![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de Vlamingen in het westen, de Brabanders in het midden of de Limburgers (Loonlanders eigenlijk) in het oosten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Helaas, een bepaald soort mensen hebben altijd hun neus opgehaald voor het dialect. Dat was niet goed genoeg, onbeschaafd, 'plebeïsch', voor mensen van lage komaf, noem maar op. Zeer ten onrechte!! Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als gij wil leuteren,niet met mij hé vriendje,dan beschouw ik mij als inwoner van de provincie antwerpen nóg van een ander volk als die héle reutemeteut die ge daar opnoemt.... Of gaan we alles en iedereen maar opdelen per dorp om als volk te omschrijven aangezien de taal hier nét zo goed verschillend is.... Citaat:
Of ben jij niet mans genoeg om het op jezelf te willen proberen.... Ik alvast wel,en een grote meerderheid met mij... Citaat:
En de bevolking maar met hun oranje vlaggetjes zwaaien.... Dan kunnen we nét dat stel gedegenereerden van ons die we nu hebben voor onszelf houden aangezien die nét zo nutteloos zijn.... Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 22:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik niet van mening dat standaardtaal nep zou zijn en dialect echt. Alles is zo 'echt' als je meer bedenken kunt. Dialecten komen en gaan, zo bekijk ik het. Desondanks heb ik niets tegen een 'heropleving' van streektalen en dialecten. Maar, het dient gezegd, je hebt ook mensen die maar wat brabbelen 'zolang het verstaanbaar is', die heb je ook. Vaak spreken ze hun taal alsof het een marteling is. Daar haal ik wel mijn neus voor op.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | ||
|
![]() Citaat:
de oude graafschappen en hertogdommen hebben in onze contreien gezorgd voor de verschillen: dialecten, mentaliteit, cultuur -> volk. nog nooit gehoord over het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant? zoals ik al zei tegen Eddy: met het opdringen van het Vlaams identiteitsgevoel aan de Brabanders en Limburgers zijn jullie niet beter dan de Belgicisten. Citaat:
wat ik wel heb liggen is de Prinsenvlag, de vlag van de Republiek der Zeven Provinciën (1588-1789). Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 |
|
![]() ik heb het nergens over hits op internet, maar ondertussen negeer je nog steeds mijn post.
![]() |
#608 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Zelf recupereer ik graag Duitse en dialectische woorden, of verder gezochte leenvertalingen uit andere talen in het Standaardnederlands. Een echte verarming kan ik zoiets niet noemen. Neem nu het woord 'volksverdomming'. Dat staat niet in het woordenboek. Het had evengoed een neologisme kunnen geweest zijn, maar in het Duits bestaat het woord reeds (link is humoristisch/satirisch trouwens). Toen men de standaardtalen nog moest ontwikkelen deed men niets anders dan zo naar taal kijken. Waarom zou dat vandaag op moeten houden? Omwille van een benepen schoolmeestersmentaliteit? Wegens een onterecht collectivisme? Wegens de 'marteling' die men ervaart wanneer mij de woorden zoekt zijn emoties uit te drukken omdat men twijfelt of 'het wel mag'? En dat allemaal met een heilig allesbepalend woordenboek ter hand? Jammer. Het onderwijs faalt dan mijns inziens. Franstaligen en Engelstaligen zijn wat dat betreft 'reeds bevrijd'. Het is ook omwille van o.a. die reden waarom sommige Franstaligen trouwens 'medelijden' hebben met ons en ons wilden assimileren in het verleden en soms nog steeds willen in het heden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
|
![]() Citaat:
en als België niet meer bestaat, is de optie Nederland de beste. dus er zal zeker op termijn een meerderheid voor zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was nét zo'n samengesteld landje als ons onland er één is.... En estland, litouwen,en noorwegen destijds mijn beste..... Alegemeen nationaal gevoel,laat mij niet lachen mijn beste.... Die hadden géén van allen een algemeen nationaal gevoel... Citaat:
Nou wordt ie mooi,U spreekt van de Vlamingen iets opdringen als staatskundig volk onderling,daar waar U staatkundig gezien een ander volk door onze strot wil rammen... ![]() ![]() En jij alvast erger dan die belgicisten die u zo verafschuwd.... Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2010 om 22:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Tsjechoslowakije was trouwens een federatie met Tsjechië en Slowakije als deelstaten. met elk hun eigenheid (toen al!) Estland en Litouwen behoorden tot de USSR, ook een federatie. en hadden ook elk hun eigenheid (toen al!) Noorwegen is wel degelijk een natiestaat. Citaat:
men hoeft zich geen Nederlander te voelen of dacht je dat alle Nederlanders zich echte Nederlander voelen. Nederland is geen eenheidsworst en heeft ook regionalisme (alle Nederlandse provincies hebben hun eigen volkslied en ruime autonomie trouwens). ik ben dus veel beter dan een belgicist/neoflamingantisme want ik wil de regionale identiteit tenminste bewaren en niet kapot maken. Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blijf voorstander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#615 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie het als volgt: we spreken allen Germaanse dialecten. Het Algemeen Nederlands biedt het skelet die een regelmatige vorm geeft en daarop kan je bouwen. Zo kijk ik naar taal. Het bespaart me alleszins frustraties die bij velen leven door eindeloos te fixeren op de stijl. Stijl is een middel dat pas daarna moet ontwikkelen, en dient niet de eerste aanraking met de taal te zijn.
Geen Heilig Vlaams of dialecten die verdedigd moeten worden. Ook geen volksvreemd Hollands. Alsof onze taal statisch is en in de toekomst geen vernieuwingen uit zichzelf zou ondergaan.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 22:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En staan een van de beide staten momenteel te trappelen om een nieuwe staat te vormen met een buurland waar zij dan procentueel gezien als minderheid zouden in opgaan... Nee mijn beste,zij varen hun eigen koers,en dat moeten wij ook doen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
|
![]() Citaat:
de Vlamingen moeten niets hebben van de Brabanders en omgekeerd en de Limburgers voelen totaal geen binding met Vlamingen en Brabanders. binnen Tsjechië en Slowakije heb je dat niet. een minderheid die tenminste niet onderdrukt wordt maar gerespecteerd. in Nederland worden nu ook de andere volkeren niet onderdrukt, zelfs niet door de Hollanders (Noord- en Zuid-Holland). Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Datzelfde kan je van Nederland ook zeggen......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
|
![]() Dat volk Dat nu bekend staat als Vlamingen. Ik weet dat jij dat graag betwijfelt, maar wij zijn gemaakt in onze strijd tegen de verfransing. Dat jij dat volk zijn eigenheid niet wil erkennen, maakt dat je de argumenten om onafhankelijk te worden, te grabbel gooit.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
|
![]() idd dat is ook, dat is eigen aan de Nederlanden (Nederland en Vlaanderen).
dat ontken ik totaal niet. het huidige Vlaanderen (Vlaams gewest en Brussel) zijn behoren tot de Nederland maar zijn bezet door België (pseudo-Frankrijk). Laatst gewijzigd door Shadowke : 2 oktober 2010 om 22:46. |
![]() |
![]() |