Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 15 december 2007, 21:44   #41
system
Banneling

Standaard

OFF TOPPIC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Waar zijn we mee bezig?
Waar gaan we naartoe?
Nu zijn we bezig met dit forum.
Waarom zouden we nu ergens naar toe gaan?

Laatst gewijzigd door system : 15 december 2007 om 21:45.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 22:04   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Troost u, op 11 juli hangen er ook zeer weinig vlaggen in Vlaanderen. Nu, op de Belgische feestdag hangen er tevens weinig vlaggen. Behalve in Brussel. Overlaatst was ik in Sint-Lambrechts-Woluwe. Veel huizen met (permanent) Belgische vlaggen. Alleen vraag ik me af, hoeveel van die huisgezinnen nu Nederlands kunnen spreken. Het wordt hoog tijd dat onze Franstalige broeders en zusters gaan beseffen dat ze geen ministers meer zullen kunnen leveren indien ze niet een aanvaardbaar Nederlands spreken. En vice versa natuurlijk. Ik hoop dat u er het hier mee eens bent.
Sint-Lambrechts-Woluwe is dan ook het FDF-bastion bij uitstek. Burgemeester aldaar is de genaamde Olivier Maingain. Die huizen worden dan ook hoofdzakelijk betrokken door de traditionele Brusselse Franskiljonse bourgeoisie, die nog steeds zweert bij het klassieke 'Belgique �* papa'. Niet verwonderlijk dat zij verknocht zijn en blijven aan de tijd waarin de Franstalige het in België voor het zeggen had, zijzelf geen enkele moeite moesten doen om Nederlands te kennen en de Vlaming maar Frans diende te spreken. Hun vaderlandslievendheid spruit met andere woorden hoofdzakelijk voort uit hun wens naar de bestendiging van hun aloude machtspositie.
Zwartengeel is offline  
Oud 15 december 2007, 23:33   #43
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets toont aan dat Frankrijk staat te springen voor een dergelijk scenario. Ook zal er een serieuse discussie aan voorafgaan op EU-topniveau, zoals dat indertijd ook het geval was bij de eenmaking van Duitsland. Of het daar zal passeren, is nog maar de vraag. Daarenboven zie ik geen enkel breed draagvlak hiervoor bij de Waalse bevolking.
Ik denk dat dus wel. De Walen , eenmaal aan hun lot overgelaten, want daar komt immers een Belgische splitsing op neer, zullen vrij snel voor een Franse oplossing opteren omdat ze daarin het best hun economisch en financieel eigenbelang verdedigd zullen zien.
Het is best mogelijk dat de Franstalige politieke klasse, evtl de Brussels-Franstalige op kop, eerst een rest-België zal prefereren want idd met een aanhechting bij Frankrijk zal die heel wat politiek staatkundige en administratieve pluimen moeten laten.
Die politieke klasse gaat dat m.i. niet kunnen blijven volhouden zonder het Vlaamse manna.

Hoedanook, het zou getuigen van politiek en tactisch inzicht voor de identiteit die Vlaanderen is om met dergelijk rattachistisch scenario wél rekening te houden.

Laatst gewijzigd door stab : 15 december 2007 om 23:37.
stab is offline  
Oud 15 december 2007, 23:39   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Sint-Lambrechts-Woluwe is dan ook het FDF-bastion bij uitstek. Burgemeester aldaar is de genaamde Olivier Maingain. Die huizen worden dan ook hoofdzakelijk betrokken door de traditionele Brusselse Franskiljonse bourgeoisie, die nog steeds zweert bij het klassieke 'Belgique �* papa'. Niet verwonderlijk dat zij verknocht zijn en blijven aan de tijd waarin de Franstalige het in België voor het zeggen had, zijzelf geen enkele moeite moesten doen om Nederlands te kennen en de Vlaming maar Frans diende te spreken. Hun vaderlandslievendheid spruit met andere woorden hoofdzakelijk voort uit hun wens naar de bestendiging van hun aloude machtspositie.

Ik ben het, in deze tenminste, helemaal met u eens.

Laatst gewijzigd door system : 15 december 2007 om 23:46.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 23:47   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik denk dat dus wel. De Walen , eenmaal aan hun lot overgelaten, want daar komt immers een Belgische splitsing op neer, zullen vrij snel voor een Franse oplossing opteren omdat ze daarin het best hun economisch en financieel eigenbelang verdedigd zullen zien.
Het is best mogelijk dat de Franstalige politieke klasse, evtl de Brussels-Franstalige op kop, eerst een rest-België zal prefereren want idd met een aanhechting bij Frankrijk zal die heel wat politiek staatkundige en administratieve pluimen moeten laten.
Die politieke klasse gaat dat m.i. niet kunnen blijven volhouden zonder het Vlaamse manna.
U denkt dat... Beter: u veronderstelt dat, daar er vandaag de dag GEEN ENKELE aanwijziging die uw veronderstelling kan onderbouwen. De drie rattachistische partijen halen een belachelijk lage verkiezingsscore; in het politieke debat in Wallonië of Franstalig Brussel speelt de rattachistische gedachte geen enkele rol; en tenslotte ik ontwaar bij de Franstaligen geen enkele vorm van Franse identiteit.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 december 2007, 23:49   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht

Hoedanook, het zou getuigen van politiek en tactisch inzicht voor de identiteit die Vlaanderen is om met dergelijk rattachistisch scenario wél rekening te houden.
U bent beiden bezig met science-fiction-achtige wensdromen. België zal gewoon blijven bestaan. Tenzij dat men geen oplossing vindt voor de huidige crisis. Hetgeen ik me moeilijk kan voorstellen.
system is offline  
Oud 15 december 2007, 23:51   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
Dan moet je op 14 juli toch eens in Henegouwen gaan rondrijden...Ik denk dat je verrast zou zijn hoeveel franse vlaggen er dan hangen...
Ik ken Henegouwen heel goed, zeker heel de grensstreek met West- en Oost-Vlaanderen, en bijgevolg kan ik u garanderen dat u daar met een vergrootglas naar een Franse vlag zult moeten zoeken.

De enige streek waar het aanvoelen sterk naar Frankrijk overslaat is in de zogenaamde Belgische Provence, de Gaume streek. In bepaalde dorpen hangt daar inderdaad zowel de Franse als Belgische vlag en is het de gewoonte om zelfs de twee nationale feestdagen te vieren. Niet echter in Henegouwen.
Oud 15 december 2007, 23:53   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent beiden bezig met science-fiction-achtige wensdromen. België zal gewoon blijven bestaan. Tenzij dat men geen oplossing vindt voor de huidige crisis. Hetgeen ik me moeilijk kan voorstellen.
Is België dan eeuwig? Ik moet toch altijd lachen als ik belgicisten steeds weer opnieuw hoor drammen over "België zal blijven bestaan". 't Doet me altijd weer terugdenken aan de uitspraak van die ultrabelgicistische adelborst van de BUB: "België heeft de eeuwigheid". Jaja, denk ik dan.
Oud 15 december 2007, 23:55   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Het zou Sarkozy zelf geweest zijn... Of het waar is weet ik niet maar het gaat wel samen met zijn verzekering dat Frankrijk in geen geval zou tussenkomen. Dat wil dus zeggen op ons moet je niet rekenen om jullie te depanneren en ruikt meer naar rustig wachten tot de rijpe appel hun in de schoot valt...
Denkt u?
Oud 15 december 2007, 23:58   #50
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt dat... Beter: u veronderstelt dat, daar er vandaag de dag GEEN ENKELE aanwijziging die uw veronderstelling kan onderbouwen. De drie rattachistische partijen halen een belachelijk lage verkiezingsscore; in het politieke debat in Wallonië of Franstalig Brussel speelt de rattachistische gedachte geen enkele rol; en tenslotte ik ontwaar bij de Franstaligen geen enkele vorm van Franse identiteit.
In de huidige Belgische constellatie is dat inderdaad niet aan de orde. Neem België echter weg en het plaatje kan er echter - al dan niet na een tijdje - totaal anders gaan uitzien. Bedenk bijvoorbeeld dat de Groot-Nederlandse gedachte in Vlaanderen vandaag de dag evenzeer door een relatieve minderheid wordt gedragen.
Zwartengeel is offline  
Oud 16 december 2007, 00:01   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In de huidige Belgische constellatie is dat inderdaad niet aan de orde. Neem België echter weg en het plaatje kan er echter - al dan niet na een tijdje - totaal anders gaan uitzien. Bedenk bijvoorbeeld dat de Groot-Nederlandse gedachte in Vlaanderen vandaag de dag evenzeer door een relatieve minderheid wordt gedragen.
Dus is het een loutere veronderstelling gebaseerd op andere veronderstellingen.

Natuurlijk kunnen de geesten evolueren, maar de huidige gegevenheid laat zien dat rattachisme op dit ogenblik louter "Wortspielerei" is. Niets meer dan dat.
Oud 16 december 2007, 00:04   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is België dan eeuwig? Ik moet toch altijd lachen als ik belgicisten steeds weer opnieuw hoor drammen over "België zal blijven bestaan". 't Doet me altijd weer terugdenken aan de uitspraak van die ultrabelgicistische adelborst van de BUB: "België heeft de eeuwigheid". Jaja, denk ik dan.
Niets is eeuwig. Behalve het eeuwig leven, zo beweren sommigen tenminste. Nogmaals, België zal verdampen door Europa. Dat is nu al bezig. Niet alleen België overigens. Diegene die de illusie koesterden de 'Europese Grondwet' tegen te houden door een referendum, zijn eraan voor hun moeite. Alle staten leveren in qua bevoegdheid. Beetje bij beetje. En dat is niet meer te stoppen.

De tijd van het oudbollige (staats)nationalisme is voorbij. Defintief. Nu gaat het over continentaal nationalisme. En dat is heel andere koek trouwens.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 00:12.
system is offline  
Oud 16 december 2007, 00:06   #53
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heel zeker en straks wordt het opletten of er komen Vlaamse ministers die het FR niet voldoende machtig zijn.
Waarom moeten die Frans kunnen? Kunnen alle frantalige ministers Nederlands?

.
Eddy B is offline  
Oud 16 december 2007, 00:06   #54
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige streek waar het aanvoelen sterk naar Frankrijk overslaat is in de zogenaamde Belgische Provence, de Gaume streek. In bepaalde dorpen hangt daar inderdaad zowel de Franse als Belgische vlag en is het de gewoonte om zelfs de twee nationale feestdagen te vieren. Niet echter in Henegouwen.
Bij wijze van anekdote: in de Gaume spreken ze hun bourgmestres ook gewoon aan als maire. Zouden ze zich aan 't voorbereiden zijn?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 16 december 2007 om 00:06.
Burkide is offline  
Oud 16 december 2007, 00:08   #55
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Staten komen en staten gaan. België is gekomen, België zal gaan. Allicht zal Vlaanderen komen, en ongetwijfeld zal Vlaanderen dan ook op een moment gaan - hetzij door op te gaan in een andere natiestaat, tenzij omdat het Westfaalse systeem definitief begraven wordt.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 16 december 2007, 00:09   #56
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is toch wel een intense mediatieke en culturele gerichtheid naar Frankrijk toe , volgens mij. Onderhuids is die Franse identiteit mss wel aanwezig die ze tegenover Vlamingen niet openlijk etaleren.
Maar of dat nu zo is of niet, daar gaat het niet over.
Belangrijk is dat Vlamingen met een Frans scenario rekening moeten houden.
Oud 16 december 2007, 00:14   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Inderdaad. Staten komen en staten gaan. België is gekomen, België zal gaan. Allicht zal Vlaanderen komen, en ongetwijfeld zal Vlaanderen dan ook op een moment gaan - hetzij door op te gaan in een andere natiestaat, tenzij omdat het Westfaalse systeem definitief begraven wordt.
Vlaanderen zal opgaan in een Europese (nederlandstalige) subregio.

Steeds weer sta ik versteld over de naïviteit (onwetendheid?) van mensen.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 00:18.
system is offline  
Oud 16 december 2007, 00:18   #58
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal opgaan in een Europese (nederlandstalige) subregio.

Steeds weer sta ik versteld over de naïeviteit (onwetendheid?) van mensen.
Mag ik je glazen bol eens lenen? Ernstiger: welke zijn de voortekenen dat dit zal gebeuren?
Burkide is offline  
Oud 16 december 2007, 00:19   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mag ik je glazen bol eens lenen? Ernstiger: welke zijn de voortekenen dat dit zal gebeuren?
Bent u (geestelijk) blind of zo? Europa is ook een economische unie. Deze steken qua taal en economie op mekaar ingesteld kunnen worden, zullen als subregio uitgroeien.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2007 om 00:21.
system is offline  
Oud 16 december 2007, 00:19   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets is eeuwig. Behalve het eeuwig leven, zo beweren sommigen tenminste. Nogmaals, België zal verdampen door Europa. Dat is nu al bezig. Niet alleen België overigens. Diegene die de illusie koesterden de 'Europese Grondwet' tegen te houden door een referendum, zijn eraan voor hun moeite. Alle staten leveren in qua bevoegdheid. Beetje bij beetje. En dat is niet meer te stoppen.

De tijd van het oudbollige (staats)nationalisme is voorbij. Defintief. Nu gaat het over continentaal nationalisme. En dat is heel andere koek trouwens.
De staten verdampen helemaal niet, daar de EU geen superstaat is of wordt. De EU is en blijft een "unie" waarbij men de nationale wetgevingen harmoniseert. Alle lidstaten blijven evenwel hun volle soevereiniteit behouden, wat inhoudt dat ze ook op ieder moment weer uit de unie kunnen treden.

En staatsnationalisme is nog steeds springlevend in landen als Frankrijk, Italië, Polen, Oostenrijk... Neem België niet als maatstaf voor alle EU-landen: u staat dan echt wel op het verkeerde been!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be