Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2007, 17:32   #41
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ik zie een toetreding van Rusland helemaal niet zitten. Ten eerste zijn ze voor mijn part veel te nationalistisch (nog een groter grootmacht-complex dan UK) en daarnaast is het nogal aziatisch, zowel qua territorium als qua politieke structuur en mentaliteit.

De andere landen in het lijstje, daar heb ik geen probleem mee. Een belangrijke vereiste vind ik wel dat men als kandidaat-lidstaat inziet dat men zijn souvereiniteit deels moet afstaan. M.a.w., dat de EU meer is dan de puur economische zin die de Britten eraan geven.

Laatst gewijzigd door Rogge : 28 december 2007 om 17:33.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 17:38   #42
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
ik zie een toetreding van Rusland helemaal niet zitten. Ten eerste zijn ze voor mijn part veel te nationalistisch (nog een groter grootmacht-complex dan UK) en daarnaast is het nogal aziatisch, zowel qua territorium als qua politieke structuur en mentaliteit.

De andere landen in het lijstje, daar heb ik geen probleem mee. Een belangrijke vereiste vind ik wel dat men als kandidaat-lidstaat inziet dat men zijn souvereiniteit deels moet afstaan. M.a.w., dat de EU meer is dan de puur economische zin die de Britten eraan geven.
op vlak vanwat de britten in de EU zien hebben ze eigenlijk wel gelijk, teveel invloed is ook nt goed. wat echter wel nt goedpraat dat ze tegenwerken, er is tenslotte een groot verschil tss een bepaalde visie over iets hebben en iets effectief tegenwerken, er uitstappen bestaat ook nog altijd ( moeten de britten echt eens overwegen )

en dat rusland er nt bijhoort spreekt vr zich, turkije en alle andere landen in de lijst trouwens ook nt. zelfs de uitbreiding met het oostblok is er teveel aan, nr mijn mening.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 12:06   #43
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Cointus interuptus lijkt me het beste voor heel de EU.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 12:09   #44
born2bewild
Banneling

Standaard

als ze nu eens iedereen lieten toetreden, en dan de oorspronkelijke leden eruit treden

Laatst gewijzigd door born2bewild : 29 december 2007 om 12:10.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 12:14   #45
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ja, China buurland van België als het ware klinkt vreemd.

Maar de Europese integratie is niet gestart omdat Duitsers en Fransen elkaar opeens zo aardig vonden. Er waren economische noodzakelijkheden. Een hernieuwde oorlog tussen Duitsland en Frankrijk die de rest van de wereld mee zou slepen, moest worden vermeden. Jean Monnet stelde in 1950 het geniale plan voor om de staalindustrieën van Frankrijk en Duitsland zodanig met elkaar te laten integreren dat een oorlog praktisch onmogelijk zou worden: de EGKS. Bovendien had een verenigde Europese economie ook enorme schaalvoordelen.

Tussen de EU en Rusland bestaan ook sterke economische belangen. Rusland is dankzij 70 jaar communisme economisch onderontwikkeld. De EU is grondstofarm. Rusland heeft een BBP van het niveau van Italië dacht ik. Rusland kan heel goed de economische samenwerking met de EU gebruiken en de EU nog meer de grondstoffen uit Rusland. Omdat de economische belangen van de EU en Rusland zo complementair zijn, zal de economische noodzaak leiden tot een intensivering van de contacten.

Of het zover komt dat Rusland deel zal uitmaken van de EU, is moeilijk te voorspellen. Maar het is idd niet uit te sluiten. Dan wordt China onze buur.

Het lijkt wel op het idee van de continentale drift van Alfred Wegener, dat hij omstreeks 1910 ontwikkelde. Het was toen voor praktisch iedereen onvoorstelbaar dat grote landmassa’s konden bewegen. Pas vijftig jaar later met de theorie van de platentektoniek werd het onvoorstelbare toch geaccepteerd. Zo is buurland China nu nog onvoorstelbaar. China lijkt een continentale drift te ver. Maar als je het onderliggende mechanisme van de economische noodzakelijkheid begrijpt, is het niet zo vreemd.
Maar Turkije is ook een heel belangrijke handelspartner van Europa, en bovendien reeds beter geïntegreerd in de Europese economie, ik zie Turkije wel lid worden over 10 jaar of zo. Rusland niet, niet omdat het grenst aan China maar omdat het veel te groot is, Rusland zou heel de rest van de EU overvleugelen en zal zich nooit aanpassen aan EU-normen. (dat willen ze ook niet) De Russische economie is volledig verstrengeld met die van Kazachstan en Ukraïne. Als je Rusland erbij neemt moet je heel de voormalige Sovjet-Unie erbij nemen.
Rusland is niet economisch onderontwikkeld door 70 jaar communisme, in de jaren '80 was Rusland er beter aan toe dan sommige EU-lidstaten. 10 jaar ultra-liberalisme echter hebben de Russische economie jaarlijks met 9% doen krimpen.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 13:08   #46
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

ik , en niet ik alleen hoop dat turkije nooit toetreed !!!!! wegens geografisch grotendeels gelegen in klein Azië , en een te moslim land dus kompleet andere cultuur dan de europese !!!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 14:00   #47
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar Turkije is ook een heel belangrijke handelspartner van Europa, en bovendien reeds beter geïntegreerd in de Europese economie, ik zie Turkije wel lid worden over 10 jaar of zo. Rusland niet, niet omdat het grenst aan China maar omdat het veel te groot is, Rusland zou heel de rest van de EU overvleugelen en zal zich nooit aanpassen aan EU-normen. (dat willen ze ook niet)
ik vraag me af of Turken dat wel willen. de mensen daar maken een erg nationalistische indruk op mij: je kan je in Turkije geen 4 meter verplaatsen zonder onder een Turkse vlag te lopen.
Maar zoals ik al zei, ik heb a priori niets tegen een Turkse toetreding, al stel ik mij er wel vragen bij.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 14:06   #48
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik vraag me af of Turken dat wel willen. de mensen daar maken een erg nationalistische indruk op mij: je kan je in Turkije geen 4 meter verplaatsen zonder onder een Turkse vlag te lopen.
Maar zoals ik al zei, ik heb a priori niets tegen een Turkse toetreding, al stel ik mij er wel vragen bij.
Volgens een Turkse vriendin van mij, uit Ankara, is een toetreding heel onwaarschijnlijk. De Turken willen zelf niet meer.

Laatst gewijzigd door vooruit : 29 december 2007 om 14:07.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:11   #49
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Volgens een Turkse vriendin van mij, uit Ankara, is een toetreding heel onwaarschijnlijk. De Turken willen zelf niet meer.
Schattig toch; maar ik denk dat ze dat alleen uit beleefdheid zegt of om ons blij te maken.
Oud 29 december 2007, 17:37   #50
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Schattig toch; maar ik denk dat ze dat alleen uit beleefdheid zegt of om ons blij te maken.

Er is een redelijk anti-Europees sentiment in grote lagen van de Turkse bevolking.

Sommigen moeten gewoon niets hebben van het Westen. Anders vinden dat ze al te lang moeten wachten, dat ze aan het lijntje worden gehouden.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 18:00   #51
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het nu al vast ligt dat Montenegro, Servië, Kroatië, Bosnië en Abanië bij de EU komen in het volgende decennium.
Willen de Serviërs dat zelf wel?

Ik denk trouwens dat Macedonië nog veel eerder bij de EU zal komen dan Servië, Bosnië en Albanië.
Citaat:
Moldavië is meer Europeesgezind, maar een deel van Moldavië heeft zich afgescheurd en wordt gesteund door Rusland, zolang dit niet opgelost wordt is er geen sprake van toetreding. Trouwens Moldavië zelf is ook vrij sterk gerussificeerd en communistisch, dat zal de toetreding niet vergemakkelijken.
Nu ja, de EU heeft van Cyprus ook geen probleem gemaakt.
Oud 29 december 2007, 18:08   #52
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
...............

.................

Hoefde niet want was al en duurt voort; id Spanje en Engeland.
Oud 29 december 2007, 21:53   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
ik , en niet ik alleen hoop dat turkije nooit toetreed !!!!! wegens geografisch grotendeels gelegen in klein Azië , en een te moslim land dus kompleet andere cultuur dan de europese !!!!
Dat is zeer kortzichtig, ik ben allesbehalve een Turkije-fan, maar in veel opzichten is dat een Europees land, allesbehalve een Arabisch land. Godsdienst is niet allesbepalend, Turkije is in veel opzichten Europeser dan Rusland, en veel Turken zijn niet religieus en drinken meer dan de gemiddelde Belg, ook homoseksualiteit of andere afwijkende levensstijlen bvb. zijn veel beter aanvaard dan in veel (Oost-)Europese landen. Je baseert je waarschijnlijk op de Turken in België, die inderdaad een bijzonder kleingeestige achterlijke gemeenschap vormen, zonder uitzondering afstammend van kleine dorpen in Zuid-Oost-Turkije, als die mensen naar Turkije terugkeren voelen ze zich daar helemaal niet meer thuis, zeker niet in de grote steden.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 december 2007 om 21:54.
Oud 29 december 2007, 22:01   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat geldt evenzeer, nog meer zelfs, voor Rusland. Maar veel Turken willen wil lid worden, maar ze voelen ook dat veel EU-landen hen er niet bij willen, en willen niet gaan bedelen of teveel toegeven. (bvb. autonomie voor de Koerden zien veel Turken niet zitten)
De Turken zullen moeten kiezen: hun trots opgeven of nooit bij de EU komen. Als de Turken zelf zich volledig inzetten voor lidmaatschap, dan zal zelfs Sarkozy dat niet kunnen tegenhouden. Want ook de Franse industriëlen zien Turks lidmaatschap volledig zitten, ook belangrijke EU-lidstaten als GB, Spanje, Italië en de meeste Centraal-Europese en zelfs aartsvijand Griekenland (wegens economische redenen) willen Turkije opnemen.
Oud 29 december 2007, 22:10   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willen de Serviërs dat zelf wel?

Ik denk trouwens dat Macedonië nog veel eerder bij de EU zal komen dan Servië, Bosnië en Albanië.

Ik ben daar niet zo zeker van, Macedonië doet het op economisch vlak niet schitterend. Servië wil lid worden van de EU, om economische redenen, maar begrijpelijkerwijs niet van de NAVO.

Wat betreft Cyprus, toch niet volledig te vergelijken met Moldavië, ten eerste zit het economisch op een heel ander niveau, ten tweede is het conflict al decennia gestabiliseerd, terwijl dat in Moldavië niet het geval is, Transdnestrië luistert enkel naar Moskou, en is een draaischijf voor de Russische maffia, terwijl de Turkscyprioten het toch niet kunnen veroorloven de EU volledig te negeren. De Turkscyprioten stemden VOOR het EU-plan en de Grieks-cyprioten tegen.
Ik vond ook dat Moldavië, ondanks het feit dat talloze Moldaven hun geld verdienen in de EU, en ondanks het feit dat de Russen een maffiastaat op hun grondgebied steunen, veeleer richting Moskou kijkt, hun verkochtheid aan het Sovjet-verleden is vrij groot. Dat vertaalde zich tijdens de laatste verkiezingen in een nieuwe absolute meerderheid voor de communistische partij, verkiezingen die door EU-waarnemers als vrij eerlijk en transparant verklaard werden.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 december 2007 om 22:14.
Oud 29 december 2007, 22:32   #56
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat geldt evenzeer, nog meer zelfs, voor Rusland. Maar veel Turken willen wil lid worden, maar ze voelen ook dat veel EU-landen hen er niet bij willen, en willen niet gaan bedelen of teveel toegeven. (bvb. autonomie voor de Koerden zien veel Turken niet zitten)
De Turken zullen moeten kiezen: hun trots opgeven of nooit bij de EU komen. Als de Turken zelf zich volledig inzetten voor lidmaatschap, dan zal zelfs Sarkozy dat niet kunnen tegenhouden. Want ook de Franse industriëlen zien Turks lidmaatschap volledig zitten, ook belangrijke EU-lidstaten als GB, Spanje, Italië en de meeste Centraal-Europese en zelfs aartsvijand Griekenland (wegens economische redenen) willen Turkije opnemen.
Is het niet zo dat elk lid elk nieuw lid de toegang kan ontzeggen tot de EU? Ik ben benieuwd welke mening Turkije zou hebben over Armenië bijvoorbeeld
Oud 29 december 2007, 22:51   #57
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het niet zo dat elk lid elk nieuw lid de toegang kan ontzeggen tot de EU? Ik ben benieuwd welke mening Turkije zou hebben over Armenië bijvoorbeeld
Als zelfs Griekenland Turks lidmaatschap steunt is alles mogelijk, we leven in een postmoderne wereld waarin niets voor altijd is. Als Turkije lid wordt heeft Armenië er alle belang bij om z'n relaties met Turkije te verbeteren, en omgekeerd. Grote struikelsteen is niet de genocide, want dat is geschiedenis, maar wel de Turkse steun aan Azerbaidjan. Eens dat conflict opgelost raakt staat niets een normalisering in de weg.
Elk lid heeft veto-recht, maar Sarkozy kan niet zomaar tegen de meerderheid ingaan, net zomin als Polen dat kon. Andere lidstaten kunnen dan ook met veto's komen, bvb. tegen Kroatië, of betreffende subsidies aan de Europese landbouwers. Dat zal de as Parijs-Berlijn helemaal niet leuk vinden, en er zal een compromis gevonden worden, zo gaat het altijd.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 december 2007 om 22:56.
Oud 29 december 2007, 23:22   #58
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik vind dat elke Europeaan dat vetorecht behoort te hebben.
Oud 31 december 2007, 02:01   #59
evilbu

Standaard

Maar een heel andere zaak : Duitsland zou het enige land zijn met nog meer inwoners dan Turkije binnen die EU, ik weet niet hoe dit zal evolueren in de toekomst maar misschien wonen er binnen een paar decennia nog meer mensen dan in Duitsland. Zijn de lidstaten wel bereid om zo'n kolossale speler erbij te laten?
Oud 31 december 2007, 03:27   #60
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar een heel andere zaak : Duitsland zou het enige land zijn met nog meer inwoners dan Turkije binnen die EU, ik weet niet hoe dit zal evolueren in de toekomst maar misschien wonen er binnen een paar decennia nog meer mensen dan in Duitsland. Zijn de lidstaten wel bereid om zo'n kolossale speler erbij te laten?

en vergeet nt te vermelden dat er ook alsmaar meer turken in duitsland zelf wonen e, ze hebben zelfs al een eigen staat willen oprichten.

ik bedoel mr, haal er een islamland bij en europa is idd eurabia én voorgoed en door onze eigen poco-schuld.

een mens vraagt zich echt af hoe het mogelijk is dat sommige mensen zo dom kunnen zijn om een zgn paard van troje ( moslimmigranten dus ) binnen te laten en hier te laten kweken gelijk de ...... ge weet wel'en.

binnen een aantal decennia zijn alle europese steden islamitisch en moordden ze elkander en de joden uit, mr ons helaas ook.

onze europese cultuur en beschaving staat op de rand van de afgrond, meer dan ooit, en dit dr de europeanen zelf.

er moet DRINGEND én met ONMIDDELLIJKE ingang een stop komen op welke onderhandeling dan ook.

dat ze vr mijn part in die kl****grondwet zetten dat enkel christelijke landen mogen toetreden, maakt nt uit MAAR zoals ze nu bezig zijn gaat onze cultuur nr de kl****.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be