Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2020, 15:40   #581
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Volgens mij is het grootste probleem evenwel dat het 'onze' politieke 'elite' aan voldoende beroepsernst, eerlijkheid, goedwil, intellectuele bagage, openheid van geest én volharding ontbreekt om wat voor oplossing dan ook uit te werken, laat staan geïmplementeerd te krijgen.
Het ontbreekt gewoon aan eensgezindheid, vaak zelfs binnen politieke partijen. Als men ooit tot een grondige hertimmering van België wil komen, zal men met een 'winner takes it all'-scenario moeten werken, al dan niet in meerdere stemrondes, waarbij in elke volgende ronde scenario's worden opgeofferd tot er één model een meerderheid haalt. Waarschijnlijk is elk afzonderlijk model immers beter dan eender welk compromis/amalgaam van verschillende modellen. En eer men dat allemaal voor elkaar heeft - deugdelijke modellen uitwerken, het eens worden over de selectieprocedure en het winnende model ten uitvoer brengen - lig ik allang onder de zoden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 16:22   #582
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het ontbreekt gewoon aan eensgezindheid, vaak zelfs binnen politieke partijen. Als men ooit tot een grondige hertimmering van België wil komen, zal men met een 'winner takes it all'-scenario moeten werken, al dan niet in meerdere stemrondes, waarbij in elke volgende ronde scenario's worden opgeofferd tot er één model een meerderheid haalt. Waarschijnlijk is elk afzonderlijk model immers beter dan eender welk compromis/amalgaam van verschillende modellen. En eer men dat allemaal voor elkaar heeft - deugdelijke modellen uitwerken, het eens worden over de selectieprocedure en het winnende model ten uitvoer brengen - lig ik allang onder de zoden.
Dan ziet het er - toch zeker volgens Jonathan Holslag (VUB) - écht niet goed uit voor 'ons' en 'ons' kleine landje.

Ik ga niettemin toch blijven ijveren voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 16:24   #583
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan ziet het er - toch zeker volgens Jonathan Holslag (VUB) - écht niet goed uit voor 'ons' en 'ons' kleine landje.

Ik ga niettemin toch blijven ijveren voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief.
Heb jij dan zoveel vertrouwen in de meerderheid van het volk?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 16:45   #584
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zou er meer dan 1% van de bevolking weten over wat dat gaat, een 'Brov' ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 16:46   #585
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik soms een andere keuze, indien ik wél verondersteld word vertrouwen te hebben in de 'vertegenwoordigers' die door datzelfde volk worden aangeduid?

Edit: in Zwitserland blijkt zo'n 'referendum-democratie' toch vrij behoorlijk te functioneren. OK, de Zwitsers hebben er méér ervaring mee, maar hoe kan 'een volk' ooit ervaring met het BROV opdoen als het niet eens mag worden uitgeprobeerd?

Laatst gewijzigd door djimi : 1 mei 2020 om 16:48.
Oud 1 mei 2020, 16:50   #586
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zou er meer dan 1% van de bevolking weten over wat dat gaat, een 'Brov'?
Een correcte voorlichting door 'de vierde macht' zou hier wel soelaas kunnen brengen, niet?

Als zowat iedereen al van pakweg Delphine Boël heeft gehoord, moet dat met het BROV toch ook lukken, ooit?

Laatst gewijzigd door djimi : 1 mei 2020 om 16:50.
Oud 1 mei 2020, 17:06   #587
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik soms een andere keuze, indien ik wél verondersteld word vertrouwen te hebben in de 'vertegenwoordigers' die door datzelfde volk worden aangeduid?

Edit: in Zwitserland blijkt zo'n 'referendum-democratie' toch vrij behoorlijk te functioneren. OK, de Zwitsers hebben er méér ervaring mee, maar hoe kan 'een volk' ooit ervaring met het BROV opdoen als het niet eens mag worden uitgeprobeerd?
Dat is geen antwoord op mijn vraag, Djimi.
Ik zeg ronduit: neen.
Elke dag meer zelfs.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 17:06   #588
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een correcte voorlichting door 'de vierde macht' zou hier wel soelaas kunnen brengen, niet?

Als zowat iedereen al van pakweg Delphine Boël heeft gehoord, moet dat met het BROV toch ook lukken, ooit?
OK, dan wacht ik vol vertrouwen en goede moed op de nodige voorlichtingen, en de politieke initiatieven vanuit het politieke milieu en de partijen/parlement waar het uiteindelijk moet vanuit gaan.

Ik begin al flink wat ervaring op te doen met wachten. Zo wacht ik op de 5 overlopers van Kaproen, ik wacht op de massale belangstelling voor onafhankelijkheid van Vlaanderen die alsmaar uitblijft, ik wacht op de mensenmassa's die gaan ijveren voor een Groot-Nederland, op een Belxit & varianten, op de verwachte verkiezingsoverwinningen van extreem rechts in heel europa die ons gaan dwingen om het EVRM te schrappen, op Puigdecuck die denkt om straffeloos verder te kunnen met zijn staatkundige sabotage, dat BROV verhaal kan er best nog wel bij. No problemo.
Oud 1 mei 2020, 17:22   #589
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

"Bindend Referendum Op Volksinitiatief "???

Wie heeft dat uit zijn hoed getoverd? Waar komt dat vandaan? Wie is daar gangmaker voor? Wat drijft hen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 17:26   #590
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:

Als het BROV het product was van een buitenechtelijke escapade van de koning-emeritus zou ik dat laatste nog kunnen beamen.
Oud 1 mei 2020, 17:38   #591
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je verwacht toch geen zinnige reactie op je voorstel voor échte democratie?
Belgicisten zijn geen Zwitsers, en zullen het ook nooit worden.
Dit apenland zou het eerste bindend referendum over het voortbestaan van België niet overleven. In 1950 was het met een niet bindende volksbevraging al bijna prijs.
De tsjeven, die destijds een absolute meerderheid hadden, voorkwamen een burgeroorlog....door de verliezers hun zin te geven. Je ziet van hier dat de honderden zeteltjesplakkers die Belgique "rijk" is, dat avontuur durven over doen.

Het bindend referendum zal daarom NOOIT in de Belzieke grondvod worden ingeschreven, dus zeker het Bindend Referendum Op Volksintitiatief niet zoals in Zwitserland.
Belgique verdraagt geen democratie,en dat zal nooit veranderen zolang dit apenkoningdom bestaat.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 mei 2020 om 17:39.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 17:41   #592
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Over welk vertrouwen hebben we het dan? Vertrouwen in de rationaliteit en het verstand van de meerderheid? Ja, dan niet natuurlijk. Maar laat ons eerlijk zijn: in wezen heeft de communautaire kwestie minder met ratio dan met emotie en ideologie te maken.
Oud 1 mei 2020, 17:45   #593
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in combinatie met de politiek, ja.

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 17:46   #594
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Bindend Referendum Op Volksinitiatief "???

Wie heeft dat uit zijn hoed getoverd? Waar komt dat vandaan? Wie is daar gangmaker voor? Wat drijft hen?
Je bent al meer dan 10 jaar actief op dit forum, en toch ken je de obsessie van onze passionaria's van het BROV niet ? Zowel knuppel als djimi steken daar hun beste energie in en een mede-vendelzwaaier kent hun hobby niet ?
Oud 1 mei 2020, 18:27   #595
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag, Djimi.
Ik zeg ronduit: neen.
Elke dag meer zelfs.
OK, ik probeer opnieuw:

ik heb net iets méér vertrouwen in het beoordelingsvermogen van 'het volk' als het er op aan komt een wetsvoorstel goed te keuren dan wel af te wijzen, dan in het beoordelingsvermogen van 'het volk' als het er op aan komt een 'vertegenwoordiger' met een 'programma' dat door een 'partij' wordt opgedrongen te kiezen.

Maar ik geef toe: zo héél erg véél vertrouwen in het beoordelingsvermogen van 'het volk' heb ik niet.

Oud 1 mei 2020, 18:54   #596
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je bent al meer dan 10 jaar actief op dit forum, en toch ken je de obsessie van onze passionaria's van het BROV niet ? Zowel knuppel als djimi steken daar hun beste energie in en een mede-vendelzwaaier kent hun hobby niet ?
Neen. Het is de eerste maal dat ik die afkorting BROV lees. Ik heb overigens een hekel aan die afkorting-manie.

Overigens, je denkt nu toch niet dat ik hier dag na dag op dit forum werkelijk alles lees? Ik heb nog veel andere dingen te volgen en te doen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 18:54   #597
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK, ik probeer opnieuw:

ik heb net iets méér vertrouwen in het beoordelingsvermogen van 'het volk' als het er op aan komt een wetsvoorstel goed te keuren dan wel af te wijzen, dan in het beoordelingsvermogen van 'het volk' als het er op aan komt een 'vertegenwoordiger' met een 'programma' dat door een 'partij' wordt opgedrongen te kiezen.

Maar ik geef toe: zo héél erg véél vertrouwen in het beoordelingsvermogen van 'het volk' heb ik niet.
Toch m'n bedekingen bij

Ten eerste zou zo'n brov alleen maar goed werken als het gaat om simpele zaken of zaken die haarfijn uit de doeken gedaan worden.
Tot nu toe zien we de grote roepers voor een brov voor x,y of z enkel de nodige desinformatie geven (brexit was daar een heel mooi voorbeeld van )

Ten tweede heb ik toch zo ergens mijn twijfel hoor.
Waarom geen brov organiseren met de keuze voor procedure a, b of c voor een bepaalde chirurgische ingreep ?
Het lijkt me nogal wiedes dat ge een politieke uitwerking over laat aan mensen die daarmee bezig zijn.
Dus ook hier zou het dan enkel kunnen om de grote lijnen of wensen ergens duidelijk te laten overkomen in de 'ijdele' hoop dat die ook zo kunnen gerealiseerd worden binnen de rest van het bestel.

Ten derde is het ook beperkt binnen de verdere krijtlijnen.
ge kunt niet met zevervoorstellen afkomen die _ ik zeg zomaar wat _ eenieder zouden verplichten elke dag 3x naar Mekka te bidden

ten vierde ...wie gaat dat precies indienen ?
Als dat komt van de parlementariërs/politiekers zelve zie ik in weze niet veel verschil met het voorstellen van een programma of programmalijn

ten vijfde
Da's een vraag en het antwoord is een ja of neen...ge kunt moeilijk allerhande grijswaarden gaan declareren, uitleggen en gaan voorleggen.
Het voordeel/nadeel van coalitieverbanden is net dat er kunt voor zorgen dat ge een grijswaarde vindt tussen al die verschillende opinies
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 19:05   #598
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Toch m'n bedekingen bij

Ten eerste zou zo'n brov alleen maar goed werken als het gaat om simpele zaken of zaken die haarfijn uit de doeken gedaan worden.
Tot nu toe zien we de grote roepers voor een brov voor x,y of z enkel de nodige desinformatie geven (brexit was daar een heel mooi voorbeeld van )

Ten tweede heb ik toch zo ergens mijn twijfel hoor.
Waarom geen brov organiseren met de keuze voor procedure a, b of c voor een bepaalde chirurgische ingreep ?
Het lijkt me nogal wiedes dat ge een politieke uitwerking over laat aan mensen die daarmee bezig zijn.
Dus ook hier zou het dan enkel kunnen om de grote lijnen of wensen ergens duidelijk te laten overkomen in de 'ijdele' hoop dat die ook zo kunnen gerealiseerd worden binnen de rest van het bestel.

Ten derde is het ook beperkt binnen de verdere krijtlijnen.
ge kunt niet met zevervoorstellen afkomen die _ ik zeg zomaar wat _ eenieder zouden verplichten elke dag 3x naar Mekka te bidden

ten vierde ...wie gaat dat precies indienen ?
Als dat komt van de parlementariërs/politiekers zelve zie ik in weze niet veel verschil met het voorstellen van een programma of programmalijn

ten vijfde
Da's een vraag en het antwoord is een ja of neen...ge kunt moeilijk allerhande grijswaarden gaan declareren, uitleggen en gaan voorleggen.
Het voordeel/nadeel van coalitieverbanden is net dat er kunt voor zorgen dat ge een grijswaarde vindt tussen al die verschillende opinies

Er klopt iets niet, zoveel is nu wel duidelijk.

Hoe slagen die verduivelde Zwitsers - en alle andere vervloekte inwoners van die verdomde landen waar één of andere vorm van 'referendum' tot de gangbare politieke besluitvormingstechnologie behoort en zulks niet voor onoverkoombare problemen blijkt te zorgen - er toch in de hele wereld een rad voor de ogen te (blijven) draaien?

Het moet wel haast een complot zijn, hé.

Oud 1 mei 2020, 19:26   #599
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Wat mij vooral opvalt bij voorstanders van splitsing:

Ofwel weten ze niet hoe, geen scenario, geen draaiboek. Ze weten niet wat de randvoorwaarden en potentiele hindernissen zijn.

Ofwel weten ze dat allemaal WEL, maar willen ze blijkbaar niet dat iedereen daarover geïnformeerd wordt.

Wat het gevaarlijkste van de twee is, durf ik niet te zeggen.
Aha .. eindelijk zijn we nog eens gevaarlijk.
Zoals vroeger: staatsgevaarlijk !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 19:29   #600
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zeer weinig vertrouwen in 'de meerderheid van het volk'.
Maar nog minder vertrouwen in 'de minderheid van het volk'.

Dat is dus een variatie op "democratie is de minst slechte staatsvorm".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be