![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#582 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of het werk van Adam Hochschild "de geest van Leopold II,en de plundering van de congo" U wéét toch de uitspraak die Leopold II destijds deed alvorens hij zijn kolonie verkocht aan belgië... "ik zal hun mijn kongo geven,maar zij hebben het recht niet om te weten wat ik er heb gedaan".... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar kan ik die uitspraak van Leo II vinden ?
![]() |
![]() |
#584 |
Minister-President
|
![]() Ter attentie van de Rogge en Cie:
http://www.monbiot.com/archives/2005...ts-holocausts/ Vraagje: das hatten sie nicht gewusst oder ?
![]() |
#585 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik had wel eens het gezicht van een Kongolees met afgehakte handen en een gedode vrouw willen zien wanneer u hem uitlegt dat dat allemaal niet erg is omdat de Britten gelijkaardige dingen deden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Schijnheiligheid en onwetendheid zijn te dikwijls de maatstaven waarmee extremisten de gewone burger proberen te nekken. Maar ik ondervind ook dat sommigen onder hen het verschil niet kennen.
![]() |
![]() |
#587 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Naar uw definitie worden trouwens alle letteren-faculteiten van Europa, Afrika en Azië door 'extremisten' bevolkt. Ik snap niet dat je een politieke overtuiging zo ver wil doortrekken dat je de historische realiteit omtrent een onderwerp dat daar maar zo'n gering verband mee houdt, compleet wil negeren, tegen de academische consensus in. Laatst gewijzigd door Rogge : 17 mei 2010 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Julie beschuldigen openlijk Leo II opdracht gegeven te hebben voor die atrociteiten, zonder enige evidentie te kunnen geven. Een "morele" verantwoordelijkheid dus. Dan kan je de lijn ook verder trekken en Albert 2 ervan beschuldigen verantwoordelijk te zijn voor de Waalse en Vlaamse Dutroux's. King George staat er dan ook tot aan de enkels in. Dan kan je ook Wilhelmina beschuldigen van de wreedheden in Indonesië (o.a. Rawagedeh) enz. enz. Heb jij ooit britse en hollandse onderdanen hun koningshuizen horen beschuldigen ? Het komt er op aan objectief te blijven en niet zomaar blind met de vinger wijzen.
![]() |
![]() |
#589 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Grappig hoe u dat combineert met een oproep tot objectiviteit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Minister-President
|
![]() Objectiviteit moeten we bij mensen zoals jij niet gaan zoeken.
![]() |
#591 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U gedraagt zich hier op net dezelfde manier als de eerste de beste negationist. U (een willekeurige negationist) weet u stiekem wel dat de atrociteiten in Kongo (de concentratiekampen) plaatsgevonden hebben, maar blijft dat ondanks alle bewijzen van internationale onderzoekscommissies, getuigenissen van mensen ter plekke en ex post historisch onderzoek blindelings ontkennen. En waarom? Niet om historische redenen, niet omdat er de minste twijfel bestaat over het plaatsvinden ervan, niet bij afwezigheid van totale en overweldigende consensus onder afrikanici, historici of development-wetenschappers over de hele wereld (!), maar simpelweg omdat u de goede naam wil redden van de verantwoordelijken. En dan haalt u krak dezelfde beweringen naar boven, gaande van 'het heeft niet plaatsgevonden' over 'hij wist het niet' tot 'hij kon het niet tegenhouden'. En waarom wil u de reputatie redden van Leopold? Omwille van uw vergezocht denkbeeld dat een bevestiging zou betekenen dat ook de huidige leden van het koningshuis, buiten alle logica om, verantwoordelijkheid zouden dragen, wat als argument zou kunnen gebruikt worden door mensen met een andere maatschappijvisie dan uzelf. En u gedraagt zich daarin niet enkel verbazend gelijkaardig met Holocaust-ontkenners, maar ook met Leopold zelf, die ook veel meer gaf om zijn eigen reputatie dan om de slachtoffers overzee. U zou zich trouwens wel eens de bedenking mogen maken dat het net is omwille van dergelijk blindelings neengeknik, dat discussies als deze zo veel aandacht krijgen, tot grote schade van de naam van de door u zo hevig aanbeden vorst. Ik heb u niets meer te zeggen. Het ontbreekt u aan een minimum aan historisch inzicht en kennis - ja, bepaalde Oranjes worden in de recente historiografie zwaar onder vuur genomen, en ja, er is geen enkele monarchie wiens leden al eeuwenlang zo sterk bekritiseerd wordt als de Engelse - maar tot daar aan toe. Erger is dat u zelf hebt aangegeven dat u bewust aan de meest laag-bij-de-grondse geschiedvervalsing doet, en daar kan ik als historicus niet mee om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
STINGLHAMBER, G. DRESSE, P. Léopold au travail. Brussel, 1945. Stinglhamber was de militaire adviseur van de koning destijds mijn beste ,die toen hij op een mooie zomerse dag in augustus 1908 in de kantoren van de congo overheid in brussel ontdekte dat de radiatoren roodgloeiend bleken te staan.. Op zijn navraag bij de concierge antwoordde die " neemt U mij niet kwalijk ,maar zij zijn bezig de staatsarchieven te verbranden... En deze uitspraak heeft de koning dus tegen Stinglhamber persoonlijk gedaan nadat die bij de koning navraag deed over het waarom van het verbranden van die stukken .... En zowel Daniel Vangroeneweghe als Adam Hochschild hebben deze uitspraak in hun boeken overgenomen mét bronvermelding... Laatst gewijzigd door Svennies : 17 mei 2010 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 mei 2010 om 01:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben geen historicus maar heb wel veel werken gelezen door historici geschreven. Waaruit me is opgevallen dat de geschiedenis zoals aangehaald door de ene in vele opzichten dezelfde niet is als deze aangehaald door de andere. Als jij historicus bent zoals je beweert zal je dat moeten toegeven. Tenslotte, en hier eindig ik mee, is het uitermate wansmakelijk om iemand zaken aan te wrijven waarvan hij slechts achteraf wist dat ze gebeurt zijn, of dat nu een koning of een scharesliep is. Dat heeft niets meer met geschiedenis te maken maar met pure demagogie een "historicus" onwaardig.
![]() |
![]() |
#595 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die uitspraak zal dan wel in het kader moeten geplaatst worden dat hij Congo overdroeg aan België maar dat ze hem met rust moesten laten met al de rest. Die archieven stonden dan niet vol van bevelen van de koning voor het afhakken van handen maar rekeningen en winsten, onderhandelingen en politiek gekonkel.
![]() |
![]() |
#596 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nog niets gevonden over zijn opdracht tot gruweldaden. Jij wel ?
![]() |
![]() |
#598 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#600 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kan ik hier (in Bruxelles dus) elke dag opnieuw vaststellen, en ik hoef me er nauwelijks moe voor te maken. Ook op dit forum kunnen de extremisten er wat van.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |