Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2022, 15:20   #581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Omdat er geen enkel land ter wereld is, dat de reservestatus van hun munt militair zo goed kan "ondersteunen" dan de USA.
Euh, hoe gebeurt de militaire ondersteuning van een munt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 15:22   #582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De kogel is door de kerk. Er moet betaald worden in roebels. Het decreet is getekend. Geen roebels geen gas.
Dan is het simpel: het contract hoeft niet meer gerespecteerd te worden, want Rusland verbreekt het eenzijdig.

Als er immers in een contract staat dat de betaling gebeurt in Dollar of in euro, kan één partij dat niet eenzijdig wijzigen. Dan is er sprake van contractbreuk en zal een nieuw contract onderhandeld moeten worden. Tot zolang gelden de oude bepalingen nog.

Het toont eens te meer dat Rusland een onbetrouwbare en wispelturige handelspartner is. Op lange termijn ondergraaft Rusland haar eigen positie.
Oud 31 maart 2022, 15:23   #583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
In Duitsland staan ze al klaar om de noodrantsoenering op te starten.
De taskforce is samengesteld en de procedures zijn uitgestippeld.
En... de megadeal met Qatar is al rond en getekend. De Duitsers hebben heel snel geschakeld.
Oud 31 maart 2022, 15:23   #584
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kogel is door de kerk. Er moet betaald worden in roebels. Het decreet is getekend. Geen roebels geen gas.
Volgens "Bloomberg" zijn er ook gesprekken tss de russen en de indiërs om deze laatste te laten toetreden tot de russische equivalent van "swift," het zogenaamde spfs systeem.

Swift, of te BI(c), is "niet meer dan een platform, dat wereldwijd financiële instellingen identificeert, en daardoor internationaal betalingsverkeer faciliteert."

Hoofdkantoor van SWIFT is in Terhulpen.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 31 maart 2022 om 15:23.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 15:25   #585
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, hoe gebeurt de militaire ondersteuning van een munt?
het is de status van de munt, die militair ondersteund wordt, niet de munt in sé. als de amerikanen morgen beslissen dat de munt usd een andere naam krijgt, dan nog wordt de status ervan militair ondersteund. Ik neem bewust het woord "afgedwongen" niet in de mond.
Oud 31 maart 2022, 15:30   #586
gunter5148

Standaard

Citaat:
Nog steeds zie ik nergens het onderscheid gemaakt tussen lopende contracten en nieuwe contracten. (dat onderscheid is niet zaligmakend, want de deviezen- en goudreserves van de russische cb zijn nog steeds "bevrozen," wat evengoed neerkomt op contractbreuk, of er zou bij het BIS een clausule in die zin moeten voorzien zijn, dat men deviezen- en goudreserves mag aanslagen van een land dat oorlogsdaden pleegt.)
Oud 31 maart 2022, 15:33   #587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is de status van de munt, die militair ondersteund wordt, niet de munt in sé. als de amerikanen morgen beslissen dat de munt usd een andere naam krijgt, dan nog wordt de status ervan militair ondersteund. Ik neem bewust het woord "afgedwongen" niet in de mond.
Nogmaals: hoe ondersteunt men de "status" van een munt dan wel militair? Hoe gaat dat in zijn werk? Hoe verhoudt zich dat tegenover elkaar? Valt het Amerikaans leger banken aan of zo? Gijzelt ze bankdirecteurs? Worden landen aangevallen en wordt de Dollar opgelegd?

Ik kan me daar nu niets bij voorstellen.
Oud 31 maart 2022, 15:33   #588
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: hoe ondersteunt men de "status" van een munt dan wel militair? Hoe gaat dat in zijn werk? Hoe verhoudt zich dat tegenover elkaar? Valt het Amerikaans leger banken aan of zo? Gijzelt ze bankdirecteurs? Worden landen aangevallen en wordt de Dollar opgelegd?

Oud 31 maart 2022, 15:34   #589
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog steeds zie ik nergens het onderscheid gemaakt tussen lopende contracten en nieuwe contracten. (dat onderscheid is niet zaligmakend, want de deviezen- en goudreserves van de russische cb zijn nog steeds "bevrozen," wat evengoed neerkomt op contractbreuk, of er zou bij het BIS een clausule in die zin moeten voorzien zijn, dat men deviezen- en goudreserves mag aanslagen van een land dat oorlogsdaden pleegt.)
Eigenlijk niet, want het bevriezen van tegoeden gebeurt door de overheid. De bank moet dan gewoon uitvoeren. Niet de bank verbreekt het lopend contract.
Oud 31 maart 2022, 15:35   #590
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens "Bloomberg" zijn er ook gesprekken tss de russen en de indiërs om deze laatste te laten toetreden tot de russische equivalent van "swift," het zogenaamde spfs systeem.
Alleen betekent dat niet voor de handel tussen Europa, de VS en India. Daar zullen de betalingen nog altijd via SWIFT lopen. Dat alternatief is er dan alleen maar om met Rusland zaken te doen.
Oud 31 maart 2022, 15:36   #591
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
The measure takes effect from April 1.

“If unfriendly countries do not pay in rubles starting from April 1, we will consider this a default on gas contracts, in which case the existing contracts will be scrapped,” the president said.
Het gaat dus ook om lopende contracten.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 15:45   #592
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dan verbreekt Rusland de lopende contracten en moet gekeken worden wat er in de kleine lettertjes staat. Verbreking is immers voorzien. Als Poetin buiten de lijntjes wil kleuren, dan zorgt hij er alleen nog maar meer voor dat Rusland het imago krijgt van een heel onbetrouwbare zakenpartner.
Oud 31 maart 2022, 15:48   #593
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ok, duidelijk. Dan is de volgende vraag of ergens in de contracten zou kunnen vermeld staan, dat de russen eenzijdig kunnen vragen om in roebels betaald te worden.
Al bij al een belangrijke escalatie in de economische oorlog. En op eerste zicht contractbreuk.
Net zoals het bevriezen van de russische CB reserves.
Oud 31 maart 2022, 15:49   #594
gunter5148

Standaard

Citaat:
Alleen betekent dat niet voor de handel tussen Europa, de VS en India. Daar zullen de betalingen nog altijd via SWIFT lopen. Dat alternatief is er dan alleen maar om met Rusland zaken te doen.
Inderdaad. Maar "unheard of" dat men dat zelfs nog maar zou voorstellen, een paar blauwe manen geleden, dat men het wereldwijde swift systeem zou beconcurreren.
Oud 31 maart 2022, 15:53   #595
gunter5148

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet, want het bevriezen van tegoeden gebeurt door de overheid. De bank moet dan gewoon uitvoeren. Niet de bank verbreekt het lopend contract.
Dus een overheid die een bank verplicht contractbreuk te plegen, dan is het géén contractbreuk?
Net zoals het perfect mogelijk is dat putin nu ook daadwerkelijk "contractbreuk" pleegt door gas- en olieproducenten te verplichten hun goederen te verkopen, en roebels terug te eisen, maar dan is het ook géén contractbreuk?

het is immers in beide gevallen "de overheid" die het oplegt.

Dus, als je dat voor een rechtbank niet hard kan maken, dan rest enkel nog maar (militair) geweld om je zinnetje door te drijven.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 31 maart 2022 om 15:53.
Oud 31 maart 2022, 15:54   #596
gunter5148

Standaard

Citaat:

zie #595
Oud 31 maart 2022, 16:03   #597
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Allez, er verandert niet veel. Daar waar Gazprom vroeger USD en EUR reserves in Roebel moest omzetten, dient ze dit nu transactie per transactie te doen.

Under the new diktat, foreign buyers are now obliged to transfer foreign currency to one special, so called "K", account.

Gazprombank is then expected to buy roubles on behalf of the gas buyer to transfer roubles to another special "K" account.

Gazprombank would then transfer rouble funds from a 'K' type account of the foreign gas buyer to Gazprom's rouble accounts, the order said.

Gazprombank can open such accounts without the presence of a foreign buyer's representative.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 16:05   #598
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien kan de bank zich verschuilen achter 'overmacht', als het contract zo'n clausule voorziet. Maar het is wel degelijk de bank die het contract verbreekt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 16:07   #599
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Allez, er verandert niet veel. Daar waar Gazprom vroeger USD en EUR reserves in Roebel moest omzetten, dient ze dit nu transactie per transactie te doen.

Under the new diktat, foreign buyers are now obliged to transfer foreign currency to one special, so called "K", account.

Gazprombank is then expected to buy roubles on behalf of the gas buyer to transfer roubles to another special "K" account.

Gazprombank would then transfer rouble funds from a 'K' type account of the foreign gas buyer to Gazprom's rouble accounts, the order said.

Gazprombank can open such accounts without the presence of a foreign buyer's representative.
De internationale handelsoverschotten die bedrijven zoals gazprom creëerden, zijn "bevrozen" door "het westen." En die staan daar in eur/usd/yen etc., dus gazprom zette die niet om in roebels.

Dus, jawel, er verandert HEEL veel. Immers, er wordt nu een enorme vraag gecreëerd naar roebels, die er voorheen gewoon niet was, en een overeenkomstig aanbod in de andere kant van het muntpaar, die er voorheen ook niet was.

Alleen, bovenstaande lost wel het voorheen aangehaalde; "hoe kom ik aan roebels" probleem op. Immers, gazprombank zou ze dan voorzien, op basis van de valuta die er bij geplaatst worden, door de gas- en olieconsumenten.

Interessante evolutie. Ik zoek naar bevestiging van de bovenstaande beweringen.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 31 maart 2022 om 16:36.
Oud 31 maart 2022, 17:26   #600
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
In een eerlijkere wereld zou je de Chinesen in yuan, de Russen in roebels, de Europeanen in euro's en de Amerikanen in dollars betalen als je iets van hen wil kopen. Zo'n eerlijke wereld zou als een shock therapie zijn voor het VS imperium.
Niets of niemand verbied een Belgisch, of Westers bedrijf, in CNY te betalen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be