![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wel vind ik het spijtig dat elke draad van dit onderwerp, uitmond in ruzies en over en weer gooien van verwijten. En dat begint gewoonlijk met één woordje... De dromers van een groot/heel/weetikveel-Nederland zouden hieruit conclusies moeten trekken. Een partij wil duidelijk niet in het huwelijksbootje. Laten we gewoon de democratie spelen. We zijn beter af als goede buren dan als ruziemakers in één land, dat dan weer moet gaan splitten. NIETS is de zever waard die we NU meemaken om ut België te kunnen stappen, NOG EENS mee te maken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben er mij tenminste van bewust dat ik niemand specifiek vertegenwoordig. Jij zit hier voortdurend als een nijdige driftkikker te kwaken en op en neer te wippen waarbij je jezelf allures aanmatigt die door niets te verrechtvaardigen zijn. Jammer voor jou, maar dat is nog niet tot jouw persoontje doorgedrongen. De reacties op de onzin die je op dit forum rondtoetert zouden jou nochtans tot nadenken moeten aanzetten. Het is duidelijk dat je daartoe niet in staat bent. Maar ook dát besef je niet.
![]() |
#585 | ||||||
|
![]() Citaat:
Ik zal deze discussie even samenvatten zodat meelezers even kunnen zien met wie ze te doen hebben (als ze dat niet al lang wisten): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 21:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wil u wéér naar een land van twee verschillende volkeren....
![]() Citaat:
Nee mijn beste ,ons eigen onafhankelijk Vlaanderen geeft onszelf alle beslissingsrecht wat onze toekomst betreft zonder grens of taalkundig overschrijdende bemoeinissen van anderen uit... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijk, ik zei het al eerder, heb ik een abstracte kijk op taal. 'Skryf soos jy praat' telt niet voor mij en evenmin voor de meeste taalgebruikers tout court. Mijn voorkeur naar 'jij' als afstandelijkere niet-beleefdheidsvorm is er omdat het contrast met u strakker gemaakt wordt in het lijdend en meewerkend voorwerp. De 'gij' behoud ik voor aan directer taalgebruik. 'U' is dan de beleefdheidsvorm. Ik speel graag met taal en hou ervan er creatief gebruik van te maken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=FhBVOcPHjUc Vooral goed luisteren naar de laatste minuten. Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb mijn anderstalige kinderen ook in het NEDERLANDS opgevoed. Ik heb altijd vermeden om dialect te gebruiken (soms val ik al eens uit mijn rol he ![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
|
![]() Citaat:
Een tip: ergens "punt uit" achter zetten is geen magische formule waardoor je plots waarheden verkondigt. Dat is ook nu niet zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |||
|
![]() Citaat:
Nederland heeft er zelf ZEVEN (Vlamingen (Zeeuws-Vlaanderen), Brabanders (Noord-Brabant), Limburgers (Nederlands Limburg), de Friezen (Friesland), de Nedersaksen (Groningen, Drenthe, Gelderland en Overijssel), de Hollanders (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht) en de Zeeuwen (Zeeland, zonder Zeeuws-Vlaanderen). Citaat:
enkel is het Nederlands in Vlaanderen meer Brabants gekleurd. in Nederland is het Nederlands Hollands, Nedersaksisch, Brabants, Vlaams, Limburgs, ... gekleurd. Citaat:
Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens, wat ik persoonlijk een goed vertaald boek vind (door een Hollander notabene), is 'De vernunftige edelman Don Quichote van La Mancha'. Het is een vertaling, maar de archaïsmen in de originele Spaanse versie zijn goed overgeplaatst naar het Nederlands. Het taalgebruik heeft nooit in praktijk bestaan en toch blijft het Nederlands en voelt het juist aan (er zitten ook Zuiderse woorden als 'goesting' in trouwens).
In talen als het Engels bestaat die starre houding niet en heeft men een zekere trascendente benadering wat betreft de mogelijkheden in de taal en men respecteert de standaardtaal en bouwt eraan alsof het muziek is. Taal kan verbeterd worden indien er een liefde voor bestaat. Jammer dat de beperkende 'schoolmeester-uit-het-platteland'-houding zo aanwezig is in het Nederlandstalige taalgebied. Ik recupereer graag de standaardtaal en bouw eraan voort. Anderstaligen kunnen dat laatste trouwens wonderlijk goed, omdat ze tot creativiteit gedwongen worden. Een vertaler van een uiterst ongewoon geschreven boek heeft nog meer met die taak te maken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de landen met een vergelijkbaar bevolkingsaantal kunnen ,kunnen wij dus ook... Géén walen én géén hollanders die zich kunnen bemoeien.... Gij als oud-schellenaar houdt de linkerflank vanuit antwerpen,ik als oud-retenaar neem het centrum vanuit mechelen voor mijn rekening.... En systemmeke mag de rechterflank dekken... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is dat nooit geweest en zal dat nooit worden. als jullie dat de Vlamingen willen opdringen, zijn jullie niet beter dan de Belgicisten. Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
Europees Commissaris
|
![]() Met taal zijn er zoveel mogelijkheden. Het volgende Franse werk werd geschreven zonder de letter 'e': http://fr.wikipedia.org/wiki/La_Disparition_%28roman%29
En ja hoor, het werk is vertaald naar verschillende talen, waaronder het Nederlands én allemaal zonder de letter 'e'. Daarom alleen al moet ik niet hebben met de 'schrijft zoas ge klapt'-regel. Een luiheid die de mensen doet vertikken moeite te doen de taal te verbeteren. Taal beperkt tot louter een communicatiemiddel. Is dat waarom we onze taal moesten verdedigen tegen het Frans?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
|
![]() Inderdaad. We zijn altijd overheerst geweest. Blijkbaar was het hier zo fabtastisch dat iedereen onze grond wel wilde. Wat er van overschiet echter, zal als Vlaanderen de geschiedenis ingaan als onafhankelijke staat. Volk wordt staat, ontknecht door eigen kracht en zonder wapens.
![]() |
![]() |