Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 17:35   #41
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Wat vinden jullie van dit boek?
Ik kijk vooral naar Groentje en Jules.
Ik heb het niet gelezen, maar er zijn al argumenten genoeg gegeven precies.
Oud 21 mei 2008, 18:59   #42
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
Uit die site lees ik vooral dat een paar hoofdstukken er (volgens de auteur van die site) totaal naastsloegen, maar ik zie niet echt waar hij de conclusies aanvalt as such?

Natuurlijk ben ik bekend met de redering 'als uw redenering niet klopt, uw conclusie ook niet'. Maar in het geval van dit soort onderzoek, is het mijn inziens wel degelijk mogelijk dat er in een deel van uw bewijs fouten of onvolkomendheden itten, zonder dat de conclusie totaal naar het rijk der fabelen gevoerd moet worden.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 09:26   #43
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben ik bekend met de redering 'als uw redenering niet klopt, uw conclusie ook niet'. Maar in het geval van dit soort onderzoek, is het mijn inziens wel degelijk mogelijk dat er in een deel van uw bewijs fouten of onvolkomendheden itten, zonder dat de conclusie totaal naar het rijk der fabelen gevoerd moet worden.
Al Gore gebruikt net hetzelfde excuus
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 16:51   #44
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit die site lees ik vooral dat een paar hoofdstukken er (volgens de auteur van die site) totaal naastsloegen, maar ik zie niet echt waar hij de conclusies aanvalt as such?
Lomborg's conclusies zijn even relevant als conclusies bekomen na het leggen van Tarot-kaarten. Beiden hebben geen enkele ernstige onderbouwing ...

Citaat:
1) ik durf er veel geld om verwedden dat als ook maar enige 'serieuse' instantie een tekst publiceert met een verhaal dat aaneenhangt van de fouten en de intellectueel oneerlijke argumentatie,die bulkt van de fouten, jij ook niet meer geïnteresseerd bent in hun conclusies.
2) wil je Lomborgs conclusies op hun merite beoordelen, dan zal je je ironisch genoeg moeten wenden tot ... de gevestigde wetenschap. En zijn beweringen hieraan aftoetsen.

3) zelfs zonder inhoudelijke kennis word je geconfronteerd met een boek waarin "alles wat naar 'milieu' neigt" wordt "ontkend" en waarin die stelling uitgesmeerd wordt over redelijke verscheiden domeinen als klimaat, biodiversiteit, waterverontreiniging, energie ... Het gaat dus niet om één foutje ergens in één veld, maar om "alles". Dat zou voldoende moeten zijn om je bullshit-detector in alarm te laten schieten
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 16:55   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lomborg's conclusies zijn even relevant als conclusies bekomen na het leggen van Tarot-kaarten. Beiden hebben geen enkele ernstige onderbouwing ...
Dat concludeer ik toch niet uit de site die je me doorgeeft.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 14:05   #46
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

even een linkje plaatsen (Niet de grote oplossing, maar vele kleintjes bij mekaar...)
http://forum.politics.be/showthread....63#post3450663
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 14:11   #47
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik vermoed dat dat enkel bij fotovoltaïsche zonnecellen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotovoltaïsche_cel) is.
In dit geval, thermisch-elektrische zonne-enerigie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermis...zonne-energie), is warmte gunstig.

Verder heb je volkomen gelijk.
Als Europa onafhankelijk wil zijn qua energie, zullen we het op andere manieren kunnen doen.
ik had ergens eens opgepikt dat die thermisch elektrische zonne-energie qua rendement bijzonder laag ligt ... ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 14:15   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht

grote zeilboten

mooi
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 16:00   #49
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ah, de Skysails. kWil niet pretentieus doen, maar ik volg die mannen al vier jaar.

Toen ze begonnen waren ze een groepje ingenieurs met steun van hun universiteit. Hun idee was goed, maar niet origineel, want er waren nog twee andere bedrijfjes die aan het concept werken. Voor alledrie bleef het zeer de vraag of hun concept wel ooit realiteit zou worden en aan investeerders zou raken.

-eentje van die twee zag het nog grootster en wilde een speciale service waarbij een "vliegende sleepdienst" schepen zou gaan voorttrekken wanneer die daarom vragen; de speedboot-sleepboot heeft zijn eigen kite en zou tegen hoge snelheid van welbepaalde havens naar zo'n schip zeilen, met zijn eigen kite, duizenden kilometers verder. Daar zou dan het schip worden opgepikt. Deze sleepboot zou het brandstofverbruik van een groot containership meer dan halveren, omdat de kite zo gigantisch is.

-een andere zag het kleiner en werkt nog altijd aan zijn kites; hij heeft met zijn kiteboot al een eerste succesvolle trip tussen Hawaiiaanse eilanden afgelegd.

-de SkySails mensen willen dus vooral bestaande schepen retrofitten, en zien het veel meer high-tech

Nadat duidelijk werd dat de Duitse ingenieurs op het juiste spoor zaten, zowel met hunne software als met hun businessplan, wonnen ze een lokale Duitse prijs, waardoor ze in de aandacht kwamen.

Daarna ging het snel: steun van de EU, van den Duits, en van privé-investeerders.

De blijvend stijge olieprijzen en de crisis in de scheepvaart versnelden den boel nog wat.

Eerste testen in de Baltische Zee waren dik okee, waardoor ze ne grotere vlieger konden bouwen. En voil�*, nu varen ze succesvol naar Venezuela.

SkySails is een heel mooi verhaal van hoe nieuwe technologieën snel op de markt kunnen komen. Die Duitse jongens deden alles veel vlotter dan verwacht.

Nu is het wachten op voldoende marktpenetratie. Maar ook dat kan met de hoge olieprijs veel sneller gaan dan gedacht.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 16:12   #50
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Licht uit aarde

Biobrandstofcel die het organisch materiaal in aarde, afval, etensresten, plantenafval, etc... omzet in electriciteit.

Wint de "Lighting Africa" prijs van de Wereldbank. $200,000 cash.

Werd gekozen omwille van zijn vele voordelen over andere hernieuwbare concepten (wind, zonne, hydro):

-maakt electriciteit wanneer men wilt, anytime, any day, los van't feit of de zon schijnt (niet 's nachts, wanneer licht juist nodig is), de wind waait, of het water stroomt. Heeft dus geen batterijen nodig.
-zeer goedkoop en betrouwbaar
-te maken van in Afrika beschikbare materialen
-universeel toepasbaar op heel het continent, want overal waar mensen zijn, is er organisch materiaal beschikbaar (niet overal is er genoeg wind, of waterkracht)

Biobrandstofcel ('biobatterij' of 'microbial fuel cell') zet de C en de suikers in eender welk type biomassa (afvalwater, zelfs uitwerpselen) direct om in stroom; geen tussen stap; de bacterieën doen het werk.

Ze zijn intussen bezig met het optimaliseren van biobrandstofcellen die tegelijkertijd water zuiveren (nodig in Afrika) en electriciteit genereren.

Citaat:
Light the World Using Dirt Powered Fuel Cells!

Take a little bit of soil, add some microbes, a little bit of human ingenuity and you’ll find yourself with the most unlikely source of power ever - dirt! Building off of this simple concept, a team from Harvard led by Hugo Van Vuuren have just been named amongst the winners of the World Bank’s Lighting Africa 2008 Development Competition. Their idea is to develop a series of dirt based fuel cells that are capable of lighting high efficiency LED lamps and their goal is to light up Africa.

Van Vuuren, alongside fellow Africans Sephen Lwendo, David Sengeh, together with Alexander Fabry, Zoë Sachs-Arellano and Aviva Presser have founded Lebônê. Their organization is dedicated to bringing low cost energy solutions to Africa. One of the most often talked about issues in Africa is the lack of cheap and non-toxic light sources. A large number of people rely on kerosene lamps or candles, which are extremely unsuitable for use inside the small and not very well ventilated houses. Lebônê aims to solve this crisis.

Their solution is to create dirt based microbial fuel cells to power electricity conducting polymers, or PLEDs. Microbial fuel cells (originally developed by Peter Girguis) work by tapping the energy that microbes generate as they break down organic matter. The idea is that you can dig a hole in the ground, then fill it with animal and plant waste. You take an anode and a cathode, hook it up to a circuit board and voila, enough electricity to charge up a battery! Put all of this into a solid container and you have a mobile, soil-based generator.

Now, you may of course be wondering how come you can’t use this technique to run your house, but the reason is quite simple. The amount of power that you can get from an MFC is directly related to its size. You need about one cubic meter of organic matter to power one LED light. But, on the bright side, they are almost zero-maintenance, require very little technology and can be assembled by pretty much anyone. In other words, it is the perfect technology for those who are unable to afford any other sort of power.

Human ingenuity never ceases to amaze us, and going so far as to solve the energy crisis in Africa in an extremely sustainable manner is a wonderfully exciting endeavor. Not bad for a project which started as a simple student design that was meant to simply light up a display at the London Olympics. Lebônê will be running trials on this project soon with 10 devices in 10 households in Tanzania. If the pilot program is successful, the devices and technology will be distributed across Tanzania.

http://www.inhabitat.com/2008/05/22/...ls/#more-11046
Oud 26 mei 2008, 16:31   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Licht uit aarde
Citaat:
Now, you may of course be wondering how come you can’t use this technique to run your house, but the reason is quite simple. The amount of power that you can get from an MFC is directly related to its size. You need about one cubic meter of organic matter to power one LED light.
En wetende dat LED's amper iets verbruiken moeten we eens gaan kijken naar wat het vervoer van een kubieke meter organisch afval kost om 1 LEDlichtje te laten branden. En je wil dat nog uit Afrika halen ook? Een supertanker vol met organisch spul die uiteindelijk een paar LED's gaan laten schijnen en die supertanker ongeveer een paar tienduizend liter olie laat verstoken zou een goed idee zijn?

Ik heb betere argumenten nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 20:07   #52
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En wetende dat LED's amper iets verbruiken moeten we eens gaan kijken naar wat het vervoer van een kubieke meter organisch afval kost om 1 LEDlichtje te laten branden. En je wil dat nog uit Afrika halen ook? Een supertanker vol met organisch spul die uiteindelijk een paar LED's gaan laten schijnen en die supertanker ongeveer een paar tienduizend liter olie laat verstoken zou een goed idee zijn?

Ik heb betere argumenten nodig.
Mm. Ik denk dat je het doel van de wedstrijd niet goed begrepen hebt. Het doel is: verlichting beschikbaar maken voor Afrikaanse populaties. Het gaat niet over het exporteren van electriciteit of brandstof of zo hé.

De vraag is: hoe kan een Afrikaanse boer zijn hut 's avonds verlichten, zodat zijn kinderen hun schoolboeken kunnen lezen en zijn vrouw zich met het huishouden kan bezighouden.

De kubieke meter refereert bovendien enkel naar de installatie, niet naar de hoeveelheid organisch materiaal. Ge hebt een groot oppervlak nodig voor de optimale opbouw van biofilms. De hoeveelheid benodigd organisch materiaal is veel kleiner.

Ge moet de juiste context ook snappen. Op de plek waar deze technologie voor bedoeld is stelt het volume geen enkel probleem:

-Een boer die zijn veld oogst kan het afval dat bij het dorsen van zijn rijst vrijkomt gewoon in de container kappen.
-Of na elke maaltijd etensresten in de container kieperen.
-Of zijn eigen faecaliën in de container gooien.
-Twee emmers aarde in de container kieperen.
-Een paar emmers vuile modder of slib in den bak gooien.

Lijken me toch niet zo'n grote logistieke uitdagingen te zijn.

Zelfs in de hyper-moderne context is het volume nooit een argument geweest. Grote waterzuiveringsstations die biobrandstofcellen gebruiken maken gewoon stacks.

Deze technologie is dus niet bedoeld om enorme hoeveelheden energie te leveren, hoewel dat in de toekomst wellicht mogelijk wordt, want er wordt wel wat aan die schaal gewerkt. (Er zijn nu al biobrandstofcelletjes die GSM's kunnen opladen; ze zijn ongeveer zo groot als een bus melk).

De cellen van Lebone zijn zo groot, omdat ze met zeer eenvoudig materiaal werken en met generische biofilms.

Biobrandstofcellen die water zuiveren zullen ook meegaan op lange ruimtereizen. Ze worden gezien als de basis voor de energielevering op Mars, wanneer daar mensen op bezoek gaan. Windenergie en zonnenergie werken er moeilijk, terwijl de biobrandstofcel voortdurend werkt en alle organisch afval recycleert; heeft geen output van buitenaf nodig.

Zie: Power in Space: Time for a Biological Solution?

Ik zie het probleem dus niet met het benodigde volume.

De veel belangrijker kwesties zijn:
-kan deze technologie betrouwbaar electriciteit leveren 'on demand'; het antwoord is ja, in tegenstelling tot zonne- of wind- of kleine waterkrachtsystemen
-zijn er bijgevolg batterijen nodig om de zaak te laten werken - zoja, dan is de technologie niet geschikt voor ruraal Afrika; voor biobrandstofcellen is het antwoord: neen
-is de technologie hyper-goedkoop? Een absolute vereiste. Voor de cellen: "ja", voor de meeste andere technologieën: "nee".
-kan de technologie op eenvoudige manier gemaakt worden zonder enorme fabrieken of high-tech expertise? Voor de cellen: "ja", voor vele andere technologieën ook, maar voor zonnepaneeltjes bijvoorbeeld niet.

Kortom, de cellen winnen de prijs omdat ze op de meeste van deze cruciale factoren het best scoren.

Ik zie niet in waarom nen Afrikaansen boer naast zijn hut geen bak kan zetten die 1 x 1 x 1 meter meet.

Laatst gewijzigd door C2C : 26 mei 2008 om 20:10.
Oud 10 juni 2008, 16:30   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eindelijk begonnen mijn woon werk electro trike te bouwen.

In combinatie met de zonnecellen die ik momenteel probeer te financieren zou dat toch op maandbasis 22 liter diesel uitsparen.

indien meer mensen interesse hebben in dit soort van project, PM me. Ik heb motoren voor 3 van die E-bikes.
Oud 11 juni 2008, 06:55   #54
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eindelijk begonnen mijn woon werk electro trike te bouwen.

In combinatie met de zonnecellen die ik momenteel probeer te financieren zou dat toch op maandbasis 22 liter diesel uitsparen.

indien meer mensen interesse hebben in dit soort van project, PM me. Ik heb motoren voor 3 van die E-bikes.
Kan je daar iets meer over zeggen maddox?
Ik weet niet goed wat ik me daar moet bij voorstellen.
Gaat het over een fiets met batterij en hulpmotor, of eerder een soort brommer/motor met electromotor?
Oud 11 juni 2008, 14:05   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan zeker meer vertellen.

Het gaat over een idee wat dus eigenlijk een 3wielige lig-bromfiets met electromotor behelst. Een simpel koetswerk gaat voor een beetje comfort en stroomlijn zorgen.

De ligfiets versie wegens de betere aerodynamica en het comfort. De 3 wielen voor stabiliteit.

2 20" BMX voorwielen met schijfremmen zorgen voor de stevigheid en de Ackerman besturing voor een aanvaardbare draaicirkel.
1 standaard 26" achterwiel met een simpele 3 traps naafversnelling geeft iets meer keuze qua vermogensgebruikt tijdens acceleratie, bergop/bergaf(wat de accu's kan bijladen) Achterwiel gaat standaard afgeveerd zijn, de voorwielen kunnen optioneel voorzien zijn van een Formule 1 achtige ophanging.

Aandrijfvermogen, volledig moduleerbaar naar de wensen van de gebruiker. Versie I is electronisch begrensd op 180watt per motor, en tot 4 motoren kunnen geinstaleerd worden. Indien de begrenzing word weggehaald zijn vermogens tot 350watt per motor mogelijk.

Actieradius word bepaald door het aantal accu's en het gewicht ervan. Mijn versie gaat dus maar 1 uurtje actieradius hebben, daar ik maar een half uurtje nodig heb om naar het werk te rijden, waar dit ding voor bedoeld is.
Ik zou toekomen met 1 45Ah autoaccu. Maar moderne batterijtechnologie staat voor niets, en mits het gebruik van de nieuwe A123 LiFePo kan je voor hetzelfde gewicht 4 uur ver komen (helaas is het prijskaartje "aheum" dan).
Standaard er een 8A lader (dit per uur actieradius) erbij, en je kan op 7 uur je accu terug laden. Ideaal voor mijn toepassing. Kom op het werk, steek stekker in en 8 uur later heb je weer een volle accu.

Het gaat niet goedkoop zijn vrees ik. Maar het zou wel gebouwd worden voor het leven.

Laatst gewijzigd door maddox : 11 juni 2008 om 14:06.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2008, 14:30   #56
satiper
Minister-President

Standaard

Er is blijkbaar reeds over nagedacht
Welke topsnelheid denk je te kunnen bereiken?
Oud 11 juni 2008, 15:00   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Er is blijkbaar reeds over nagedacht
Welke topsnelheid denk je te kunnen bereiken?
Ik heb de eerste berekeningen gedaan op 25-30km/u op vlak terrein.

Wettelijke bepalingen in België geven geen topsnelheid, alleen een maximum vermogen toegelaten voor fietsen met hulpmotor. 250watt.

Je mag nu eenmaal niks zelf bouwen qua bromfiets. Dus is het officieel een fiets met hulpmotor.

Ook, de aandrijving zelf is modulair, en in theorie zou ik kortstondig tot 600W uit elke motor kunnen persen. Op 12V.
Er bestaat ook een 24V versie van die motor. Dan spreken we over heel andere getallen. het zal wel een andere reductiekast nodig hebben om om te kunnen gaan met de vermogens dan.
2400watt per motor voor 3 seconden. Met zo'n 4 motoren heb je 13 Pk tot je beschikking dan en 1760Nm op de uitgaande as.
Dit zijn wel puur theorie getallen gebaseerd op de fabrikants gegevens.
Oud 11 juni 2008, 15:22   #58
satiper
Minister-President

Standaard

In je vorige post spreek je over 4 motoren.
Ik dacht aan een motor per wiel maar je zegt ook dat het over een driewieler gaat?
Heb je soms een afbeelding van hoe het er ongeveer gaat uitzien?
Oud 11 juni 2008, 15:25   #59
satiper
Minister-President

Standaard

Het zou wel leuk zijn mocht iets hogere snelheid toegelaten zijn.
25/u is niet echt snel, maar met de fiets gaat het meestal ook niet sneller dus...
Oud 11 juni 2008, 15:35   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
In je vorige post spreek je over 4 motoren.
Ik dacht aan een motor per wiel maar je zegt ook dat het over een driewieler gaat?
Heb je soms een afbeelding van hoe het er ongeveer gaat uitzien?
Alleen het achterwiel word aangedreven. Voorwielen aandrijven kan, maar zou ettelijke 10tallen uren extra ontwikkeling en bouwtijd kosten.

De reductiekast die gebruikt zou worden, kan tot 4 van dat specifieke type motoren tegelijk gebruiken.

Er zijn voorlopige schetsen, en berekeningen. En een berg losse onderdelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be