Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2012, 22:36   #601
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
1) Hij zegt dat planten gevoelens hebben.

2) Als planten zich niet van zichzelf bewust zijn of kunnen worden is ethiek op het vlak van planten even belangrijk als ethiek voor gesteenten.
1: Oke, dan heeft hij dat verkeerd.

2: Denk jij nu werkelijk zo simplistisch? Probeer eens zelf wat verder na te denken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 22:38   #602
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Oke, dan heeft hij dat verkeerd.

2: Denk jij nu werkelijk zo simplistisch? Probeer eens zelf wat verder na te denken.
Ik denk zelf na, dank je.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 22:40   #603
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hierzie:

Measuring Effects of Music, Noise, and Healing Energy Using a Seed Germination Bioassay

To cite this article:
Katherine Creath and Gary E. Schwartz. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. February 2004, 10(1): 113-122. doi:10.1089/107555304322849039.

Published in Volume: 10 Issue 1: June 30, 2004

http://online.liebertpub.com/doi/abs...55304322849039

Objective: To measure biologic effects of music, noise, and healing energy without human preferences or placebo effects using seed germination as an objective biomarker.

Methods: A series of five experiments were performed utilizing okra and zucchini seeds germinated in acoustically shielded, thermally insulated, dark, humid growth chambers. Conditions compared were an untreated control, musical sound, pink noise, and healing energy. Healing energy was administered for 15-20 minutes every 12 hours with the intention that the treated seeds would germinate faster than the untreated seeds. The objective marker was the number of seeds sprouted out of groups of 25 seeds counted at 12-hour intervals over a 72-hour growing period. Temperature and relative humidity were monitored every 15 minutes inside the seed germination containers. A total of 14 trials were run testing a total of 4600 seeds.

Results: Musical sound had a highly statistically significant effect on the number of seeds sprouted compared to the untreated control over all five experiments for the main condition (p < 0.002) and over time (p < 0.000002). This effect was independent of temperature, seed type, position in room, specific petri dish, and person doing the scoring. Musical sound had a significant effect compared to noise and an untreated control as a function of time (p < 0.03) while there was no significant difference between seeds exposed to noise and an untreated control.
----------------------------

Dus planten reageren wel degelijk op muziek. En niet op eender welk geruis (Dolly Parton). Okay? Dat je dat niet wist, vind ik wel straf. Want er is vrij veel dergelijk onderzoek.

Kortom, we moeten het VOORZORGS-PRINCIPE hanteren. Wat als we later ontdekken dat sperziebonen wel degelijk emoties hebben?

Dat principe stelt dat we dus VANDAAG al geen planten meer moeten eten. Want misschien zijn we wel de meest bloeddorstige (ehe) massamoord allertijden aan't organiseren.
Wat dacht je? Dat planten buiten de fysische wereld bewogen, onaangetast door invloeden? Weet je ook al of ze meervoudige persoonlijkheden hebben en dus in een veelvoud lijden? Want daar gaat het om. Het is niet omdat een plant gedijt of verkwijnt, dat hij (of zij) geniet of lijdt. Gelieve je op dat laatste te concentreren. Dat is een zaak van neuronen en receptoren en dendrieten en zo. Weet ik veel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 22:41   #604
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

En wat doen we met planten die ons gevoelens geven, terwijl ze misschien zelf geen gevoelens hebben?

Ik denk aan: wiet, coca, Afghaanse papavers, cacao-bonen, etc... Die geven ons allemaal gevoelens. En wij geven gevoelens terug.

Ik vind dat we al die planten moeten beschermen. Maar dat doen we al een beetje door ze overal neer te planten. Wij promoten de planten die ons gevoelens geven. En dat wil dus zeggen dat deze emoties wederzijds zijn.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 22:41   #605
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk zelf na, dank je.
Ik probeer gewoon te zeggen dat je geen domme gozer bent, dus jij zou verder moeten denken dan dat simplistische.

Deepeco is voor universele liefde, dus voor alles hoor je respect te hebben, en ieder dier is gelijk.

Dus van vlieg tot dolfijn, maar wanneer je dan over planten begint (want als je zo ethisch-superieur wilt zijn, dan moet je ook planten respecteren en gelijk behandelen aan andere levende dingen. Of die planten dan een zenuwstelsel hebben is compleet irrelevant, want dat heeft een vlieg ook nauwelijks.
Oud 20 mei 2012, 22:42   #606
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat doen we met planten die ons gevoelens geven, terwijl ze misschien zelf geen gevoelens hebben?

Ik denk aan: wiet, coca, Afghaanse papavers, cacao-bonen, etc... Die geven ons allemaal gevoelens. En wij geven gevoelens terug.

Ik vind dat we al die planten moeten beschermen. Maar dat doen we al een beetje door ze overal neer te planten. Wij promoten de planten die ons gevoelens geven. En dat wil dus zeggen dat deze emoties wederzijds zijn.

Jij bent wel creatief in je denken.
Oud 20 mei 2012, 22:45   #607
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik probeer gewoon te zeggen dat je geen domme gozer bent, dus jij zou verder moeten denken dan dat simplistische.

Deepeco is voor universele liefde, dus voor alles hoor je respect te hebben, en ieder dier is gelijk.

Dus van vlieg tot dolfijn, maar wanneer je dan over planten begint (want als je zo ethisch-superieur wilt zijn, dan moet je ook planten respecteren en gelijk behandelen aan andere levende dingen. Of die planten dan een zenuwstelsel hebben is compleet irrelevant, want dat heeft een vlieg ook nauwelijks.
Van planten zijn we zeker dat ze geen pijn kunnen voelen. Daarover kan ik me dus uitspreken. Bij dieren ligt dit wat moeilijker dus moet je wat voorzichtiger wezen.

-H. Marcuse
Oud 20 mei 2012, 22:46   #608
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van planten zijn we zeker dat ze geen pijn kunnen voelen. Daarover kan ik me dus uitspreken. Bij dieren ligt dit wat moeilijker dus moet je wat voorzichtiger wezen.
Waarom in godsnaam moeilijk gaan doen over het doden van een vlieg, maar niet om het doden van een plant?

Qua zenuwstelsel en het voelen van pijn zijn die nauw aan elkaar verwant hoor?
Oud 20 mei 2012, 22:47   #609
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat dacht je? Dat planten buiten de fysische wereld bewogen, onaangetast door invloeden? Weet je ook al of ze meervoudige persoonlijkheden hebben en dus in een veelvoud lijden? Want daar gaat het om. Het is niet omdat een plant gedijt of verkwijnt, dat hij (of zij) geniet of lijdt. Gelieve je op dat laatste te concentreren. Dat is een zaak van neuronen en receptoren en dendrieten en zo. Weet ik veel.
Inderdaad. Maar wanneer ge een plant in een bad van zoutzuur gooit, dan ligt die daar te kermen. Misschien niet zoals een varken dat zou doen, met gekrijs enzo. Maar toch zielig. Met blaadjes die verkleuren en verschrompelen enzo. Die plant voelt dat.

Zijn er neuronen nodig om te "voelen"? Niet noodzakelijk. Dat hangt af van de definitie die ge geeft aan "voelen".

Is er zelfbewustzijn nodig om te voelen? Helemaal niet. Er zijn beesten die wel degelijk een pijnsignaal geven aan hun hersenen, zonder dat ze een zelfbewustzijn hebben.

Dus enfin, ik zie al die arbitraire categorieën niet goed zitten.

Welk wezen beschermen?

-Zelfbewustzijnde voelers?
-Niet-zelfbewustzijnde voelers?
-Zelfbewustzijnde niet-voelers (zoals artificieel-intelligente computers)?
-Niet-zelfbewustzijnde niet-voelers maar wel communiceerders? (planten)
-Niet-zelfbewustzijnde voelers maar niet-communiceerders? (coma-patiënten)
Etc...

Heel deze discussie is een puinhoop.

Ik vind dat ELK genetisch materiaal rechten moet hebben. Gesteenten hebben geen genen. Dus da's mijn onderscheid.

Laatst gewijzigd door C2C : 20 mei 2012 om 22:49.
Oud 20 mei 2012, 22:49   #610
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom in godsnaam moeilijk gaan doen over het doden van een vlieg, maar niet om het doden van een plant?

Qua zenuwstelsel en het voelen van pijn zijn die nauw aan elkaar verwant hoor?
Persoonlijk vind ik het leuker om ze gewoon buiten te jagen maar dat is niet noodzakelijk gebaseerd op iets.

-H. Marcuse
Oud 20 mei 2012, 22:49   #611
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar wanneer ge een plant in een bad van zoutzuur gooit, dan ligt die daar te kermen. Misschien niet zoals een varken dat zou doen, met gekrijs enzo. Maar toch zielig. Met blaadjes die verkleuren en verschrompelen enzo. Die plant voelt dat.

Zijn er neuronen nodig om te "voelen"? Niet noodzakelijk. Dat hangt af van de definitie die ge geeft aan "voelen".

Is er zelfbewustzijn nodig om te voelen? Helemaal niet. Er zijn beesten die wel degelijk een pijnsignaal geven aan hun hersenen, zonder dat ze een zelfbewustzijn hebben.

Dus enfin, ik zie al die arbitraire categorieën niet goed zitten.

Welk wezen beschermen?

-Zelfbewustzijnde voelers?
-Zelfbewustzijnde niet-voelers (zoals artificieel-intelligente computers)?
-Niet-zelfbewustzijnde niet-voelers maar wel communiceerders? (planten)
Etc...

Heel deze discussie is een puinhoop.

Ik vind dat ELK genetisch materiaal rechten moet hebben. Gesteenten hebben geen genen. Du's das mijn onderscheid.
Als je dit heel consequent wilt doen, dan moet je zelfmoord plegen.
Oud 20 mei 2012, 22:50   #612
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik het leuker om ze gewoon buiten te jagen maar dat is niet noodzakelijk gebaseerd op iets.
Waarom geef je geen antwoord op de vraag?
Oud 20 mei 2012, 22:52   #613
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dit heel consequent wilt doen, dan moet je zelfmoord plegen.
Neen, want zoals ik hier al dikwijls gelinkt heb, kunnen we binnenkort eenvoudigweg op basis van koolstof, zonlicht en water alle nutriënten produceren die wij nodig hebben om lekker te eten.

Zonder ook maar één genen-sequens te hoeven uitroeien, vermoorden, kelen.

En dit is serieus: http://www.wesolveforx.com/#t=t&n=ee7350c5

Google is de investeerder in deze stealth-startup.
Oud 20 mei 2012, 22:53   #614
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom geef je geen antwoord op de vraag?
Het is gewoon moeilijker om te weten of een vlieg pijn voelt of niet.

-H. Marcuse
Oud 20 mei 2012, 22:54   #615
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, want zoals ik hier al dikwijls gelinkt heb, kunnen we binnenkort eenvoudigweg op basis van koolstof, zonlicht en water alle nutriënten produceren die wij nodig hebben om lekker te eten.

Zolang dat nog niet zo is, moet je toch blijven eten hé.
Oud 20 mei 2012, 22:54   #616
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:

Je pleegt elke dag genocide door gewoon rond te lopen volgens jouw redenering.

-H. Marcuse
Oud 20 mei 2012, 22:56   #617
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoon moeilijker om te weten of een vlieg pijn voelt of niet.
Het is in ieder geval 100% zeker dat vliegen zich niet bewust zijn van hun pijn, en ook al zijn ze dat wel.

Wat wil je doen? mogen mensen geen vliegen meer dood slaan? hoe ga je dat praktisch doen dan?
Oud 20 mei 2012, 22:56   #618
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik was nog een categorie vergeten:

-zelfbewuste niet-voelers die niet communiceren (een bepaald soort coma-patiënten).
Oud 20 mei 2012, 22:57   #619
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je pleegt elke dag genocide door gewoon rond te lopen volgens jouw redenering.
Dat is ook zo, daarom vind ik het ook de grootste flauwekul om vegetariër/veganist te worden, omdat je nooit daarin consequent kan zijn.

Zoals ik al zei, een mens die echt iets voor de wereld wilt betekenen pleegt zelfmoord.
Oud 20 mei 2012, 22:58   #620
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval 100% zeker dat vliegen zich niet bewust zijn van hun pijn, en ook al zijn ze dat wel.

Wat wil je doen? mogen mensen geen vliegen meer dood slaan? hoe ga je dat praktisch doen dan?
De mensen mogen doen wat ze willen van mij.

-H. Marcuse
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be