Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2007, 14:46   #601
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Jazeker. Van het steeds Nederlandstalig gebleven deel van Frans-Vlaanderen, dat min of meer overeenkomt met het arrondissement Duinkerke van het departement Nord (het Franse deel van de Westhoek), was midden 19e eeuw alleen de verfransing in de kuststreek (Duinkerke) al ver gevorderd en in de andere steden net op gang gekomen. Het platteland was toen echter nog volledig Nederlandstalig! Hoewel het gebied inderdaad al een paar eeuwen bij Frankrijk hoorde, is de verfransing eigenlijk pas goed begonnen na de Franse Revolutie in de steden en op het platteland pas na 1870, toen het onderwijs een middel van verfransing werd (met de beruchte bordjes op de schoolpleinen: "verboden op de grond te spugen en Vlaams te spreken" en door kinderen elkaar te laten verraden als ze Vlaams dialect spraken onder elkaar: wie dialect sprak kreeg een bordje omgehangen en wie aan het eind van de dag dat bordje om z'n nek had moest strafwerk maken, dus het was zaak het bordje aan iemand anders te kunnen doorgeven door hem of haar te verklikken. Kinderen leerden zo elkaar af dialect te gebruiken, met wat wij in NL nu NSB-methodes zouden noemen ).
Deden de Spanjaarden dat in Baskenland niet ook , dat trucje met dat bordje?
Wel ik moet toch even zeggen dat in een bepaalde Vlaamse gemeente in een niet-faciliteitenschool Frans spreken nu ook verboden is. Ik vraag me af of ze al straffen uitgedeeld hebben, volgens Carrefour in elk geval wel :



Citaat:


Zie het kaartje met de gegevens van Johan Winkler uit 1874 vergeleken met die van de Belgisch-Vlaamse onderzoeker Alex Vanneste in 1972:




Mocht je het stukje over Frans-Vlaanderen van Johan Winkler nog niet gelezen hebben, het is een aanrader. Heerlijk subjectief!
Er wordt daar over "dief" en dergelijke gesproken , zijn de cijfers eigenlijk wel betrouwbaar dan?


Citaat:
Waarom zouden de faciliteiten niet afgeschaft kunnen worden, omdat een gehuchtje toen onterecht niet overgeheveld werd? Waar zijn dan de faciliteiten in Sint-Renelde, in Eigenbrakel, in Roost-Krenwik en in Ternaaien? Allemaal geen faciliteitengemeenten hoor!
Waren die dan allemaal zo goed als volledig Nederlandstalig toen?

Citaat:
De faciliteiten waren bedoeld als service aan anderstalige minderheden om zich makkelijker te kunnen aanpassen, niet als permanent minderheidsrecht. Het Centrum Harmel, dat zelf al de mogelijkheid om in bepaalde gevallen faciliteiten te verlenen opperde, heeft altijd zeer duidelijk gesteld dat de taalgrens uiteindelijk homogeen moest worden, d.w.z. zonder minderheden en zeker zonder minderheidsrechten. Men voorzag toen al dat deze minderheidsrechten anders nieuwe conflicten zouden uitlokken en ze hebben gelijk gekregen. Het wordt dus tijd om de ongewenste gevolgen van de faciliteiten te bestrijden en ze uitdovend te maken, bijv. door ze eindelijk te beperken tot persoonlijk recht van de huidige bewoners.
Die Commissie Harmel die dat zei (dat minderheden zich aan beide kanten moeten aanpassen) was dat dan unaniem? Of alleen door de Vlaamse leden van de commissie? Ik kan me niet voorstellen dat een Franstalige snel zoiets zal verkondigen.


Citaat:
Ik denk beide: in de jaren 50 en 60 waren er ongetwijfeld nog steeds mensen die overschakelden, vanaf de jaren 60/70 verdween dat en werden het vooral mensen die wegtrokken. Maar heel precies kun je de situatie niet afleiden uit de cijfers.
Ja, hoe komt het dat een percentage Nederlandstaligen daalt? Dat kan zijn door de massale inwijking van Walen, door het overschakelen, door het wegtrekken van de Vlamingen, door de komst van allochtonen die Frans verkiezen,....
Zouden er eigenlijk in de 19 Brusselse gemeenten in absolute cijfers nu minder Vlamingen zijn dan in bijvoorbeeld 1947 of 1963?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:52   #602
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wel ik moet toch even zeggen dat in een bepaalde Vlaamse gemeente in een niet-faciliteitenschool Frans spreken nu ook verboden is. Ik vraag me af of ze al straffen uitgedeeld hebben, volgens Carrefour in elk geval wel.
Je kan dat toch niet vergelijken met wat Basken of vroeger de Vlamingen in eigen land werd aangedaan. Franstaligen kunnen in België naar Franstalige scholen gaan, voor ieder is er de vrije keuze. Dus wie voor een Nederlandstalige school kiest draagt de gevolgen van die keuze. Het is trouwens niet zo dat het in sé verboden is om Frans of Swahili te praten op de speelplaats, maar als Franstaligen in bepaalde Vlaamse scholen zo massaal aanwezig zijn dat het Vlaams karakter van de school en de kwaliteit van de Nederlandse taal in het gedrang komen dan is men genoodzaakt de kinderen te dwingen binnen de schoolmuren Nederlands te spreken.

Vlamingen werder vroeger verplicht in de 'eigen' scholen Frans te spreken. Da's toch net iets anders.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 14:58   #603
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Je kan dat toch niet vergelijken met wat Basken of vroeger de Vlamingen in eigen land werd aangedaan. Franstaligen kunnen in België naar Franstalige scholen gaan, voor ieder is er de vrije keuze. Dus wie voor een Nederlandstalige school kiest draagt de gevolgen van die keuze. Het is trouwens niet zo dat het in sé verboden is om Frans of Swahili te praten op de speelplaats, maar als Franstaligen in bepaalde Vlaamse scholen zo massaal aanwezig zijn dat het Vlaams karakter van de school en de kwaliteit van de Nederlandse taal in het gedrang komen dan is men genoodzaakt de kinderen te dwingen binnen de schoolmuren Nederlands te spreken.

Vlamingen werder vroeger verplicht in de 'eigen' scholen Frans te spreken. Da's toch net iets anders.
Dat weet ik ook wel. Maar dit zijn allemaal die de Franstaligen gebruiken om ons voor te stellen als de echte nieuwe agressor. (En geloof me : dat slikt men in het buitenland, kijk maar op internet)

Gaat het eigenlijk om Frans spreken op de speelplaats of in de klas zelf (is wel een belangrijk verschil tussen)

Ik besef zelf dat dit niet aangenaam is.
Ik ken zelf mensen die in het onderwijs staan en die klagen over allochtonen leerlingen die in het Turks of Arabisch tijdens een toets of gewoon tijdens de les vanalles zitten te zeggen. Soms roepen ze zelfs "hoer" in eigen taal naar de leerkracht en vinden ze dat dan extreem hilarisch dat die leerkracht dat niet stapt. Wat dan gevolgd wordt door de typisch Vlaamse buigzaamheid : de leerkracht gaat zelf een minimum aan Turks of Arabisch leren.................
De situatie is niet vergelijkbaar natuurlijk omdat bij ons al die leerkrachten Frans begrijpen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:05   #604
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat weet ik ook wel. Maar dit zijn allemaal die de Franstaligen gebruiken om ons voor te stellen als de echte nieuwe agressor. (En geloof me : dat slikt men in het buitenland, kijk maar op internet)
Het hangt van school tot school af, maar in vele scholen is het binnen het gebouw op zich dat Nederlands verplicht is, maar ik dacht dat er inderdaad ook scholen zijn die het op de speelplaats (willen) invoeren.
Maar geloof me, er wordt niet, zelden of maar zwak opgetreden tegen 'overtredingen'.

Dat men in het buitenland dat imago die de Franstaligen ophangen gelooft ligt zo goed als volledig aan de Vlamingen. Die zo braaf zijn en alleen met 'het belang van België' en hoe dat land te redden dat men niet meer bezig is met buitenlands beleid. De Belgische ambassades zitten nog vol met krokodillen die België als francophonië willen verkopen en de overheid treed niet op tegen dergelijke praktijken. Tja...

Daarom dat ik zelf de idee genegen ben dat er vanuit de privé, particuliere hobbiesten of de overheid een webstek komt met alle kleuren en vormen en soorten informatie over België waarin duidelijk de realiteit getoond wordt met Vlaamse inslag. Om werkelijk 'kijkers' over de vloer te krijgen die het willen geloven is het waarschijnlijk interessant dat op te zetten voor de Benelux-gebieden, want België is niet geliefd en als ze doorhebben dat het Vlaanderen is die de info aanbied ook al ongeloofwaardig bijna.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:14   #605
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het hangt van school tot school af, maar in vele scholen is het binnen het gebouw op zich dat Nederlands verplicht is, maar ik dacht dat er inderdaad ook scholen zijn die het op de speelplaats (willen) invoeren.
Maar geloof me, er wordt niet, zelden of maar zwak opgetreden tegen 'overtredingen'.

Dat men in het buitenland dat imago die de Franstaligen ophangen gelooft ligt zo goed als volledig aan de Vlamingen. Die zo braaf zijn en alleen met 'het belang van België' en hoe dat land te redden dat men niet meer bezig is met buitenlands beleid. De Belgische ambassades zitten nog vol met krokodillen die België als francophonië willen verkopen en de overheid treed niet op tegen dergelijke praktijken. Tja...

Daarom dat ik zelf de idee genegen ben dat er vanuit de privé, particuliere hobbiesten of de overheid een webstek komt met alle kleuren en vormen en soorten informatie over België waarin duidelijk de realiteit getoond wordt met Vlaamse inslag. Om werkelijk 'kijkers' over de vloer te krijgen die het willen geloven is het waarschijnlijk interessant dat op te zetten voor de Benelux-gebieden, want België is niet geliefd en als ze doorhebben dat het Vlaanderen is die de info aanbied ook al ongeloofwaardig bijna.
Het grote probleem is dat men zelfs in Nederland het concept niet snapt van een taalstrijd. Men denkt dat wij gewoon Franstaligen haten en geen woord Frans willen leren.

Hebben wij eigenlijk cijfers van het aantal ambassadeurs die Franstalig is en Vlaams (ik mag uiteraard toch hopen dat zij vloeiend Frans, Nederlands en een van de plaatselijke landstalen spreken? )

Er zijn een aantal Engelstalige sites die al proberen wat jij zegt, de ene al meer nuchter dan de andere :

http://www.flandersonline.org/
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/english.htm

Een groot voordeel hebben we : zij sturen hun "internetsoldaten" naar allemaal Franstalgie sites en dergelijke, terwijl Vlamingen al bij al drietalig genoemd kunnen worden.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:16   #606
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er zijn een aantal Engelstalige sites die al proberen wat jij zegt, de ene al meer nuchter dan de andere :

http://www.flandersonline.org/
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/english.htm
www.brusselsjournal.com
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:22   #607
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Het grote probleem is dat men zelfs in Nederland het concept niet snapt van een taalstrijd. Men denkt dat wij gewoon Franstaligen haten en geen woord Frans willen leren.
Hèt probleem is dat we niet kunnen uitleggen dat België geen democratie is waar de meerderheid - met een zekere bescherming van de minderheid - in de praktijk geen enkele beslissing kan nemen, of durft nemen om de regering niet te laten vallen. En dat is inderdaad onmogelijk uit te leggen, hoe de Vlamingen er ooit mee hebben ingestemd om alles te vergrendelen is een raadsel, de precieze macht- en krachtsverhoudingen van toe is me niet genoeg bekend.
Omwille van deze vreemde, exclusief Belgische situatie zitten we hier met een 'taalstrijd'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hebben wij eigenlijk cijfers van het aantal ambassadeurs die Franstalig is en Vlaams (ik mag uiteraard toch hopen dat zij vloeiend Frans, Nederlands en een van de plaatselijke landstalen spreken? )
Waarschijnlijk kan men dat weten, maar 't is zoals Onkelinx: je mag er niet aan raken of Elio leertje je een lesje in bescheidenheid. Die mannen/diplomaten zitten op die plaatsen en ze blijven er zitten en blijven onaantastbaar. Trouwens de meeste Vlaamse politici komen niet eens op de idee dat we daar ons imago aan het verliezen zijn, of je hoort ze toch niet dat ze daar willen tegen optreden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er zijn een aantal Engelstalige sites die al proberen wat jij zegt, de ene al meer nuchter dan de andere :

http://www.flandersonline.org/
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/english.htm

Een groot voordeel hebben we : zij sturen hun "internetsoldaten" naar allemaal Franstalgie sites en dergelijke, terwijl Vlamingen al bij al drietalig genoemd kunnen worden.
Ik vrees dat de situatie in sommige landen zo slecht is dat men gewoon alleen de Franstalige versies gelooft ook al weet men wat de Vlaamse schrijven. Dus een 'onbevooroordeelde' Benelux-bron kan volgens mij echt redding brengen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:24   #608
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Daar heb je een redelijke groep buitenlanders die dat leest, en veel geloven ze, maar ze weten ook welke 'kleur' Beliën heeft en dat is dan ook reden genoeg om de webstek met een korrel zout te nemen.

Nu, het blijft, de groep lezers daarvan is niet de grote groep van gewone Buitenlandse stervelingen die Vlaamse chocolade kopen en eens naar Brugge komen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:32   #609
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hèt probleem is dat we niet kunnen uitleggen dat België geen democratie is waar de meerderheid - met een zekere bescherming van de minderheid - in de praktijk geen enkele beslissing kan nemen, of durft nemen om de regering niet te laten vallen. En dat is inderdaad onmogelijk uit te leggen, hoe de Vlamingen er ooit mee hebben ingestemd om alles te vergrendelen is een raadsel, de precieze macht- en krachtsverhoudingen van toe is me niet genoeg bekend.
Omwille van deze vreemde, exclusief Belgische situatie zitten we hier met een 'taalstrijd'.
Dat krijg je ook moeilijk aan mij uitgelegd hoor!


Citaat:
Waarschijnlijk kan men dat weten, maar 't is zoals Onkelinx: je mag er niet aan raken of Elio leertje je een lesje in bescheidenheid. Die mannen/diplomaten zitten op die plaatsen en ze blijven er zitten en blijven onaantastbaar. Trouwens de meeste Vlaamse politici komen niet eens op de idee dat we daar ons imago aan het verliezen zijn, of je hoort ze toch niet dat ze daar willen tegen optreden.
Een ambassadeur moet de meerderheidstaal van zijn land spreken en ik hoop op zijn minst dat dat altijd in orde is.



Citaat:
Ik vrees dat de situatie in sommige landen zo slecht is dat men gewoon alleen de Franstalige versies gelooft ook al weet men wat de Vlaamse schrijven. Dus een 'onbevooroordeelde' Benelux-bron kan volgens mij echt redding brengen.
Wat bedoel je, "zo slecht"?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:40   #610
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat krijg je ook moeilijk aan mij uitgelegd hoor!
Ik heb een vermoeden dat de 'Vlaamse' verkozenen van toen dat alles in elkaar werd geflanst niet allemaal van grootouders uit Nederlandstalig waren, maar dat is louter een idee vanuit de wetenschappen dat er niet veel arbeiders in het parlement geraken.
Het is ook wel zo dat bevoorbeeld niet alleen de faciliteiten een denkspoor was, maar ook dat inschrijvingsrecht. Op het eerste zicht lijk dat inschrijvingsrecht veel verder te gaan, wat ook zo is, maar op termijn was het doeltreffen(der) geweest dan wat we nu aan faciliteiten hebben. Dergelijke zaken hebben het ook niet geholpen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een ambassadeur moet de meerderheidstaal van zijn land spreken en ik hoop op zijn minst dat dat altijd in orde is.
Onze koninklijke familie spreekt toch ook voortreffelijk Nederlands IK steek mijn hand niet in het vuur voor jouw bewering...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat bedoel je, "zo slecht"?
De Franstaligen hebben ons imago aardig verknoeid, zéér aardig...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:51   #611
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Onze koninklijke familie spreekt toch ook voortreffelijk Nederlands IK steek mijn hand niet in het vuur voor jouw bewering...
Ik beweer niets!
Ik zeg ook niets over het koningshuis.

Wat ik wel zeg is dat ik gewoon WIL dat die ambassadeurs vlot in talen zijn en dat ik graag zou willen weten of dat dan ook zo is.

Citaat:
De Franstaligen hebben ons imago aardig verknoeid, zéér aardig...
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:54   #612
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat ik wel zeg is dat ik gewoon WIL dat die ambassadeurs vlot in talen zijn en dat ik graag zou willen weten of dat dan ook zo is.
Dat wil ook, maar als ze dat al kunnen weten nu, dan nog kunnen ze geen actie ondernemen. Actie ondernemen op welk terrein dan ook, tegen welke onwettelijke situatie ook, als het tegen de 'belangen' of de wil van de PS of de Franstaligen is, dan mag het niet gebeuren. Tenzij je het aandurft dit land echt in vraag te stellen.

Laatst gewijzigd door Burry : 28 februari 2007 om 15:54.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 16:13   #613
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
dat ik gewoon WIL dat die ambassadeurs vlot in talen zijn
Honteux!

Vous n'êtes pas en position de vouloir quoi que ce soit, monsieur.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 18:27   #614
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Het grote probleem is dat men zelfs in Nederland het concept niet snapt van een taalstrijd.
Jawel hoor, dat lukt steeds beter. Er komen meer en meer vlamingen in de nederlandse media die daar iets over vertellen. Ook bij nederlanders zelf groeit het besef.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Men denkt dat wij gewoon Franstaligen haten en geen woord Frans willen leren.
Dat is niet zo. Ik heb het althans nog nooit gehoord. Ik kan wel zeggen dat het, als het om 'haat' gaat. het Vlaams Blok/Belang geen goede PR is geweest voor de vlaamse zaak.

Nederlanders nemen zichzelf als referentiekader. De taalstrijd is prima uit te leggen maar de zelfpijniging van vlamingen niet. Daar moet je toch wel een paar uur voor uittrekken om dat uitgelegd te krijgen.
Misschien zijn nederlanders wel assertiever maar de eerste reactie die je krijgt als je het probeert uit te leggen is: "Als het niet goed is dan moeten ze daar toch gewoon wat aan doen?"

De belangstelling voor Vlaanderen is er wél en neemt alleen maar toe. Degenen die zeggen dat Nederland België/Vlaanderen altijd links heeft laten liggen hebben misschien gelijk maar andersom was dat zeker óók zo.
Ik heb deze week op de radio naar een oudere vlaming geluisterd die zei dat hij niets van nederlanders moest hebben, er zelfs niets vanaf wist, tót eind jaren vijftig, begin zestig, hij met zijn televisie de nederlandse zenders kon ontvangen.
Gelukkig merken we dat we de laatste jaren weer meer naar elkaar toegroeien. Goede informatie over en weer blijft echter noodzakelijk.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 18:40   #615
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Jawel hoor, dat lukt steeds beter. Er komen meer en meer vlamingen in de nederlandse media die daar iets over vertellen. Ook bij nederlanders zelf groeit het besef.
Hoi hertog, ik ging misschien kort door de bocht daar.

Ik wou zeggen : in het buitenland snapt men het concept van taalstrijd niet zo goed, zelfs in Nederland weet men in het algemeen niet zoveel van ons.
Maar jij mag jezelf of Dimitri niet altijd als referentie nemen voor Nederlanders he!


Dat is niet zo. Ik heb het althans nog nooit gehoord. Ik kan wel zeggen dat het, als het om 'haat' gaat. het Vlaams Blok/Belang geen goede PR is geweest voor de vlaamse zaak.

Nederlanders nemen zichzelf als referentiekader. De taalstrijd is prima uit te leggen maar de zelfpijniging van vlamingen niet. Daar moet je toch wel een paar uur voor uittrekken om dat uitgelegd te krijgen.
Misschien zijn nederlanders wel assertiever maar de eerste reactie die je krijgt als je het probeert uit te leggen is: "Als het niet goed is dan moeten ze daar toch gewoon wat aan doen?"

Citaat:
De belangstelling voor Vlaanderen is er wél en neemt alleen maar toe. Degenen die zeggen dat Nederland België/Vlaanderen altijd links heeft laten liggen hebben misschien gelijk maar andersom was dat zeker óók zo.
Ik heb deze week op de radio naar een oudere vlaming geluisterd die zei dat hij niets van nederlanders moest hebben, er zelfs niets vanaf wist, tót eind jaren vijftig, begin zestig, hij met zijn televisie de nederlandse zenders kon ontvangen.
Gelukkig merken we dat we de laatste jaren weer meer naar elkaar toegroeien. Goede informatie over en weer blijft echter noodzakelijk.
Waar ik schrik voor heb is dat Nederlanders Belgen als een volkje zien waarvan toevallig een handvol in het zuiden niet echt Nederlands als eerste taal spreekt, maar voor de rest gelijk zijn aan de rest.
Daardoor lijkt het in sommige discussies dat ze als "vadertje die komt verzoenen" lijken te werk gaan.( zo was dat toch met Dedecker bij Pauw en Witteman)
Dat vind ik fout, sorry als ik grof ben, maar je moet met je taalgenoten gewoon aan dezelfde kant gaan staan.

Tja, dat is is een interessante samengestelde zin : "Ik moet er niks van hebben en ik weet er ook niets van." Dan is je mening ook niet echt gefundeerd.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 19:11   #616
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoi hertog, ik ging misschien kort door de bocht daar.
Dat heb je met zulke wegen als die van jullie. (Nee hoor, je hebt ook wel gelijk.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik wou zeggen : in het buitenland snapt men het concept van taalstrijd niet zo goed, zelfs in Nederland weet men in het algemeen niet zoveel van ons.
Maar jij mag jezelf of Dimitri niet altijd als referentie nemen voor Nederlanders he!
Nee, dat doe ik ook niet maar nederlanders snappen op zich het concept 'taalstrijd' wel. Maar jullie 'strijd' is niet alleen een 'taalstrijd'. Dát krijg je bijna niet uitgelegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waar ik schrik voor heb is dat Nederlanders Belgen als een volkje zien waarvan toevallig een handvol in het zuiden niet echt Nederlands als eerste taal spreekt, maar voor de rest gelijk zijn aan de rest.
Ja. Dat bedoel ik met 'nederlanders nemen zichzelf als referentiekader.' Tot 25 jaar geleden wás dat officieel ook zo. Dat het feitelijk iets ander lag (en ligt) vergt erg veel feitenkennis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Daardoor lijkt het in sommige discussies dat ze als "vadertje die komt verzoenen" lijken te werk gaan.( zo was dat toch met Dedecker bij Pauw en Witteman)
Het was geen paternalisme wat je zag maar onbegrip over het onvermogen problemen op te lossen.
Over dat interview blijven we denk ik van mening verschillen. Dedecker kwam daar erg goed uit de verf. Nederlandse interviewers hebben nogal eens de neiging om lichtelijk te provoceren om een mening van iemand helder te krijgen. Dat is ook nu weer gelukt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat vind ik fout, sorry als ik grof ben, maar je moet met je taalgenoten gewoon aan dezelfde kant gaan staan.
Nogmaals: Het Vlaams Blok heeft voor veel slechte publiciteit gezorgd, of dit nu terecht is of niet. De idee is een beetje ontstaan dat de scheuring het gevolg is van het VB in plaats van andersom. Daarom was er weinig sympathie voor de onafhankelijkheidsgedachte van Vlaanderen.
Men heeft het er hier over dat sommige nederlanders weinig van België begrijpen maar andersom begrijpen jullie soms maar weinig van de impact die een 'Antwerpen blank, bruinen buiten, walen rot op!'-roeper heeft in andere landen. (De aflevering van West Wing toevallig gezien met daarin het 'Flemish Block'?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tja, dat is is een interessante samengestelde zin : "Ik moet er niks van hebben en ik weet er ook niets van." Dan is je mening ook niet echt gefundeerd.
Deze oudere vlaming bedoelde ermee te zeggen dat hij in zijn jeugd is opgegroeid met de idee dat nederlanders niet deugen, hij als gevolg daarvan zich niet met nederlanders wilde bemoeien. Hij veranderde pas van mening toen hij zelf, via de televisie kennis kon nemen van die 'verdoemde ollanders'.
Een typisch product van de belgicistische anti-hollander propaganda.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 28 februari 2007 om 19:14.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 20:01   #617
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

[quote=Hertog van Gelre;2477266]Dat heb je met zulke wegen als die van jullie. (Nee hoor, je hebt ook wel gelijk.)

Nee, dat doe ik ook niet maar nederlanders snappen op zich het concept 'taalstrijd' wel. Maar jullie 'strijd' is niet alleen een 'taalstrijd'. Dát krijg je bijna niet uitgelegd.

Ja. Dat bedoel ik met 'nederlanders nemen zichzelf als referentiekader.' Tot 25 jaar geleden wás dat officieel ook zo. Dat het feitelijk iets ander lag (en ligt) vergt erg veel feitenkennis.

Het was geen paternalisme wat je zag maar onbegrip over het onvermogen problemen op te lossen.
Over dat interview blijven we denk ik van mening verschillen. Dedecker kwam daar erg goed uit de verf. Nederlandse interviewers hebben nogal eens de neiging om lichtelijk te provoceren om een mening van iemand helder te krijgen. Dat is ook nu weer gelukt.

Citaat:
Nogmaals: Het Vlaams Blok heeft voor veel slechte publiciteit gezorgd, of dit nu terecht is of niet. De idee is een beetje ontstaan dat de scheuring het gevolg is van het VB in plaats van andersom. Daarom was er weinig sympathie voor de onafhankelijkheidsgedachte van Vlaanderen.
Jammer dat partijen als N-VA die ook separatistisch zijn zo klein zijn.

Citaat:
Men heeft het er hier over dat sommige nederlanders weinig van België begrijpen maar andersom begrijpen jullie soms maar weinig van de impact die een 'Antwerpen blank, bruinen buiten, walen rot op!'-roeper heeft in andere landen. (De aflevering van West Wing toevallig gezien met daarin het 'Flemish Block'?)
Ik heb twee fragmentjes gedownload waarin de president onzin zegt over "gaining in the north" (alsof er in het zuiden veel te rapen valt ) en over de kleren die ze dragen.
Ik vind het trouwens jammer als Nederlanders hun informatie over Vlaams Belang moeten halen uit iets van duizenden kilometers verder.

Wat jij daar zegt over Antwerpen blank is iets dat de meer voorzichtige Belangers toch niet snel gaan zeggen.


Citaat:
Deze oudere vlaming bedoelde ermee te zeggen dat hij in zijn jeugd is opgegroeid met de idee dat nederlanders niet deugen, hij als gevolg daarvan zich niet met nederlanders wilde bemoeien. Hij veranderde pas van mening toen hij zelf, via de televisie kennis kon nemen van die 'verdoemde ollanders'.
Een typisch product van de belgicistische anti-hollander propaganda.
"Hans"1 doet daar vrolijk aan mee.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 23:55   #618
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Deden de Spanjaarden dat in Baskenland niet ook , dat trucje met dat bordje?
Geen idee. De Fransen deden het in ieder geval ook in Bretagne en de Britten gebruikten het in Wales, waar het nota bene door een commissie van deskundigen werd aangeraden als manier om de gebrekkige kennis van het Engels op te krikken.

Citaat:
Wel ik moet toch even zeggen dat in een bepaalde Vlaamse gemeente in een niet-faciliteitenschool Frans spreken nu ook verboden is. Ik vraag me af of ze al straffen uitgedeeld hebben, volgens Carrefour in elk geval wel :
Als je je kind naar een Nederlandse school stuurt, mag je verwachten dat je wil dat 'ie Nederlands leert. Dat gaat het beste als kinderen ook onder elkaar Nederlands spreken. Waarom spreekt die moeder trouwens de man van de school in het Frans aan?! D�*t is pas idioot.

Citaat:
Er wordt daar over "dief" en dergelijke gesproken , zijn de cijfers eigenlijk wel betrouwbaar dan?
Johan Winkler was een taalkundige, maar blijkbaar wel een met een mening. Zijn taalkundige gegevens zijn objectief en komen ook overeen met andere bronnen uit die tijd.

Citaat:
Waren die dan allemaal zo goed als volledig Nederlandstalig toen?
Nee, maar ze hadden een Nederlandse minderheid, zoals Ronse een Franse minderheid had. Desondanks werden er geen faciliteiten verleend. De Nederlandse minderheid moest zich daar meteen al aanpassen. Het wordt tijd dat de Franse minderheid in Vlaanderen dat ook eens gaat doen, anders raken we nooit van het gedoe hierover af.

Citaat:
Die Commissie Harmel die dat zei (dat minderheden zich aan beide kanten moeten aanpassen) was dat dan unaniem? Of alleen door de Vlaamse leden van de commissie? Ik kan me niet voorstellen dat een Franstalige snel zoiets zal verkondigen.
Waarom niet? Faciliteiten zijn niet ingesteld om Franstaligen een plezier te doen hoor! Ze kwamen er destijds met de beste bedoelingen, om de aanpassing te vergemakkelijken. Pas later bleek dat de Franstaligen zich niet aanpasten en de Nederlandstaligen wel en begonnen de Franstaligen de faciliteiten als eeuwigdurend recht te zien terwijl de Nederlandstaligen ze liefst zo snel mogelijk wilden afschaffen. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden, als de tijdelijkheid van de faciliteiten in de wet was vastgelegd.

Citaat:
Zouden er eigenlijk in de 19 Brusselse gemeenten in absolute cijfers nu minder Vlamingen zijn dan in bijvoorbeeld 1947 of 1963?
Het zijn er nu zo'n 100.000 geloof ik, eentalige autochtone Vlamingen wel te verstaan. Destijds zullen het er wel meer geweest zijn. Zo vreemd is dat niet: steden in Nederland hadden vroeger ook meer inwoners dan nu, maar door suburbanisatie wonen die mensen of hun nakomelingen inmiddels in de nieuwbouwwijken van de forensensteden en -dorpen rondom de eigenlijke steden. Bij Brussel is denk ik in zekere mate hetzelfde gebeurd. Dat geldt ongetwijfeld ook voor de Franstalige autochtone Brusselaars, die niet alleen naar Vlaams-Brabant maar natuurlijk vooral naar Waals-Brabant zijn verhuisd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 00:10   #619
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geen idee. De Fransen deden het in ieder geval ook in Bretagne en de Britten gebruikten het in Wales, waar het nota bene door een commissie van deskundigen werd aangeraden als manier om de gebrekkige kennis van het Engels op te krikken.
Maar ik begrijp toch goed dat er wel lager onderwijs bij ons in het Nederlands was?


Citaat:
Als je je kind naar een Nederlandse school stuurt, mag je verwachten dat je wil dat 'ie Nederlands leert. Dat gaat het beste als kinderen ook onder elkaar Nederlands spreken. Waarom spreekt die moeder trouwens de man van de school in het Frans aan?! D�*t is pas idioot.
Wel deze cartoon is voor Franstaligen. Dat op zich al he?
Maar ik heb ook al gehoord van leerkrachten in West Vlaanderen tegen de grens, dat ze Oost Europeanen en moslims als leerlingen hebben.... en de grootste problemen zijn er met Waalse ouders die bij oudercontacten lompweg "en français!" zeggen.




Ik vind dat gejammer over die scholen wel overdreven. TAK heeft wel al zulke scholen afgesloten met een dom slotje vorig jaar, maar in Komen maakten de Franstalige moeders het zo bont, terwijl de kinderen erbij stonden (helaas krijg ik die reportage over de " heksen van Komen " maar niet in handen )



Citaat:
Nee, maar ze hadden een Nederlandse minderheid, zoals Ronse een Franse minderheid had. Desondanks werden er geen faciliteiten verleend. De Nederlandse minderheid moest zich daar meteen al aanpassen. Het wordt tijd dat de Franse minderheid in Vlaanderen dat ook eens gaat doen, anders raken we nooit van het gedoe hierover af.
Jij vindt het dan waarschijnlijk heel normaal dat er een partij RWF RBF is die openlijk stelt dat Brussel, Wallonië EN de zes faciliteitengemeenten nu bij Frankrijk moeten.
Hoe zou men daarmee omgaan in Nederland?

Citaat:
Waarom niet? Faciliteiten zijn niet ingesteld om Franstaligen een plezier te doen hoor! Ze kwamen er destijds met de beste bedoelingen, om de aanpassing te vergemakkelijken. Pas later bleek dat de Franstaligen zich niet aanpasten en de Nederlandstaligen wel en begonnen de Franstaligen de faciliteiten als eeuwigdurend recht te zien terwijl de Nederlandstaligen ze liefst zo snel mogelijk wilden afschaffen. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden, als de tijdelijkheid van de faciliteiten in de wet was vastgelegd.
Het zou mooi zijn moesten we EEN gemeente hebben waar de Vlamingen in de meerderheid zijn in Wallonië. Maar dan nog zouden ze waarschijnlijk niet in een referendum (alleen bedoeld om Walen op stang te jagen) niet willen meewerken, wegens wel goed aangepast.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2007, 00:48   #620
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar ik begrijp toch goed dat er wel lager onderwijs bij ons in het Nederlands was?
In België? Volgens mij wel ja, hoewel er ongetwijfeld ook veel Frans onderwezen werd ter voorbereiding op de middelbare scholen, die (aanvankelijk) wel volledig Franstalig waren.

Citaat:
Wel deze cartoon is voor Franstaligen. Dat op zich al he?
Maar ik heb ook al gehoord van leerkrachten in West Vlaanderen tegen de grens, dat ze Oost Europeanen en moslims als leerlingen hebben.... en de grootste problemen zijn er met Waalse ouders die bij oudercontacten lompweg "en français!" zeggen.
Dat kan dus niet. Ik mag hopen dat de scholen daar niet aan toegeven?

Citaat:
Jij vindt het dan waarschijnlijk heel normaal dat er een partij RWF RBF is die openlijk stelt dat Brussel, Wallonië EN de zes faciliteitengemeenten nu bij Frankrijk moeten.
Hoe zou men daarmee omgaan in Nederland?
In Nederland zou de situatie zich niet voorgedaan hebben, dus dat is moeilijk te zeggen.

Ik vind het heel normaal dat een partij dat openlijk kan bepleiten, maar ik zou die partij niet serieus nemen. De grenzen liggen vast en worden niet meer gewijzigd. De meeste Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zijn er na 1962 komen wonen en hebben er dus zelf voor gekozen. Als ze niet bij Vlaanderen willen horen als België uiteenvalt, kunnen ze weer verhuizen. Simpel als wat. En van Brussel ben ik vrij zeker dat ze niet voor Wallonië of Frankrijk zullen kiezen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be