![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#582 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Limburgers of Loners zoals u wil waren misschien wel te laat (ze moesten ook een heel eind reizen) ze stonden toch aan de goede kant. Gentenaars waren er ook onder leiding van Jan Borluut waren er 700 liebaardsgezinde Gentenaars op het slagveld. Het is wel juist dat de Gentenaars een ras apart zijn, Gent was een sterk orangistisch bastion tijdens de begin jaren van de wanstaat België. Citaat:
Zijn Vlaamsgezindheid manifesteerde zich netjes binnen de grenzen van de Belgische staat. Toen hij zich, bewust van zijn voortrekkersrol, in de Antwerpse politieke arena stortte, nam hij een unionistisch profiel aan. Conscience wilde in de eerste plaats de communautaire en ideologische tegenstellingen overbruggen. Hij had een harmonieus koninkrijk voor ogen met twee taalgebieden, dat sterk doet denken aan het federale België van vandaag. Conscience bleef zijn hele leven trouw aan de monarchie. Dat had veel te maken met een subsidie die hij in 1837 van Leopold I had gekregen voor zijn 'patriottische' boek 'In 't Wonderjaar'. We kunnen alleen maar zeggen dat het boek zijn doel gemist heeft en voor een grotere Vlaamse bewustwording heeft gezorgd in plaats van een Belgische, daarvoor zijn we hem zeer dankbaar. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Staatssecretaris
|
![]() Nu we toch met geschiedenis bezig zijn, enkele vraagjes.
Waarom bestonden de opstandelingen in 1830 vooral uit Fransen? Noem eens één Vlaamse (Nederlandstalige) rebel uit 1830? |
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een interessant boek over onze taalevolutie is: Het verhaal van het Vlaams. De geschiedenis van het Nederlands in de Zuidelijke Nederlanden geschreven door Roland Willemyns, Wim Daniëls (red.). Het boek beschrijft de historische, politieke, sociaal-economische en culturele ontwikkeling van het Nederlands met de nadruk op het zuiden, op Vlaanderen. De Bourgondische, Spaanse, Oostenrijkse en Franse invloeden op onze taal worden belicht. De mislukte taalpolitiek van Willem1, particularisme en integrationisme, de oorsprong en ontwikkeling van onze taal, de situatie in Brussel en Frans-Vlaanderen,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 |
Staatssecretaris
|
![]() Trouwens die Belgen moeten stoppen met de Brabantse leeuw te misbruiken voor hun wanstaat. Enkel Noord Brabant, de provincie Antwerpen en Vlaams- en Waals Brabant mogen die leeuw als symbool en in hun wapenschild dragen.
(Ook voor enkele plaatsen in Limburg is dat toegestaan door de Brabantse gewonnen veldslag te Woeringen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
|
![]() Citaat:
de eenheid van commerciele en publieke TV, radio, BV's, scoutsverenigingen, politieke partijen, regeringen, ingesteldheden, etc ![]() ![]() er IS geen eenheid, beste. trouwens, met datzelfde argument kan je even goed de benelux éen pleiten: die eenheid maakt ons toch nog machtiger? of waarom geen groot-Duitsch Rijk? nóg machtiger hé! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Eén januari 2007 is gestart met de internationale wereldburgedag. Ik geloof dat er dit jaar ook heel wat te gebeuren valt, vooral in de VN waar België een enorme rol zal spelen in de beheersing van conflicten in Iran, Noord-Korea en Soedan. Tevens is het ook nodig dat er grote hervormingen komen om van de VN een rechtvaardig instituut te maken die kan interveniëren in conflicten met als doel mensenlevens te redden, zonder dat de regering daarmee hoeft in te stemmen. Om terug te komen op het wereldburgerschap, vind ik dat het noodzakelijk is dat iemand een hand van vriendschap uitsteekt naar alle culturen op de wereld, precies omdat we allemaal mensen zijn. Hierbij tracht ik op mijn eigen unieke manier de gelijkenissen tussen de culturen extra te promoten. Hiermee vraag ik ook de individuele steun van iedereen die staat voor de ondersteuning van het idee van wereldpartnerschap en wereldburgerschap. Zonder dat ik de ogen sluit voor de afbrokkelende leefstijlen en voor de woelige tijden in het algemeen, geloof ik ten volle in de maakbaarheid van onze samenleving. En "natuurlijk" is dat voor een aantal mensen utopie, vooral voor hen zonder middellange en lange termijn visie. Het fenomeen is bekend, dat was al zo met de Volkerenbond en ook Jacques Delors heeft er veel energie aan besteed. Hoop is één belangrijke kwaliteit die we in 2007 nodig hebben. Vertrouwen, volharding, moed, doelgerichtheid, geduld, bescheidenheid, tolerantie zijn er een pak andere die we steeds hoog in het vaandel moeten dragen en die we verder dienen uit te bouwen. Alleen dan staat mevrouwtje welslagen aan onze zijde. Cultuurbeperkingen dienen tevens constructief worden besproken en dat we samen zoeken naar oplossingen voor de migrantenproblematiek in onze eigen Europese landen. Alleen zo kunnen we met miljarden mensen overleven. Onderling begrip tussen de culturen en religies is dan ook noodzakelijk om toestanden zoals 11 september en de oorlog tegen Irak proberen uit te sluiten en dat begint met begrip voor de andere cultuur in eigen streek. Maar ook helaas, gisteren was het in Bangkok en Madrid, een ten toonspreiding van onbegrip voor elkaar. Het jaar is op dat vlak in mineur gestart, maar het is het bewijs dat er nog veel werk voor de boeg is. Het is duidelijk dat streven voor eenheid, streven voor een wereldonafhankelijksdag eigenlijk is die het voortbestaan van de mensheid in zijn geheel moet waarborgen. De discussies in ons land rond het al dan niet dragen van de hoofdhoek, destijds ook het migrantenstemrecht en de etalage van vreemdelingenhaat door sommige politieke partijen, doet mij pijn omdat ze onze inspanningen minimaliseren, ridiculiseren en kapot maken door haat ten toon te spreiden. We kunnen echter anders leven en meer constructief samenwerken als we dat willen, maar we moeten eerst en vooral in dit mooie idee durven geloven. Door er in te geloven kunnen we het idee versterken en de macht van eenheid tussen de staten als een nog sterkere gedachte zien, waaruit we allen versterkt komen. Deze krachtige motor is nodig in onze samenleving. Door samen te werken versterken we allemaal en ook door dialoog, want zo leren we elkaar beter kennen. Ik wil in plaats van de negatieve gedachten die de kop opsteken, opnieuw geloven in een wereld waar positivisme ons doet leiden naar grootse prestaties. Hierbij kunnen we ook het begrip van Europese integratie en wereldpartnerschap voor wereldvrede dichter bij onze eigen mensen brengen en dit in de veronderstelling dat er niks mis is met de verspreiding van een mooie gedachte van onderling broederschap. Zo kunnen we via ons engagement komen tot meer eenheid tussen de mensen en dat met respect voor de diversiteit van elk van ons.Laat dat een missie zijn van iedereen dit jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
|
![]() Citaat:
De meeste diversiteit is onder de toenmalige kolonialiserende en de huidige globaliserende pletwals tenonder gegaan. En uw koninklijke helden hebben daar AARDIG hun steentje toe bijgedragen in de congo. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Vreemdeling
|
![]() Ik weet zeer goed hoe een matrak aanvoelt. Destijds ben ik ten tijde van een betoging tegen het spaghettiarrest aan het Gentse justitiepaleis het slachtoffer geworden van een matrak op mijn hoofd. Toen de hele meute achter mij naar voor wilde komen, werd ik tegen een politiagent geduwd zonder dat ik dat wilde. Die sloeg in alle hevigheid tot bloedens toe met een matrak op mijn hoofd, op mijn schouders en op mijn lichaam. En het ergste van al... Ik kon er helemaal niks aan doen. Als een massa zich wilt voortuit duwen, dan ga je jezelf toch niet onder de voeten van anderen laten verpletteren. Ik weet dus zeer goed hoe het voelt om een matrak tegen je hoofd te krijgen. Een combatlaars die met volle kracht in je ribben wordt geduwd, doet echter ook helemaal geen deugd, want zelfs als je naar het toilet moet, voel je een helse pijn steken en zelfs bij elke ademhaling voel je een immense pijn... Ik kan het u verzekeren dat dit geen lachertje is geweest. De bedoeling van mijn bericht heeft niet te maken met een opbod doen van wat het meeste pijn doet, maar moet ons laten beseffen dat wat mij is overkomen niet getuigd van een beschaafd gedrag die mensen onder elkaar zouden moeten stellen, ook al hebben we een andere mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
Parlementslid
|
![]() Dag Andy. Wij wachten nog altijd op ons vat
![]() Voorpost waakt. Ook over wat gekke belgicisten ![]()
![]() |
![]() |
#592 |
Vreemdeling
|
![]() Een vat... Hoe bedoel je?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Banneling
|
![]() Alcoholiekers. Niets mee aan te vangen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
|
![]() Wat is dit???! Wie heeft dit geschreven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg...Belge#NPOV_weg Citaat:
![]() |
![]() |
#595 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over wat converseerde jij met de bruten van Voorpost die jou beschermden tot je van het terrein af was, Andy?
![]() |
#596 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met voorzitters die waanzinnig zijn van haat voor alles wat VlaemSS is nog veel minder.
![]() |
#597 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er werd onder andere gezegd. Opletten, de pers komt dichterbij. Dit zeg je maar als je je tenvolle bewust bent van het feit dat er iets gebeurt dat niemand mag zien en waarvan je weet dat het verkeerd is. Ik wil hierover gerust in dialoog treden en dit ook met de mensen van de ordedienst. Ik wil zelfs de geweldloze confrontatie betreffende dit gebeuren aangaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |||||
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kwelgeesten van tijden lang vervlogen, stop uw weeklagen opdat deze jongen toch één nacht rustig zou kunnen slapen. ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 21 januari 2007 om 23:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is dank zij de 'ordediensten' die hier aangevallen worden dat deze idioot het er nog zo goed van af heeft gebracht. Tijdens een dodenwake kom je geen salonterrorist spelen!
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet het eerste bericht van twee of drie jaar geleden dat je hier weer opvist. ![]() |
|
![]() |
![]() |