Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2004, 17:55   #581
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Natuurlijk is dat uw vrije keuze. Maar kom achteraf niet klagen dat u niet aanvaard wordt, in de streek geen werk vindt, niet echt met de mensen kunt communiceren...
Correct, de gevolgen zijn voor mij, en de keuze is aan mij. Waarmee proberen sommigen zich dan te moeien door te zeggen dat ik 'moet' integreren?
Wie bedoelt u met "sommigen"?
Dan heeft u er dus ook geen probleem mee dat de Vlaamse overheid enkel in het Nederlands publiceert?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 17:57   #582
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat Brussel dan toch het mooiste voorbeeld is om aan te tonen dat zulks niet werkt. Taalgrenzen zijn organisch en veranderen door de tijd heen, staatsgrenzen ook, echter niet aan hetzelfde ritme. Laat dat toch gewoon zijn gang gaan.
De taalgrens is in België, Brussel niet te na gesproken, verbazend stabiel gebleven. Slechts daar waar de staat actief heeft tussengekomen om een bepaalde taal te laten verdwijnen (denken we maar aan het repressief beleid van de Franse Republiek tegenover de historische minderheidstalen op haar gebied) schuiven taalgrenzen op of ontstaan er taalenclaves.

Voor de geschiedenis van de taalgrens raad ik u het boek van professor Kurth aan. Dan zult u kunnen zien hoe stabiel de taalgrens in België eigenlijk is gebleven doorheen de jaren.
Wel dan maak je er zeker geen probleem van: Laat het gewoon zijn gang gaan, de grenzen zijn toch van nature uit stabiel.
Oud 3 februari 2004, 17:58   #583
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

Correct, de gevolgen zijn voor mij, en de keuze is aan mij. Waarmee proberen sommigen zich dan te moeien door te zeggen dat ik 'moet' integreren?
Wie bedoelt u met "sommigen"?
Dan heeft u er dus ook geen probleem mee dat de Vlaamse overheid enkel in het Nederlands publiceert?
Ik heb daar geen enkel probleem mee. De dag dat de Vlaamse overheid beslist dat ze voor whatever actie in De Panne naast het Nederlands ook Frans willen gebruiken, heb ik daar evenmin een probleem mee.
Oud 3 februari 2004, 18:27   #584
Raf°
Vreemdeling

Standaard

Waarom moeten vlaamse ministers in de federale regering tweetalig zijn en de waalse niet?
Raf° is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 18:37   #585
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf°
Waarom moeten vlaamse ministers in de federale regering tweetalig zijn en de waalse niet?
Wat heeft dat met folderkes van een vzw uit Jette te maken?
Oud 3 februari 2004, 18:43   #586
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien u van een aantal sociale voorzieningen wil genieten, lijkt het mij normaal dat de overheid van de persoon die daarop een beroep doet een zekere tegenprestatie verlangt. Of meent u dat de overheid een soort grote sinterklaas moet spelen die zomaar van alles uitdeelt zonder enige verantwoordelijkheid van de ontvanger?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 18:45   #587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zou er onwetend zijn, diegene die er 20 jaar gewoond heeft, of diegene die er een boek van Geert van Istendael over gelezen heeft, maar eigenlijk in Brugge zijn tijd doorbrengt?
Geert van Istendael is een geboren en getogen Brusselaar. Indien u zich geroepen voelt om de analyse te weerleggen die hij in zijn boek uiteenzet, mag u hier gerust uw gang gaan. Maar hoogstwaarschijnlijk heeft u het boek "Arm Brussel" nog nooit in handen gehad, laat staan gelezen...

Oud 3 februari 2004, 18:49   #588
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel dan maak je er zeker geen probleem van: Laat het gewoon zijn gang gaan, de grenzen zijn toch van nature uit stabiel.
Het voorbeeld Brussel en de uitdeinende taalvlak maken duidelijk dat er nood is aan beschermende taalwetten. De zwakke schakel is niet zozeer de taalgrens zelf (van Komen tot Voeren), maar wel de olievlek Brussel. Doordat er nog steeds een stadsvlucht aan de gang is waarbij de Brusselse binnenstad wordt verlaten voor de groenere en leefbaardere Vlaamse Rand (terwijl anderzijds het aandeel migranten in Brussel steeds verder toeneemt), dreigt er een probleem te ontstaan wanneer men die Franstaligen niet heel duidelijk maakt dat ze in Vlaanderen gaan wonen. Sommigen beseffen dat evenwel nog niet en menen dat ze in Groot-Brussel wonen waar ze nog steeds recht hebben op Franstalige dienstverlening van de overheid.
Oud 3 februari 2004, 18:50   #589
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato

Misschien moet je nog maar eens de opmerking van Xenon lezen waar ik op gereageerd heb. Ik doe er geen uitspraak over of die wet goed of slecht is. Het gaat me over de politieke en juridische realiteit. En in die realiteit, of je dat nu graag hebt of niet, is de taalwetgeving idd de basis van de 'federale staat' die België volgens art. 1 van de Grondwet is. Politiek en juridisch gezien is de taalwetgeving ingrijpend wijzigen met andere woorden niet realistisch, zeg maar gerust onmogelijk, zonder het hele systeem op de helling te zetten. Dus zal die wet niet gewijzigd worden (ken jij toppolitici of andere machthebbers die dat willen?) en, als die wet bestaat, moet de overheid er zich aan houden, en als die dat niet doet, hebben burgers het recht om naar de rechter te stappen. Of het opportuun was om dat in dit specifieke geval te doen is een ander kwestie.
In analogie zit bvb de Sharia verweven in de grondwet van een of ander Islamitisch land en zet je het hele systeem op de helling als je probeert om vrouwen niet te laten stenigen voor overspel. Het is Juridisch quasi onmogelijk om dat te veranderen.
Ik vind de analogie erg ongelukkig gekozen:
- vrouwensteniging vergelijken met de verplichting van de overheid om zich in 1 taal tot de burgers te richten?
- de zgn. van Allah zelf afkomstige sharia vergelijken met wetten die met een grote democratische meerderheid zijn goedgekeurd?
- België vergelijken met niet-democratische landen?

Citaat:
Het is maw niet zo dat omdat iets de wet is, of omdat iets moeilijk juridisch te veranderen is, dat dat niet het streefdoel mag zijn.
Dat ben ik met je eens.

Citaat:
Er bestaan misschien betere oplossingen voor de problematiek die zich hier stelt, maar zich erbij neerleggen 'omdat het nu eenmaal de wet is', is not the right way.
Ik leg mij idd bij een democratisch goedgekeurde wet neer.
Vind ik dat de wet moet veranderen, dan zal ik moeten proberen een parlementaire meerderheid te vinden die het met me eens is.
In dit geval zal ik die niet vinden, al roep ik nog zo hard dat het allemaal bullshit en mierenneukerij is.

Idealisme is allemaal goed en wel, maar wat ben je ermee als je idealistische voorstellen toch niet gerealiseerd kunnen worden?
(terzijde: reden waarom ik het een paar jaar geleden bij Vivant ben afgetrapt, het zweven en wensen en dromen en ontzettend uit de nek lullen bleef daar maar duren, en realistische voorstellen, een concreet, uitgewerkt model, kwamen er maar niet, ik heb niet de indruk dat het er vandaag veel beter is, integendeel.)

Weet je wat: doe eens een concreet voorstel voor wijziging van de taalwet die -al was het maar een greintje- kans maakt om door het parlement aanvaard te worden.
Oud 3 februari 2004, 18:50   #590
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen enkel probleem mee. De dag dat de Vlaamse overheid beslist dat ze voor whatever actie in De Panne naast het Nederlands ook Frans willen gebruiken, heb ik daar evenmin een probleem mee.
De badstad De Panne ligt in Vlaanderen, dus is het maar normaal dat de overheid daar het Nederlands hanteert.
Oud 3 februari 2004, 18:59   #591
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Indien u van een aantal sociale voorzieningen wil genieten, lijkt het mij normaal dat de overheid van de persoon die daarop een beroep doet een zekere tegenprestatie verlangt. Of meent u dat de overheid een soort grote sinterklaas moet spelen die zomaar van alles uitdeelt zonder enige verantwoordelijkheid van de ontvanger?
Neen, ik vind dat de overheid veel minder sinterklaas moet spelen en iedereen gelijk moet behandelen. Wie in een gemeenschap woont moet zich ook aan de wetten van die gemeenschap houden. Ik heb het hier over 1 enkele wet, waarom wil je dit doortrekken naar 'geen enkele verplichting'?
Oud 3 februari 2004, 19:02   #592
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wie zou er onwetend zijn, diegene die er 20 jaar gewoond heeft, of diegene die er een boek van Geert van Istendael over gelezen heeft, maar eigenlijk in Brugge zijn tijd doorbrengt?
Geert van Istendael is een geboren en getogen Brusselaar. Indien u zich geroepen voelt om de analyse te weerleggen die hij in zijn boek uiteenzet, mag u hier gerust uw gang gaan. Maar hoogstwaarschijnlijk heeft u het boek "Arm Brussel" nog nooit in handen gehad, laat staan gelezen...

Ik heb dat boek inderdaad nooit gelezen, noch in handen gehad. Een mooie boekbespreking bevind zich misschien ergens op het web?
Oud 3 februari 2004, 19:04   #593
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De badstad De Panne ligt in Vlaanderen, dus is het maar normaal dat de overheid daar het Nederlands hanteert.
Uiteraard. De badstad de Panne heeft tevens ook een groot aantal Franstaligen, vooral tijdens het seizoen. Het zou dan ook zinnig zijn om naast het Nederlands ook het Frans te gebruiken voor sommige overheidspublicaties. Niet als verplichting, maar als mogelijkheid.
Oud 3 februari 2004, 19:07   #594
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het voorbeeld Brussel en de uitdeinende taalvlak maken duidelijk dat er nood is aan beschermende taalwetten. De zwakke schakel is niet zozeer de taalgrens zelf (van Komen tot Voeren), maar wel de olievlek Brussel. Doordat er nog steeds een stadsvlucht aan de gang is waarbij de Brusselse binnenstad wordt verlaten voor de groenere en leefbaardere Vlaamse Rand (terwijl anderzijds het aandeel migranten in Brussel steeds verder toeneemt), dreigt er een probleem te ontstaan wanneer men die Franstaligen niet heel duidelijk maakt dat ze in Vlaanderen gaan wonen. Sommigen beseffen dat evenwel nog niet en menen dat ze in Groot-Brussel wonen waar ze nog steeds recht hebben op Franstalige dienstverlening van de overheid.
Ik zou voor geen geld ter wereld een woonplaats in Brussel ruilen om in de rand te gaan leven.

De discussie gaat hier echter niet over de rechten als Franstalige in de Nederlandtalige rand, dan wel de mogelijkheid om naar die Franstaligen toe te cateren in hun eigen taal.
Oud 3 februari 2004, 19:21   #595
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou voor geen geld ter wereld een woonplaats in Brussel ruilen om in de rand te gaan leven.
Waar in Bruseel woont u? Hebt u kinderen?
Ik heb al veel Nederandstalige yuppies zien komen... en gaan.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 19:27   #596
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

Euh, Xenon, kijk eens naar 'Woonplaats' onder Toms avatar.

Hij is opgegroeid in Schaarbeek, heeft hij hier al een paar keer verteld.
Oud 3 februari 2004, 19:29   #597
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. De badstad de Panne heeft tevens ook een groot aantal Franstaligen, vooral tijdens het seizoen. Het zou dan ook zinnig zijn om naast het Nederlands ook het Frans te gebruiken voor sommige overheidspublicaties. Niet als verplichting, maar als mogelijkheid.
In De Panne verblijven er ook veel Britten... Toeristische informatie kan volgens de bestaande regelgeving ook in andere talen dan het Nederlands aangeboden worden. Maar de rest is in het Nederlands. Wie immers inwoner van De Panne wil zijn (al dan niet blijvend), doet er goed aan zich te conformeren met de bestaande situatie. Van toerististen die slechts een beperkt aantal keren naar de badstad komen kan dat echter niet onmiddellijk verwacht worden. Van inwoners wel. Bijgevolg is het vanzelfsprekend dat de overheid het Nederlands als enige voertaal heeft.
Oud 3 februari 2004, 19:31   #598
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
TomB beweerde echter zoveel maanden geleden dat hij, samen met zijn gezin, in de VS woont...
Oud 3 februari 2004, 19:38   #599
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:

Euh, Xenon, kijk eens naar 'Woonplaats' onder Toms avatar.

Hij is opgegroeid in Schaarbeek, heeft hij hier al een paar keer verteld.
Woont hij daar dan nog? Heeft hij kinderen die er school lopen? Waar ongeveer in Schaarbeek?
Ik weet wel dat ik curieus ben, maar het stoort me enorm dat iemand die zijn stad is uitgevlucht* de achterblijvers de les komt lezen.

(*) ik meen te weten dat hij in Florida verblijft
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 19:38   #600
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
TomB beweerde echter zoveel maanden geleden dat hij, samen met zijn gezin, in de VS woont...
Hij zegt dan ook terecht dat hij voor geen geld ter wereld zou verhuizen... (indien enzovoort)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be