Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 28 februari 2004, 16:45   #41
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zijn een volk, laat daar geen twijfel over bestaan, Vlamingen, Walen en Nederlanders horen thuis in één staat.
Het Beneluksche volk...

Als je wil zien waar extreem nationalisme toe leidt moet je dringend eens naar Turkije of de Balkan gaan.
tomm is offline  
Oud 28 februari 2004, 16:47   #42
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Iedere keer ik in Antwerpen kom krijg ik naar me toegeslingerd: "gij zijt van de Vlaanders zeker?" Dit zegt genoeg volgens mij over het "Vlaamse" volk...
volgens mij zegt dat meer ofwel over u, ofwel over de Antwerpenaars die u tegenkomt.

Citaat:
In tegenstelling tot Catalanen of Basken hebben Vlamingen geen gemeenschappelijke taal ( Nederlands wordt ook in Nederland gesproken, en de variant in Vlaanderen verschilt enorm volgens provincie) ,
Engels wordt ook in Australië gesproken, maar is het daarom het zelfde land als Groot-Brittanië ?
En over die "enorme" verschillen : als je het Spaans van Madrid vergelijkt met het Spaans van Sevilla, zijn er ook "enorme" verschillen. Is het daarom geen Spaans meer misschien? Of liggen daarom Spanje en Madrid niet in hetzelfde land?

Waar we echter wél kunnen van uitgaan, is dat het Frans en het Nederlands totaal verschillende talen zijn, en dat je dus wel zeer moeilijk kunt spreken van de "taaleenheid van België" (wat u hieronder zo grappig probeert te doen).

Citaat:
ze hebben ook geen culturele gebruiken die duidelijk verschillen van de Walen of Franstalige Brusselaars, etc.
De sarcast in mij denkt nu spontaan : "er zijn wel duidelijk culturele verschillen : de Vlamingen willen immers werken voor hun pree". 8)
Oud 28 februari 2004, 16:48   #43
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne

Wat die docu-film betreft, die heb ik niet gezien. Wel kan ik al terecht vermoeden dat ......
In die film wordt onder andere getoond hoe het voltallige bibliotheekpersoneel afgezet werd en vervangen werd door eigen mannetjes, die zich van meet af aan bezighouden met het "uitzuiveren" van de bibliotheek (lees : censureren an laten verdwijnen van 'bedreigende' linkse literatuur).

Niet alleen hadden we dat al gezien bij de NAZI's, maar het steekt ook in Vlaanderen reeds de kop op in de gemeente Zonhoven, waar 2 VB-gemeenteraadsleden via haar vertegenwoordiger in de beheerrraad van de bibliotheek eisen dat de nummers van het critische maandblad DENG worden verwijderd omdat er een rubriek "Blok Watch" in staat.

Toch wel raar dat ze dat niet vroegen toen DENG het foute diploma van Temsamani in de openbaarheid bracht.

De geschiedenis herhaalt zich. En onze lessen geschiedenis dienden juist "om te leren uit de fouten van het verleden". Misschien kan het Blok nu de lessen geschiedenis in het onderwijs laten vervangen door de studie van een "aanvaard" boek dat de ene helft van de wereld te vuur en te zwaard opzet tegen de andere en aan de basis lag om middeleeuwse vlamingen op kruistochten te sturen en Vlaamse grootvaders naar het Oostfront.

Et cum spiritu tuo ....
En mag ik er U op wijzen dat de Evergemse bib de vraag heeft gekregen om het Vlaams Blok magazine te laten verwijderen. Dit is door een Sp.A schepen gevraagd geworden! Uiteraard heeft de bib hier een neen op gegeven.
Mag ik zo vrij zijn, U er ook op te wijzen dat het Vlaams Blok magazine er nu staat, weldegelijk GRATIS.
Zo, waar brandt de lamp!
fernand is offline  
Oud 28 februari 2004, 16:51   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Was er hier onlangs geen 'Vlaamse' minister van cultuur die ook zonder Vlaams Blok-dictatuur aan boekencensuur begon?
Ik geloof dat het er eentje was met nogal spirituele ideeën.
Maar die had zeker iets met de Paus van Rome dat hij zo goed wist welke boeken er uit de bibliotheken dienden te verdwijnen?
Oud 28 februari 2004, 17:00   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Republiekske Ierland ja, dat bestaat. En dan? Er is ook regiooke Wallonië en Walen bestaan ook niet.
Een vraagje : waarvoor staat die V van VLD in uw onderschrift? Vuil? Vettig? Vies? Verrekt? Verrot? Vakantiegangers?

Ik hoop voor u dat het antwoord niet luidt "Vlaams", want dat bestaat immers niet (sic).

Voor Hans van de Cauter en de zijnen bestaat Vlaanderen niet.
En 'de zijnen' verkondigen dezelfde boodschap bij de vuile, vettige, vieze, verrekte, verrotte, Vivante...oef....pardon, Vlaamse Liberalen en Democraten.
Oud 28 februari 2004, 17:01   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volgens mij zegt dat meer ofwel over u, ofwel over de Antwerpenaars die u tegenkomt.
komde gij van de Vlaanders, u kunde gij dat dan wete? 'k peisnt nie vintje. Da's een opmerking die iedereen krijgt die van over de Schelde komt en zich nog niet heeft kunnen integreren in de Antwaarpse cultuur. (enkele gebrekkige pogingen niet te na gesproken) Overigens word ik ook dikwijls op basis van uiterlijk bij een ander volk gecatalogeerd... en da's minder plezant, toch in Antwerpen...

Citaat:
Engels wordt ook in Australië gesproken, maar is het daarom het zelfde land als Groot-Brittanië ?
Ik heb juist gezegd dat Vlaanderen en Nederland beide Nederlands spreken maar daarom nog geen volk zijn.

Citaat:
En over die "enorme" verschillen : als je het Spaans van Madrid vergelijkt met het Spaans van Sevilla, zijn er ook "enorme" verschillen. Is het daarom geen Spaans meer misschien? Of liggen daarom Spanje en Madrid niet in hetzelfde land?
Dat verschilt veel minder dan het verschil tussen West-Vlaams en Antwerps, ze spreken gewoon sneller maar gebruiken dezelfde zinsstructuur en dezelfde woorden. Zelfs het verschil tussen Latijns-Amerikaans en Europees Spaans is nog steeds kleiner dan de dialectverschillen in vlaanderen.

Citaat:
Waar we echter wél kunnen van uitgaan, is dat het Frans en het Nederlands totaal verschillende talen zijn, en dat je dus wel zeer moeilijk kunt spreken van de "taaleenheid van België" (wat u hieronder zo grappig probeert te doen).
Waar heb je dat in mijn bericht gelezen?

Citaat:
De sarcast in mij denkt nu spontaan : "er zijn wel duidelijk culturele verschillen : de Vlamingen willen immers werken voor hun pree".
We zullen maar niet over de Turken beginnen zeker...
Ik ken ook heel wat Vlamingen die niet willen werken voor hun pree en heel wat Walen die hard werken voor relatief weinig geld, dat soort veralgemeningen zijn afgezaagd.
tomm is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:01   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Arrogantie tot en met van sommige Belgicisten hier. Ik zou het adres van Tacitus eens aan de IRA moeten doorspelen, die gaan lachen als ze horen dat hij beweert dat er geen iers volk bestaat maar wel een Belgisch...
Oud 28 februari 2004, 17:05   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot Catalanen of Basken hebben Vlamingen geen gemeenschappelijke taal ( Nederlands wordt ook in Nederland gesproken, en de variant in Vlaanderen verschilt enorm volgens provincie) , ze hebben ook geen culturele gebruiken die duidelijk verschillen van de Walen of Franstalige Brusselaars, etc.
Hahaha. Dit is werkelijk een giller. De Vlamingen hebben geen gemeenschappelijke taal... Ooit van de cultuurtaal gehoord? Blijkbaar niet. De culturele of gestandardiseerde variant van het Nederlands is het AN, algemeen verspreid in heel Vlaanderen. Dat daarnaast ook dialecten gesproken worden, is heel normaal. Ook in Nederland verschillen de dialecten sterk van elkaar. Of wist u dat niet? Volgens uw redenering hebben de Nederlanders dan ook geen gemeenschappelijke taal... Luister maar eens naar iemand uit Groningen die dialect spreekt. Dat is geen Hollands, jongen!

En dacht u dat er in het Baskisch of het Catalaans geen dialecten bestonden? Arme man, u weet er blijkbaar niet zoveel van. In het Catalaans zijn er twee grote dialectfamilies die niet alleen in uitspraak, maar ook in woordenschat in grote mate van elkaar verschillen. Het Baskisch kent zelfs nog een grotere verscheidenheid aan dialecten. Dus, mogen we volgens uw logica nu concluderen dat de Basken en Catalanen geen eigen gemeenschappelijke taal hebben?

Of er geen duidelijke culturele verschillen zijn, doet niet zoveel terzake. Noren en Zweden verschillen daarin ook heel weinig van elkaar. Immers, Europese volkeren die dichtbij elkaar leven, hebben nu eenmaal altijd sterk opvallende gelijkenissen. De gelijkenissen doen het identitair verschil daarom nog niet verdwijnen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:09   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat verschilt veel minder dan het verschil tussen West-Vlaams en Antwerps, ze spreken gewoon sneller maar gebruiken dezelfde zinsstructuur en dezelfde woorden. Zelfs het verschil tussen Latijns-Amerikaans en Europees Spaans is nog steeds kleiner dan de dialectverschillen in vlaanderen.
De graad van verschil doet er eigenlijk weinig toe. Noors en Deens staan heel dicht bij elkaar, maar worden toch als twee onderscheiden talen beschouwd. Fins en Ests eveneens: dit was trouwens een geluk voor de Esten want tijdens de Sovjettijd werd de Finse tv massaal bekeken in Estland.

Echter, de dagdagelijkse spreektaal in Beieren, Oostenrijk en Zwitserland verschilt ingrijpend van de Duitse standaardtaal. Nochtans vindt niemand in die regio's of landen dat ze een andere taal dan het Duits spreken. De dialecten van Zwitserland verschillen trouwens in veel grotere mate van de dialecten in de Rijnstreek dan de verschillen tussen West-Vlaams en Antwerps. Niet zo verwonderlijk Antwerps als West-Vlaams behoren tot de Frankische dialectfamilie binnen het Nederlands. De dialecten in Zwitserland en die van de Rijnstreek behoren evenwel niet tot eenzelfde dialectfamilie.
Oud 28 februari 2004, 17:10   #50
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere keer ik in Antwerpen kom krijg ik naar me toegeslingerd: "gij zijt van de Vlaanders zeker?" Dit zegt genoeg volgens mij over het "Vlaamse" volk...
Wel wel, dan stel ik me toch ernstige vragen bij de buurten die je bezoekt.
Gelukkig dat, als je in Wallonië Nederlands spreekt, niemand zich vragen stelt. Dat zou nogal wat zeggen over het 'Belgische' volk!

Citaat:
In tegenstelling tot Catalanen of Basken hebben Vlamingen geen gemeenschappelijke taal ( Nederlands wordt ook in Nederland gesproken, en de variant in Vlaanderen verschilt enorm volgens provincie) , ze hebben ook geen culturele gebruiken die duidelijk verschillen van de Walen of Franstalige Brusselaars, etc.
En hier gaan we weer; Basken en Catalanen hebben recht op een eigen staat, Vlamingen niet. Dus Vlamingen hebben geen gemeenschappelijke taal omdat er in Nederland ook Nederlands gesproken wordt? Wat? Dus de Fransen hebben ook geen gemeenschappelijke taal: er wordt in Zwitserland ook Frans gesproken.

In Nederland verschilt het dialect ook enorm van provincie tot provincie; Nederlanders bestaan niet? Een non-argument dus. Ik ben trouwens nog nooit een Vlaming (oei, dat bestaat niet zeker?) die geen Algemeen Nederlands kon tegengekomen.

Ga je nu ontkennen dat de Vlamingen over het algemeen anders denken over zaken dan Walen? Waar heb jij de laatste 50 jaar geleefd? Mars?

Citaat:
Een volk is volgens mij gedefinieerd door taal of cultuur. Op geen van beide vlakken kan Vlaanderen zich onderscheiden van respectievelijk Nederland
Aha, een Groot-Nederlander dus. (los van het feit dat er een enorm mentaliteitsverschil is)

Citaat:
en Franstalig België.
Tiens, en ik dacht dat Nederlands hier de lingua franca was? Een zeer subtiel 'Franstalig België', overigens. Ik zou bijna denken dat ik aan het praten ben met Hans.

Citaat:
Zelfs al worden er in BelgiË meerdere talen gesproken, toch hebben belgen een gemeenschappelijke cultuur, die regionaal wel wat verschilt (net als in Italië, Nederland, en zoveel andere Europese landen) maar toch duidelijk te onderszcheiden van de culturen in onze buurlanden. Voil�*...
Ja, we hebben een gemeenschappelijke cultuur: de West-Europese. Maar voor de rest hebben we helemaal niet zoveel gemeen met elkaar. Wallonië leunt veel meer aan bij de Franse en Zuid-Europese cultuur en Vlaanderen bij de Noord-Europese. In die zin kan ik 'onze' cultuur niet onderscheiden van die van onze buurlanden, 'onze' cultuur bestaat namelijk helemaal niet.
Voil�*...

Citaat:
De vLD heeft eindelijk beseft dat er met het communautaire tema geen stemmen te rapen vallen,
Oh ok, ga jij het hen even vertellen?

Citaat:
en iedereen weet toch al lang dat slechts een zeer kleine minderheid van de Vlaams Blok-stemmers zichzelf vlaams-nationalistisch vinden
Die cijfers kun je me wel even geven, he? Maar kom, laten we je redenering eens volgen:

-Slechts een kleine minderheid van de Vlaams Blokkers is Vlaams-nationalistisch
-De overgrote meerderheid van de Vlaams Blokkers op dit forum is Vlaams-nationalist
-Op forums zoals deze zitten normaal de politiek bewusten

Conclusie: hoe politiek bewuster, hoe Vlaamsgezinder. Bedankt tomm!

Citaat:
overigens stemmen er in brussel ook heel wat Franstaligen op het Blok, wat haar meteen de grootste Vlaamse partij in Brussel maakt. Zijn dat dan sado-masochisten of zo?
Die mensen hebben een probleem met vreemdelingen. Kan het Blok daar nu iets aan doen?

Citaat:
Dat de CD en V maar terug de vlaemsche kaart trekt, dan zal ze haar potentiele kiezers die paars wat beu zijn vlug terug verliezen. De uiterst onpopulaire Vandenbrande heeft de CVP al een paar keer naar electorale dieptepunten gebracht.
Psst, het is 'Vlaams' niet 'vlaemsch', Hans. De rest van uw waarzeggerij is gewoon de moeite niet om op te reageren.

Citaat:
Tegenstanders van het migrantenstemrecht hebben altijd de mond vol over wat de meerderheid van de "vlamingen" wilt, wel ze zouden ook beter eens beseffen dat de meerderheid van de Vlamingen TEGEN verdere federalisering is.
Hoeveel kost dat, zo'n glazen bol? En het hangt er van af wat je bedoelt met 'federalisering'.

Conclusie: een gefrustreerde communist die het authoritare, corrupte en imperialistische België genegen is om al de verkeerde redenen. Zoek de fout.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:12   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een volk is volgens mij gedefinieerd door taal of cultuur. Op geen van beide vlakken kan Vlaanderen zich onderscheiden van respectievelijk Nederland en Franstalig België. Zelfs al worden er in BelgiË meerdere talen gesproken, toch hebben belgen een gemeenschappelijke cultuur, die regionaal wel wat verschilt (net als in Italië, Nederland, en zoveel andere Europese landen) maar toch duidelijk te onderszcheiden van de culturen in onze buurlanden. Voil�*...
Of hoe een belgicist erin slaagt in één alinea zichzelf tegen te spreken: enerzijds stelt hij immers dat Vlaanderen zich niet kan onderscheiden van Nederland bijvoorbeeld (naar taal en cultuur), maar anderzijds is de "gemeenschappelijk Belgische cultuur" wel duidelijk te onderscheiden van de buurlanden.

Het onderdeel (lees: Vlaanderen) kan zich niet van Nederland onderscheiden; het geheel (lees: België) daarentegen wel. Vlaanderen is nog steeds een deel van België. Leg die tegenstrijdigheid nu maar eens uit.
Oud 28 februari 2004, 17:15   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
En hier gaan we weer; Basken en Catalanen hebben recht op een eigen staat, Vlamingen niet. Dus Vlamingen hebben geen gemeenschappelijke taal omdat er in Nederland ook Nederlands gesproken wordt? Wat? Dus de Fransen hebben ook geen gemeenschappelijke taal: er wordt in Zwitserland ook Frans gesproken.
De informatie van onze belgicist rammelt trouwens aan alle kanten: er bestaan in het Baskisch en Catalaans ook dialecten. Volgens zijn redenering zou er dus geen gemeenschappelijke band bestaan om van Basken en Catalanen te spreken.

Om dan nog niet de inwoners van Québec te vergeten! Ook daar wordt Frans gesproken... En de Walen dan... die hebben volgens onze belgicist waarschijnlijk ook geen gemeenschappelijke taal, want het dialect dat ze in Doornik spreken verschilt dag en nacht van dat van Luik (het een is Picardisch en het ander is Luiker Waals). Maar ja, onwetendheid is nu eenmaal het kenmerk van het belgicisme.
Oud 28 februari 2004, 17:20   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha. Dit is werkelijk een giller. De Vlamingen hebben geen gemeenschappelijke taal... Ooit van de cultuurtaal gehoord? Blijkbaar niet. De culturele of gestandardiseerde variant van het Nederlands is het AN, algemeen verspreid in heel Vlaanderen. Dat daarnaast ook dialecten gesproken worden, is heel normaal. Ook in Nederland verschillen de dialecten sterk van elkaar. Of wist u dat niet? Volgens uw redenering hebben de Nederlanders dan ook geen gemeenschappelijke taal... Luister maar eens naar iemand uit Groningen die dialect spreekt. Dat is geen Hollands, jongen!
Fries is geen Nederlands hé, da's een andere taal. En mijn punt was juist dat Vlaanderen zijn qua taal niet kan onderscheiden van Nederland! Trouwens eigenlijk zegt taal niet zo veel over een culturele identiteit van een volk, kijk naar de Ieren (die uiteraard wel degelijk een volk zijn) de grote meerderheid spreekt Engels maar ze voelen zich absoluut geen Engelsen.

Citaat:
En dacht u dat er in het Baskisch of het Catalaans geen dialecten bestonden? Arme man, u weet er blijkbaar niet zoveel van. In het Catalaans zijn er twee grote dialectfamilies die niet alleen in uitspraak, maar ook in woordenschat in grote mate van elkaar verschillen. Het Baskisch kent zelfs nog een grotere verscheidenheid aan dialecten. Dus, mogen we volgens uw logica nu concluderen dat de Basken en Catalanen geen eigen gemeenschappelijke taal hebben?
Toch wel, en ik weet wel dat het Catalaans het Baskisch veel dialecten kennen, en zelfs een aantal afgeleide talen zoals het Valenciaans of Baleaars. Maar er is geen ander volk dat ook dezelfde taal spreekt, hun taal is uniek voor het Baskische en Catalaanse volk.

Citaat:
Of er geen duidelijke culturele verschillen zijn, doet niet zoveel terzake. Noren en Zweden verschillen daarin ook heel weinig van elkaar. Immers, Europese volkeren die dichtbij elkaar leven, hebben nu eenmaal altijd sterk opvallende gelijkenissen. De gelijkenissen doen het identitair verschil daarom nog niet verdwijnen.
U hebt gelijk dat de cultuur van Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland weinig van de onze verschilt, maar toch, eens de grens over, merk je dat WalloniË veel meer met ons gemeen heeft dan Noord-Frankrijk (behalve misschien Frans-Vlaanderen dat erg gelijkt op West-Vlaanderen) of Nederland. Iemand van mijn familie heeft jaren in nederland gewoond en zegt dat de verschillen misschien op het eerste gezicht niet zo opvallen maar toch wel zeer groot zijn. Hij heeft ook een tijdje in Doornik gewoond en dat is eigenlijk niet zo verschillend. Trouwens ik betwijfel of Noren en Zweden zoveel op elkaar gelijken, Noren hebben toch een heel unieke cultuur dacht ik anders dan Zweden.
tomm is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:20   #54
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wij zijn een volk, laat daar geen twijfel over bestaan, Vlamingen, Walen en Nederlanders horen thuis in één staat.
Het Beneluksche volk...

Als je wil zien waar extreem nationalisme toe leidt moet je dringend eens naar Turkije of de Balkan gaan.

Nooit gehoord van het Dietsche volk? Niet dat ik die ideologie aanhang. Het is gewoon een opmerkinkje
Kristof Miele is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:40   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jamaar de Walen hoorden daar niet bij dacht ik...
tomm is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:44   #56
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

[

Conclusie: hoe politiek bewuster, hoe Vlaamsgezinder. Bedankt tomm!

Lijkt mij logisch. Een belgicistisiche inwoner van Vlaanderen weet niet waar hij mee bezig is. Maar al te vaak merk ik dat Vlamingen die belgicistisch zijn niet op de hoogte zijn van de politiek en er zich überhaupt niet voor intereseren.
Dikwijls zijn ze pro-België omdat hun ouders dat ook zijn en ze ons 'nationaal' elftal niet uit elkaar willen zien vallen. Iedereen zijn mening, maar zulke argmentatie getuigt mijns inziens niet echt van een politiek bewuste geest.

Ik staaf mijn uitspraak niet op die enkelingen. Verdenk me alsjeblieft niet overgeneralisering, maar stemmen en denken tegen je eigen belang noem ik uitermate ondoordacht.
Kristof Miele is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:45   #57
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Jamaar de Walen hoorden daar niet bij dacht ik...

Volgens sommigen wel, volgens anderen weer niet. De meningen zijn verdeeld
Kristof Miele is offline  
Oud 28 februari 2004, 17:48   #58
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Fries is geen Nederlands hé, da's een andere taal. En mijn punt was juist dat Vlaanderen zijn qua taal niet kan onderscheiden van Nederland! Trouwens eigenlijk zegt taal niet zo veel over een culturele identiteit van een volk, kijk naar de Ieren (die uiteraard wel degelijk een volk zijn) de grote meerderheid spreekt Engels maar ze voelen zich absoluut geen Engelsen.

Citaat:
Toch wel, en ik weet wel dat het Catalaans het Baskisch veel dialecten kennen, en zelfs een aantal afgeleide talen zoals het Valenciaans of Baleaars. Maar er is geen ander volk dat ook dezelfde taal spreekt, hun taal is uniek voor het Baskische en Catalaanse volk.

Citaat:
U hebt gelijk dat de cultuur van Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland weinig van de onze verschilt, maar toch, eens de grens over, merk je dat WalloniË veel meer met ons gemeen heeft dan Noord-Frankrijk (behalve misschien Frans-Vlaanderen dat erg gelijkt op West-Vlaanderen) of Nederland. Iemand van mijn familie heeft jaren in nederland gewoond en zegt dat de verschillen misschien op het eerste gezicht niet zo opvallen maar toch wel zeer groot zijn. Hij heeft ook een tijdje in Doornik gewoond en dat is eigenlijk niet zo verschillend. Trouwens ik betwijfel of Noren en Zweden zoveel op elkaar gelijken, Noren hebben toch een heel unieke cultuur dacht ik anders dan Zweden.
U hebt gelijk wat het fries betreft, het is een nederlands dialect, zoals het gents het antwerps dialecten zijn.
Een fries is dan volgens U geen nederlander. Of behoren de friezen tot een ander VOLK?
fernand is offline  
Oud 28 februari 2004, 18:11   #59
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
komde gij van de Vlaanders, u kunde gij dat dan wete? 'k peisnt nie vintje. Da's een opmerking die iedereen krijgt die van over de Schelde komt en zich nog niet heeft kunnen integreren in de Antwaarpse cultuur. (enkele gebrekkige pogingen niet te na gesproken)
Ja zeg, ik kan er ook niet aan doen dat gij geen Nederlands kunt praten hé...

Trouwens, al eens het "Nederlands" vergeleken van (Noord-)Brabant, Noord-Holland en Nederlands Limburg? Dat zijn ook allemaal verschillende talen zeker...

Citaat:
Overigens word ik ook dikwijls op basis van uiterlijk bij een ander volk gecatalogeerd... en da's minder plezant, toch in Antwerpen...
Uiterlijk? Is dat dan ook de basis om een volkse eenheid te vormen?

Soit, u catalogeert me al tot een volk, gewoonweg door mijn nick. Dat vind ik nog veel erger... Die belgicisten toch hé... : vatten vol vooroordelen ja...

Citaat:
Ik heb juist gezegd dat Vlaanderen en Nederland beide Nederlands spreken maar daarom nog geen volk zijn.
Correctie. U zei dat Vlamingen allemaal verschillende talen spreken, maar zeker geen Nederlands. Wat probeert u toch allemaal te bewijzen????

Citaat:
Dat verschilt veel minder dan het verschil tussen West-Vlaams en Antwerps, ze spreken gewoon sneller maar gebruiken dezelfde zinsstructuur en dezelfde woorden.
Zelfs het verschil tussen Latijns-Amerikaans en Europees Spaans is nog steeds kleiner dan de dialectverschillen in vlaanderen.
Latijns-Amerikaans? Is dat de taal die ze in Brazilië en Suriname spreken?

Citaat:
Waar heb je dat in mijn bericht gelezen?
Pardon, maar ik was het niet die poneerde dat België bestond uit één volk hoor...
Oud 28 februari 2004, 18:52   #60
wv4democracy
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonge Belg
Citaat:
Herman De Croo, Voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, over de confederalistische wending van de VLD

"Dit is een ongeluk, en één met ernstige gevolgen. Ik heb dat ook geschreven naar mijn partijvoorzitter. Ik zit vijfendertig jaar in het parlement, veertig jaar in de politiek. Ik heb nooit, NOOIT, zoveel reacties gekregen als de voorbije drie weken. Ongeveer driehonderd boodschappen. En ze zeggen allemaal dat de VLD zich vergist. Een tiental liberalen zegt mij dat ze nooit nog voor de VLD zullen stemmen. En drie mensen hebben mij hun lidkaart teruggestuurd, gescheurd. 'Wij willen niet dat jullie raken aan de stabiliteit van het koningshuis', zeggen ze. 'En we willen niet dat de VLD België doet barsten.' "
Zo sprak hij in 2002. Vandaag luistert de VLD naar het Belgische Volk.
Het Volk wil niet dat België barst, en vandaag de dag pleit de VLD eindelijk weer vóór België. Niet in het minst door federaal premier Guy Verhofstadt, die aan der lijve ondervond dat bepaalde zaken best weer naar het federale niveau kunnen, voor beter bestuur.

U ziet het mensen. De VLD laat het Volk en België niet in de steek.

Een stem voor VLD-Vivant is een stem voor BELGIË.

Ik zou toch effe willen duidelijk maken voor diegenen die niet weten Jonge Belg hier zijn eigen mening projecteert op Vivant.
Ik heb laatst nog gevraagd op het forum van Vivant of zij dan wel voor of tegen confederalisme waren. Het antwoord is dat zij daar geen uitspraak over willen doen. Er zijn echter een aantal vivanters die duidelijk pro confederalisme zijn. Net zoals er een paar mensen zijn die niet inzien dat de meest logische structuur die bij een democratie past een confederalistische structuur is.
wv4democracy is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be