![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik behoefte heb aan een weerspreuk van Boer Sjarel, dan zal ik de Druivelaar wel eens consulteren.
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nuja, je kan jezelf blijven wijsmaken dat je altijd wel ergens geld zal blijven vinden, dat er geen limieten zijn en je kan doodleuk methodes die je aan de tegenpartij verwijt blijven toepassen, maar het water blijft uiteindelijk stijgen en verdrinken zal je toch... Maar blijkbaar is het gezelliger om blindweg met je kop op een muur te blijven afstormen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 15 december 2007 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Parlementslid
|
![]() Iedereen een universitair diploma, dat is de grote misvatting!
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 december 2007 om 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() desiderius ik ben het niet met je eens.
Ik werk in die sociale sector en zie dat daar ontzettend inefficient gewerkt wordt wat nergens toe leidt en kapitalen kost! Ik zie dagelijks de paradox, wie zich richt op doelgroepen zijn uitgerekend degene die armoede en gebrekkige participatie aan arbeidsmarkt uitsluiten! Er wordt op een absurde manier met mensen verschoven, van de ene bak uitkering naar een volgende, door meer te investeren in sociale economie kunnen we meer mensen uit de uitkering richting belasting betalen sturen!Dat verhoogt koopkracht en zorgt voor een sterke economie! Er hoeft geen geld bij maar er moet anders en effectiever gewerkt worden! En er moet greep komen op de gevolgen van mechanismen die de draagkracht van de samenleving uithollen. voorbij de links rechts discussie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zodadelijk word ik nog voorstander van het nieuwe leesteken. Of voor sommige mensen moet het lonend zijn om hun, uiteraard meerwaardig, idee, zovaak en zo denigrerend mogelijk te kunnen herhalen, tegen iedereen bij wie dat enigszins aanvaardbaar is.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 december 2007 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daar valt veel over te zeggen... ik begrijp niet wat je precies wilt zeggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die rijken liggen daar niet wakker van net omd�*t we in een globale economie meedraaien. Kapitaal is een globaal en bijzonder vluchtig iets geworden. Ik zou begot niet weten hoe een belgische overheid mij ook maar één eurocent lichter zou kunnen maken, aangezien ik niks bezit waarop men hier te lande de hand zou kunnen leggen. Ik ben -technisch gesproken- zo arm als de eerste de beste landloper die je in één of ander Brussels metrostation kan aantreffen. En dat geldt voor iedereen met een beetje vermogen die niet vasthoudt aan het fetisjisme van het Vlaamsche huisje-boompje-beestje... Kortom: we zitten met de financiering van het hele sociale systeem aan het plafond. Je kan enkel nog de kleine spaarderkes treffen met extra belastingen. (in de wetenschap dat voor de meeste Vlamingen het eigen huis een compensatie is voor die ridicule wettelijke pensioenen) Je hebt overschot van gelijk dat de oplossing zit in een zeer diepgaande hervorming van de sociale zekerheid. We kennen allemaal de excessen. Deze week nog kwam een nieuwe kuisvrouw zich melden bij de overbuur; stopte een jaguar en stapte een madam uit die kwam kuisen... voor één dag welteverstaan, op die manier kon ze de VDAB weer voor een flink tijdje afschudden. Ikzelf ben puur uit nieuwgierigheid eens gaan horen bij de VDAB of ik in aanmerking kon komen voor een werkloosheidsuitkering. 'Geen probleem meneer' Alleen lang genoeg wachten en dan kan ik zelfs als gezinshoofd een leuk sommetje achterover drukken elke maand. Gezien mijn leeftijd, waarschijnlijk zonder enige controle of risico dat men mij nog gaat 'pesten'. Ik kan er misschien de tuinman en z'n hulpje mee betalen. En gelijkaardige verhalen kan je rapen uit alle takken van de SZ; het zijn structurele problemen. Ik wou enkel aangeven dat -voordat er hier nog eens wordt opgeroepen om de belastingen verder op te krikken- er eerst maar eens werk moet gemaakt worden van een geloofwaardig systeem.
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat iedereen nu een hoger diploma wil halen teneinde veel geld te kunnen verdienen. Al hoewel er op de arbeidsmarkt problemen zijn voor sommige hooggeschoolden. Het is niet omdat je universitair bent dat je direct zal scoren. Werkervaring is belangrijker dan alleen maar pure kennis alleen (theoretisch) je moet praktiserend zijn en goed kunnen omgaan met mensen. En dat leer je niet door boeken te lezen maar door dingen te doen. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 december 2007 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementslid
|
![]() [quote=Desiderius;3149685]Alice, wat dat laatste betreft ben ik het roerend eens met je. Alleen wordt het hele debat hierrond verzuurd door zinloze pogingen om de boel verder te polariseren. Het enige wat ik wou aangeven was dat het voor die 'rijken' niet zoveel uitmaakt hoe er gedreigd wordt met het verder opkrikken van de fiscaliteit richting vermogens.
Die rijken liggen daar niet wakker van net omd�*t we in een globale economie meedraaien. Kapitaal is een globaal en bijzonder vluchtig iets geworden. Ik zou begot niet weten hoe een belgische overheid mij ook maar één eurocent lichter zou kunnen maken, aangezien ik niks bezit waarop men hier te lande de hand zou kunnen leggen. Ik ben -technisch gesproken- zo arm als de eerste de beste landloper die je in één of ander Brussels metrostation kan aantreffen. En dat geldt voor iedereen met een beetje vermogen die niet vasthoudt aan het fetisjisme van het Vlaamsche huisje-boompje-beestje... Kortom: we zitten met de financiering van het hele sociale systeem aan het plafond. Je kan enkel nog de kleine spaarderkes treffen met extra belastingen. (in de wetenschap dat voor de meeste Vlamingen het eigen huis een compensatie is voor die ridicule wettelijke pensioenen) Je hebt overschot van gelijk dat de oplossing zit in een zeer diepgaande hervorming van de sociale zekerheid. We kennen allemaal de excessen. Deze week nog kwam een nieuwe kuisvrouw zich melden bij de overbuur; stopte een jaguar en stapte een madam uit die kwam kuisen... voor één dag welteverstaan, op die manier kon ze de VDAB weer voor een flink tijdje afschudden. Ikzelf ben puur uit nieuwgierigheid eens gaan horen bij de VDAB of ik in aanmerking kon komen voor een werkloosheidsuitkering. 'Geen probleem meneer' Alleen lang genoeg wachten en dan kan ik zelfs als gezinshoofd een leuk sommetje achterover drukken elke maand. Gezien mijn leeftijd, waarschijnlijk zonder enige controle of risico dat men mij nog gaat 'pesten'. Ik kan er misschien de tuinman en z'n hulpje mee betalen. En gelijkaardige verhalen kan je rapen uit alle takken van de SZ; het zijn structurele problemen. Ik wou enkel aangeven dat -voordat er hier nog eens wordt opgeroepen om de belastingen verder op te krikken- er eerst maar eens werk moet gemaakt worden van een geloofwaardig systeem. Ik ben het volledig met je eens, een totaal gebrek aan efficiëntie bij de staat omtrent beheersing van de kosten inzake sociale zekerheid. Het probleem is evenwel dat de rijken hun kapitaal voor zich houden (in beleggingsfondsen, aandelen, waardepapieren, onroerend goed...) dat is allemaal geld dat niet in de economie terecht komt maar opgepot word. Dat komt omdat ze voortdurend speculeren teneinde hun rente op kapitaal nog meer te laten opbrengen. En dus niet direct investeren in fysieke zaken, maar veeleer erop speculeren. Het fysieke economische groei is al lang niet meer mee met de virtuele kapitaalmarkten waar dagelijks gigantische bedragen verdwijnen in de zakken van bellegers die meer potten dan ze direct in de economie pompen. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 december 2007 om 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() En dat mogen ze niet? Rijken moeten consumeren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Desiderius, je hebt een punt als je op de misbruiken wijst en ja, vaak hollen mensen die het geld niet nodig hebben ook het systeem uit!
Maar ik wlde er vooral op wijzen dat de hele arbeidsmarkt rond menselijk ellende zelf het systeem in stand houdt. Door dat geld effectiever te besteden kun je mensen wel opnieuw inpassen in de samenleving , nu gebeurt dit gewoonweg niet en houdt de sociale sector mensen in ellende inplaats van eruit. Je moet dus niet meer belasting heffen maar wat er aan middelen zijn anders en beter inzetten. Het is onnozel dat vele mensen die willen en kunnen werken niet beter begeleidt worden om werk te vinden, maar die sector is zo over geprofessionaliseerd dat een kat zijn jongen er niet in terug vindt en de helft van de diensten werken niet of helpen mensen van de wal in de sloot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementslid
|
![]() Het probleem is dat ze op geïnvesteerd kapitaal nog grotere inkomsten opeisen... vb: ik ben een groot vermogensbezitter en jij de staat of een bedrijf die middelen wil.
Ik geef u 1000 eur. daarenbovenop wil ik dat je het bedrag volledig terugbetaalt met rente + eventuele waardestijgingen of eventuele voorwaarden die ik gesteld heb op mijn voorschot (een belang nemen van 30% bijvoorbeeld...). Dus u zal altijd meer blijven betalen aan ik, behalve als u zich kan vrijkopen. Ik krijg altijd meer geld van u dan hetgeen ik u gegeven heb! Tenzij je met mij kan concurren, dan draaien de rollen! Het is daarom dat de staat meestal in schulden zit, als de econmische groei vertraagt daalt de werkgelegenheid, de welvaart en zo dalen de inkomsten voor de staat. Maar de staat moet voor maatschappelijke regulator spelen(via tijdelijke uitkeringen of via fiscale constructies) en afwachtten wanneer privé investeerders weer zullen toehappen! Zodat de markt weer goed draait en het economisch beter voor de wind gaat en de staat weer veel kan innen. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 december 2007 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() Aangezien jij over de juiste kennis beschikt, zet het dan maar uitéén!
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 16 december 2007 om 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is een noodzaak om het klimaat zijn eigen weg te laten gaan. Citaat:
Zoals iedereen weet, heeft alles zijn ups en downs. Ook de koopkracht. Citaat:
Citaat:
'tja, je kan de waarde van arbeid en kennis niet blijven verhogen. En op een bepaald ogenlik moet men wel zeggen stop tot hier en niet verder. Citaat:
Men kan immers niet blijven uitpersen, om andere een gemakkelijk en gratis leventje te bieden, dit heeft zelfs niets te maken met arm of rijk, maar gewoon met aanvaardbaarheid, van wat nog kan en mag en wat niet meer. Citaat:
Citaat:
Het normale spel van de economie en zij die plots zonder eigen inspanningen rijk worden, zijn vaak daarna de meest ongelukkigste mensen op aarde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En daarna terug in verval gaat om te eindigen in de oude vorm van zelf behoud en vernieling. Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 16 december 2007 om 13:02. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De staat moet trouwens helemaal niet voor maatschappelijke regulator spelen, ze doet dat simpelweg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Amai, dus laat de maar komen? Liever passief dan iets er tegen te doen. Nogthans heeft de geschiedenis reeds meerdere malen aangetoond dat deze machine steeds opnieuw stil valt en zichzelf vernield. Locaal of internationaal dat is het verschil tussen vroeger en nu. Niemand die je verbied of tegen houd om van deze trein af te stappen en je verder gelukkig te voelen met een ander leven. Dus gaan doppen en jezelf als bedelaar omdopen. |
|
![]() |
![]() |