tot ... de gevestigde wetenschap. En zijn beweringen hieraan aftoetsen. 3) zelfs zonder inhoudelijke kennis word je geconfronteerd met een boek waarin "alles wat naar 'milieu' neigt" wordt "ontkend" en waarin die stelling uitgesmeerd wordt over redelijke verscheiden domeinen als klimaat, biodiversiteit, waterverontreiniging, energie ... Het gaat dus niet om één foutje ergens in één veld, maar om "alles". Dat zou voldoende moeten zijn om je bullshit-detector in alarm te laten schieten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() even een linkje plaatsen (Niet de grote oplossing, maar vele kleintjes bij mekaar...)
http://forum.politics.be/showthread....63#post3450663 |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() mooi |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Ah, de Skysails. kWil niet pretentieus doen, maar ik volg die mannen al vier jaar.
Toen ze begonnen waren ze een groepje ingenieurs met steun van hun universiteit. Hun idee was goed, maar niet origineel, want er waren nog twee andere bedrijfjes die aan het concept werken. Voor alledrie bleef het zeer de vraag of hun concept wel ooit realiteit zou worden en aan investeerders zou raken. -eentje van die twee zag het nog grootster en wilde een speciale service waarbij een "vliegende sleepdienst" schepen zou gaan voorttrekken wanneer die daarom vragen; de speedboot-sleepboot heeft zijn eigen kite en zou tegen hoge snelheid van welbepaalde havens naar zo'n schip zeilen, met zijn eigen kite, duizenden kilometers verder. Daar zou dan het schip worden opgepikt. Deze sleepboot zou het brandstofverbruik van een groot containership meer dan halveren, omdat de kite zo gigantisch is. -een andere zag het kleiner en werkt nog altijd aan zijn kites; hij heeft met zijn kiteboot al een eerste succesvolle trip tussen Hawaiiaanse eilanden afgelegd. -de SkySails mensen willen dus vooral bestaande schepen retrofitten, en zien het veel meer high-tech Nadat duidelijk werd dat de Duitse ingenieurs op het juiste spoor zaten, zowel met hunne software als met hun businessplan, wonnen ze een lokale Duitse prijs, waardoor ze in de aandacht kwamen. Daarna ging het snel: steun van de EU, van den Duits, en van privé-investeerders. De blijvend stijge olieprijzen en de crisis in de scheepvaart versnelden den boel nog wat. Eerste testen in de Baltische Zee waren dik okee, waardoor ze ne grotere vlieger konden bouwen. En voil�*, nu varen ze succesvol naar Venezuela. SkySails is een heel mooi verhaal van hoe nieuwe technologieën snel op de markt kunnen komen. Die Duitse jongens deden alles veel vlotter dan verwacht. Nu is het wachten op voldoende marktpenetratie. Maar ook dat kan met de hoge olieprijs veel sneller gaan dan gedacht.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
![]() Licht uit aarde
Biobrandstofcel die het organisch materiaal in aarde, afval, etensresten, plantenafval, etc... omzet in electriciteit. Wint de "Lighting Africa" prijs van de Wereldbank. $200,000 cash. Werd gekozen omwille van zijn vele voordelen over andere hernieuwbare concepten (wind, zonne, hydro): -maakt electriciteit wanneer men wilt, anytime, any day, los van't feit of de zon schijnt (niet 's nachts, wanneer licht juist nodig is), de wind waait, of het water stroomt. Heeft dus geen batterijen nodig. -zeer goedkoop en betrouwbaar -te maken van in Afrika beschikbare materialen -universeel toepasbaar op heel het continent, want overal waar mensen zijn, is er organisch materiaal beschikbaar (niet overal is er genoeg wind, of waterkracht) Biobrandstofcel ('biobatterij' of 'microbial fuel cell') zet de C en de suikers in eender welk type biomassa (afvalwater, zelfs uitwerpselen) direct om in stroom; geen tussen stap; de bacterieën doen het werk. Ze zijn intussen bezig met het optimaliseren van biobrandstofcellen die tegelijkertijd water zuiveren (nodig in Afrika) en electriciteit genereren. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb betere argumenten nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() Citaat:
De vraag is: hoe kan een Afrikaanse boer zijn hut 's avonds verlichten, zodat zijn kinderen hun schoolboeken kunnen lezen en zijn vrouw zich met het huishouden kan bezighouden. De kubieke meter refereert bovendien enkel naar de installatie, niet naar de hoeveelheid organisch materiaal. Ge hebt een groot oppervlak nodig voor de optimale opbouw van biofilms. De hoeveelheid benodigd organisch materiaal is veel kleiner. Ge moet de juiste context ook snappen. Op de plek waar deze technologie voor bedoeld is stelt het volume geen enkel probleem: -Een boer die zijn veld oogst kan het afval dat bij het dorsen van zijn rijst vrijkomt gewoon in de container kappen. -Of na elke maaltijd etensresten in de container kieperen. -Of zijn eigen faecaliën in de container gooien. -Twee emmers aarde in de container kieperen. -Een paar emmers vuile modder of slib in den bak gooien. Lijken me toch niet zo'n grote logistieke uitdagingen te zijn. ![]() Zelfs in de hyper-moderne context is het volume nooit een argument geweest. Grote waterzuiveringsstations die biobrandstofcellen gebruiken maken gewoon stacks. Deze technologie is dus niet bedoeld om enorme hoeveelheden energie te leveren, hoewel dat in de toekomst wellicht mogelijk wordt, want er wordt wel wat aan die schaal gewerkt. (Er zijn nu al biobrandstofcelletjes die GSM's kunnen opladen; ze zijn ongeveer zo groot als een bus melk). De cellen van Lebone zijn zo groot, omdat ze met zeer eenvoudig materiaal werken en met generische biofilms. Biobrandstofcellen die water zuiveren zullen ook meegaan op lange ruimtereizen. Ze worden gezien als de basis voor de energielevering op Mars, wanneer daar mensen op bezoek gaan. Windenergie en zonnenergie werken er moeilijk, terwijl de biobrandstofcel voortdurend werkt en alle organisch afval recycleert; heeft geen output van buitenaf nodig. Zie: Power in Space: Time for a Biological Solution? Ik zie het probleem dus niet met het benodigde volume. De veel belangrijker kwesties zijn: -kan deze technologie betrouwbaar electriciteit leveren 'on demand'; het antwoord is ja, in tegenstelling tot zonne- of wind- of kleine waterkrachtsystemen -zijn er bijgevolg batterijen nodig om de zaak te laten werken - zoja, dan is de technologie niet geschikt voor ruraal Afrika; voor biobrandstofcellen is het antwoord: neen -is de technologie hyper-goedkoop? Een absolute vereiste. Voor de cellen: "ja", voor de meeste andere technologieën: "nee". -kan de technologie op eenvoudige manier gemaakt worden zonder enorme fabrieken of high-tech expertise? Voor de cellen: "ja", voor vele andere technologieën ook, maar voor zonnepaneeltjes bijvoorbeeld niet. Kortom, de cellen winnen de prijs omdat ze op de meeste van deze cruciale factoren het best scoren. Ik zie niet in waarom nen Afrikaansen boer naast zijn hut geen bak kan zetten die 1 x 1 x 1 meter meet.
Laatst gewijzigd door C2C : 26 mei 2008 om 20:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eindelijk begonnen mijn woon werk electro trike te bouwen.
In combinatie met de zonnecellen die ik momenteel probeer te financieren zou dat toch op maandbasis 22 liter diesel uitsparen. indien meer mensen interesse hebben in dit soort van project, PM me. Ik heb motoren voor 3 van die E-bikes.
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet niet goed wat ik me daar moet bij voorstellen. Gaat het over een fiets met batterij en hulpmotor, of eerder een soort brommer/motor met electromotor? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan zeker meer vertellen.
Het gaat over een idee wat dus eigenlijk een 3wielige lig-bromfiets met electromotor behelst. Een simpel koetswerk gaat voor een beetje comfort en stroomlijn zorgen. De ligfiets versie wegens de betere aerodynamica en het comfort. De 3 wielen voor stabiliteit. 2 20" BMX voorwielen met schijfremmen zorgen voor de stevigheid en de Ackerman besturing voor een aanvaardbare draaicirkel. 1 standaard 26" achterwiel met een simpele 3 traps naafversnelling geeft iets meer keuze qua vermogensgebruikt tijdens acceleratie, bergop/bergaf(wat de accu's kan bijladen) Achterwiel gaat standaard afgeveerd zijn, de voorwielen kunnen optioneel voorzien zijn van een Formule 1 achtige ophanging. Aandrijfvermogen, volledig moduleerbaar naar de wensen van de gebruiker. Versie I is electronisch begrensd op 180watt per motor, en tot 4 motoren kunnen geinstaleerd worden. Indien de begrenzing word weggehaald zijn vermogens tot 350watt per motor mogelijk. Actieradius word bepaald door het aantal accu's en het gewicht ervan. Mijn versie gaat dus maar 1 uurtje actieradius hebben, daar ik maar een half uurtje nodig heb om naar het werk te rijden, waar dit ding voor bedoeld is. Ik zou toekomen met 1 45Ah autoaccu. Maar moderne batterijtechnologie staat voor niets, en mits het gebruik van de nieuwe A123 LiFePo kan je voor hetzelfde gewicht 4 uur ver komen (helaas is het prijskaartje "aheum" dan). Standaard er een 8A lader (dit per uur actieradius) erbij, en je kan op 7 uur je accu terug laden. Ideaal voor mijn toepassing. Kom op het werk, steek stekker in en 8 uur later heb je weer een volle accu. Het gaat niet goedkoop zijn vrees ik. Maar het zou wel gebouwd worden voor het leven.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 11 juni 2008 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() Er is blijkbaar reeds over nagedacht
![]() Welke topsnelheid denk je te kunnen bereiken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wettelijke bepalingen in België geven geen topsnelheid, alleen een maximum vermogen toegelaten voor fietsen met hulpmotor. 250watt. Je mag nu eenmaal niks zelf bouwen qua bromfiets. Dus is het officieel een fiets met hulpmotor. Ook, de aandrijving zelf is modulair, en in theorie zou ik kortstondig tot 600W uit elke motor kunnen persen. Op 12V. Er bestaat ook een 24V versie van die motor. Dan spreken we over heel andere getallen. het zal wel een andere reductiekast nodig hebben om om te kunnen gaan met de vermogens dan. 2400watt per motor voor 3 seconden. Met zo'n 4 motoren heb je 13 Pk tot je beschikking dan en 1760Nm op de uitgaande as. Dit zijn wel puur theorie getallen gebaseerd op de fabrikants gegevens.
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() In je vorige post spreek je over 4 motoren.
Ik dacht aan een motor per wiel maar je zegt ook dat het over een driewieler gaat? Heb je soms een afbeelding van hoe het er ongeveer gaat uitzien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Het zou wel leuk zijn mocht iets hogere snelheid toegelaten zijn.
25/u is niet echt snel, maar met de fiets gaat het meestal ook niet sneller dus... |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reductiekast die gebruikt zou worden, kan tot 4 van dat specifieke type motoren tegelijk gebruiken. Er zijn voorlopige schetsen, en berekeningen. En een berg losse onderdelen.
![]() |