![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk zouden die stamgasten voor�*l raar opkijken naar de hoffelijkheid van uw taalgebruik, eerder dan naar het feit dat het geen dialect is. Waarom zou je geen AN spreken omdat je bepaalde medeklinkers weglaat, en een klinker iets anders uitspreekt ? De woordenschat blijft grotendeels dezelfde. Wij verstaan toch ook vreemde talen die we geleerd hebben wanneer men informeel taalgebruik hanteert ? Nu ja, bij ons betekent dialect vaak hetzelfde als 'onverstaanbaar gebroebel' dat zich beperkt tot de omstreken en waar moemoe niet goe kon praten met haar schoonmoeder omdat vava uit een dorp kwam waar ze een totaal ander dialect spraken. En waar tante Louisa nie goe kan praten met haar schoonvader omdat ze getrouwd was met de zoon van een ingeweken Hollander en die het dialect niet verstond, maar vice versa verstond men hem wel. Men gewaagde zich toen niet zo veel uit z'n thuisdorp en men werkte vaak 12 uren op een dag tot men erbij neerviel voor een hongerloon. Zo heb je anderzijds ook talen waar men al lang een ijzersterke media heeft, waar onderwijzers succes boekten de cultuurtaal via de lagere burgerij ook aan de kleine man te brengen, enz ... en waar iedereen min of meer standaardtaal spreekt. Daar heb je ook dialecten en sociolecten die allen onderling verstaanbaar en amper van elkaar verschillen. Dat is zo in het Spaans, het Engels, het Frans, het Russisch, enz ... Dialecten van de standaardtaal. In het Frans noemt men ze accents omdat ook daar dialect of patois synoniem is voor streektaal, wat geen Standaardfrans is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2011 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommigen zijn zelfs redelijk briljant in hun taalgevoel http://www.youtube.com/watch?v=VHoT4N43jK8 Stromae (9 miljoen hits) Niet zo vreemd, want ook in Vlaanderen zien we dat wat migranten spreken veel dichter bij de Nederlandse taalstandaard aan zit dan de gemiddelde autochtone Vlaming bij elkaar brabbelt. In Nederland is de meest briljante taalgoochelaar ook al een migrant http://www.youtube.com/watch?v=FYnU9BgaxKQ Keizer - 101 spel sessie (300.000 hits) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 januari 2011 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Versta je eigenlijk Frans? Ik denk het niet. De grote hoop migrantenjongeren spreekt een verschrikkelijk soort Frans, vaak vermengd met Arabische tussenvoegsels. Kom wat meer buiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 januari 2011 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschrikkelijkste Frans wordt vooral door Vlamingen zelf gesproken. De meeste politici voorop. Tot grote hilariteit van de meeste migranten (als ze al eens naar de FR Belgische tv kijken). Brullen van het lachen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 januari 2011 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
Banneling
|
![]() In kraainem heb je ook sociale woonblokken met allochtonen..zoek het daar maar..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jouw reactie is dan weer een equivalent van handen op de oren leggen en keihard 'ik hoor je toch niet!' roepen. In zijn posts schuilt wel degelijk waarheid, alleen wil je ze niet horen omdat hetgeen hij zegt je niet aanstaat. En des te meer omdat het van een 'buitenstaander' komt.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 januari 2011 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Europees Commissaris
|
![]() Zwartengeel, ik kan mij geheel vinden in uw visie. Ook in ken Eberhard Leclerc als een forumdeelnemer die op een onorthodoxe wijze de in sommige kringen heersende geborneerdheid ten aanzien van het Nederlands en/of het Frans behoorlijk en voor die kringen schokkende wijze onder woorden brengt.
De post van Eigenzinnig, nummer #587, is het dan ook niet waard te citeren, op het gevaar af zich schuldig te maken aan het kopiëren van zaken die strijdig zijn met het forumreglement, nog los gezien van het feit dat de opmerking kant noch wal raakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk zal ik onder het argument "kom wat meer buiten" eerder meneer de Vlaamse antropoloog geloven wanneer het gaat om Frans taalgebruik door Brusselse migranten. Citaat:
Maar goed, verder alle respect natuurlijk voor Vlamingen die Frans proberen praten in onze hoofdstad. Al zou u in principe altijd moeten kunnen geholpen worden in het Nederlands, maar helaas is het geen geheim dat dit maar wishful thinking is. Laatst gewijzigd door IV My People : 5 januari 2011 om 21:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan bevestigen dat zeer velen daarvan inderdaad een verschrikkelijk soort Frans spreken, en het hoeft niet eens vermengd te zijn met tussenvoegsels van welke herkomst dan ook. Er zijn echter ook migranten-jongeren die wel degelijk de Franse taal in bevredigende mate beheersen. Maar als je 't mij vraagt: die zijn een minderheid. Dat neemt natuurlijk nog niet weg dat het Frans van de Vlaamse 'talenwonders' ook niks is om over naar huis te schrijven. Zelf spreek ik beter en vlotter Frans dan Bart De Wever, maar ook ik maak regelmatig fouten (vooral dan tegen het grammaticaal geslacht, en die vervloekte subjonctif).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb nog een lange weg af te leggen, maar alleen al het onderweg zijn loont de moeite. Stelt u zich even mijn vreugde voor als ik het doel zal hebben bereikt ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Europees Commissaris
|
![]() Voorbeelden van verschrikkelijk Frans: http://www.rtbf.be/video/v_le-07-fev...iten?id=480252
Op 8:42 ![]() én op 9:13 (Kabouter Frans ![]() Niet dat ik zelf een Vlaams talenwonder ben (in de niet-sarcastische betekeninis), maar geláchen dat ik heb bij die beelden, dat kan je je wel voorstellen denk ik. Het probleem is dat veel zulke Vlamingen blij zijn dat ze 'hun plan kunnen trekken in een Franstalige omgeving', maar tegelijk hun kennis in die taal zwaar overschatten. Een beetje bescheidenheid zou op z'n plaats zijn, maar we krijgen slaafse kruiperigheid in de plaats. Men doet geforceerde moeite om zich uit te drukken in het Frans, uit schrik om niet als 'Vlaams boereke' over te komen. Men moet tonen dat men z'n Frans kent, want wat een afgang zou het zijn indien men het niet zou kunnen, zeg ! Een zwaar affront als het ware !
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2011 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
Europees Commissaris
|
![]() Vive la France?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |