Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 21:53   #601
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Inderdaad. We zijn altijd overheerst geweest. Blijkbaar was het hier zo fabtastisch dat iedereen onze grond wel wilde. Wat er van overschiet echter, zal als Vlaanderen de geschiedenis ingaan als onafhankelijke staat. Volk wordt staat, ontknecht door eigen kracht en zonder wapens.
welk volk eddy?
de Vlamingen in het westen, de Brabanders in het midden of de Limburgers (Loonlanders eigenlijk) in het oosten?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 21:59   #602
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie mijn andere antwoord.

Ik heb mijn anderstalige kinderen ook in het NEDERLANDS opgevoed. Ik heb altijd vermeden om dialect te gebruiken (soms val ik al eens uit mijn rol he )omdat het anders te ingewikkeld wordt, er op school standaard Nederlands wordt onderwezen, en dus het alleen maar zou bemoeilijken om een andere taal of variant aan te leren. Ik ben me zeer bewust van de plaats die het Nederlands inneemt, maar dat maakt niet dat ik mijn bek zou moeten houden en niet mag "strijden" voor meer Vlaams in de Nederlandse taal. Als men een TaalUnie wil, dan zou dat het gevolg moeten zijn.
En toch, toch had u hen dialect moeten laten leren en laten praten (naast het algemeen beschaafd Nederlands natuurlijk). Want d�*t is nu pas een echte eeuwenlange volkscultuur.

Helaas, een bepaald soort mensen hebben altijd hun neus opgehaald voor het dialect. Dat was niet goed genoeg, onbeschaafd, 'plebeïsch', voor mensen van lage komaf, noem maar op. Zeer ten onrechte!!

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 22:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:03   #603
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
twee volkeren? Vlaanderen heeft er zelf al DRIE (Vlamingen (Oost- en West-Vlaanderen), Brabanders (Antwerpen, Brussel en Vlaams-Brabant) en Limburgers (Belgisch Limburg).
Nederland heeft er zelf ZEVEN (Vlamingen (Zeeuws-Vlaanderen), Brabanders (Noord-Brabant), Limburgers (Nederlands Limburg), de Friezen (Friesland), de Nedersaksen (Groningen, Drenthe, Gelderland en Overijssel), de Hollanders (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht) en de Zeeuwen (Zeeland, zonder Zeeuws-Vlaanderen).
Please hé gast,ik bekijk het van het huidige staatskundig ontwerp...

Als gij wil leuteren,niet met mij hé vriendje,dan beschouw ik mij als inwoner van de provincie antwerpen nóg van een ander volk als die héle reutemeteut die ge daar opnoemt....

Of gaan we alles en iedereen maar opdelen per dorp om als volk te omschrijven aangezien de taal hier nét zo goed verschillend is....

Citaat:
Taalkundig niet hetzelfde? we spreken toch allemaal Nederlands?
enkel is het Nederlands in Vlaanderen meer Brabants gekleurd.
in Nederland is het Nederlands Hollands, Nedersaksisch, Brabants, Vlaams, Limburgs, ... gekleurd.
Dat is nog altijd géén reden om samen onder de wol te kruipen mijn beste....

Of ben jij niet mans genoeg om het op jezelf te willen proberen....

Ik alvast wel,en een grote meerderheid met mij...

Citaat:
als de meerderheid van de Nederlandse bevolking wilt dat trix macht moet inleveren maar indien Trix dit weigert, zal er snel een meerderheid zijn die ze weg wilt.
Meer macht of minder macht,dat stel koninklijke gedegenereerden blijft daar dan in hun proctecollaire functie nét zo goed verder keuninkske spelen...

En de bevolking maar met hun oranje vlaggetjes zwaaien....

Dan kunnen we nét dat stel gedegenereerden van ons die we nu hebben voor onszelf houden aangezien die nét zo nutteloos zijn....

Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 22:03.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:03   #604
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En toch, toch had u hen dialect moeten laten praten. Want d�*t is nu pas een echte eeuwenlange volkscultuur.

Helaas, een bepaald soort mensen hebben altijd hun neus opgehaald voor het dialect. Zeer ten onrechte!!
Hangt af hoe. Ik heb mensen geweten die mooi dialect spreken. Meestal als ze het mooi praten standaardiseren ze het op hun eigen manier. Er wordt creatief mee omgesprongen.
Persoonlijk ben ik niet van mening dat standaardtaal nep zou zijn en dialect echt. Alles is zo 'echt' als je meer bedenken kunt.

Dialecten komen en gaan, zo bekijk ik het. Desondanks heb ik niets tegen een 'heropleving' van streektalen en dialecten.

Maar, het dient gezegd, je hebt ook mensen die maar wat brabbelen 'zolang het verstaanbaar is', die heb je ook. Vaak spreken ze hun taal alsof het een marteling is. Daar haal ik wel mijn neus voor op.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:07.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:07   #605
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Please hé gast,ik bekijk het van het huidige staatskundig ontwerp...

Als gij wil leuteren,niet met mij hé vriendje,dan beschouw ik mij als inwoner van de provincie antwerpen nóg van een ander volk als die héle reutemeteut die ge daar opnoemt....

Of gaan we alles en iedereen maar opdelen per dorp om als volk te omschrijven aangezien de taal hier nét zo goed verschillend is....
ik leuter niet!

de oude graafschappen en hertogdommen hebben in onze contreien gezorgd voor de verschillen: dialecten, mentaliteit, cultuur -> volk.

nog nooit gehoord over het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant?

zoals ik al zei tegen Eddy: met het opdringen van het Vlaams identiteitsgevoel aan de Brabanders en Limburgers zijn jullie niet beter dan de Belgicisten.

Citaat:
Meer macht of minder macht,dat stel koninklijke gedegenereerden blijft daar dan in hun proctecollaire functie nét zo goed verder keuninkske spelen...

En de bevolking maar met hun oranje vlaggetjes zwaaien....

Dan kunnen we nét dat stel gedegenereerden van ons die we nu hebben voor onszelf houden aangezien die nét zo nutteloos zijn....
ik ben orangist en ik zwaai niet met een oranje vlagske, ik heb er hier zelfs geen liggen.
wat ik wel heb liggen is de Prinsenvlag, de vlag van de Republiek der Zeven Provinciën (1588-1789).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:08.
Oud 2 oktober 2010, 22:07   #606
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Met taal zijn er zoveel mogelijkheden. Het volgende Franse werk werd geschreven zonder de letter 'e': http://fr.wikipedia.org/wiki/La_Disparition_%28roman%29
En ja hoor, het werk is vertaald naar verschillende talen, waaronder het Nederlands én allemaal zonder de letter 'e'.

Daarom alleen al moet ik niet hebben met de 'schrijft zoas ge klapt'-regel. Een luiheid die de mensen doet vertikken moeite te doen de taal te verbeteren. Taal beperkt tot louter een communicatiemiddel. Is dat waarom we onze taal moesten verdedigen tegen het Frans?
Toch is er wat voor te zeggen, om te schrijven zoals je praat. Dikwijls gaan mooie manieren om iets uit te drukken, verloren door "vertaling" naar het nederlands. Vlotheid in sommige dagdagelijkse taal gaan verloren in de schrijftaal. En dank eens aan de historici van binnen 1000 jaar, die gaan denken dat we allemaal standaard Nederlands spraken Niets is minder waar
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:07   #607
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga door op het feit dat de mensen hier meestal in de praktijk zeggen dat ze naar de droogkuis gaan, niet naar de stomerij. En uw 'hits' op internet, zegt helemaal niets.
ik heb het nergens over hits op internet, maar ondertussen negeer je nog steeds mijn post.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:10   #608
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hangt af hoe. Ik heb mensen geweten die mooi dialect spreken. Meestal als ze het mooi praten standaardiseren ze het op hun eigen manier. Er wordt creatief mee omgesprongen.
Persoonlijk ben ik niet van mening dat standaardtaal nep zou zijn en dialect echt. Alles is zo 'echt' als je meer bedenken kunt.

Dialecten komen en gaan, zo bekijk ik het. Desondanks heb ik niets tegen een 'heropleving' van streektalen en dialecten.
Ja maar daar gaat het niet alleen over. Het dialect werd (ook) uitgebannen, omdat het te maken had met een 'standenverschil'. Mensen uit goede familie spraken geen dialect, en 'verlaagden zich daar niet meer toe', zo heette het binnenskamers. Een zeer pretentieuze houding van vooral een nieuwe kleinburgerlijke middenklasse die zich zogezegd wilde onderscheiden van de lage middenstand en arbeidersklasse. Maw, enge, benepen geesten op dit punt die zich 'te goed' gingen voelen om plat te praten en daardoor hun volkseigen verguisden. Wat zij echter vergaten was, dat vroeger de notaris ook dialect sprak en de advokaat ook en de dokter ook. Maar die konden ook ''beschaafd Nederlands' praten.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 22:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:10   #609
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En denk eens aan de historici van binnen 1000 jaar, die gaan denken dat we allemaal standaard Nederlands spraken Niets is minder waar
We hebben vandaag ook audio- en video-opnames. Vroeger trouwens moest men nog standaardtalen vormen, en onderging men er verwoede pogingen voor. Vaak speelde men ook leentjebuur bij een ander. Persoonlijk ben ik voor een beter inzicht in 'algemene taalkunde', zoals die Renaissance-intellectuelen ook hadden.
Zelf recupereer ik graag Duitse en dialectische woorden, of verder gezochte leenvertalingen uit andere talen in het Standaardnederlands. Een echte verarming kan ik zoiets niet noemen. Neem nu het woord 'volksverdomming'. Dat staat niet in het woordenboek. Het had evengoed een neologisme kunnen geweest zijn, maar in het Duits bestaat het woord reeds (link is humoristisch/satirisch trouwens).

Toen men de standaardtalen nog moest ontwikkelen deed men niets anders dan zo naar taal kijken. Waarom zou dat vandaag op moeten houden? Omwille van een benepen schoolmeestersmentaliteit? Wegens een onterecht collectivisme? Wegens de 'marteling' die men ervaart wanneer mij de woorden zoekt zijn emoties uit te drukken omdat men twijfelt of 'het wel mag'? En dat allemaal met een heilig allesbepalend woordenboek ter hand? Jammer.

Het onderwijs faalt dan mijns inziens. Franstaligen en Engelstaligen zijn wat dat betreft 'reeds bevrijd'. Het is ook omwille van o.a. die reden waarom sommige Franstaligen trouwens 'medelijden' hebben met ons en ons wilden assimileren in het verleden en soms nog steeds willen in het heden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:29.
Oud 2 oktober 2010, 22:14   #610
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is nog altijd géén reden om samen onder de wol te kruipen mijn beste....

Of ben jij niet mans genoeg om het op jezelf te willen proberen....

Ik alvast wel,en een grote meerderheid met mij...
een grote meerderheid wilt zelfs geen onafhankelijk Vlaanderen maar willen liever behoren tot een groter geheel.
en als België niet meer bestaat, is de optie Nederland de beste.
dus er zal zeker op termijn een meerderheid voor zijn.
Oud 2 oktober 2010, 22:15   #611
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
één verschil: die landen zijn echte natiestaten, met een algemeen nationaal gevoel.
Vlaanderen is dat nooit geweest en zal dat nooit worden.
Dacht dat dus niet,zéér zeker niet tjechoslowakije mijn beste....

Dat was nét zo'n samengesteld landje als ons onland er één is....

En estland, litouwen,en noorwegen destijds mijn beste.....

Alegemeen nationaal gevoel,laat mij niet lachen mijn beste....

Die hadden géén van allen een algemeen nationaal gevoel...

Citaat:
als jullie dat de Vlamingen willen opdringen, zijn jullie niet beter dan de Belgicisten.

Nou wordt ie mooi,U spreekt van de Vlamingen iets opdringen als staatskundig volk onderling,daar waar U staatkundig gezien een ander volk door onze strot wil rammen...

En jij alvast erger dan die belgicisten die u zo verafschuwd....

Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 22:17.
Oud 2 oktober 2010, 22:19   #612
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dacht dat dus niet,zéér zeker niet tjechoslowakije mijn beste....

Dat was nét zo'n samengesteld landje als ons onland er één is....

En estland, litouwen,en noorwegen destijds mijn beste.....

Alegemeen nationaal gevoel,laat mij niet lachen mijn beste....

Die hadden géén van allen een algemeen nationaal gevoel...
daar is wel een nationaal gevoel

Tsjechoslowakije was trouwens een federatie met Tsjechië en Slowakije als deelstaten. met elk hun eigenheid (toen al!)

Estland en Litouwen behoorden tot de USSR, ook een federatie.
en hadden ook elk hun eigenheid (toen al!)

Noorwegen is wel degelijk een natiestaat.

Citaat:
Nou wordt ie mooi,U spreekt van de Vlamingen iets opdringen als staatskundig volk onderling,daar waar U staatkundig gezien een ander volk door onze strot wil rammen...

En jij alvast erger dan die belgicisten die u zo verafschuwd....
maar men mag zich Vlaming, Brabander, Limburger blijven voelen in een groter geheel.
men hoeft zich geen Nederlander te voelen of dacht je dat alle Nederlanders zich echte Nederlander voelen. Nederland is geen eenheidsworst en heeft ook regionalisme (alle Nederlandse provincies hebben hun eigen volkslied en ruime autonomie trouwens).

ik ben dus veel beter dan een belgicist/neoflamingantisme want ik wil de regionale identiteit tenminste bewaren en niet kapot maken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:22.
Oud 2 oktober 2010, 22:21   #613
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wel misschien zullen de voorstanders voor een samensmelting bij Nederland, na dit beluisterd te hebben, hun oogjes open gaan.
Ik blijf voorstander.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:24   #614
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik blijf voorstander.
ik ook.
Oud 2 oktober 2010, 22:30   #615
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zie het als volgt: we spreken allen Germaanse dialecten. Het Algemeen Nederlands biedt het skelet die een regelmatige vorm geeft en daarop kan je bouwen. Zo kijk ik naar taal. Het bespaart me alleszins frustraties die bij velen leven door eindeloos te fixeren op de stijl. Stijl is een middel dat pas daarna moet ontwikkelen, en dient niet de eerste aanraking met de taal te zijn.

Geen Heilig Vlaams of dialecten die verdedigd moeten worden. Ook geen volksvreemd Hollands. Alsof onze taal statisch is en in de toekomst geen vernieuwingen uit zichzelf zou ondergaan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:36.
Oud 2 oktober 2010, 22:30   #616
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar is wel een nationaal gevoel

Tsjechoslowakije was trouwens een federatie met Tsjechië en Slowakije als deelstaten. met elk hun eigenheid (toen al!)
Ja hé, zoiets als het huidige belgië.....

En staan een van de beide staten momenteel te trappelen om een nieuwe staat te vormen met een buurland waar zij dan procentueel gezien als minderheid zouden in opgaan...

Nee mijn beste,zij varen hun eigen koers,en dat moeten wij ook doen...
Oud 2 oktober 2010, 22:34   #617
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja hé, zoiets als het huidige belgië.....

En staan een van de beide staten momenteel te trappelen om een nieuwe staat te vormen met een buurland waar zij dan procentueel gezien als minderheid zouden in opgaan...

Nee mijn beste,zij varen hun eigen koers,en dat moeten wij ook doen...
Vlaanderen heeft geen eigenheid omdat binnen Vlaanderen duidelijk regionale verschillen zijn op vlak van cultuur, mentaliteit, regiolecten, ...
de Vlamingen moeten niets hebben van de Brabanders en omgekeerd en de Limburgers voelen totaal geen binding met Vlamingen en Brabanders.
binnen Tsjechië en Slowakije heb je dat niet.

een minderheid die tenminste niet onderdrukt wordt maar gerespecteerd.
in Nederland worden nu ook de andere volkeren niet onderdrukt, zelfs niet door de Hollanders (Noord- en Zuid-Holland).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:36.
Oud 2 oktober 2010, 22:38   #618
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft geen eigenheid omdat binnen Vlaanderen duidelijk regionale verschillen zijn op vlak van cultuur, mentaliteit, regiolecten, ...
een minderheid die tenminste niet onderdrukt wordt maar gerespecteerd.
Datzelfde kan je van Nederland ook zeggen......
Oud 2 oktober 2010, 22:42   #619
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
welk volk eddy?
de Vlamingen in het westen, de Brabanders in het midden of de Limburgers (Loonlanders eigenlijk) in het oosten?
Dat volk Dat nu bekend staat als Vlamingen. Ik weet dat jij dat graag betwijfelt, maar wij zijn gemaakt in onze strijd tegen de verfransing. Dat jij dat volk zijn eigenheid niet wil erkennen, maakt dat je de argumenten om onafhankelijk te worden, te grabbel gooit.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 22:45   #620
Shadowke

Standaard

Citaat:
Datzelfde kan je van Nederland ook zeggen......
idd dat is ook, dat is eigen aan de Nederlanden (Nederland en Vlaanderen).
dat ontken ik totaal niet.

het huidige Vlaanderen (Vlaams gewest en Brussel) zijn behoren tot de Nederland maar zijn bezet door België (pseudo-Frankrijk).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be