![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Morosofie
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is duidelijk dat je zelf nog op een lager niveau bezig bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat de mens meerdere zielen heeft is al van oudsher bekend. Zo kenden de oude Egyptenaren er ook meerderen. Zo heeft de mens duidelijk een lichaamsziel en een innerlijke ziel. De eerste is verbonden met de zintuiglijke waarneming en de tweede met het vrije innerlijk. Er zijn hier nog meer onderscheidingen mogelijk, zoals de idee van een religieuze, goddelijke ziel, die eeuwig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed: wil je een sommetje maken, bereken dan even voor mij hoeveel energie een ruimteschip nodig heeft om het hele heelal plat te krijgen volgens de contractie theorie. Laten we zeggen: zo plat als 1/100ste van de normale afmeting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Morosofie
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 24 januari 2012 om 15:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eeuwige waarheid van het heelal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 89 - Nog meer zielen.
We zouden de ziel nog verder kunnen verdelen in een oordeel over de uiterlijke ziel, dus de lichaamsziel en de innerlijke ziel. De lichaamsziel is immers de algemene grondslag van alle zintuiglijke ervaring, maar apart daarvan is het oordeel over die ervaring, bijvoorbeeld of ik voedsel al of niet lekker vind, of dat ik een schilderij mooi vind of niet. Maar dan is er ook nog een innerlijke ziel als gevoelsleven die mij het gevoel geeft gelukkig te zijn of eenzaam of verdrietig. En die ziel heeft een eigen zelfstandigheid, die niet zozeer afhankelijk is van zintuiglijke ervaringen, maar afhankelijk kan zijn van eigen denken of levensverwachtingen of gewoon gevoelens uit zichzelf produceert krachtens eigen logica. Die ziel produceert zo haar eigen voorstellingen, dus haar eigen zintuiglijke waarnemingen. Zo kan een musicus vanuit zijn gevoelsleven muziek componeren, dus geluid, waarin het gevoel dus niet afhankelijk is van de innerlijke voorstelling, maar de innerlijke voorstelling juist omgekeerd door het gevoel wordt geschapen. Andersom kan ook, namelijk dat een droom mij een gevoel van geluk geeft. Dus dan hebben we al vier zielen: 1 - die van de neutrale zintuiglijke waarneming. 2 - het oordeel daar over als aangenaam of onaangenaam en allerlei andere gevoelens. 3 - de innerlijke ziel van het zelfstandige gevoelsleven, dat zichzelf ontplooit krachtens eigen wetten. Deze gaat veel dieper en is ook de grondslag van het menselijke karakter en levensontwikkeling. Deze innerlijke ziel kan zich uitdrukken in haar eigen voorstellingen van de fantasie, de droom en de kunst. 4 - En deze niet alleen schept, maar ook omgekeerd ook van vrije innerlijke voorstellingen afhankelijk kan zijn. Als eerste kennen we hier de droomvoorstellingen die een sterke invloed op ons gevoelsleven kunnen hebben. Waarbij we weer opnieuw een onderscheid zouden kunnen maken tussen die ziel die de droom neutraal waarneemt en de ziel die oordeelt naar bepaalde verder gaande gevoelens. Er zijn dan nog veel meer onderscheidingen mogelijk, zoals een speciale kunstziel voor elke kunst een aparte ziel en ook kennen we de religieuze ziel en de geestelijke ziel. Ook zouden we een ziel voor elke zintuiglijke waarneming kunnen invoeren. Maar hier wil ik het voorlopig even bij laten om niet al te ver van Einstein af te dwalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
bewijs nu eindelijk dat je dat lagere niveau waar ik en alle andere wetenschappelijk ingestelde mensen ons op bevinden ook echt beheerst: http://forum.politics.be/showpost.php?p=5929034&postcount=371 als je dat niet kunt, geef dat dan eindelijk toe. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#591 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou meer van filosofie en dat ligt me ook veel beter. En als jij zo trots bent dat je sommetjes kunt maken, dan wens ik je daar veel succes mee. Ieder het zijne, zou ik zeggen. Sommetjes voor het lagere volk en de filosofie voor mij. Overigens moet je nog even berekenen hoeveel energie er nodig is om het hele heelal plat te maken tot op 1/100ste. Laatst gewijzigd door harriechristus : 25 januari 2012 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Staatssecretaris
|
![]() HarrieChristus - Banneling
Oh happy days.
![]() |
#594 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor de ware liefhebber van Harriechristus.
Op dit forum gaat Harrie verder met de discussie over Einstein: http://www.internetkluis.com/forum/i...0717adad729496 "The story of Harrie never ends"....
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2012 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 90 - De Geest van de mens.
De Mens als waarnemend subject is belangrijk, want deze is immers de grondslag van het bewustzijn der objectieve werkelijkheid, zodat deze minstens even hoogwaardig en gecompliceerd moet zijn als het heelal zelf, want ware dat niet zo dan zou de mens het heelal niet bewust kunnen bevatten, deze niet kunnen waarnemen en begrijpen. Nu is de mens echter toch beperkt in zijn vermogens, waar bijvoorbeeld de menselijke ogen bepaalde stralingen van zeer korte golflengte niet kan waarnemen. Nu: daar zijn de de instrumenten voor om de menselijke tekortkomingen op te heffen. En daarin ligt dan tevens het duidelijke bewijs dat de menselijke ziel niet alleen passief waarnemend is, maar ook actief en creatief. En bij het laatste gaat het dan niet alleen om het gevoelsleven, maar in het bijzonder om het denken, het verstand dat in staat is de werkelijkheid tot in zijn abstracte basis elementen te analyseren. Het gevoelsleven is nog te vaag en te onduidelijk, neemt de concrete werkelijkheid als algemene sfeer waar en mist het precieze van de nauwkeurige aanduiding van het denken, dat door middel van een enorme schat aan woorden en hun combinaties in zinnen, de werkelijkheid veel beter weer kan geven, analyseren en ook nog eens de logische structuur beredeneren. De hoogste en beste identiteit van de mens is daarom niet de waarneming, noch het gevoelsleven, maar het denken. En ter onderscheiding van de Ziel als gevoelsleven noem ik deze de Geest. Normaliter worden deze twee: ziel en geest, vaak door elkaar gehaald en dat lijkt me niet juist. Voor een beter begrip is het beter deze twee: ziel en geest, te onderscheiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerste formule:
Einstein = GOD = E=mc2 = harriechristus...... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die heb ik flink door elkaar geroerd, en zie: Allah, harriechristus is geboren als oneindige massa en middelpunt van hemel en aarde. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Hoe kan massa oneindig zijn? Is dit niet eerder een theoretisch concept dan een realistische werkelijkheid? En zendt u al middelpunt centropetale of centrofugale krachten uit? Waarom en hoe valt dat aan te tonen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opgeheven door de eenheid der tegendelen. Onderworpen zijn is slaafs en negatief, dat is de antithese, waarin de wedergeboorte de hogere synthese en de waarheid is. Citaat:
Citaat:
Pas dan zal eigen kracht over gaan in algemene kracht voor de schepping van een nieuw heelal. |
|||
![]() |
![]() |