Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2013, 21:24   #581
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nee, dat klopt. Het moet inderdaad passen bij onze staatsstructuur, en het is en blijft onze eigen keuze. Maar doe mij maar liever de oranje familie dan een Berlusconi of Poetin. Ik heb heir al eerder betoogd dat ik het een prettig idee vind dat zo iemand niet hoeft te knokken voor zijn hachje en pensioen.

Oranje hun kostje is gekocht, ze kunnen zich volledig richten op hun rol. Met als prikkel dat hun nageslacht dan dezelfde eer te beurt mag vallen. Een president moet in vier jaar binnen komen voor de rest van zn leven en daarna krijg je weer een andere snoeshaan. Nee bedankt.
Zouden we een president krijgen, dan zou ik aan het Duitse model denken. Zo'n onbelangrijk figuur dat lintjes mag knippen. Het is waar dat hier in Nederland zijn naam nauwelijks bekend is, maar reken maar dat iedereen Merkel kent. Bij ons is het dus andersom, iedereen kent Beatrix, maar vraag ze niet wie Rutte is. Nu is Rutte dan ook wel een erg kleurloos figuur, maar ja.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 00:15   #582
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Blijf maar achter die lanterfanters staan. Het siert u wel.
Eu, dacht niet dat wij ons druk maken over jullie koningshuis mister, evenmin heb ik zulk soort reacties gelezen van Nederlanders over jullie koningshuis ... en dat siert u wel
Hopelijk komen we jullie tegen in Brazilie met het wereldkampoenschap voetbal, liefst in de finale .... zul je eens zien hoe Oranje we zijn ... WAR!
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 00:22   #583
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Eu, dacht niet dat wij ons druk maken over jullie koningshuis mister, evenmin heb ik zulk soort reacties gelezen van Nederlanders over jullie koningshuis ... en dat siert u wel
Hopelijk komen we jullie tegen in Brazilie met het wereldkampoenschap voetbal, liefst in de finale .... zul je eens zien hoe Oranje we zijn ... WAR!
We?er zijn nochtans ook veel nederlanders die helemaal niets hebben met dit dure sprookje...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6254/...nstituut.dhtml
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 12:39   #584
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
We?er zijn nochtans ook veel nederlanders die helemaal niets hebben met dit dure sprookje...
Een ieder zal zijn/haar eigen mening hebben over dit dure sprookje....
Oud 29 maart 2013, 17:53   #585
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu België op springen staat, doet Vlaanderen er goed aan de orangistische droom wat op te poetsen. Nauwere samenwerking met Nederland staat in de statuten van de N-VA als belangrijkste stap na de splitsing. Maar zonder Veronica komt er in die toekomstige Nederlands-Vlaamse Alliantie geheid een nieuwe taalstrijd.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...-poetsen.dhtml

Zeer mee eens!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 maart 2013 om 17:53.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 18:05   #586
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
een commentaar eruit
Gerard van Rooijen
Citaat:
Als ingeweken Nederlander (inmiddels meer dan 13 jaar woonachtig in België), mag ik gerust een ervaringsdeskundige genoemd worden. En mijn ervaring is dat Vlamingen onnoemelijk veel meer gemeen hebben met Walen dan met Hollanders. Als een nauwere band tussen Vlaanderen en Nederland als alternatief wordt gezien voor het samenleven in één natie met franstaligen, dan verzeker ik je dat je van de regen in de drup geraakt. Die remedie is erger dan de veronderstelde kwaal.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 20:07   #587
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
een commentaar eruit
Gerard van Rooijen
gaap. selectief lezersbrieven plakken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 20:08   #588
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
België staat niet op springen. Behalve in uw hoofd dan .

Zoals altijd neemt uw orangistische dromen reeds voor werkelijkheid.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 22:27   #589
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
een commentaar eruit
Gerard van Rooijen
Ze weten het wel hoor,de nederlanders,hoe vlamingen tegenover hollanders staan of kijken...wat een behoorlijke hinderpaal blijft voor hun kwijlende drang naar economische expansie

Laatst gewijzigd door Nvalid : 29 maart 2013 om 22:27.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 20:06   #590
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Blijkbaar steekt het dat 80% a 90% van de Nederlandse bevolking zeer Oranjegezind is. Met onze liefde voor het Koningshuis staan we met z'n allen achter de toekomstige Koning en benadrukken we onze afkeer van de achterbakse en gluiperige Belgen. Je hoort tegenwoordig steeds meer Nederlanders hun walging over het hautaine Belgentuig uitspreken. Dat is een goede zaak.

Laatst gewijzigd door Van Poppel : 30 maart 2013 om 20:06.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2013, 21:19   #591
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Tjonge jonge, ik vind het toch wel jammer hoe Belgen en Nederlanders hier op elkaar af zitten te geven. Alsof ieder Belg, en iedere Nederlander, uberhaupt hetzelfde is. Alleen in Nederland al zijn er zoveel verschillende mensen, al hebben we het alleen maar over de verschillende provincies. Er is een enorm verschil tussen een Fries, een tukker of een Limburger. En men hoeft soms maar een maar tientallen kilometers te reizen, om ergens te komen waar je niemand zou kunnen verstaan als ze er hun plaatselijke taal zouden spreken. En dat vind ik eigenlijk prachtig. En daarom hou ik eigenlijk ook niet zo van nationalisme. Vaakt maakt dat juist alles kapot, alles moet een eenheidsworst worden.

Zoals al eerder gezegd ben ik zelf geen fan van het koningshuis, maar wat wel goed is aan ons koningshuis is dat het wel breed word gedragen in de verschillende provincies. In Nederland is er toch vaak de tegenstelling randstad/buitenprovincies of Holland/de rest. En wat me opvalt is zelfs dat juist buiten de randstad de liefde voor het koningshuis het grootst lijkt. Misschien is dat het enige waardoor ik zou zeggen, "ja, dat koningshuis heeft misschien wel iets."

Laatst gewijzigd door Cloggie : 30 maart 2013 om 21:20.
Oud 30 maart 2013, 22:11   #592
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Tjonge jonge, ik vind het toch wel jammer hoe Belgen en Nederlanders hier op elkaar af zitten te geven.
Je vergist je, de breuklijnen lopen hier anders. Er zijn een groep mensen die hereniging zien zitten (Vlamingen en (andere) Nederlanders) en er zijn een paar mensen die daar tegen zijn die continu slecht nieuws over de ander aan het spuien zijn om de boel op te stoken. Als je weet wie waar staat is het een stuk leesbaarder.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2013, 02:32   #593
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je vergist je, de breuklijnen lopen hier anders. Er zijn een groep mensen die hereniging zien zitten (Vlamingen en (andere) Nederlanders) en er zijn een paar mensen die daar tegen zijn die continu slecht nieuws over de ander aan het spuien zijn om de boel op te stoken. Als je weet wie waar staat is het een stuk leesbaarder.
In deze kan ik Hollander alleen maar bijvallen.
Oud 31 maart 2013, 16:41   #594
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ze weten het wel hoor,de nederlanders,hoe vlamingen tegenover hollanders staan of kijken...wat een behoorlijke hinderpaal blijft voor hun kwijlende drang naar economische expansie
Tja, laten nou toch die ooit hierheen verhuisde Vlamingen en Walen, met hun kwijlende drang naar econonische expansie, de motor van Nederland zijn geweest
Als jullie economie ze niet nodig heeft, laat maar naar ons komen die succesvolle Belgen (met hun kwijlende drang naar economische expansie). Directeur Heiniken, NRC etc.
Oud 31 maart 2013, 17:07   #595
Adrian M

Standaard

Citaat:
Tjonge jonge, ik vind het toch wel jammer hoe Belgen en Nederlanders hier op elkaar af zitten te geven. Alsof ieder Belg, en iedere Nederlander, uberhaupt hetzelfde is. Alleen in Nederland al zijn er zoveel verschillende mensen, al hebben we het alleen maar over de verschillende provincies. Er is een enorm verschil tussen een Fries, een tukker of een Limburger. En men hoeft soms maar een maar tientallen kilometers te reizen, om ergens te komen waar je niemand zou kunnen verstaan als ze er hun plaatselijke taal zouden spreken. En dat vind ik eigenlijk prachtig. En daarom hou ik eigenlijk ook niet zo van nationalisme. Vaakt maakt dat juist alles kapot, alles moet een eenheidsworst worden.

Zoals al eerder gezegd ben ik zelf geen fan van het koningshuis, maar wat wel goed is aan ons koningshuis is dat het wel breed word gedragen in de verschillende provincies. In Nederland is er toch vaak de tegenstelling randstad/buitenprovincies of Holland/de rest. En wat me opvalt is zelfs dat juist buiten de randstad de liefde voor het koningshuis het grootst lijkt. Misschien is dat het enige waardoor ik zou zeggen, "ja, dat koningshuis heeft misschien wel iets."
In die zin heb je zeker wel gelijk, het koningshuis heeft een bindende factor (Typisch, maar blijkt eveneens ook bij allochtonen het geval, zoals Turken)
Met een president zul je dat effect nooit krijgen.
Opvallend bij ons, met bijvoorbeeld voetbal, dat zelfs fervente republiekeinen zich soms opeens in het Oranje blijken te steken

Een president, internationaal gezien. Vraag eens aan een Nederlander of een Belg of hij -/of zij weet wie de president van Italië is?
Ingeval Duitsland zullen ze weten wie Merkel is, maar waarschijnlijk zullen de meesten evenmin weten wie de president is.
Oud 31 maart 2013, 17:25   #596
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zouden we een president krijgen, dan zou ik aan het Duitse model denken. Zo'n onbelangrijk figuur dat lintjes mag knippen. Het is waar dat hier in Nederland zijn naam nauwelijks bekend is, maar reken maar dat iedereen Merkel kent. Bij ons is het dus andersom, iedereen kent Beatrix, maar vraag ze niet wie Rutte is. Nu is Rutte dan ook wel een erg kleurloos figuur, maar ja.
Naar mijn idee ook nogal kleurloos, maar uitgeroepen tot de nummer drie best geklede wereldleider.

The Top 10 Best-Dressed World Leaders
1. David Cameron, Prime Minister of the UK
2. Laura Chinchilla, the first female president of Costa
3. Mark Rutte, Prime Minister of the Netherlands

http://www.vanityfair.com/politics/2...tte_3#/slide=2
Oud 31 maart 2013, 17:27   #597
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Met een president zul je dat effect nooit krijgen.
Opvallend bij ons, met bijvoorbeeld voetbal, dat zelfs fervente republiekeinen zich soms opeens in het Oranje blijken te steken
Ja, hallo, als je dat al als koningsgezind gaat bestempelen. Natuurlijk moedig je het elftal aan in het oranje, wat, moeten republikeinen bij het voetbal een andere kleur gaan dragen? Dat vind ik toch echt een beetje onzin hoor.

Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Oud 31 maart 2013, 17:29   #598
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja, hallo, als je dat al als koningsgezind gaat bestempelen. Natuurlijk moedig je het elftal aan in het oranje, wat, moeten republikeinen bij het voetbal een andere kleur gaan dragen? Dat vind ik toch echt een beetje onzin hoor.

Kennen jullie trouwens de theorie dat de prinsenvlag (oranje-wit-blauw) vervangen is door onze huidige vlag doordat de oranje verf naar het rood ging verkleuren? Ik vind het een mooi verhaal, en het zou leuk zijn als het waar was. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Dat is een onzinverhaal. De prinsenvlag wordt tegenwoordig alleen door de Neo-nazis gebruikt.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2013, 17:45   #599
Adrian M

Standaard

x

Laatst gewijzigd door Adrian M : 31 maart 2013 om 17:45.
Oud 31 maart 2013, 17:46   #600
Adrian M

Standaard

Citaat:
In het wit?
Dat zijn republikeinen van plan tijdens de troonswisseling meen ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be