Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2011, 00:20   #601
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
2

Absoluut niet.

Ik heb geen idee hoe het komt: moeten we de tijd in overschouwing nemen (het heeft maar een goed kwartier geduurd), dat er waarschijnlijk veel minder mensen waren dan gezegd? Ik heb echt een flauw idee maar ik vind het ook vrij bizar. Een ongelofelijk geluk. Maar naarmate ik dit topic verder lees vraag ik me af of het cijfer überhaupt wel klopt. Al ben ik niet echt een voorstander van paranoïa / complottheorieën / ...
Toch wel een pertinente vraag, hoeveel mensen waren er binnen? Dat moet de organisatie kunnen weten.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 00:22   #602
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
...
Euh dank je Nyn maar ik denk dat velen er niet op zitten te wachten om de verhalen zo sappig te lezen, ik ga je post dan ook niet herquoten. Ik vrees dat je, door de dingen zo neer te schrijven, enkel mensen zeer negatieve beelden bezorgd en nog meer doet gruwelen.
Daar zit nu echt niemand op te wachten, geloof me.

Ik heb ongeveer hetzelfde gehoord maar de plaatsen verschillen. Ofwel waren er meer zwaargewonden met gelijkaardige problemen, ofwel werden ze misschien vervoerd van de ene naar de andere plek omdat de hulpverleners geen andere oplossing wisten en dat het makkelijkst was?
Geen idee ... we mogen ook niet vergeten dat er nog drie mensen kritiek in het ziekenhuis liggen trouwens. En sommige van de zwaargewonden kunnen inmiddels al niet meer kritiek zijn. De medische wetenschap staat ver tegenwoordig en inderdaad, ik denk dat een leek moeilijk kan inschatten hoe een situatie is (zelfs voor een ervaren arts zijn de parameters handig), zeker als ze net is gebeurd.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 00:23.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 00:25   #603
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Toch wel een pertinente vraag, hoeveel mensen waren er binnen? Dat moet de organisatie kunnen weten.
Nooit 60 000 iig, dat is onmogelijk.

Nu, al die jaren dat ik daar geweest ben was er zogenaamd dagelijks 40 000 man. Ook dat heb ik altijd zoveel gevonden (in de zin van: niet te geloven dat er daar werkelijk zooo veel volk is, dat is een heel dorp ) ... Maar de massa is verspreid over zulk een groot terrein en als mens heb je amper een idee wat je je moet voorstellen bij zulke getallen vrees ik.

Zijzelf kunnen volgens mij enkel uitgaan van het aantal verkochte tickets. Misschien ook het aantal bandjes dat men heeft uitgedeeld.
Oud 20 augustus 2011, 00:28   #604
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik heb vroeger ook in de organisatie van een paar kleinere festivallekes gezeten, en eigenlijk hebben wij nooit echt gekeken naar de weersvoorspelling. Ja, ge kijkt 's ochtends eens en hoopt dat ze niet teveel regen gaven, maar we hadden geen meteorologisch verantwoordelijke die alles opvolgde. We keken naar de lucht om te zien hoe het evolueerde. Er zijn 101 andere dingen om mee bezig te zijn.
Nu, achteraf, stelt iedereen zich natuurlijk de vraag of ze daar geen meteorologisch team hebben zitten die de situatie opvolgt. Wellicht zitten de organisatoren van andere festivals nu ook te denken van "fok, dat kon ook bij ons gebeurd zijn".

Ik vind het wat dubbel om te zien dat er zo met de vinger gewezen wordt naar de organisatie die alles moet kunnen voorzien, maar dat er niemand opmerkt dat de festivalgangers zich blijkbaar ook niet echt meteorologisch hadden laten adviseren. Er was onweer en hagel gepland en velen liepen daar in z'n bikini / bloot bovenlijf. En alle kleren nat in de tent. Blijkbaar hadden ze hun voorraad nieuwe kleren niet echt waterdicht verpakt. Voor velen kwam dat onweer geheel onverwacht precies. Wat verwachten mensen eigenlijk? Dat de organisatie omroept dat ze best hun regenjasje meepakken omdat het flink gaat regenen en ze achteraf onderkoeld kunnen raken?
Alles gaat 'm om de grote van een evenement, doelpubliek, gevraagde gasten (optredens) alsook de prijzen, reputatie, ... Als er grote namen komen, het festival al jaren bestaat en we spreken over een publiek ter grootte van een aantal dat we ons totaal niet meer kunnen voorstellen, mag je toch wel enige deskundigheid en expertise verwachten denk ik. Ik verwacht daar geen team uitgebreider dan het team dat alle vluchten veilig moet neerkrijgen en doen opstijgen in Zaventem, maar gezond verstand en dus iemand die instaat voor hoe stevig de boel daar nog staat en daarbij wat rekening houdt met het weer (zoals iemand met wat gezond verstand zijn auto binnenzet of afdekt in geval van hagel), kan geen kwaad ...

Van een festival als pukkelpop verwacht je toch dit niet (enfin, niet dat je het compleet kan verwijten aan de organisatie, maar ik vraag me toch af tegen welke windsnelheden dit ook was gebeurd, en welke voorspelling Chokri nodig had om het plat te leggen...)... Vorig jaar was al redelijk schokkend, al kon de organisatie daar totaal niets verweten worden. Maar dit jaar slaat alles. Je zou denken dat er een vloek over rust.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 00:31.
Oud 20 augustus 2011, 00:33   #605
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh dank je Nyn maar ik denk dat velen er niet op zitten te wachten om de verhalen zo sappig te lezen, ik ga je post dan ook niet herquoten. Ik vrees dat je, door de dingen zo neer te schrijven, enkel mensen zeer negatieve beelden bezorgd en nog meer doet gruwelen.
Daar zit nu echt niemand op te wachten, geloof me.

Ik heb ongeveer hetzelfde gehoord maar de plaatsen verschillen. Ofwel waren er meer zwaargewonden met gelijkaardige problemen, ofwel werden ze misschien vervoerd van de ene naar de andere plek omdat de hulpverleners geen andere oplossing wisten en dat het makkelijkst was?
Geen idee ... we mogen ook niet vergeten dat er nog drie mensen kritiek in het ziekenhuis liggen trouwens. En sommige van de zwaargewonden kunnen inmiddels al niet meer kritiek zijn. De medische wetenschap staat ver tegenwoordig en inderdaad, ik denk dat een leek moeilijk kan inschatten hoe een situatie is (zelfs voor een ervaren arts zijn de parameters handig), zeker als ze net is gebeurd.
Het zijn nochtans die verhalen die de mensen die erop stonden kijken willen vertellen, telkens weer opnieuw. Het internet staat er ondertussen vol van, ik denk dat mijn 'samenvatting' niet echt iets nieuws bijdraagt.
Ook de naasten zullen willen weten hoe ze precies gestorven zijn.
Toen m'n (sinds dan) ex stierf was ook één van de eerste vragen die in me opkwam in hoeveel stukken hij was.
Oud 20 augustus 2011, 00:35   #606
discuz
Minister

Standaard

Toch wel interessant dit:

Twee foto's van de lucht en het podiump dat zaterdag instortte in Indianapolis. Je ziet dat de wind heel sterk is nog voor de wolk overkop hangt.

Laatst gewijzigd door discuz : 20 augustus 2011 om 00:35.
Oud 20 augustus 2011, 00:35   #607
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Moet het gsmnetwerk gemaakt worden om ten allen tijde in elke extreme omstandigheid steeds te kunnen blijven functioneren? Realiseert ge u dat er nu al mensen klagen dat er te veel gsmantennes staan?
Voor het probleem van die masten is ook een oplossing.

Maar inderdaad, ik hou niet van een gsm. Voor mij is het iets dat ik enkel kan gebruiken in nood, zoals gisteren.
En wat blijkt? Net gisteren, als ik het onding wil gebruiken om tal van mensen te contacteren werkt het niet ...

Nochtans de reden waarvoor ik het heb. Ik ben niet het type dat 60 000 berichten per dag stuurt om iedereen "hoe is het" en "waar zit je" te vragen.
Oud 20 augustus 2011, 00:37   #608
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel interessant dit:

Twee foto's van de lucht en het podiump dat zaterdag instortte in Indianapolis. Je ziet dat de wind heel sterk is nog voor de wolk overkop hangt.

mijn excuses, maar ik zie helemaal niks.
Oud 20 augustus 2011, 00:39   #609
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Maar dat heeft volgens Proximus blijven werken, en ook SMS. Enkel GSM werkte niet meer. Bij Base en Mobistar waren de problemen groter.

Een mooi statement, maar wat staat dat wezelwoordje 'tot' erin te doen? Ofwel was de capaciteit dit jaar viermaal zo groot als vorig jaar, ofwel niet. Legaal gezien dekt 'tot viermaal hoger' ook niks hoger.

Mobistar had één extra antenne geplaatst. Een getuigenis:

Om in te kunnen schatten of de mooie woorden van de operatoren bullshit zijn, hebben we meer info nodig. Hoeveel mensen kunnen tegelijk bellen per antenne?
Bilzen, Riemst, Hasselt, Tongeren, ... Allen geen bereik.
Dat was al zo rond 18.07u. Van zodra ik de lucht zag heb ik immers mijn familielid proberen te bereiken. Mijn eerste idee was dat het onweer de telecom-infrastructuur reeds beschadigd had.

Erg tof als je aan een familielid wil vragen of ze veilig is en als je de brandweer wil bellen (noodnummers werkten gelukkig wel maar het lokale nummer staat in de telefoon). (Op dat moment hadden we nog geen idee van de chaos op pukkelpop, anders hadden we de brandweer nooit gebeld.)

Maar bon, gezien in andere delen zelfs de hele avond geen stroom meer was, viel het nog mee zeker?
Oud 20 augustus 2011, 00:41   #610
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles gaat 'm om de grote van een evenement, doelpubliek, gevraagde gasten (optredens) alsook de prijzen, reputatie, ... Als er grote namen komen, het festival al jaren bestaat en we spreken over een publiek ter grootte van een aantal dat we ons totaal niet meer kunnen voorstellen, mag je toch wel enige deskundigheid en expertise verwachten denk ik. Ik verwacht daar geen team uitgebreider dan het team dat alle vluchten veilig moet neerkrijgen en doen opstijgen in Zaventem, maar gezond verstand en dus iemand die instaat voor hoe stevig de boel daar nog staat en daarbij wat rekening houdt met het weer (zoals iemand met wat gezond verstand zijn auto binnenzet of afdekt in geval van hagel), kan geen kwaad ...

Van een festival als pukkelpop verwacht je toch dit niet (enfin, niet dat je het compleet kan verwijten aan de organisatie, maar ik vraag me toch af tegen welke windsnelheden dit ook was gebeurd, en welke voorspelling Chokri nodig had om het plat te leggen...)... Vorig jaar was al redelijk schokkend, al kon de organisatie daar totaal niets verweten worden. Maar dit jaar slaat alles. Je zou denken dat er een vloek over rust.
Of ge nu sterft in een storm over Hokkelpop of over Pukkelpop, dood is dood zenne.
Oud 20 augustus 2011, 00:44   #611
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Dat was al zo rond 18.07u. Van zodra ik de lucht zag heb ik immers mijn familielid proberen te bereiken. Mijn eerste idee was dat het onweer de telecom-infrastructuur reeds beschadigd had.
Zou kunnen. Vreemd dat.
Oud 20 augustus 2011, 00:44   #612
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Erg tof als je aan een familielid wil vragen of ze veilig is en als je de brandweer wil bellen (noodnummers werkten gelukkig wel maar het lokale nummer staat in de telefoon). (Op dat moment hadden we nog geen idee van de chaos op pukkelpop, anders hadden we de brandweer nooit gebeld.)

Maar bon, gezien in andere delen zelfs de hele avond geen stroom meer was, viel het nog mee zeker?
Hey, een vriendin van mij had vandaag examen en heeft zich rotgevloekt dat ze lange tijd zonder elentriek zat. ze is gestopt met vloeken toen ze door had wat er in pukkelpop gaande was (ook wel omdat de batterij van haar laptop plat was).

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 20 augustus 2011 om 00:52.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 00:44   #613
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Een heel aantal pagina's terug was er even een discussie over 'zondebokken' zoeken. Ik schreef toen dat het zoeken naar aansprakelijkheid eerder over de centen gaat. Wie zou er tussenkomen, de verzekering of de staat (wij allemaal dus)? Iemand vroeg zich toen wat de staat daarbij kwam doen. Wel, het is al zo ver:
Dat scenario kon ik dan wel weer perfect voorspellen.

Citaat:
ik zit me al de hele dag af te vragen of die persoon met z'n afgerukte arm nog leeft of niet. ik zou zo denken van niet, maar dan klopt de 'telling' niet meer? Allez, mijn telling
Een vriend van mij had hem dus gezien en sprak van veel bloedverlies en een waarschijnlijke amputatie. Maar zoiets is als leek heel moeilijk in te schatten. Toen waren de hulpdiensten overigens nog niet gearriveerd.
Ik weet het niet, het enige wat er nodig is, is een leeftijdscheck. Indien het om de oudere man gaat (slachtoffers tussen 15 en 59 of wat was het?) vrees ik ervoor ...

Maar als ik het zo lees lijken er meer slachtoffers ditzelfde probleem te hebben, nochtans bij de beschrijving van de zwaargewonden/kritieken (men heeft blijkbaar de drang om dit mee te delen, erg fijn ) spreekt men van buik, borst en hoofdletsels ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 00:45.
Oud 20 augustus 2011, 00:51   #614
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als ik het zo lees lijken er meer slachtoffers ditzelfde probleem te hebben, nochtans bij de beschrijving van de zwaargewonden/kritieken (men heeft blijkbaar de drang om dit mee te delen, erg fijn ) spreekt men van buik, borst en hoofdletsels ...
Als je zoiets gezien hebt, hebben mensen vaak de behoefte dat 1000 keer te vertellen eh. Ik was ook zo de eerste keer dat ik iets akeligs gezien had.
Oud 20 augustus 2011, 00:55   #615
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je schrijft helemaal niets van de "mogelijke" windsnelheden...

Let vooral op de verleden tijd en het gebruik van ´kan´.

Als zulke enorme uitzonderlijke windsnelheden nu plots kunnen optreden (richting Kiewit) , hoe krijgt men 60.000 mensen op "zeer korte tijd" op een voldoende snelle en veilige manier naar een echt veilige plaats, al dan niet onder dak ?

Iemand een idee ?
Niet natuurlijk. Daar is de organisatie simpelweg totaal niet op voorzien. En ik weet ook niet hoe ze dat moeten doen. 100 A380's richting de grenslandhallen is misschien ook wat moeilijk.

Het beste is: je verspreiden in een zone waar er geen vallende stukken zijn of vliegen...

Maar het woord kan betekent dat er kans is op ... het kan gebeuren. Chokri had moeten weten hoe groot die kans was. De kans op een onweer was er sowieso, op de hagel ook. Dit was voorspelt. Als Chokri dit ontkent, heeft hij voor mij niet voldaan aan zijn verantwoordelijkheid. (Dat die tentzeilen die hagel hebben overleefd is op zich al straf maarja). We wisten alleen niet waar, en niet hoeveel.
Maar hoe groot moet de kans precies zijn opdat je beslist maatregelen te nemen om problemen door zulk onweder op een festival met 60 000 bezoekers, een bottleneck in-/uit-gang, in een open vlakte met bomen en andere stalen hoge objecten, met enkel tenten om onder te schuilen, met veel stellingen, vlaggen, een omheining die niet verankerd is in de grond, ... en hoe groot moeten de voorspelde windsnelheden zijn?

10% kans op snelheden tot 100km/u?
50% kans op snelheden van 75km/u?
95% kans op snelheden van 75km/u?

Wanneer zouden er maatregelen genomen worden? Dat zou ik eigenlijk wel eens willen weten.

Laten we eerlijk zijn, misschien moest het geen supercel zijn om 'korte metten' met het festival te maken.

(For your information: wanneer we de weerman horen spreken over storm, hevige rukwinden of windstoten of dergelijke, leggen wij onze tuinset normaal gezien vast of zetten we het binnen zodat het niet in iemand anders hof of wagen terecht komt ... Dat heet verantwoordelijkheid voor jezelf maar ook en vooral voor de ander (want ik heb geen last van een rondvliegend tuinset als ik binnen ben.
Als ik 60 000 man inviteer, ga ik datzelfde tuinset niet los laten slingeren maar nog meer stevig verankeren of binnen zetten: de kans dat iemand gewond geraakt als de populatiedichtheid zo hoog is, stijgt namelijk.

Bij zo'n organisatie laat je simpelweg niets aan het toeval over. Zeker niet als er zoveel kinderen bij betrokken zijn.
Oud 20 augustus 2011, 00:56   #616
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Als je zoiets gezien hebt, hebben mensen vaak de behoefte dat 1000 keer te vertellen eh. Ik was ook zo de eerste keer dat ik iets akeligs gezien had.
Neenee, het gaat om officiële mededelingen van journalisten, krantenartikels dus.
Ik hoop dat die niet in iedere kamer zijn gaan gluren, laat staan op de IC.
Oud 20 augustus 2011, 00:59   #617
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
In vergelijking met wat in andere landen gebeurt, wordt de infrastructuur op festivals in ons land minder gecontroleerd. Dat zegt Tom Bilsen, operations director bij podiumbouwer Stageco en voorzitter van de sectororganisatie Belgian Event Supplier Association.

"In andere landen zoals Nederland zijn er meer en systematische controles", zegt Bilsen, die met BESA vragende partij is voor meer controles door de overheid. Of de ramp op het festivalterrein van Pukkelpop vermeden kon worden, daar wil Bilsen zich niet over uitspreken. Stageco zegt zelf strenge Duitse normen toe te passen.

"In Duitsland en Engeland kijken officiële instanties veel nauwer toe", klinkt het ook. "Daar komt een keuringsbureau ter plaatse en worden berekeningen gemaakt." Volgens Bilsen laten heel wat festivals in ons land zelf een keuring uitvoeren. Of dat bij Pukkelpop ook het geval was, weet hij niet.

De podia en andere structuren op het festivalterrein in Kiewit worden door verschillende firma's gebouwd. Stageco plaatste onder meer het hoofdpodium. "Alles wat wij bouwden, lijkt overeind gebleven", klinkt het.

Bilsen wijst op de ervaring van Stageco in de jonge sector. "Kleine firma's zoeken hun weg en leren de normen maar gaandeweg kennen. Bovendien speelt ook de prijsdruk een rol", zegt hij.
Oud 20 augustus 2011, 01:00   #618
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Chokri Mahassine had het ook even over het podiummateriaal dat de organisatie gebruikt. "We werken met het beste materiaal. We worden daarvoor wereldwijd geroemd door artiesten en agentschappen. Tijdens het noodweer hier is ook geen enkel podium ingestort. Wij hebben inzake het podiummateriaal geen lessen meer te leren,'' benadrukte Chokri.
Citaat:
"De controles op de montage van concerttenten en -podia gebeurt op vrijwillige basis of op verzoek van de gemeenten. Er is een rechtsvacuüm op dit vlak", zegt dan weer Christian Lefebvre, regionaal directeur van het erkende controleorganisme AIB Vinçotte.

"Controles door erkende firma's kunnen op vraag van festivalorganisatoren gebeuren of door gemeenten die een reglement hebben over de conformiteit van de montage. Deze controles steunen op een norm die niet in een besluit is vastgelegd", preciseert Lefebvre.
Oud 20 augustus 2011, 01:02   #619
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dit doet er mij aan herinneren dat een collega van me op het werk juist van vakantie terugkwam eind juni, toen er ook zo'n noodweer na twee warme dagen was. Zijn vliegtuig, dat normaal gezien in Zaventem had moeten landen, is toen uitgeweken naar Oostende.
Het noodweer waar jij het hier over hebt herinner ik me nog goed.
Het was na de heetste dag van het jaar, niet?

Het is twee keer over de regio getrokken waar ik toen was, één keer 'lichtjes', erna barstte daar ook de hel los. Maar ik zat op een veilige plek.

Dat onweer was tot dan toe het ergste dat ik ooit gezien had. Zoveel lichtflitsen in de nacht.

Maar wat ik gisteren zag, tartte mijn verbeelding ... Het was niet het aanhoudend onweer dat van twee kanten tegelijk kwam (flits van links en van rechts, van links en van rechts ) maar de rukwinden die dan plots naar links, dan naar rechts gingen, ...
En degene die me zeker bijblijft zal een soort windhoos zijn die in verticale richting bewoog, van boven naar beneden en onder naar boven. Het was compleet waanzin... Zoals geschreven zagen we niets meer door de venster: de wind was zo hevig en deed de regen of hagel zodanig uit en door mekaar dat je enkel euh ... een soort nevel/mist/witte dichtheid/rook zag.

Dat op zich alleen al was voor mij heel schokkend, en voordat het goed en wel begonnen was probeerde ik mijn uit huis zijnd familielid al te contacteren om te zeggen dat ze in geen geval naar buiten moest komen en moest blijven waar ze was.
Toen al tevergeefs dus (18u07 ongeveer).
Je zag dus al aan het begin van het eh... bizarre weer dat het geen gewoon warmte-onweder zoals er dertien in een dozijn zijn, betrof.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 augustus 2011 om 01:03.
Oud 20 augustus 2011, 01:04   #620
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ha! Een nieuwe schuldige! De overheid!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be