Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 21:12   #581
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad,dat zien we in ons eigen belgië met twee verschillende volkeren...

En dat wordt dan gepresenteerd als één land....

Dan nog liever het tweede aangezien ons anders een nieuwe belgique toestand te wachten staat waarbij wij dan de minderheid zullen vormen...

Of hélemaal niet,ik ga het ene koninklijke zooitje gedegenereerden heus niet inwisselen voor een ander zooitje van hetzelfde kaliber om zonodig één land te vormen met een entiteit waarin de oranjegekte hoge toppen scheert....

No way josé....
Ik be, het in deze volkomen met je eens. We zijn momenteel goede buren, maar als we gaan trouwen komt er zeker ambras van. We kunnen die beter die hele reutemeteut vergeten en ineens gewoon overgaan naar de orde: onafhankelijk blijven.

Wel vind ik het spijtig dat elke draad van dit onderwerp, uitmond in ruzies en over en weer gooien van verwijten. En dat begint gewoonlijk met één woordje...

De dromers van een groot/heel/weetikveel-Nederland zouden hieruit conclusies moeten trekken. Een partij wil duidelijk niet in het huwelijksbootje. Laten we gewoon de democratie spelen. We zijn beter af als goede buren dan als ruziemakers in één land, dat dan weer moet gaan splitten. NIETS is de zever waard die we NU meemaken om ut België te kunnen stappen, NOG EENS mee te maken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:12   #582
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
a) Je bent niet de enige.

b) Dat is inderdaad zo

c) Enkele pipo's zoals system en Eddy Bal doen dat. Maar wie zijn zij?d) Ik mag hopen dat niet alle Nederlanders er zo tegenaankijken.
En wie vertegenwoordigt u eigenlijk? Hebt u daar al over nagedacht?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:12   #583
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd

sure ...
in België hebben de franstaligen voorrechten, in Nederland is iedereen gelijk.
dus in een nl-vl-staat zal niemand voorrechten hebben/krijgen, dus geen belziek-toestanden.

zal tegen dan de Oranje's nog in Nederland zijn? er gaan geregeld stemmen op in Nederland om de koninklijke macht te verminderen.

en je hoeft niet mee te doen aan de oranjegekte. denk je nu echt dat alle Nederlanders hieraan meedoen? er zijn er velen die er niets van moeten hebben!
In Nederland is de Koningin, Koningin Van Nederland daar waar in België de Koning, koning der Belgen is bij gratie van het vol. Het is dus veel simpeler om in België de koning wandelen te sturen dan in Nederland. Zolang dat dat zooitje daar niet uitsterft of uit zich zelf opkrast blijven jullie daar lekker mee zitten tot aan het eind van jullie dagen, tenzij je een revolutie wil uitroepen die, zoals destijds in Frankrijk, die meute wil onder de guillotine brengt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:20   #584
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wie vertegenwoordigt u eigenlijk? Hebt u daar al over nagedacht?
Ik ben er mij tenminste van bewust dat ik niemand specifiek vertegenwoordig. Jij zit hier voortdurend als een nijdige driftkikker te kwaken en op en neer te wippen waarbij je jezelf allures aanmatigt die door niets te verrechtvaardigen zijn. Jammer voor jou, maar dat is nog niet tot jouw persoontje doorgedrongen. De reacties op de onzin die je op dit forum rondtoetert zouden jou nochtans tot nadenken moeten aanzetten. Het is duidelijk dat je daartoe niet in staat bent. Maar ook dát besef je niet.
Oud 2 oktober 2010, 21:20   #585
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent wat aan het aanmorrelen dat niets vandoen heeft met onze discussie. Dat is nu pas toogpraat. Kijk, als het woordje 'droogkuis' niet werd gebruikt bij ons, dan zou het nu (volgens u in 1995) niet in de van Dale zijn opgenomen. Met deze leerrijke bijdrage van uwentwege en dus door uw hand, hebt u zelf de poten onder uw eigen stoel doorgezaagd.
Ik heb nooit beweerd dat het woord 'droogkuis' hier niet gebruikt werd, ik weerlegde alleen dat het woord 'stomerij' hier nauwelijks gebruikt wordt. Bovendien toonden mijn (uiterst tentatieve) cijfers dat het woord droogkuis veel vaker gebruikt wordt in Vlaanderen, maar dat het amper voorkomt in Nederland. Maar dat weet je zelf best. Misselijkmakend en doorzichtig.

Ik zal deze discussie even samenvatten zodat meelezers even kunnen zien met wie ze te doen hebben (als ze dat niet al lang wisten):

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Van Dale specifieert toch ook niet 'stomerij' als (in Nederl...). Alhoewel hij dat dan wel zou moeten doen, want wij gebruiken het woord 'stomerij' praktisch nooit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Even snel gegoogled:

Stomerij (pagina's uit België): 6290 resultaten
Droogkuis (pagina's uit België) 14200 resultaten
Nieuwkuis (idem): 7990 resultaten

Stomerij is dus wel degelijk vrij wijdverspreid in Vlaanderen. Laat ons even de omgekeerde oefening doen:

Stomerij (pagina's uit Nederland): 134000 resultaten
Droogkuis (idem): 2110 resultaten
Nieuwkuis (idem): 976 resultaten
Citaat:
Op internet het woord intikken en dan kijken naar de 'hits'. Dat is de truuk van de gemakzuchtige. Het is de dagdagelijkse praktijk die telt, niet de 'hits' op internet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Lees: "mijn uiterst subjectieve ervaringen". Lees ook: Vettige Cois in het frituur zei het ook en Magda van den bakker ook. Zelfs de Charel in café Sportwereld wist niet wat een stomerij was. Conclusie: het woord stomerij wordt niet gebruikt in Vlaanderen. Dat is zeker niet gemakzuchtig, zomaar conclusies uit de lucht trekken.
De conclusie van system:

Citaat:
Kijk, als het woordje 'droogkuis' niet werd gebruikt bij ons, dan zou het nu (volgens u in 1995) niet in de van Dale zijn opgenomen. Met deze leerrijke bijdrage van uwentwege en dus door uw hand, hebt u zelf de poten onder uw eigen stoel doorgezaagd.
Twee opties: of je kan niet lezen, of je beseft dat je er dik naast zit en probeert nu even na te trappen. Ik gok op dat laatste.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:21   #586
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben er mij tenminste van bewust dat ik niemand specifiek vertegenwoordig. Jij zit hier voortdurend als een nijdige driftkikker te kwaken en op en neer te wippen waarbij je jezelf allures aanmatigt die door niets te verrechtvaardigen zijn. Jammer voor jou, maar dat is nog niet tot jouw persoontje doorgedrongen. De reacties op de onzin die je op dit forum rondtoetert zouden jou nochtans tot nadenken moeten aanzetten. Het is duidelijk dat je daartoe niet in staat bent. Maar ook dát besef je niet.
O neen. Niet altijd dan. Want u hebt meer dan eens gesproken in naam van 'de Vlamingen'.
Oud 2 oktober 2010, 21:22   #587
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Persoonlijk gebruik ik 'gij' in geschreven taal meestal in de indirecte rede, of om iemand direct aan te spreken. Anders is het steeds 'u' en 'je'. Er zijn wel gebruikers die graag enkel 'gij' gebruiken. Wel ze mogen van mij. Wanneer elke zin begint met 'gij' heb ik wel de neiging aan het volgende te denken: http://www.youtube.com/watch?v=Z7CgRXmJLqQ (op 3:26).
Er zijn toch twee medeforummers die 'gij' per alinea blijven herhalen en in bijna elke zin betrekken. Bij hen heb ik dat vooral.
De GIJ vorm past bij ons taalgebruik, maar aangezien we, als we schrijven, overstappen op het Nederlands, klinkt dat inderdaad een beetje raar. Moesten we die GIJ vorm schrijven zoals we hem gebruiken, en ons niks zouden aantrekken van de Nederlandse regels, zou dat vlotter lijken. Het zou echter een andere norm vergen, die door de keuze voor het Nederlands, niet ontwikkeld is. Beter om die Gij en ge vorm dan maar sporadisch te gebruiken, of over te stappen op een andere norm, onze eigen norm. Maar willen we dat echt onze mede Vlamingen aandoen?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 2 oktober 2010 om 21:23.
Oud 2 oktober 2010, 21:26   #588
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd
En wil u wéér naar een land van twee verschillende volkeren....

Citaat:
sure ...
in België hebben de franstaligen voorrechten, in Nederland is iedereen gelijk.
dus in een nl-vl-staat zal niemand voorrechten hebben/krijgen, dus geen belziek-toestanden.
Na 180 jaar als zijnde de meerderheid in een land te hebben die niets te vertellen heeft,wil u naar een ander land om aansluiting te vinden bij een taalkundig gezien hetzelfde volk dat dan door zijn meerderheid er zal voor zorgen dat wij wéér niets te beslissen zullen hebben....

Nee mijn beste ,ons eigen onafhankelijk Vlaanderen geeft onszelf alle beslissingsrecht wat onze toekomst betreft zonder grens of taalkundig overschrijdende bemoeinissen van anderen uit...

Citaat:
zal tegen dan de Oranje's nog in Nederland zijn? er gaan geregeld stemmen op in Nederland om de koninklijke macht te verminderen.en je hoeft niet mee te doen aan de oranjegekte. denk je nu echt dat alle Nederlanders hieraan meedoen? er zijn er velen die er niets van moeten hebben!
Minderen of niet,die gozers blijven daar dan nét zo goed royalleke spelen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:27   #589
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De GIJ vorm past bij ons taalgebruik, maar aangezien we, als we schrijven, overstappen op het Nederlands,
Dan blijft het toch nog steeds Nederlands.

Persoonlijk, ik zei het al eerder, heb ik een abstracte kijk op taal. 'Skryf soos jy praat' telt niet voor mij en evenmin voor de meeste taalgebruikers tout court.
Mijn voorkeur naar 'jij' als afstandelijkere niet-beleefdheidsvorm is er omdat het contrast met u strakker gemaakt wordt in het lijdend en meewerkend voorwerp. De 'gij' behoud ik voor aan directer taalgebruik. 'U' is dan de beleefdheidsvorm.

Ik speel graag met taal en hou ervan er creatief gebruik van te maken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:35.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:28   #590
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dan blijft het toch nog steeds Nederlands.
Natuurlijk.
Oud 2 oktober 2010, 21:30   #591
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat het woord 'droogkuis' hier niet gebruikt werd, ik weerlegde alleen dat het woord 'stomerij' hier nauwelijks gebruikt wordt. Bovendien toonden mijn (uiterst tentatieve) cijfers dat het woord droogkuis veel vaker gebruikt wordt in Vlaanderen, maar dat het amper voorkomt in Nederland. Maar dat weet je zelf best. Misselijkmakend en doorzichtig.

Ik zal deze discussie even samenvatten zodat meelezers even kunnen zien met wie ze te doen hebben (als ze dat niet al lang wisten):

De conclusie van system:

Twee opties: of je kan niet lezen, of je beseft dat je er dik naast zit en probeert nu even na te trappen. Ik gok op dat laatste.
U gooit vanalles door mekaar. 'Wasserij' en 'Droogkuis' zijn in overgote meerderheid de termen die wij in Vlaanderen gebruiken. Tien jaar geleden stond dit laatste woord nog niet eens in de van Dale. Dus die vond het niet eens nodig om dit woord te vermelden. 'Stomerij' is een echt noord-Nederlands woord. Punt uit. En als men de leerkrachten dus verplicht het woord 'stomerij' te gebruiken en aan te leren aan de Vlaamse leerlingen, in plaats van 'droogkuis' of 'wasserij', dan is men in Vlaanderen fout bezig en zwicht men voor de Hollanders.

http://www.youtube.com/watch?v=FhBVOcPHjUc
Vooral goed luisteren naar de laatste minuten.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 21:34.
Oud 2 oktober 2010, 21:31   #592
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
In de gesproken taal misschien wel, maar niet in de geschreven taal. Daar vind ik die 'ge' gewoon boers klinken.

Terzijde: zowat alle Franstaligen die ik ken gebruiken de 'jij'-vorm wanneer ze Nederlands spreken. Wat bewijst dat anderstaligen die Nederlands leren in de eerste plaats het standaardnederlands aanleren, en zeker niet de Vlaamse variant.
Zie mijn andere antwoord.

Ik heb mijn anderstalige kinderen ook in het NEDERLANDS opgevoed. Ik heb altijd vermeden om dialect te gebruiken (soms val ik al eens uit mijn rol he )omdat het anders te ingewikkeld wordt, er op school standaard Nederlands wordt onderwezen, en dus het alleen maar zou bemoeilijken om een andere taal of variant aan te leren. Ik ben me zeer bewust van de plaats die het Nederlands inneemt, maar dat maakt niet dat ik mijn bek zou moeten houden en niet mag "strijden" voor meer Vlaams in de Nederlandse taal. Als men een TaalUnie wil, dan zou dat het gevolg moeten zijn.
Oud 2 oktober 2010, 21:35   #593
Steve_M

Standaard

Citaat:
U gooit vanalles door mekaar. 'Wasserij' en 'Droogkuis' zijn in overgote meerderheid de termen die wij in Vlaanderen gebruiken. Tien jaar geleden stond dit laatste woord nog niet eens in de van Dale. Dus die vond het niet eens nodig om dit woord te vermelden. Stomerij is een echt noord-Nederlands woord. Punt uit. En als men de leerkrachten dus verplicht het woord 'stomerij' te gebruiken en aan te leren aan de Vlaamse leerlingen, in plaats van 'droogkuis' of 'wasserij', dan is men in Vlaanderen fout bezig en zwicht men voor de Hollanders.

http://www.youtube.com/watch?v=FhBVOcPHjUc
Vooral goed luisteren naar de laatste minuten.
Herlees rustig mijn vorige post en vooral je eigen conclusie nog even na. Jij gooide van alles door mekaar. En je deed dat opzettelijk, uit nijd, zoals je dat wel vaker doet. Eerlijk gezegd ben ik wel weer even klaar met jou.

Een tip: ergens "punt uit" achter zetten is geen magische formule waardoor je plots waarheden verkondigt. Dat is ook nu niet zo.
Oud 2 oktober 2010, 21:35   #594
Shadowke

Standaard

Citaat:
En wil u wéér naar een land van twee verschillende volkeren....
twee volkeren? Vlaanderen heeft er zelf al DRIE (Vlamingen (Oost- en West-Vlaanderen), Brabanders (Antwerpen, Brussel en Vlaams-Brabant) en Limburgers (Belgisch Limburg).
Nederland heeft er zelf ZEVEN (Vlamingen (Zeeuws-Vlaanderen), Brabanders (Noord-Brabant), Limburgers (Nederlands Limburg), de Friezen (Friesland), de Nedersaksen (Groningen, Drenthe, Gelderland en Overijssel), de Hollanders (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht) en de Zeeuwen (Zeeland, zonder Zeeuws-Vlaanderen).

Citaat:
Na 180 jaar als zijnde de meerderheid in een land te hebben die niets te vertellen heeft,wil u naar een ander land om aansluiting te vinden bij een taalkundig gezien hetzelfde volk dat dan door zijn meerderheid er zal voor zorgen dat wij wéér niets te beslissen zullen hebben....

Nee mijn beste ,ons eigen onafhankelijk Vlaanderen geeft onszelf alle beslissingsrecht wat onze toekomst betreft zonder grens of taalkundig overschrijdende bemoeinissen van anderen uit...
Taalkundig niet hetzelfde? we spreken toch allemaal Nederlands?
enkel is het Nederlands in Vlaanderen meer Brabants gekleurd.
in Nederland is het Nederlands Hollands, Nedersaksisch, Brabants, Vlaams, Limburgs, ... gekleurd.

Citaat:
Minderen of niet,die gozers blijven daar dan nét zo goed royalleke spelen....
als de meerderheid van de Nederlandse bevolking wilt dat trix macht moet inleveren maar indien Trix dit weigert, zal er snel een meerderheid zijn die ze weg wilt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:36.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:39   #595
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Trouwens, wat ik persoonlijk een goed vertaald boek vind (door een Hollander notabene), is 'De vernunftige edelman Don Quichote van La Mancha'. Het is een vertaling, maar de archaïsmen in de originele Spaanse versie zijn goed overgeplaatst naar het Nederlands. Het taalgebruik heeft nooit in praktijk bestaan en toch blijft het Nederlands en voelt het juist aan (er zitten ook Zuiderse woorden als 'goesting' in trouwens).

In talen als het Engels bestaat die starre houding niet en heeft men een zekere trascendente benadering wat betreft de mogelijkheden in de taal en men respecteert de standaardtaal en bouwt eraan alsof het muziek is. Taal kan verbeterd worden indien er een liefde voor bestaat. Jammer dat de beperkende 'schoolmeester-uit-het-platteland'-houding zo aanwezig is in het Nederlandstalige taalgebied.

Ik recupereer graag de standaardtaal en bouw eraan voort. Anderstaligen kunnen dat laatste trouwens wonderlijk goed, omdat ze tot creativiteit gedwongen worden. Een vertaler van een uiterst ongewoon geschreven boek heeft nog meer met die taak te maken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:51.
Oud 2 oktober 2010, 21:41   #596
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Herlees rustig mijn vorige post en vooral je eigen conclusie nog even na. Jij gooide van alles door mekaar. En je deed dat opzettelijk, uit nijd, zoals je dat wel vaker doet. Eerlijk gezegd ben ik wel weer even klaar met jou.

Een tip: ergens "punt uit" achter zetten is geen magische formule waardoor je plots waarheden verkondigt. Dat is ook nu niet zo.
Neen, maar het is wel de waarheid in deze. 'Stomerij' is een noord-Nederlands woord, dat men ons via allerlei sluipwegen wil opdringen.
Oud 2 oktober 2010, 21:44   #597
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik be, het in deze volkomen met je eens. We zijn momenteel goede buren, maar als we gaan trouwen komt er zeker ambras van. We kunnen die beter die hele reutemeteut vergeten en ineens gewoon overgaan naar de orde: onafhankelijk blijven.

Wel vind ik het spijtig dat elke draad van dit onderwerp, uitmond in ruzies en over en weer gooien van verwijten. En dat begint gewoonlijk met één woordje...

De dromers van een groot/heel/weetikveel-Nederland zouden hieruit conclusies moeten trekken. Een partij wil duidelijk niet in het huwelijksbootje. Laten we gewoon de democratie spelen. We zijn beter af als goede buren dan als ruziemakers in één land, dat dan weer moet gaan splitten. NIETS is de zever waard die we NU meemaken om ut België te kunnen stappen, NOG EENS mee te maken.
Yep, dat dacht ik dus ook...

Wat de landen met een vergelijkbaar bevolkingsaantal kunnen ,kunnen wij dus ook...

Géén walen én géén hollanders die zich kunnen bemoeien....

Gij als oud-schellenaar houdt de linkerflank vanuit antwerpen,ik als oud-retenaar neem het centrum vanuit mechelen voor mijn rekening....

En systemmeke mag de rechterflank dekken...

Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 21:45.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:46   #598
Shadowke

Standaard

Citaat:
Yep, dat dacht ik dus ook...

Wat de landen met een vergelijkbaar bevolkingsaantal kunnen ,kunnen wij dus ook...

Géén walen én géén hollanders die zich kunnen bemoeien....

Gij als oud-schellenaar houdt de linkerflank vanuit antwerpen,ik als oud-retenaar neem het centrum vanuit mechelen voor mijn rekening....

En systemmeke mag de rechterflank dekken...
één verschil: die landen zijn echte natiestaten, met een algemeen nationaal gevoel.
Vlaanderen is dat nooit geweest en zal dat nooit worden.

als jullie dat de Vlamingen willen opdringen, zijn jullie niet beter dan de Belgicisten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 21:52.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:47   #599
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Met taal zijn er zoveel mogelijkheden. Het volgende Franse werk werd geschreven zonder de letter 'e': http://fr.wikipedia.org/wiki/La_Disparition_%28roman%29
En ja hoor, het werk is vertaald naar verschillende talen, waaronder het Nederlands én allemaal zonder de letter 'e'.

Daarom alleen al moet ik niet hebben met de 'schrijft zoas ge klapt'-regel. Een luiheid die de mensen doet vertikken moeite te doen de taal te verbeteren. Taal beperkt tot louter een communicatiemiddel. Is dat waarom we onze taal moesten verdedigen tegen het Frans?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 21:53.
Oud 2 oktober 2010, 21:52   #600
EddyBal

Standaard

Citaat:
één verschil, die landen zijn echte natiestaten, met een algemeen nationaal gevoel.
Vlaanderen is dat nooit geweest.

als jullie dat de Vlamingen willen opdringen, zijn jullie niet beter dan de Belgicisten.
Inderdaad. We zijn altijd overheerst geweest. Blijkbaar was het hier zo fabtastisch dat iedereen onze grond wel wilde. Wat er van overschiet echter, zal als Vlaanderen de geschiedenis ingaan als onafhankelijke staat. Volk wordt staat, ontknecht door eigen kracht en zonder wapens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be